П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ

Про звіт про виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік"

( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2011, N 27, ст.251 )
Заслухавши та обговоривши звіт Кабінету Міністрів України про виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік" (2154-17) , Верховна Рада України відзначає таке.
Основні макропоказники економічного і соціального розвитку України за підсумками 2010 року виявилися кращими порівняно з відповідними прогнозними показниками, що були враховані при затвердженні державного бюджету на 2010 рік (2154-17) . Зокрема, реальне зростання валового внутрішнього продукту за звітний рік становило за попередніми даними 4,2 відсотка при прогнозі 3,7 відсотка, реальна заробітна плата працівників збільшилася в середньому на 10,2 відсотка при прогнозованому її зростанні на 5 відсотків. Індекс споживчих цін (грудень 2010 року до грудня 2009 року) при прогнозованому рівні 113,1 відсотка становив 109,1 відсотка.
Доходи Державного бюджету України за 2010 рік (2154-17) становили 240,6 млрд гривень, або 94,4 відсотка затверджених (із змінами) показників. Без врахування погашення простроченої заборгованості минулих років з бюджетного відшкодування податку на додану вартість в обсязі 16,4 млрд гривень, яка не враховувалася в плановому показнику, доходи державного бюджету дорівнювали 257,05 млрд гривень, або 100,8 відсотка затверджених (із змінами) показників.
Доходи загального фонду державного бюджету надійшли в обсязі 207,5 млрд гривень, що на 32,5 відсотка більше, ніж у 2009 році. Фактичні доходи становили 98,8 відсотка затверджених показників, або менше на 2,6 млрд гривень. Такий стан виконання затверджених показників склався в основному за рахунок невиконання планових надходжень податку на додану вартість із ввезених на територію України товарів (-5,4 млрд гривень); коштів від реалізації надлишкового озброєння, іншого майна Збройних Сил України та інших військових формувань (-1,9 млрд гривень); акцизного збору із вироблених в Україні товарів (-1,7 млрд гривень); частини чистого прибутку державних підприємств та дивідендів на державну частку (-1,3 млрд гривень); рентної плати за нафту, що видобувається в Україні (-0,8 млрд гривень); податку на прибуток підприємств (-0,7 млрд гривень).
Разом з тим, до загального фонду понадпланово надійшли кошти від перевищення кошторисних доходів над кошторисними витратами Національного банку України (+5,5 млрд гривень), рентна плата за природний газ, що видобувається в Україні (+1,2 млрд гривень), та деякі інші платежі.
Встановлений законом обсяг доходів спеціального фонду державного бюджету на 2010 рік (2154-17) виконано на 73,8 відсотка, або менше на 11,8 млрд гривень в основному за рахунок ненадходження податку на додану вартість при здійсненні митного оформлення природного газу, ввезеного на митну територію України у минулих періодах, для погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію (2,4 млрд гривень), а також недоотримання коштів від реалізації надлишкового озброєння, іншого майна Збройних Сил України та інших військових формувань (при плані 2,1 млрд гривень надійшло лише 258,4 млн гривень), зборів на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій (-0,7 млрд гривень).
Водночас за окремими джерелами спеціального фонду затверджені показники перевиконані, а саме щодо: власних надходжень бюджетних установ (+8,5 млрд гривень); коштів, отриманих від продажу частин встановленої кількості викидів парникових газів, передбаченого статтею 17 Кіотського протоколу до Рамкової конвенції Організації Об'єднаних Націй про зміну клімату (995_801) (+1,4 млрд гривень, або в 10 разів); податку на прибуток підприємств (+0,7 млрд гривень); збору за забруднення навколишнього природного середовища (+0,6 млрд гривень); ввізного мита (+0,5 млрд гривень); акцизного збору із ввезених на територію України товарів (+0,4 млрд гривень).
При цьому, відповідно до звітності Державної казначейської служби України у 2010 році відшкодовано з бюджету податку на додану вартість в обсязі 40,67 млрд гривень, що на 13,2 млрд гривень більше затвердженого показника на 2010 рік та перевищує відповідний показник 2009 року на 6,1 млрд гривень. По загальному фонду відшкодовано 24,2 млрд гривень, по спеціальному фонду - 16,4 млрд гривень шляхом оформлення облігацій внутрішньої державної позики.
За даними Державної податкової служби України на 1 січня 2011 року податковий борг за податковими зобов'язаннями до зведеного бюджету становив 16 млрд гривень, що на 4,3 млрд гривень, або на 36,5 відсотка більше, ніж на початок 2010 року. При цьому станом на 1 січня 2011 року розстрочено та відстрочено податкових зобов'язань до зведеного бюджету на суму 6,9 млрд гривень (на 3,7 млрд гривень менше, ніж на початок 2010 року), відповідно до законодавства було списано 11,6 млрд гривень податкового боргу до зведеного бюджету (проти 8,5 млрд гривень у 2009 році). Натомість за звітний період так звані "переплати" податків і зборів (обов'язкових платежів) до зведеного бюджету загалом збільшилися на 0,7 млрд гривень.
За підсумками виконання державного бюджету за 2010 рік (2154-17) дефіцит становив 64,3 млрд гривень, у тому числі по загальному фонду - 30,7 млрд гривень та по спеціальному фонду - 33,6 млрд гривень, або орієнтовно 5,9 відсотка валового внутрішнього продукту при скоригованому (відповідно до статей 25 і 75 Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік" (2154-17) за розрахунками Міністерства фінансів України) граничному обсязі 72,5 млрд гривень.
План надходжень від приватизації державного майна не виконується вже протягом декількох минулих років поспіль. До державного бюджету за 2010 рік (2154-17) надійшло 1,1 млрд гривень при затвердженому із змінами показнику 6,35 млрд гривень.
У 2010 році державні запозичення здійснені загалом у сумі 124,3 млрд гривень (у тому числі внутрішні - 70,03 млрд гривень, зовнішні - 54,24 млрд гривень) в межах планових показників, скоригованих відповідно до статей 11, 25 і 75 Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік" (2154-17) щодо надання права Кабінету Міністрів України залучати додаткові державні запозичення.
За рахунок коштів загального фонду державного бюджету в межах затвердженого обсягу (37,4 млрд гривень) здійснено придбання акцій (збільшено статутний капітал) банків у сумі 6,4 млрд гривень та Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" у сумі 7,4 млрд гривень шляхом випуску державних облігацій з відображенням у показниках фінансування державного бюджету. Водночас ідентичні за своєю економічною суттю операції (зокрема, щодо збільшення статутного капіталу Державної іпотечної установи) відображені у видатках державного бюджету.
Протягом року повернуто коштів державного бюджету, розміщених у 2009 році на депозитних рахунках в банках, у сумі 6,6 млрд гривень.
Зовнішні позики для впровадження проектів розвитку надійшли до спеціального фонду державного бюджету у сумі 2,5 млрд гривень, або 69,1 відсотка затвердженого обсягу. Низький рівень залучення таких запозичень є характерним і для попередніх років, що свідчить про недоліки у плануванні та використанні залучених коштів від міжнародних фінансових організацій, зокрема через неналежне здійснення відповідальними виконавцями заходів з реалізації таких проектів.
Державний борг на кінець 2010 року, що становив 323,5 млрд гривень, або орієнтовно 29,7 відсотка валового внутрішнього продукту, збільшився за рік на 96,5 млрд гривень, або на 42,5 відсотка при скоригованому (відповідно до статей 11, 25 і 75 Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік" (2154-17) за розрахунками Рахункової палати) граничному обсязі 339,5 млрд гривень.
У 2010 році державні гарантії надано загалом в межах затвердженого обсягу. Станом на 1 січня 2011 року гарантований державою борг становив 108,8 млрд гривень і зріс за рік на 17,85 млрд гривень, або на 19,6 відсотка.
Протягом звітного року залишки коштів державного бюджету збільшилися на 24,1 млрд гривень і на кінець року становили 39,4 млрд гривень, з них по загальному фонду -22,3 млрд гривень.
За 2010 рік до державного бюджету надійшло коштів від повернення кредитів у сумі 3,4 млрд гривень, або 62,1 відсотка затверджених показників, надано кредитів на суму 4,7 млрд гривень, або 68,8 відсотка бюджетних призначень. Проблемним залишається стан розрахунків підприємств-позичальників за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, обсяг простроченої заборгованості яких станом на 1 січня 2011 року становив 14,9 млрд гривень та зменшився за 2010 рік лише на 0,9 млрд гривень переважно за рахунок курсової різниці.
Видатки Державного бюджету України за 2010 рік (2154-17) становили 303,6 млрд гривень, або 98,6 відсотка бюджетних призначень, з них по загальному фонду - 238,3 млрд гривень, або 98,9 відсотка бюджетних призначень.
Захищені статті видатків загального фонду державного бюджету за економічною структурою проведені у 2010 році загалом в обсязі 208,1 млрд гривень, або 99,5 відсотка бюджетних асигнувань та становили 87,3 відсотка видатків загального фонду державного бюджету.
За звітний період середньозважені місячні розміри прожиткового мінімуму на одну особу (843 гривні), мінімальної заробітної плати (888 гривень) та мінімальної пенсії (709 гривень) збільшилися проти аналогічних показників 2009 року відповідно на 32,1, 38,1 та 38,9 відсотка. Разом з тим, у 2009-2010 роках посадовий оклад працівника першого тарифного розряду на основі Єдиної тарифної сітки (1298-2002-п) встановлювався нижче розміру мінімальної заробітної плати (на кінець 2010 року такий показник становив 65,1 відсотка мінімальної заробітної плати), що призвело до знівелювання міжпосадових співвідношень в оплаті праці у бюджетній сфері.
Витрати з резервного фонду державного бюджету у 2010 році здійснені в обсязі 1,1 млрд гривень при обсязі бюджетних призначень 1,5 млрд гривень. У звітному році, як і у попередніх бюджетних періодах, окремими рішеннями Кабінету Міністрів України кошти резервного фонду державного бюджету виділялися для здійснення видатків, що могли бути передбачені при складанні проекту державного бюджету та на проведення додаткових заходів при наявності затверджених бюджетних призначень за відповідними бюджетними програмами.
У 2010 році Стабілізаційний фонд наповнено загалом в обсязі 20,7 млрд гривень за рахунок залишку невикористаних коштів цього фонду у 2009 році (1,6 млрд гривень) та визначених законом відповідних джерел надходжень (19,1 млрд гривень), що становить 96,3 відсотка річного обсягу фонду, передбаченого Законом України "Про Державний бюджет України на 2010 рік" (2154-17) з урахуванням внесених змін. Використано коштів Стабілізаційного фонду у сумі 20,1 млрд гривень, що становить 97,4 відсотка їх фактичного обсягу.
Використання коштів Стабілізаційного фонду здійснювалося за 14 напрямами, визначеними статтею 74 Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік" (2154-17) , з урахуванням проведених Кабінетом Міністрів України 36 перерозподілів між такими напрямами. Частина виділених коштів спрямована на інші витрати для вирішення окремих поточних проблем (зокрема, на обслуговування державного боргу, здійснення окремих заходів щодо забезпечення діяльності державних органів).
Протягом звітного періоду кредиторська заборгованість установ та організацій, які отримують кошти загального фонду державного бюджету, загалом зменшилася і на кінець 2010 року становила 0,9 млрд гривень, з яких 0,2 млрд гривень - прострочена заборгованість. Проте дебіторська заборгованість за коштами загального фонду державного бюджету зросла на 16,9 відсотка і станом на кінець 2010 року досягла 1,2 млрд гривень, з якої прострочена - 0,5 млрд гривень, що стало наслідком прийняття значної кількості рішень щодо попередньої оплати закупівель за бюджетні кошти та спричинило відволікання коштів з бюджетної сфери.
За 2010 рік до місцевих бюджетів надійшло в цілому 80,5 млрд гривень доходів (без урахування міжбюджетних трансфертів), що становило 108,2 відсотка розрахункового показника Міністерства фінансів України (проти 91,6 відсотка у 2009 році), або більше на 6,1 млрд гривень. Порівняно з 2009 роком доходи місцевих бюджетів зросли на 9,5 млрд гривень, або на 13,3 відсотка. Надходження податку з доходів фізичних осіб, який є основним джерелом доходів місцевих бюджетів, становили 51 млрд гривень, або 101 відсоток розрахункового показника (проти 99,1 відсотка у 2009 році) і збільшилися порівняно з 2009 роком на 6,5 млрд гривень. Разом з тим, питома вага доходів бюджету розвитку у доходах місцевих бюджетів зменшилася порівняно з 2007 роком у 2,5 раза і становила лише 3,2 відсотка.
Видатки місцевих бюджетів (без урахування міжбюджетних трансфертів) за 2010 рік проведені загалом в обсязі 152 млрд гривень із зростанням проти 2009 року на 24,9 млрд гривень, або на 19,6 відсотка. Виконання відповідного розрахункового річного показника Міністерства фінансів України становило 102,9 відсотка, у тому числі за загальним фондом - 99,4 відсотка, за спеціальним фондом - 137,6 відсотка. У структурі видатків місцевих бюджетів найбільшу питому вагу займають видатки на утримання соціально-культурної сфери (84,1 відсотка), які зростають значно швидшими темпами, ніж інші.
У 2010 році з державного бюджету надано трансфертів місцевим бюджетам у сумі 77,8 млрд гривень, що становить 96,7 відсотка бюджетних призначень, у тому числі за загальним фондом - 72,4 млрд гривень (97,5 відсотка), за спеціальним фондом - 5,4 млрд гривень.
Розрахунки за дотацією вирівнювання з державного бюджету місцевим бюджетам проведені в обсязі 43,6 млрд гривень. До загального фонду державного бюджету передано кошти з місцевих бюджетів у сумі 6,4 млрд гривень, або 90,3 відсотка затвердженого показника (кошти у сумі 0,7 млрд гривень не перераховані у зв'язку з невиконанням річних планових показників за доходами, що враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів, переважно з бюджету міста Києва).
Додаткові дотації надані у сумі 0,6 млрд гривень, або у 2,8 раза більше, ніж бюджетні призначення, що є наслідком здійснених Кабінетом Міністрів України у грудні 2010 року перерозподілів бюджетних призначень за додатковою дотацією на вирівнювання фінансової забезпеченості місцевих бюджетів і субвенціями. Субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам проведені в обсязі 33,5 млрд гривень, або 91,7 відсотка бюджетних призначень, з них за загальним фондом - 28,2 млрд гривень.
Окремо слід зазначити, що Пенсійним фондом України, Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фондом загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України не виконувалися вимоги, встановлені статтею 55 Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік" (2154-17) , щодо подання Верховній Раді України звітів про виконання кошторисів цих фондів.
Враховуючи наведене, Верховна Рада України постановляє:
1. Затвердити звіт Кабінету Міністрів України про виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік" (2154-17) за доходами у сумі 240.615,2 млн гривень, видатками - 303.588,7 млн гривень, обсягом повернення кредитів - 3.427 млн гривень та обсягом надання кредитів - 4.719 млн гривень, з дефіцитом у сумі 64.265,5 млн гривень.
2. Кабінету Міністрів України:
1) проаналізувати висновки Рахункової палати щодо виконання Державного бюджету України за 2010 рік (2154-17) та вжити заходів щодо недопущення порушень бюджетного законодавства у поточному і наступних бюджетних періодах;
2) удосконалити методологію планування окремих видів доходів спеціального фонду бюджету, які щорічно мають низький рівень виконання або значно перевищують планові показники, з метою визначення реальних обсягів відповідних видатків бюджету;
3) вжити дієвих заходів щодо скорочення податкового боргу;
4) не передбачати у проекті закону про Державний бюджет України на 2012 рік норми щодо можливості залучення понадпланових державних запозичень, що дозволить обмежити обсяги дефіциту державного бюджету і державного боргу;
5) забезпечити застосування єдиного підходу щодо відображення у бюджеті витрат на формування та/або збільшення статутних капіталів суб'єктів господарювання з урахуванням міжнародних стандартів статистики державних фінансів;
6) враховувати об'єктивний стан підготовки та/або укладення кредитних договорів при плануванні кредитів (позик), що залучаються державою від іноземних держав, банків і міжнародних фінансових організацій для реалізації інвестиційних програм (проектів), та встановити постійний контроль і моніторинг належної реалізації таких програм (проектів) головними розпорядниками коштів державного бюджету;
7) удосконалити порядок погашення простроченої заборгованості перед державним бюджетом за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, та за кредитами з державного бюджету для поліпшення стану відповідних розрахунків;
8) внести зміни до класифікації фінансування бюджету у частині операцій, що використовуються для управління ліквідністю, зокрема, щодо відображення за окремим кодом операцій з розміщення коштів на депозитах та аналогічного відображення за окремим кодом операцій щодо повернення коштів з депозитів;
9) забезпечити підвищення якості бюджетного планування головними розпорядниками коштів державного бюджету та посилення їх відповідальності за планування і виконання відповідних бюджетних програм;
10) не планувати у проекті державного бюджету на 2012 рік бюджетних програм (крім резервного фонду державного бюджету), назви яких не визначають конкретного цільового спрямування;
11) вжити дієвих заходів щодо недопущення зростання кредиторської і дебіторської бюджетної заборгованості та щодо погашення простроченої бюджетної заборгованості;
12) запровадити дієвий механізм контролю за станом розрахунків з бюджетом за всіма кредитами (позиками), наданими з державного бюджету, для належної реалізації статті 50 Бюджетного кодексу України (2456-17) ;
13) забезпечити виконання статті 25 Закону України "Про Державний бюджет України на 2011 рік" (2857-17) у частині подання Верховній Раді України щокварталу Пенсійним фондом України, Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фондом загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України звітів про виконання кошторисів цих фондів;
14) удосконалити методику розрахунку обсягів субвенцій на здійснення державних програм соціального захисту та мінімізувати надання таких субвенцій шляхом проведення взаєморозрахунків;
15) удосконалити систему надання пільг і субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг шляхом впровадження єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, та здійснення дієвого контролю за встановленням економічно обґрунтованих цін і тарифів на житлово-комунальні послуги;
16) вжити заходів щодо повноти та якості підготовки матеріалів звіту про виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2011 рік" (2857-17) для забезпечення належної реалізації положень статті 61 Бюджетного кодексу України (2456-17) ;
17) подати Комітету Верховної Ради України з питань бюджету інформацію про виконання цього пункту Постанови до 1 грудня 2011 року.
3. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.
Голова Верховної Ради України
В.ЛИТВИН
м. Київ, 15 березня 2011 року
N 3128-VI