ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 26 вересня 2012 року № 1089

Про окремі питання встановлення результатів чергових виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі

Відповідно до частини першої статті 18 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (4061-17) (далі - Закон) вибори депутатів проводяться у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, який включає в себе всю територію України та закордонні виборчі дільниці, та у 225 одномандатних виборчих округах, що утворюються Центральною виборчою комісією та існують на постійній основі.
Рішенням Конституційного Суду України від 4 квітня 2012 року № 7-рп/2012 (v007p710-12) визнано такими, що не відповідають Конституції України (254к/96-ВР) (є неконституційними), положення "з рівномірним віднесенням до всіх одномандатних округів, які утворюються на території столиці України - міста Києва" частини другої статті 22 Закону (4061-17) . З дня ухвалення вказаного Рішення Конституційного Суду України положення частини другої статті 22 Закону, визнані неконституційними, втратили чинність. Частина друга статті 22 Закону діє у такій редакції: "Закордонні виборчі дільниці утворюються Центральною виборчою комісією при закордонних дипломатичних установах України, у військових частинах (формуваннях), дислокованих за межами України".
У мотивувальній частині вказаного Рішення (v007p710-12) Конституційний Суд України зауважив, зокрема, що виборці, які проживають або перебувають за межами України, за існуючою пропорційно-мажоритарною виборчою системою реалізовують своє виборче право лише за пропорційною складовою змішаної виборчої системи.
У зв’язку із втратою чинності визнаних неконституційними положень Закону (4061-17) виникла прогалина в законодавчому врегулюванні організаційно-правового механізму забезпечення реалізації права голосу в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі виборцями - громадянами України, які проживають чи на день голосування на виборах народних депутатів України перебувають за межами України, а також порядку врахування волевиявлення таких виборців під час встановлення результатів виборів народних депутатів України.
Оскільки закордонні виборчі дільниці не відносяться до одномандатних виборчих округів, утворених у межах Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, дільничні виборчі комісії таких виборчих дільниць не мають підстав передавати повідомлення про зміст протоколу про підрахунок голосів виборців на закордонних виборчих дільницях у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі до окружних виборчих комісій відповідних одномандатних виборчих округів, як це передбачено частиною шостою статті 93 Закону (4061-17) .
У свою чергу окружні виборчі комісії, утворені для організації підготовки та проведення чергових виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року в одномандатних виборчих округах у межах Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, не мають правових підстав отримувати повідомлення про зміст протоколів про підрахунок голосів виборців на закордонних виборчих дільницях у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі від дільничних виборчих комісій закордонних виборчих дільниць та брати їх до уваги при встановленні підсумків голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах відповідних одномандатних виборчих округів, як це передбачено частиною першою статті 95 Закону (4061-17) .
Разом з тим, неврахування голосів виборців, поданих за кандидатів у народні депутати України, включених до виборчих списків політичних партій, на закордонних виборчих дільницях, могло б призвести до нівелювання волевиявлення таких виборців, що суперечило б частині першій статті 70 Конституції України (254к/96-ВР) .
Крім того, встановлення Центральною виборчою комісією результатів чергових виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі без урахування підсумків голосування на закордонних виборчих дільницях спотворило б результати виборів, оскільки такі результати не відображали б волевиявлення всіх громадян України, які взяли участь у голосуванні на виборах народних депутатів України.
З метою усунення, зокрема, зазначеної прогалини у законодавчому врегулюванні організації підготовки та проведення виборів народних депутатів України Центральна виборча комісія відповідно до пункту 6 статті 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) постановою від 8 травня 2012 року № 83 (v0083359-12) схвалила пропозиції щодо вдосконалення Закону України "Про вибори народних депутатів України" (4061-17) , викладені у формі проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про вибори народних депутатів України". Зазначену постанову Комісії надіслано Голові Верховної Ради України для вирішення питання щодо внесення відповідного проекту Закону України в порядку законодавчої ініціативи на розгляд Верховної Ради України.
На сьогодні питання залишається неврегульованим.
Згідно з частиною першою статті 38 Конституції України (254к/96-ВР) громадяни мають право, зокрема, вільно обирати та бути обраними до органів державної влади.
Статтею 64 Конституції України (254к/96-ВР) встановлено, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.
Відповідно до статті 21 Конституції України (254к/96-ВР) права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними. Згідно з частиною другою статті 22 Основного Закону України (254к/96-ВР) конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані.
Статтею 8 Конституції України (254к/96-ВР) передбачено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу і норми Конституції України є нормами прямої дії.
Частиною першою статті 1, частиною другою статті 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) визначено, що Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України (254к/96-ВР) , зазначеного та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення, зокрема, виборів народних депутатів України в порядку та в межах, встановлених зазначеним та іншими законами України. При цьому Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.
Пунктом 1 статті 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) встановлено, що Комісія забезпечує реалізацію і захист виборчих прав громадян України.
Центральна виборча комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України (254к/96-ВР) та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України (частина перша статті 2, пункт 2 статті 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) ).
За змістом пунктів 2, 12 статті 19 вказаного Закону (1932-15) Центральна виборча комісія очолює систему виборчих комісій, які утворюються для проведення виборів народних депутатів України, спрямовує та контролює їх діяльність та встановлює результати виборів народних депутатів України.
Таким чином, за відсутності підстав для врахування підсумків голосування на закордонних виборчих дільницях окружними виборчими комісіями, саме Центральна виборча комісія, а не будь-який інший державний орган, зобов’язана вчинити дії та ухвалити рішення, спрямовані на забезпечення реалізації та захисту конституційних виборчих прав громадян України, які візьмуть участь у голосуванні на закордонних виборчих дільницях.
Центральна виборча комісія бере до уваги, що визначений Законом (4061-17) механізм встановлення результатів виборів народних депутатів України не передбачає можливості безпосереднього врахування відомостей протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях у протоколі Центральної виборчої комісії про результати виборів депутатів у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі. Відповідні відомості враховуються Центральною виборчою комісією на підставі протоколів про підсумки голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатних виборчих округів. Отже, для забезпечення врахування відомостей протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на закордонних виборчих дільницях у протоколі про результати виборів народних депутатів України у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі Центральна виборча комісія повинна скласти протокол про підсумки голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на закордонних виборчих дільницях, попередньо встановивши його форму.
З огляду на викладене та з метою визначення організаційно-правового механізму врахування волевиявлення виборців, які проживають або на день проведення голосування перебувають на території іноземних держав, при встановленні результатів чергових виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, відповідно до статей 8, 21, частини другої статті 22, частини першої статті 38, статей 64 та 70 Конституції України (254к/96-ВР) , частин першої, другої, восьмої статті 2, частини другої статті 22, пункту 6 частини другої статті 30, частини шостої статті 93, частини першої статті 95, статті 98 Закону "Про вибори народних депутатів України" (4061-17) , керуючись частинами першою, другою статті 1, статтями 2, 11 - 13, пунктами 1, 2 статті 17, пунктами 1, 2, 8, 12 статті 19 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , Центральна виборча комісія постановляє:
1. Встановити, що на чергових виборах народних депутатів України 28 жовтня 2012 року результати волевиявлення виборців, які проживають або на день проведення голосування перебувають на території іноземних держав, зафіксовані у протоколах про підрахунок голосів виборців на закордонних виборчих дільницях у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, враховуються Центральною виборчою комісією при встановленні результатів виборів у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі у такому порядку:
- зміст протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на закордонній виборчій дільниці у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, в тому числі з поміткою "Уточнений", після його підписання членами дільничної виборчої комісії разом з окремими думками членів дільничної виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, та актами (за наявності) невідкладно передається дільничною виборчою комісією за допомогою технічних засобів зв’язку до Центральної виборчої комісії (через Міністерство закордонних справ України) з обов’язковою наступною передачею до Комісії першого і другого примірників цього протоколу разом з іншою передбаченою Законом України "Про вибори народних депутатів України" (4061-17) виборчою документацією;
- Центральна виборча комісія на своєму засіданні розглядає та оголошує протоколи про підрахунок голосів виборців на закордонній виборчій дільниці у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі або повідомлення про зміст таких протоколів, передані за допомогою технічних засобів зв’язку із закордонних виборчих дільниць. Відомості зазначених протоколів фіксуються у протоколі засідання Центральної виборчої комісії;
- Центральна виборча комісія на підставі протоколів про підрахунок голосів виборців на закордонних виборчих дільницях у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі або повідомлень про зміст таких протоколів, переданих за допомогою технічних засобів зв’язку з закордонних виборчих дільниць, встановлює підсумки голосування на закордонних виборчих дільницях, які оголошуються та заносяться до протоколу Центральної виборчої комісії про підсумки голосування на закордонних виборчих дільницях у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі;
- Центральна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів окружних виборчих комісій про підсумки голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу, у тому числі з поміткою "Уточнений", прийнятих та розглянутих Центральною виборчою комісією у порядку, передбаченому статтею 97 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (4061-17) , а також протоколу Центральної виборчої комісії про підсумки голосування на закордонних виборчих дільницях у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі встановлює результати виборів народних депутатів України у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, про що відповідно до статті 98 зазначеного Закону (4061-17) складає протокол про результати виборів народних депутатів України у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі.
2. Встановити:
Порядок передачі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на закордонних виборчих дільницях у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі та повідомлень про їх зміст до Центральної виборчої комісії на виборах народних депутатів України 28 жовтня 2012 року (додаток 1);
форму протоколу Центральної виборчої комісії про підсумки голосування на закордонних виборчих дільницях у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі (додаток 2).
3. Цю постанову разом з додатком 1 надіслати Міністерству внутрішніх справ України, а також Міністерству закордонних справ України для передачі дільничним виборчим комісіям закордонних виборчих дільниць.
4. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Голова Центральної виборчої комісії
В.ШАПОВАЛ
Додаток 1 
до постанови Центральної виборчої комісії 
від 26 вересня 2012 року № 1089

ПОРЯДОК

передачі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на закордонних виборчих дільницях у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі та повідомлень про їх зміст до Центральної виборчої комісії на виборах народних депутатів України 28 жовтня 2012 року

Цей Порядок визначає процедуру передачі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на закордонних виборчих дільницях у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі (далі - протоколи) та повідомлень про їх зміст до Центральної виборчої комісії.
1. Після підписання протоколу членами дільничної виборчої комісії закордонної виборчої дільниці повідомлення про його зміст невідкладно передається комісією за допомогою технічних засобів зв’язку через Міністерство закордонних справ України до Центральної виборчої комісії разом з окремими думками членів дільничної виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, протоколом з поміткою "Уточнений" та актами (за наявності).
2. Дільнична виборча комісія запаковує опрацьовані виборчі документи у паперові пакети та заклеює їх. На кожному пакеті зазначається вид запакованих документів, номер закордонної виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи усіх присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка цієї комісії.
До Центральної виборчої комісії через Міністерство закордонних справ України відповідно до частини дев’ятої статті 81, частини шостої статті 87, частини восьмої статті 88, частин сьомої, чотирнадцятої статті 89, частин сьомої, чотирнадцятої, вісімнадцятої, двадцять першої статті 90, частини дев’ятої статті 91 та частини четвертої статті 92 Закону (4061-17) доставляються запаковані в окремі пакети:
- перший та другий примірники протоколу, а також (за наявності) відповідні примірники протоколу з поміткою "Уточнений", акт про видачу копій протоколу та окремі думки членів дільничної виборчої комісії, викладені у письмовій формі, з написом на пакеті "Протокол загальнодержавного округу";
- виборчі бюлетені з написами на пакетах "Зіпсовані виборчі бюлетені для голосування у загальнодержавному окрузі", "Невикористані виборчі бюлетені для голосування у загальнодержавному окрузі", "Виборчі бюлетені, що не підлягають врахуванню по загальнодержавному округу", "Недійсні виборчі бюлетені для голосування у загальнодержавному окрузі", а у разі прийняття рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним - "Виборчі бюлетені";
- виборчі бюлетені з голосами виборців, поданими за кандидатів у народні депутати України, включених до виборчого списку кожної політичної партії у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, з написом на пакеті назв партій;
- контрольні талони з написом на пакеті "Контрольні талони виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі";
- предмети та контрольні листи з написом на пакеті "Предмети";
- список виборців (попередній та уточнений) з написом на пакеті "Список виборців";
- акти, заяви, скарги та рішення комісії з написом на пакеті "Акти, заяви, скарги та рішення дільничної виборчої комісії".
Пакети з написами "Протокол загальнодержавного округу", "Акти, заяви, скарги та рішення дільничної виборчої комісії", "Список виборців" вкладаються в один окремий пакет разом з описом документів, які містяться в ньому.
Під час транспортування пакетів з документами забороняється їх розпечатувати.
3. Пакети з документами від дільничних виборчих комісій закордонних виборчих дільниць доставляються до Міністерства закордонних справ України дипломатичною поштою або в інший визначений цим Міністерством спосіб, який забезпечує їх збереження та доставку за призначенням.
4. Уповноважений представник Міністерства закордонних справ України доставляє отримані пакети з документами до Центральної виборчої комісії у супроводі працівників органів внутрішніх справ.
Приймання пакетів із документами та реєстрація документів здійснюються управлінням документального забезпечення Секретаріату Центральної виборчої комісії.
Секретар Центральної виборчої комісії
Т.ЛУКАШ
Додаток 2 
до постанови Центральної виборчої комісії 
від 26 вересня 2012 року № 1089

ПРОТОКОЛ

Центральної виборчої комісії про підсумки голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на закордонних виборчих дільницях

( Див. текст (v1089359-12BF61) )