ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
( У відкритті конституційного провадження відмовлено згідно з Ухвалою Конституційного Суду N 4-у/2009 (v004u710-09) від 11.02.2009 )
З мотивів невідповідності Конституції України (254к/96-ВР) Указом Президента України від 3 грудня 2008 року N 1139 (1139/2008) "Про зупинення дії постанов Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 року N 827 і N 837, від 17 жовтня 2008 року N 955 та від 19 листопада 2008 року N 1022" зупинено дію постанов Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 року N 827 (827-2008-п) "Про ліквідацію Державної служби лікарських засобів і виробів медичного призначення", N 837 (837-2008-п) "Питання здійснення державного контролю якості лікарських засобів", від 17 жовтня 2008 року N 955 (955-2008-п) "Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення" та від 19 листопада 2008 року N 1022 (1022-2008-п) "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 р. N 837 і від 17 жовтня 2008 р. N 955".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України (254к/96-ВР) , статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" (422/96-ВР) звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність названих постанов (827-2008-п, 837-2008-п, 955-2008-п, 1022-2008-п) Кабінету Міністрів України, опублікованих відповідно в газеті Урядовий кур'єр" від 27 вересня 2008 року N 180, від 24 вересня 2008 року N 177, від 6 листопада 2008 року N 208, від 29 листопада 2008 року N 225.
Постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 року N 827 (827-2008-п) ліквідовано Державну службу лікарських засобів і виробів медичного призначення.
Постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 року N 837 (837-2008-п) погоджено пропозицію Міністерства охорони здоров'я щодо ліквідації Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів Міністерства охорони здоров'я України, а також утворено Державну інспекцію з контролю якості лікарських засобів як центральний орган виконавчої влади та затверджено Положення про неї.
Постановами Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2008 року N 955 (955-2008-п) та від 19 листопада 2008 року N 1022 (1022-2008-п) установлено граничні постачальницько-збутові надбавки (націнки) та граничні торговельні (роздрібні) надбавки (націнки) на лікарські засоби і вироби медичного призначення.
Зазначені постанови (827-2008-п, 837-2008-п, 955-2008-п, 1022-2008-п) видано Кабінетом Міністрів України всупереч нормам Конституції України (254к/96-ВР) . Конституція України (254к/96-ВР) проголошує Україну правовою державою ( стаття 1 (254к/96-ВР) ) , в якій визнається і діє принцип верховенства права ( стаття 8 (254к/96-ВР) ) , зобов'язує органи виконавчої влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України (частина друга статті 19 (254к/96-ВР) ) , і наділяє Кабінет Міністрів України повноваженням утворювати центральні органи виконавчої влади відповідно до закону (пункт 9-1 статті 116 (254к/96-ВР) ) .
Тому, приймаючи рішення про утворення центрального органу виконавчої влади з контролю якості лікарських засобів, Кабінет Міністрів України мав діяти відповідно до Законів України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (877-16) та "Про лікарські засоби" (123/96-ВР) , за якими виключно законами встановлюються органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, та відповідні повноваження таких органів, спеціальним органом державного контролю якості лікарських засобів визначено Державну інспекцію з контролю якості лікарських засобів Міністерства охорони здоров'я України з безпосередньо підпорядкованими їй державними інспекціями з контролю якості лікарських засобів в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі, Основ законодавства України про охорону здоров'я (2801-12) , якими контроль за якістю лікарських засобів та імунобіологічних препаратів, що виготовляються підприємствами України, покладено на Міністерство охорони здоров'я України.
Утворивши центральний орган виконавчої влади - Державну інспекцію з контролю якості лікарських засобів та наділивши її відповідними контрольними повноваженнями, Кабінет Міністрів України діяв усупереч Конституції (254к/96-ВР) та названим Законам України (877-16, 123/96-ВР) .
Видання постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2008 року N 955 (955-2008-п) "Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення" та внесення до неї передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 19 листопада 2008 року N 1022 (1022-2008-п) "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 р. N 837 і від 17 жовтня 2008 р. N 955" змін в умовах коливання валютних курсів призвело до скорочення загальної номенклатури лікарських засобів в аптечних закладах України, збільшення частки ліків високої вартості та зменшення частки доступних за ціною препаратів, скорочення обсягів вітчизняного виробництва ліків, мережі аптечних закладів та зайнятості у цій сфері, зростання соціальної напруги у суспільстві.
Це створює загрозу для системи охорони здоров'я і, як наслідок, призводить до небезпечного погіршення стану здоров'я населення, що відповідно до статті 7 Закону України "Про основи національної безпеки України" (964-15) є однією з основних загроз національним інтересам і національній безпеці України у соціальній сфері.
Таким чином, зазначені постанови (827-2008-п, 837-2008-п, 955-2008-п, 1022-2008-п) Уряду України не відповідають статті 3 Конституції України (254к/96-ВР) , відповідно до якої людина, її життя і здоров'я визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю, суперечать інтересам національної безпеки, можуть призвести до порушення одного з основоположних конституційних прав громадян - права на охорону здоров'я, а тому не відповідають частині першій статті 17 Конституції України (254к/96-ВР) , згідно з якою забезпечення економічної безпеки держави є однією з її найважливіших функцій і яка згідно зі статтею 8 Основного Закону (254к/96-ВР) держави є нормою прямої дії, та частинам першій і третій статті 49 Конституції України (254к/96-ВР) , за якими кожен має право на охорону здоров'я, обов'язком держави є створення умов для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування.
Видаючи зазначені постанови (827-2008-п, 837-2008-п, 955-2008-п, 1022-2008-п) , Кабінет Міністрів України діяв на порушення конституційних норм, що не відповідає також вимогам частини другої статті 8, частини другої статті 19, частини третьої статті 113 Конституції України (254к/96-ВР) ; на неприпустимості порушення Урядом України цих вимог наголошено Конституційним Судом України у Рішеннях від 19 червня 2001 року N 9-рп/2001 (v009p710-01) у справі щодо стажу наукової роботи, від 11 листопада 2008 року N 25-рп/2008 (v025p710-08) у справі про земельні ділянки.
Ураховуючи викладене, прошу Конституційний Суд України розглянути питання щодо конституційності:
постанови Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 року N 827 (827-2008-п) "Про ліквідацію Державної служби лікарських засобів і виробів медичного призначення";
постанови Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 року N 837 (837-2008-п) "Питання здійснення державного контролю якості лікарських засобів";
постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2008 року N 955 (955-2008-п) "Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення";
постанови Кабінету Міністрів України від 19 листопада 2008 року N 1022 (1022-2008-п) "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 р. N 837 і від 17 жовтня 2008 р. N 955".
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України - Представника Президента України у Конституційному Суді України М.Ставнійчук.
Президент України
В.ЮЩЕНКО
м. Київ, 3 грудня 2008 року
(Джерело - Офіційне Інтернет-представництво Президента України)