МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ

                        ДИРЕКТИВНИЙ НАКАЗ

 N 2-Д від 27.02.2001


       Про відносини з Державним комітетом стандартизації,
       метрології  та  сертифікації  України,   діяльність
       якого  спрямовується  і   координується   Кабінетом
        Міністрів України через Міністра економіки України


     Відповідно до  Указів  Президента  України від 15 грудня 1999
року N 1572/99  (  1572/99  )  "Про  систему  центральних  органів
виконавчої влади" та від 15 грудня 1999 року N 1573/99 ( 1573/99 )
"Про зміни у  структурі  центральних  органів  виконавчої  влади",
постанови  Кабінету Міністрів України від 13 червня 2000 р.  N 965
( 965-2000-п ) "Про затвердження Порядку спрямування і координації
діяльності  центральних органів виконавчої влади через відповідних
міністрів" і з метою встановлення  основних  засад  взаємовідносин
Міністра   економіки   та   Державного   комітету  стандартизації,
метрології та   сертифікації   України   (далі   -   Держстандарт)
Н А К А З У Ю:

     1. Установити,  що цей директивний наказ визначає стратегічні
цілі та основні завдання Держстандарту,  що випливають із Послання
Президента України до Верховної Ради України на 2000 рік "Україна:
поступ   XXI   століття.  Стратегія  економічного  та  соціального
розвитку на 2000 - 2004 роки" ( 276а/2000 ), програмних документів
та  рішень  Кабінету  Міністрів  України,  що  прийняті  на   його
виконання   і   реалізація   яких  спрямовується  і  координується
Кабінетом Міністрів України через Міністра економіки.
     2. Установити,    що    стратегічними    цілями    діяльності
Держстандарту, відповідно до чинного законодавства, є:
     а) пряме впровадження європейських та міжнародних стандартів,
започаткування принципу добровільності стандартів;
     б) розмежування функцій сертифікації та акредитації;
     в) розробка    нормативно-правових   актів   щодо   створення
національного органу з акредитації при уповноваженому центральному
органі виконавчої влади у сфері економіки;
     г) започаткування принципу добровільної акредитації;
     д) реалізація  програми  інтеграції  України  до  ЄС у галузі
стандартизації, оцінки відповідності та метрології;
     е) укладення  і  реалізація  двосторонніх  угод  з країнами -
торговими партнерами України у галузі  взаємного  визнання  оцінки
відповідності  згідно  зі  статтею  6 Угоди про технічні бар'єри в
торгівлі (ТВТ) ( 981_008 );
     є) розширення   участі   України   в   роботі  міжнародних  і
європейських організацій  зі  стандартизації   (ISO,   IEC,   CEN,
CENELEC)  і сертифікації (IECEE, IECQ, EOTC);
     ж) забезпечення  ефективного   і   надійного   захисту   прав
споживачів та контролю за рекламою;
     з) удосконалення    законодавства    України     з     питань
стандартизації,  метрології, сертифікації, захисту прав споживачів
та   реклами,   поетапне   його   зближення   із    законодавством
Європейського співтовариства.
     3. Установити,  що до функцій  Держстандарту,  стосовно  яких
він,  відповідно  до погодженої з Міністром стратегії,  самостійно
здійснює заходи з їх планування та реалізації, належать:
     організація роботи    щодо    загальної   стандартизації   та
стандартизації у  сфері  оборони,  у  тому  числі  щодо  створення
технічних  комітетів зі стандартизації,  планування,  розроблення,
проведення експертизи та розповсюдження державних стандартів;
     затвердження державних   стандартів,  розроблених  технічними
комітетами  зі  стандартизації,  організація  перегляду   існуючих
стандартів  та контроль за їх відповідністю нормативним документам
міжнародних організацій зі стандартизації;
     ведення обліку   і   реєстрації   нормативних  документів  зі
стандартизації, метрології, та сертифікації;
     організація функціонування  державної  метрологічної  служби,
державної  служби  стандартних  зразків  речовин   і   матеріалів,
державної   служби   стандартних   довідкових  даних  про  фізичні
константи та властивості речовин і  матеріалів,  державної  служби
єдиного часу і еталонних частот;
     проведення державного   метрологічного    контролю    засобів
вимірювання та нагляду за ними;
     проведення державних  випробувань,   державної   повірки   та
метрологічної атестації засобів вимірювань;
     ведення державних реєстрів засобів вимірювань;
     здійснення державного  контролю  за дотриманням законодавства
України про  захист  прав  споживачів  центральними  та  місцевими
органами виконавчої влади та господарюючими суб'єктами;
     державний захист прав споживачів у разі придбання, замовлення
або   використання  ними  товарів  (робіт,  послуг)  для  власних,
сімейних, домашніх та інших потреб;
     здійснення контролю     за     дотриманням    рекламодавцями,
виробниками  та  розповсюджувачами  реклами  вимог   законодавства
України про рекламу у сфері захисту прав споживачів.
     4. Установити,  що  до  функцій,  які  Держстандарт  здійснює
шляхом унесення пропозицій Міністрові економіки, належать:
     участь у формуванні та реалізації державної політики у  сфері
стандартизації,      метрології,     акредитації,     сертифікації
(підтвердження відповідності), захисту прав споживачів та реклами;
     розробка та    державне   замовлення   цільових   програм   і
фундаментальних  наукових  досліджень  комплексного  характеру   з
питань  стандартизації,  метрології,  акредитації  та сертифікації
(підтвердження відповідності);
     організація та   проведення  нарад,  семінарів,  конференцій,
консультацій різних рівнів з питань сертифікації,  стандартизації,
метрології та акредитації з залученням фахівців Міністерства;
     затвердження переліків продукції,  що підлягають обов'язковій
сертифікації, та визначення термінів їх запровадження;
     унесення пропозицій щодо  зміни  умов  функціонування  систем
стандартизації,  забезпечення  єдності вимірювань,  акредитації та
сертифікації стосовно оподаткування, одержання пільгових кредитів,
визначення особливостей приватизації;
     визначення порядку встановлення цін і тарифів  на  проведення
Держстандартом,    центрами    стандартизації,    метрології    та
сертифікації,  інститутами робіт і послуг у сфері  стандартизації,
метрології, акредитації та сертифікації;
     підготовка і  подання  пропозицій   до   проекту   Державного
бюджету.
     5. Установити, що Міністр економіки стосовно Держстандарту:
     визначає стратегію  його  діяльності,  відповідно до Програми
діяльності Кабінету Міністрів України ( 550-2000-п ), зокрема:
     у межах   своєї  компетенції  дає  обов'язкові  до  виконання
доручення, відповідно та в межах законів України, актів Президента
України та Кабінету Міністрів України, а також доручень Президента
України та Кабінету Міністрів України;
     подає на  розгляд  Кабінету  Міністрів  України та Президенту
України пропозиції, що стосуються діяльності Держстандарту;
     здійснює контроль   за   відповідністю  рішень  Держстандарту
Конституції (  254к/96-ВР  ) та законам України,  актам Президента
України та Кабінету Міністрів України;
     щороку заслуховує звіт Голови Держстандарту щодо  результатів
діяльності комітету;
     погоджує призначення на посади та звільнення з посад  Голови,
заступників Голови Держстандарту;
     погоджує пропозиції   Держстандарту   щодо    обсягів    його
фінансування з державного бюджету.
     6. Установити,  що Голова Держстандарту  у  межах  дії  цього
наказу:
     погоджує з Міністром  економіки  проекти  нормативно-правових
актів, розроблених Держстандартом на виконання Програми діяльності
Кабінету Міністрів  України  (  550-2000-п ),  доручень Президента
України та Кабінету Міністрів України;
     подає пропозиції  стосовно   основних   напрямів   діяльності
Держстандарту;
     щороку звітує  про  результати  діяльності  Держстандарту   в
межах, визначених цим директивним наказом;
     щокварталу надає довідку  про  стан  виконання  заходів  щодо
реалізації  основних стратегічних цілей і завдань Держстандарту на
поточний рік;
     бере особисто   участь  у  засіданнях  колегії  Міністерства,
нарадах та інших заходах,  що проводяться Міністерством, з питань,
що  стосуються компетенції Держстандарту,  або призначає для цього
інші посадові особи Держстандарту.
     7. Свою діяльність Держстандарт здійснює на базі завдань щодо
реалізації   основних   стратегічних   цілей   та   завдань,   які
розробляються   на   кожний   рік,  схвалюються  рішенням  колегії
Держстандарту і затверджується за формою,  визначеною цим  наказом
(додаток).
     8. Звіт про результати діяльності  Держстандарту  схвалюється
щороку на  засіданні  його  колегії  та  подається  Міністрові  за
підписом  голови  держкомітету не пізніше 1 березня,  що настає за
звітним періодом.
     9. У  щорічному  звіті  Держстандарту  про  результати   його
діяльності до Міністра повинні бути відображені такі питання:
     у галузі підготовки законодавчих актів;
     забезпечення умов  вступу України до СОТ у частині технічного
регулювання;
     укладення та   реалізація  двосторонніх  угод  з  країнами  -
торговими партнерами України в галузі  взаємного  визнання  оцінки
відповідності  згідно  зі  статтею  6 Угоди про технічні бар'єри в
торгівлі (ТВТ);
     у галузях:   стандартизації,   сертифікації,  акредитації  та
метрології;
     у галузі державного нагляду за додержанням стандартів, норм і
правил;
     захист прав споживачів.
     10. Доручення  органів  влади   вищого   рівня,   щодо   яких
Держстандарт визначено виконавцем (або співвиконавцем), доручення,
що мають загальний характер, виконуються Держстандартом самостійно
у  порядку,  установленому  у  відповідному дорученні.  Дублювання
доручень або ж надання  додаткових  доручень  у  цих  випадках  не
здійснюється.
     11. Міністр  економіки  надає  доручення  Держстандарту  щодо
виконання  доручень органів влади вищого рівня,  якщо ці доручення
стосуються сфери діяльності Держстандарту.
     12. Установити,  що  взаємодія  між  Міністром  економіки  та
Держстандартом здійснюється через  спеціально  уповноважену  особу
Міністра.
     Призначити спеціально уповноваженою особою з питань взаємодії
з  Держстандартом  заступника  Міністра економіки Шлапака О.В.,  а
структурним   підрозділом   Міністерства,   який   відповідає   за
здійснення   координації   діяльності   Держстандарту,  управління
регуляторної  політики   у   сфері   підприємництва   департаменту
структурної політики.
     13. Установити,  що підготовка  доручень  Міністра  економіки
Держстандарту  щодо  виконання  функцій,  передбачених  у пункті 4
цього наказу, а також інших доручень, що випливають із актів вищих
органів влади, здійснюються виключно через спеціально уповноважену
особу.
     14. Міністр,   як   головний  розпорядник  коштів  державного
бюджету,  та Голова Держстандарту,  як розпорядник коштів  нижчого
рівня  з питань фінансування,  діють відповідно до рішень Кабінету
Міністрів України.

 Виконуючий обов'язки
 Міністра економіки                                      В.Кальник

                                            Додаток
                                            до директивного наказу
                                            Міністерства економіки
                                            України
                                            27.02.2001 N 2-Д

       Заходи щодо реалізації основних стратегічних цілей і
                завдань Держстандарту на 2001 рік

---------------------------------------------------------------------
|Зміст заходу   |             Етапи робіт             |Термін       |
|               |                                     |виконання    |
|               |                                     |етапів робіт |
|---------------+-------------------------------------+-------------|
|1. Продовження |  Супровід та участь у доопрацюванні |II квартал   |
|реформування   |в комітетах Верховної  Ради  України |             |
|національної   |проектів Законів України:            |             |
|системи        |  у сфері технічного регулювання:    |             |
|технічного     |  "Про стандартизацію",         "Про |             |
|регулювання,   |акредитацію   органів    з    оцінки |             |
|структури      |відповідності",  "Про  підтвердження |             |
|Держстандарту  |відповідності"                       |             |
|та             |  у сфері захисту прав споживачів та |             |
|вдосконалення  |реклами:                             |             |
|захисту прав   |  "Про внесення   змін   до   Закону |             |
|споживачів     |України     "Про     захист     прав |             |
|               |споживачів",   "Про  рекламу",  "Про |             |
|               |внесення  змін  до  Кримінального  і |             |
|               |Кримінально-процесуального  кодексів |             |
|               |України  щодо  відповідальності   за |             |
|               |обман  покупця  чи замовника",  "Про |             |
|               |внесення змін до Кодексу України про |             |
|               |адміністративні  правопорушення щодо |             |
|               |встановлення   відповідальності   за |             |
|               |обман покупців чи замовників"        |             |
|               |  Започаткування       інституційної |Протягом     |
|               |реформи системи Держстандарту:       | року        |
|               |  розробка нормативно-правових актів |             |
|               |щодо  створення Національного органу |             |
|               |з  акредитації  при   уповноваженому |             |
|               |центральному органі виконавчої влади |             |
|               |і сфері економіки;                   |             |
|               |  створення центру   з  сертифікації |             |
|               |електротехнічної   та    електронної |             |
|               |техніки;                             |             |
|               |  створення українського   інституту |             |
|               |якості;                              |             |
|               |  реорганізація УкрНДІССІ;           |             |
|               |  удосконалення            структури |             |
|               |випробувальних лабораторій;          |             |
|               |  створення на                  базі |             |
|               |Інженерно-технічного               і |             |
|               |інформаційного  центру Держстандарту |             |
|               |України       та        Українського |             |
|               |науково-дослідного                 і |             |
|               |конструкторсько-технологічного       |             |
|               |інституту  побутового  обслуговування|             |
|               |Укрсоюзсервісу Національного  центру |             |
|               |з проблем захисту прав споживачів.   |             |
|---------------+-------------------------------------+-------------|
|2. Реалізація  |  Забезпечення виконання  Плану  дій | Протягом    |
|Програми       |щодо     реалізації     пріоритетних | року        |
|інтеграції     |положень Програми інтеграції України |             |
|України до ЄС  |до ЄС:                               |             |
|( n0001100-00 )|                                     |             |
|у галузі       |  розроблення проектів            11 |             |
|стандартизації,|нормативно-правових актів (технічних |             |
|оцінки         |регламентів) на основі  європейських |             |
|відповідності, |директив Нового підходу та проектів з|             |
|метрології та  |859   тем   відповідно   до    Плану |             |
|захисту прав   |стандартизації України на 2001 рік;  |             |
|               |  розроблення проектів 6 нормативних |             |
|               |актів    на    основі   європейських |             |
|               |директив  у   сфері   захисту   прав |             |
|               |споживачів;                          |             |
|               |  підготовка проекту       технічної |             |
|               |допомоги  з  залученням  технічної о |             |
|               |кредиту   Світового    Банку    щодо |             |
|               |створення               Українського |             |
|               |інформаційного   центру   стандартів |             |
|               |ГАТТ/СОТ;                            |             |
|               |  підготовка до    акредитації    за |             |
|               |вимогами    міжнародних   стандартів |             |
|               |органів  з  оцінки  відповідності  у |             |
|               |пріоритетних    галузях    економіки |             |
|               |України.                             |             |
|---------------+-------------------------------------+-------------|
|3. Розширення  |  Вжиття заходів    щодо    визнання |Протягом     |
|міжнародного   |системи    технічного    регулювання | року        |
|співробітництва|торговими партнерами України:        |             |
|у галузі       |  узгодження технічної   політики  і |             |
|стандартизації,|забезпечення інтересів  національної |             |
|метрології,    |економіки     шляхом     участі    в |             |
|сертифікації,  |міжнародних      і      регіональних |             |
|акредитації,   |організаціях ISO,  IEC,  OIML,  CEN, |             |
|захисту прав   |CENELEC, членом яких є Україна;      |             |
|споживачів     |  започаткування переговорів    щодо |             |
|               |вступу до Європейської  асоціації  з |             |
|               |акредитації (ЕА);                    |             |
|               |  створення передумов  і  проведення |             |
|               |переговорів    щодо   укладення   і  |             |
|               |реалізації двосторонніх угод у сфері |             |
|               |визнання   оцінки   відповідності  з |             |
|               |країнами - торговими      партнерами |             |
|               |України,       зокрема       Чехією, |             |
|               |Словаччиною, Кубою;                  |             |
|               |  проведення взаємної    акредитації |             |
|               |випробувальних лабораторій у  рамках |             |
|               |угод,     укладених    з    Польщею, |             |
|               |Болгарією, Туреччиною;               |             |
|               |  підготовка до  вступу  України  до |             |
|               |Міжнародної  організації  споживачів |             |
|               |(CI);                                |             |
|               |   забезпечення         міжгалузевої |             |
|               |координації    та    функціонального |             |
|               |регулювання  з   питань   управління |             |
|               |якістю.  Розроблення  плану  заходів |             |
|               |щодо впровадження систем  управління |             |
|               |якістю   відповідно  до  міжнародних |             |
|               |стандартів ISO серії 9000.           |             |
|---------------+-------------------------------------+-------------|
|4. Розроблення |   Вжиття заходів  щодо  пом'якшення |Протягом     |
|впровадження   |негативних тенденцій  на  споживчому | року        |
|ефективних     |ринку   і   створення   сприятливого |             |
|механізмів     |соціального  клімату  щодо   захисту |             |
|удосконалення  |прав споживачів:                     |             |
|державного     |   удосконалення нормативно-правової |             |
|захисту прав   |бази  щодо  захисту  прав споживачів |             |
|споживачів     |від   фальсифікованої,    неякісної, |             |
|               |небезпечної   продукції  за  рахунок |             |
|               |розробки   і   затвердження   Правил |             |
|               |оптової     торгівлі    алкогольними |             |
|               |напоями   і   тютюновими   виробами. |             |
|               |Правил  торгівлі  на ринках та інших |             |
|               |нормативно-правових актів;           |             |
|               |   удосконалення нормативно-правової |             |
|               |бази  у  сфері  послуг  за   рахунок |             |
|               |розробки   і   затвердження   Правил |             |
|               |користування      міжміським      та |             |
|               |міжнародним     зв'язком,     Правил |             |
|               |розрахунку двоставкового  тарифу  на |             |
|               |теплову   енергію.   Правил  надання |             |
|               |послуг з технічного обслуговування і |             |
|               |ремонту     дорожніх    транспортних |             |
|               |засобів та їх  складових,  постанови |             |
|               |Кабінету   Міністрів   України  "Про |             |
|               |заходи  щодо  зменшення   споживання |             |
|               |газу  в побуті та економії бюджетних |             |
|               |коштів   на    житлові    субсидії", |             |
|               |унесення  змін  до проектів постанов |             |
|               |Кабінету   Міністрів   України  "Про |             |
|               |внесення  змін до постанови Кабінету |             |
|               |Міністрів України від 8 червня  1998 |             |
|               |р. N  822",  "Про  внесення  змін до |             |
|               |постанови Кабінету Міністрів України |             |
|               |від 9 грудня 1999 р. N 2246", Правил |             |
|               |надання населенню  послуг  з  водо-, |             |
|               |теплопостачання  та  водовідведення, |             |
|               |Правил перевезень пасажирів, багажу, |             |
|               |вантажобагажу та  пошти  залізничним |             |
|               |транспортом   України;    підготовка |             |
|               |щорічної державної доповіді з питань |             |
|               |захисту    прав    споживачів,    як |             |
|               |офіційного       документа,      для |             |
|               |забезпечення органів державної влади |             |
|               |та  населення  інформацією  про стан |             |
|               |справ   у   сфері    захисту    прав |             |
|               |споживачів;                          |             |
|               |   створення при       Держстандарті |             |
|               |України      міжвідомчої     системи |             |
|               |оперативною  сповіщення  відповідних |             |
|               |органів  контролю  і нагляду з метою |             |
|               |попередження      реалізації      на |             |
|               |внутрішньому       ринку      країни |             |
|               |небезпечних та неякісних товарів;    |             |
---------------------------------------------------------------------