ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

 N 12-0217/10-2410 від 31.03.97
     м.Київ

 vd970331 vn12-0217/10-2410
                               Державним податковим адміністраціям
                               в Автономній Республіці Крим,
                               областях, мм.Києві і Севастополі


              Про набуття чинності Угодою з ФРН про
                уникнення подвійного оподаткування


     Державна податкова адміністрація України надсилає до відома і
керівництва в роботі Угоду між Україною і Федеративною Республікою
Німеччина про уникнення подвійного оподаткування стосовно податків
на доход і майно ( 276_001 ),  підписану  03.07.95  р.  (надалі  -
Угода) і  яка  набула  чинності з 04.10.96 р.  При цьому звертаємо
вашу увагу на те,  що відповідно до статті 28  (Набуття  чинності)
Угоди її положення будуть мати дію у випадку податків, утриманих у
джерела стосовно сум,  що виплачені на або після  01.01.97  р.,  у
випадку інших  податків  стосовно податків,  що стягуються під час
періодів, що починаються на або після 01.01.97 р.
     Угода застосовується в Україні на:
     - податок на прибуток підприємств,
     - прибутковий податок з громадян.
     Угода буде також застосовуватися на:
     - податок на майно підприємств і
     - податок на нерухоме майно громадян,
коли відповідні закони набудуть чинності.
     При застосуванні Угоди  слід  мати  на  увазі,  що  положення
законодавства України  застосовуються  до  оподаткування  доходів,
одержаних резидентами ФРН із України тією мірою, яка не суперечить
Угоді.
     При практичному  застосуванні  Угоди   належить   враховувати
нижчевикладене.

     1. Оподаткування  прибутку, отримуваного резидентом ФРН через
постійне представництво.
     Закон України  від  28.12.94  р.  "Про оподаткування прибутку
підприємств" ( 334/94-ВР  )  дає  узагальнене  визначення  терміну
"постійне представництво".  Угода  (стаття 5) цей термін розглядає
детальніше, обумовлюються випадки,  коли діяльність нерезидента  в
Україні не буде створювати постійне представництво.  Так, згідно з
Угодою термін "постійне  представництво"  не  включає  будівельний
майданчик або монтажний, або складальний об'єкт, якщо вони існують
не більше дванадцяти місяців; не розглядається як така, що створює
постійне представництво,   діяльність,  яка  має  підготовчий  або
допоміжний характер,  а також комерційна діяльність, здійснювана в
Україні через  брокера,  комісіонера чи будь-якого іншого агента з
незалежним статусом.  Той  факт,  що   компанія-резидент   України
контролюється компанією-резидентом ФРН,  сам по собі не перетворює
цю українську  компанію  у   постійне   представництво   німецької
компанії. Таким  чином  будь-яке  спільне  підприємство  з  участю
німецького капіталу   само   по   собі   не    створює    постійне
представництво. Для   вирішення   питання,   чи   є   це   спільне
підприємство постійним  представництвом  чи   ні,   повинні   бути
враховані інші  положення  цієї статті,  а також положення чинного
законодавства України.
     При застосуванні Угоди ( 276_001 ) необхідно враховувати,  що
відповідно до   Закону   України   "Про   оподаткування   прибутку
підприємств" (  334/94-ВР  )  термін  "нерезидент" включає не лише
юридичні особи, але також будь-які інші  суб'єкти  підприємницької
діяльності, що  не  мають  статусу юридичної особи України.  Таким
чином постійне місце діяльності будь-якого з нерезидентів, як вони
визначені в   п.1.8  статті  1  Закону,  що  відповідає  критеріям
постійного представництва,  викладеним у Законі та Угоді,  створює
постійне представництво.
     Стаття 7  Угоди  встановлює  правила  стосовно  оподаткування
прибутку від    підприємницької    діяльності,    що   одержуються
нерезидентом через це постійне представництво.
     Прибуток, одержуваний     підприємством,     яке    керується
резидентами ФРН від експлуатації морських або повітряних  суден  у
міжнародних перевезеннях,  оподатковується  в ФРН,  якщо фактичний
керівний орган  розміщений в  ФРН.  Але  якщо  фактичний  керівний
орган розміщений  в  Україні,  то  прибуток оподатковується лише в
Україні (стаття 8).

     2. Оподаткування пасивних доходів в Україні.
     Згідно з  положеннями статей 10, 11 і 12 Угоди ( 276_001 ) та
відповідно до чинного  законодавства  України  щодо  оподаткування
пасивних прибутків резидентів ФРН,  які не здійснюють діяльність в
Україні через постійне представництво,  при їх репатриації за межі
України встановлено такі ставки:
     1. Стосовно дивідендів:
     1.1. 5    відсотків   -   на   дивіденди,   що   виплачуються
компанією-резидентом України    компанії    (на    відміну     від
партнерства), що  є  резидентом  ФРН,  за  умови, що така німецька
компанія є фактичним власником дивідендів і володіє  принаймні  20
відсотками статутного  фонду  української  компанії,  яка  сплачує
дивіденди (стаття 10, пункт 2a);
     1.2. 10   відсотків   -   на   дивіденди,   що   виплачуються
компанією-резидентом України резиденту ФРН,  який є  їх  фактичним
власником в усіх інших випадках (стаття 10, пункт 2b).
     2. Стосовно процентів:
     2.1. звільнення   від   українського  податку  процентів,  що
виникають в Україні і сплачуються як відшкодування за позиками, що
гарантовані Hennes-Deckung  або  сплачуються  Уряду ФРН,  Deutsche
Bundesbank, Kreditanstalt   fur    Wiederaufbau    або    Deutsche
Investitions und Entwicklungsgesellschaft (стаття 11, пункт 3a);
     2.2. 2 відсотки - на проценти,  що виникають в Україні і  які
отримує резидент ФРН,  що є їх фактичним власником,  і ці проценти
сплачуються
     - у  зв'язку  з  продажем  у  кредит будь-якого промислового,
комерційного або наукового обладнання,
     - у  зв'язку  з  продажем  або  наданням  у  кредит будь-яких
виробів чи послуг одним підприємством другому підприємству, або
     - за позиками будь-якого виду, що надаються банком або другою
фінансовою установою (стаття 11, пункт 2a).
     2.3. 5 відсотків - на проценти,  що виникають в Україні і які
отримує резидент ФРН,  що є їх фактичним власником,  в усіх  інших
випадках (стаття 11, пункт 2b).
     3. Стосовно роялті:
     3.1. звільнення  від  оподаткування платежів будь-якого виду,
що одержуються як відшкодування  за  користування  або  за надання
права користування будь-яким  авторським  правом на наукову працю,
патент, торгову марку, дизайн або модель, план, таємну формулу або
процес, або    за    інформацію,   що   стосується   промислового,
комерційного або наукового досвіду,  які  виникають  в  Україні  і
сплачуються резиденту  ФРН,  який є їх фактичним власником (стаття
12, пункт 3);
     3.2. 5 відсотків - за платежі будь-якого виду, що одержуються
як відшкодування за користування або за надання права користування
будь-яким  авторським  правом  на  літературні  твори  або   твори
мистецтва, включаючи кінематографічні фільми і фільми  або  плівки
для радіомовлення   чи   телебачення,  що  виникають  в  Україні і
сплачуються резиденту ФРН,  який є їх фактичним власником  (стаття
12, пункт 2).
     Відповідно до чинного законодавства стосовно  юридичних  осіб
дивіденди, проценти   і   роялті,   що  сплачуються  нерезидентами
України, які не здійснюють в  Україні  діяльність  через  постійне
представництво, при  їх  репатриації  за  межі  України підлягають
оподаткуванню у джерела виплати податком на  прибуток  за  ставкою
15%, і  стосовно  фізичних  осіб - прибутковим податком за ставкою
15% у джерела їх виплати.
     Для повернення   податку,   утриманого  у  джерела,  власники
поцентів, дивідендів    і     роялті,     які     є     юридичними
особами-резидентами ФРН,  повинні використовувати форму "Заява про
повернення податку,  утриманого у джерела  в  Україні  з  прибутку
нерезидента, який  не здійснює діяльності в Україні через постійне
представництво" (додаток  N  14  до  Правил  застосування   Закону
України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 247/95-ВР ).
     Для звільнення від оподаткування пасивних доходів нерезидента
юридична особа  - резидент ФРН - може використовувати форму "Заява
про звільнення від оподаткування  прибутку  нерезидента,  який  не
здійснює діяльності   в  Україні  через  постійне  представництво"
(додаток N  15  до  Правил  застосування   Закону   України   "Про
оподаткування прибутку підприємств").
     Для отримання  відповідних  пільг  з  оподаткування  пасивних
доходів резидент  ФРН  повинен надати підтвердження свого права на
ці пасивні прибутки.

     3. Оподаткування доходів резидентів ФРН - фізичних осіб.
     Декретом Кабінету  Міністрів  України  від  26.12.92 р.  "Про
прибутковий податок  з  громадян"  (  13-92  )   (зі   змінами   і
доповненнями) передбачено    оподаткування    будь-яких    доходів
нерезидентів, що виникають із джерел в Україні.  Статтею 14  Угоди
разом з тим встановлено,  що доход,  що одержується резидентом ФРН
стосовно професійних  послуг  (незалежна   наукова,   літературна,
артистична, художня, освітня або викладацька діяльність; незалежна
діяльність лікарів,    адвокатів,     інженерів,     архітекторів,
стоматологів і   бухгалтерів)   чи  іншої  діяльності  незалежного
характеру, обкладається податком тільки у тому  разі,  якщо  особа
має в  Україні  постійну базу з метою проведення такої діяльності.
При оподаткуванні доходів від  підприємницької  діяльності,  іншої
ніж незалежні  особисті послуги,  необхідно враховувати пояснення,
передбачені вище стосовно статей 5 і 7.
     Оподаткування доходів  резидентів ФРН,  отриманих із джерел в
Україні від  роботи  за  наймом,  виконання  функцій  члена   ради
директорів, виступів у такій своїй якості як артист або спортсмен,
за державну службу,  в якості студента чи пенсії,  оподатковуються
відповідно до  чинного  законодавства  з  урахуванням статей 15-20
Угоди ( 276_001 ).

     4. Інші доходи.
     Відповідно до  статті  21 Угоди доходи юридичних або фізичних
осіб - резидентів ФРН, - про які не йде мова в Угоді, звільняються
від  оподаткування  в  Україні. Для цього юридичні особи-резиденти
ФРН  подають  заяви  за  формами  додатків  14  і  15   до  Правил
застосування   Закону   України   "Про   оподаткування    прибутку
підприємств"  (  247/95-ВР ).  Фізичні особи  -  резиденти  ФРН  -
тимчасово  до   внесення   відповідних  змін   до  Інструкції  про
прибутковий  податок  з  громадян  (  z0064-93  )  від 21.04.93 р.
використовують ті ж форми і  порядок подання  заяв  для  отримання
звільнень, передбачених для юридичних осіб.

     5. Залік сум  податку  на  прибуток  (доход),  отриманого  за
межами України,  сплачених резидентами України у ФРН, здійснюється
відповідно до чинного законодавства України.

     6. З дати застосування Угоди ( 276_001 ),  а саме  у  випадку
податків, утриманих  у  джерела стосовно сум,  що виплачені на або
після 01.01.97 р., у випадку інших податків стосовно податків,  що
стягуються під час  періодів,  що   починаються   на   або   після
01.01.97   р.,   не   застосовується    Угода   Союзу   Радянських
Соціалістичних Республік і Федеративної Республіки  Німеччина  про
уникнення   подвійного   оподаткування   доходів   і   майна   від
24 листопада 1981 року.

 Заступник Голови                                        О.І.Шитря