НАЦІОНАЛЬНА ЕКСПЕРТНА КОМІСІЯ УКРАЇНИ
З ПИТАНЬ ЗАХИСТУ СУСПІЛЬНОЇ МОРАЛІ
Р І Ш Е Н Н Я
07.10.2008 N 3
За результатами обговорення доповіді Голови Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі В.В.Костицького "Щодо проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу", з метою встановлення відповідальності рекламодавців та розповсюджувачів реклами за порушення законодавства про захист суспільної моралі, а також запобігання порушенням у вказаній сфері, Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі ВИРІШИЛА:
1. Погодити проект постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу".
2. Доручити Голові Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі подати проект постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу" на розгляд до Кабінету Міністрів України.
Голова Національної
експертної комісії
України з питань
захисту суспільної
моралі
В.В.Костицький

Додаток

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу"

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

Проект постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу" (далі - проект постанови) розроблено відповідно до пункту 3 Положення про Національну експертну комісію з питань захисту суспільної моралі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.2004 N 1550 (1550-2004-п) (із змінами і доповненнями).
Відповідальність суб'єктів за порушення законодавства про рекламу, визначено частиною другою статті 27 Закону України "Про рекламу" (270/96-ВР) . На виконання зазначеної норми прийнято Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 N 693 (693-2004-п) , яким не врегульовано питання відповідальності рекламодавців, а також виробників та розповсюджувачів реклами за порушення законодавства про захист суспільної моралі.
Відповідно до статті 6 Закону України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) в Україні забороняється реклама предметів порнографічного характеру.
Статтями 8, 11 та 14 Закону України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) передбачено обмеження щодо розповсюдження реклами продукції сексуального чи еротичного характеру, а також реклами, що містить тексти і (або) зображення сексуального чи еротичного характеру.
Статтю 27 Закону України "Про рекламу" (270/96-ВР) не було приведено у відповідність із Законом України "Про захист суспільної моралі" після його прийняття.
У зв'язку з викладеним, правове регулювання зазначеної проблеми можливе шляхом прямого застосування наведених норм Закону України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) , з урахуванням дії закону в часі, за принципом пріоритету тієї норми, яка прийнята пізніше.

2. Мета і шляхи її досягнення

Відповідно до статті 6 Закону України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) в Україні забороняється реклама предметів порнографічного характеру.
Згідно статті 8 цього Закону (1296-15) розповсюдження та реклама продукції сексуального характеру в житлових будинках, приміщеннях органів державної влади, закладах культури і мистецтва, в підземних переходах, станціях метрополітену, електропотягах і вокзалах, у кіосках продажу періодичної преси і павільйонах, у місцях громадського відпочинку, на вуличних лотках і ринках забороняються.
Демонстрацію і (або) рекламу друкованої продукції, поліграфії чи друкованої продукції засобів масової інформації еротичного чи сексуального характеру у вікнах, вітринах та інших місцях загального огляду заборонено статтею 11 вказаного Закону (1296-15) .
Статтею 14 Закону України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) передбачено, що зовнішня реклама (відкриті вітрини, щити на будинках, вулицях тощо), що містить тексти і (або) зображення сексуального чи еротичного характеру, забороняється.
Проект постанови розроблено з метою встановлення відповідальності рекламодавців та розповсюджувачів реклами за порушення законодавства про захист суспільної моралі та порядку застосування до них штрафних санкцій.
Проект постанови охопить не врегульовану сторону правових відносин щодо реалізації норм Закону України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) .

3. Правові аспекти

Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі (далі - Національна комісія) є постійним позавідомчим державним експертним і контролюючим органом, і є відповідальним за утвердження здорового способу життя, належного стану моральності суспільства, контролює обіг продукції, і видовищних заходів сексуального чи еротичного характеру.
Згідно пункту 3 Положення про Національну експертну комісію з питань захисту суспільної моралі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.2004 N 1550 (1550-2004-п) , Національна комісія узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до її компетенції, розробляє пропозиції щодо його вдосконалення та вносить їх на розгляд Кабінету Міністрів України.
За результатами моніторингу рекламної продукції, звернень державних установ, громадян та громадських організацій встановлено, що останнім часом на ринку рекламних послуг значно зросла кількість продукції, яка не відповідає вимогам чинного законодавства у сфері захисту суспільної моралі.
Даний проект постанови є послідовним кроком на шляху правового закріплення норм у сфері захисту суспільної моралі, який сприяє реалізації права на інформаційний простір, вільний від матеріалів, що становлять загрозу фізичному, інтелектуальному та морально-психологічному стану населення.
Проект постанови передбачає внесення доповнень до діючого порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу.
Запропонований проект постанови стосується прав та обов'язків рекламодавців та розповсюджувачів реклами, а також контролюючих органів у сфері рекламної діяльності.

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Прийняття даного нормативно-правового акту не потребує додаткових бюджетних витрат.

5. Позиція заінтересованих органів

Запропонований проект акта стосується інтересів Міністерства економіки України, Міністерства юстиції України, Міністерства фінансів України, Антимонопольного комітету України, Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, Державного комітету телебачення та радіомовлення України, Держспоживстандарту та його територіальних органів, а також органів виконавчої влади.
Розробником не подавався проект постанови на погодження до заінтересованих органів.

6. Регіональний аспект

Проект постанови не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.

7. Громадське обговорення

Запропонований проект акта потребує проведення консультацій із громадськістю.
Розробником відповідні консультації не проводились.

8. Прогноз результатів

Прийняття проекту постанови дозволить забезпечити з боку держави врегулювання правових відносин, які виникають у сфері захисту суспільної моралі: охорону прав і свобод громадян; прав і законних інтересів рекламодавців та розповсюджувачів реклами; зміцнення законності; виховання громадян у дусі точного й неухильного додержання Конституції (254к/96-ВР) і законів України; поваги до прав, честі і гідності інших громадян; сумлінного виконання своїх обов'язків; відповідальності перед суспільством.
Запропонований проект передбачає відповідальність рекламодавців та розповсюджувачів реклами за порушення законодавства про захист суспільної моралі, спрямований на запобігання порушень у вказаній сфері та виховання громадян у дусі високої свідомості і дисципліни, суворого додержання законів України.
Голова Національної
експертної комісії
України з питань
захисту суспільної
моралі
В.В.Костицький