НАЦІОНАЛЬНА ЕКСПЕРТНА КОМІСІЯ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ЗАХИСТУ СУСПІЛЬНОЇ МОРАЛІ
РІШЕННЯ
09.04.2013 № 1
За результатами обговорення стану регулювання обігу комп'ютерних ігор на території України Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі ВИРІШИЛА:
1. Інформаційну довідку про дотримання законодавства у сфері захисту суспільної моралі при обігу комп'ютерних ігор на території України взяти до відома та розмістити на сайті Національної комісії.
2. Звернутися до Кабінету Міністрів України щодо ініціювання створення міжвідомчої робочої групи із залученням представників Ради національної безпеки і оборони України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Міністерства культури України, Міністерства молоді та спорту України, Інституту гігієни та медичної екології ім. Марзєєва, Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України, Всеукраїнської асоціації комп'ютерних клубів та представників громадських організацій з метою розробки проекту механізму правового регулювання відносин щодо виготовлення та обігу комп'ютерних ігор в Україні, розробки критеріїв їх класифікації та маркування в залежності від вікової аудиторії, на яку вони розраховані, критеріїв їх оцінки як інформаційної продукції, а також врегулювання питання умов користування неповнолітніми послугами комп'ютерних клубів.
Голова Національної
експертної комісії України
з питань захисту суспільної
моралі
В.В. Костицький

ІНФОРМАЦІЙНА ДОВІДКА

про дотримання законодавства у сфері захисту суспільної моралі при обігу комп'ютерних ігор на території України

В умовах сучасного інформаційного простору споживач може отримати доступ до комп'ютерних ігор завдяки он-лайн режиму в мережі Інтернет, завантажити гру за допомогою спеціальних програм з відповідного веб-сайту, а також придбати ліцензійну копію гри в спеціалізованих магазинах. Особливостями он-лайн режиму гри є те, що:
1. гравець може самостійно проходити етапи гри без допомоги інших гравців;
2. якщо гравець призупиняє процес комп'ютерної гри, то подальше продовження неможливе, доведеться розпочинати нову гру;
3. гравці можуть грати групою.
За результатами соціологічного опитування батьків підлітків у 2011 році, встановлено, що діти більшу частину вільного часу присвячують перегляду телепередач, а кожен третій підліток - комп'ютерним іграм.
Психологи стверджують, що пристрастю до гри "уражено" близько 10% людей у світі. У зв'язку з цим, Всесвітня організація охорони здоров'я офіційно визнала ігроманію хворобою XXI століття.
Разом з тим, комп'ютерні ігри можуть провокувати агресивну поведінку у дітей та підлітків. Психіатри вже дали назву такому явищу як "комп'ютерна істерія".
Ігроманія (ігрова залежність, лудоманія, гемблінг) - захворювання, яке характеризується великою і невтомною патологічною тягою до азартних ігор.
Комп'ютерна ігроманія - психічний розлад, по важкості і наслідкам порівняне з алкогольною та наркотичною залежністю. У міру розвитку хвороби людина поступово деградує і всі сфери її життя деформуються. При цьому сам залежний заперечує наявність проблем.
Комп'ютерна залежність на відміну від лудоманії (залежність від азартних ігор) офіційно не визнається за хворобу. Лудоманія - це хвороба (офіційний медичний діагноз), яка внесена в DSM IV - Міжнародний довідник класифікації захворювань. З 2009 р. в Україні з лудоманією почали "боротися" - Верховна Рада прийняла Закон "Про заборону грального бізнесу в Україні" (1334-17) . Як наслідок всі казино були зачинені, проте гравців це не зупинило і всі вони подалися до комп'ютерів, де й досі процвітають азартні ігри. Інтернет покер на Pokerstars.com кожного дня збирає 100000 гравців он-лайн. Так до армії українських комп'ютеро-залежних приєдналися ще й лудомани.
Дослідження свідчать, що наприкінці 90-х рр. минулого століття тільки одна із шести ігор у світі містила, в тій чи іншій мірі, непристойності, третя частина комп'ютерних ігор мала сексуальні сцени. На теперішній час концентрація сексуального контексту збільшилася на 80%, а насильства на 46%.
В різних країнах світу діють закони, згідно з якими вводяться суворі обмеження на використання комп'ютерних ігор з елементами насильства та/або зброї. На думку законодавців, ці заходи покликані запобігти формуванню у громадян (насамперед у дітей і молоді) схильності до агресії.
Однак, на території нашої країни розповсюдження комп'ютерних ігор не врегульовано та не регламентовано з точки зору чинного законодавства, оскільки:
- не розроблені критерії відбору і маркування комп'ютерних ігор в залежності від вікової аудиторії осіб, на яку вони розраховані;
- не розроблена система класифікації комп'ютерних ігор в залежності від віку осіб, починаючи з якого було б максимально безпечним для дитячої психіки гра в такі ігри;
- не упорядкований процес розповсюдження та реалізації комп'ютерних ігор з елементами насильства та жорстокості (еротики).
Вплив комп'ютерних ігор на моральне та психічне здоров'я людини вивчено посередньо.
У збірці наукових праць Львівського регіонального інституту державного управління Національної академії державного управління при Президентові України (випуск 25 за 2010 рік), І. Куліш у своїй роботі, "Запобігання дискримінаційним проявам у сфері розповсюдження комп'ютерних ігор: завдання для Державного управління в Україні", зазначає:
"... Очевидним є те, що найбільшу частку становлять ігри, які містять елемент боротьби та дають можливість проявити агресію. Важливим показником рольової гри є дотримання декількох принципів, основним з яких є принцип трьох "В": "вкрасти, вбити, вмовити".
Як правило, створення персонажів такої гри часто містить дискримінаційний гендерний елемент - перевага віддається героям-чоловікам або особам чоловічої статі з яскраво вираженими чоловічими фізичними особливостями та манерами.
У розробників відеоігор із різних держав різний підхід до розуміння естетики та припустимого. Наприклад, японські розробники використовують теми, символи та сакральні елементи різних релігій, зокрема християнства та японського синтоїзму. Через це вже неодноразово були проблеми з продажем такої продукції у країнах, де богохульство та насмішка над релігією не схвалюється. Наприклад, у США, усі відеоігри, які надходять з Японії попередньо ретельно перевіряють і, у випадку порушень, не допускаються на ринок. Загалом, для розробників відеоігор є звичайною практикою використовувати у якості прототипів Авраама, Бога та представників Римо-католицької церкви.
Популяризація насилля у відеоіграх стала причиною стурбованості у багатьох державах. Багато хто із гравців протягом гри обмінюється з іншими учасниками віртуальних боїв расистськими, гомофобними та антисемітськими образами так часто, що під тиском громадськості виробники змушені вживати заходів для пом'якшення риторики аватарів. Наприклад, мають місце схвальні висловлювання щодо місії Гітлера у винищенні євреїв, сприйнятті як норми ґвалтувань, захват від масштабності атомного бомбардування Японії. Частими є й образи на адресу гомосексуалістів, азіатів, латиноамериканців та жінок.
Відеоігри поділяються на 24 типи. Аналіз одного з найпопулярніших в Україні Інтернет-сайтів з ігровою продукцією "Мультимедійний портал GoldenBank", показав, що відеоігри представлені так: дії (action) - 645 ; аркади (arcade) - 152; автомобілі (cars) - 145; боротьба (combat) - 19; консолі (console) - 152; польоти (fighting) - 56; боротьба під час польотів (flight combat) - 36; ігри для дорослих (for adults) - 38; ігри для дітей (for kids) - 39; симулювання історичного процесу (god sim) - 40; логічні (logic) - 196; пошук предметів (quest) - 34; гонки (racing) - 198; гра в карти (wargame) - 32; рольова розважальна гра (Role-playing game (RPG)) - 266; так звана "стрілялка" (shooter) - 421; симулятор (simulator) - 190; спорт (sport) -127; стратегія (strategy) - 559; тактика (tactical) - 51; пригоди (adventure) - 229; настільні, наприклад, шахи (board) - 6; перші примітивні ігри (classic) - 10; навчальні (educational) - 13.
Розподіл відеоігор за жанрами на "Мультимедійному порталі GoldenBank" у 2010 р. показний на рис. 1..."
Рис.1 Розподіл відеоігор за жанрами на "Мультимедійному порталі GoldenBank" у 2010 р. (vr001623-13d)
Законодавство України.
Безпосереднє відношення до проблем захисту суспільної моралі у сфері, що розглядається, має Закон України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) , а також ряд наступних нормативно-правових актів.
Зокрема Закон України "Про розповсюдження примірників аудіовізуальних творів та фонограм" (1587-14) , Закон України "Про авторське право і суміжні права" від 23.12.1993 № 3792-ХІІ (3792-12) , який охороняє авторське право (права авторів та їх правонаступників, пов'язані із створенням та використанням творів науки, літератури і мистецтва), і права виробників фонограм і відеограм (суміжні права). Комп'ютерна програма є об'єктом авторського права й охороняється як літературний твір у відповідності до чинного законодавства.
Концепцією Загальнодержавної цільової соціальної програми "Здорова нація" на 2009­2013 роки (731-2008-р) , схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21.05.2008 № 731-р, з метою розв'язання проблем, пов'язаних із станом здоров'я і способом життя дітей і молоді протягом 2009-2013 років передбачається здійснити комплекс заходів, спрямованих, серед іншого, на впорядкування обліку ігор, дозволених для продажу та використання в комп'ютерних клубах для дітей.
Існує ряд нормативних документів затверджених постановами Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства освіти і науки України ( "Про затвердження форм документів щодо питань видачі контрольних марок імпортерам, експортерам та відтворювачам примірників аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп'ютерних програм, баз даних та інструкцій по здійсненню державного контролю за дотриманням законодавства у сфері інтелектуальної власності" (z0588-05) , "Про утворення Реєстру комп'ютерних програм" (z1569-04) , який визначає процедуру реєстрації комп'ютерних програм, форму Реєстру, порядок його формування та ведення з метою збору, систематизації і зберігання на загальнодержавному рівні даних про комп'ютерні програми та забезпечення можливості надання органам державної влади відповідної інформації, "Правила використання комп'ютерних програм у навчальних закладах" (z0044-05) ) та Міністерства охорони здоров'я України ( Державні санітарні норми і правила влаштування, утримання, обладнання та організації роботи закладів, які надають послуги з комп'ютерної ігрової діяльності дітям (z0093-10) , методичні рекомендації "Методика гігієнічної оцінки комп'ютерних ігор" (v0410282-07) ), які визначають певні вимоги при виробництві та розповсюдженні комп'ютерних ігор.
Міжнародний досвід.
Interactive Software Федерації Європи (ISFE) була створена в 1998 році для представлення інтересів Європейського союзу та міжнародних організацій. У 2002 році об'єднала компанії, що представляють галузь виробників програмного забезпечення в 27 державах.
Нею була розроблена європейська рейтингова система відеоігор та іншого розважального програмного продукту - Pan European Game Information (скорочено PEGI), яка вступила в силу в квітні 2003 року. Ця система замінила багато національних систем позначок та маркування продукції на єдину європейську.
Натомість в Швейцарії, Російській Федерації, Італії та інших державах у даній сфері присутні суттєві обмеження.
Так, у Швейцарії згідно із національним законодавством, відеопродукція або інформація на електронних носіях повинна проходити процедуру обов'язкового маркування з урахуванням вікових обмежень для користувачів, за наслідками якого, наприклад, комп'ютерні ігри, які мають вікове обмеження (з 16 або 18 років) продаються виключно за умови пред'явлення документів.
У Греції запроваджено систему PEGL З метою захисту суспільної моралі комп'ютерні та відеоігри підлягають спеціальному маркуванню, а також контролю в процесі їх обігу.
27 жовтня 2011 р. UNICEF було організовано Міжнародний Форум, у Люксембурзі, щодо безпечного використання Інтернету неповнолітніми користувачами та його зв'язок з освітою.
У Нідерландах у 2000 році набрав чинності Медіа-закон, який визначив, що з 2001 р. фільми, телепрограми, відео-продукція та комп'ютерні ігри на електронних носіях підпадатимуть під самостійний контроль, який здійснюватимуть дистриб'ютори цієї продукції. Вважається, що з цього моменту в Нідерландах зникла цензура з медійного простору. Статті Карного кодексу Нідерландів були приведені у відповідність до нових норм Медіа-закону, зокрема, введено штрафи. В цілому контроль за медіа-продукцією покладався на дорослу аудиторію, тобто батьків.
У Російській Федерації згідно ст. 14 Федерального закону "Захист дитини від інформації, пропаганди та агітації, що завдає шкоди його здоров'ю, моральному та духовному розвитку", органи державної влади РФ вживають заходів щодо захисту дитини від інформації, пропаганди та агітації, яка шкодить її здоров'ю, моральному та духовному розвитку. Буде визначено часові та вікові обмеження щодо інформаційної продукції та заборонено її розповсюдження без спеціальних позначок.
З метою забезпечення безпеки життя, охорони здоров'я, моралі дитини, захисту її від негативного впливу у порядку, визначеному урядом РФ, здійснюється експертиза (соціальна, психологічна, педагогічна, санітарна) настільних, комп'ютерних та інших ігор, іграшок та іграшкових пристроїв для дітей.
В Австрії обов'язкових вікових обмежень для ігор немає, ігри лише маркуються позначкою "Панєвропейська інформація про гру", яка містить вікові рекомендації.
Латвійська Республіка захищає права дітей шляхом заборони демонстрації, продажу, дарування, давання на прокат і пропагування комп'ютерних ігор, в яких пропагується жорстока поведінка, насильство, еротика, порнографія, що загрожує духовному розвитку дитини.
Комісія з контролю відеоносіїв Франції здійснює контроль за електронними іграми. Законодавством передбачена така адміністративна процедура: якщо документ (продукт) "представляє небезпеку для молоді через свій порнографічний характер або місце, відведене злочину, насильству, расовій дискримінації або ненависті, підбурюванню до вживання, зберігання або перевезення наркотичних речовин", адміністративний орган може обґрунтованою постановою та після консультації з компетентною адміністративною комісією заборонити його використання і розповсюдження.
У Німеччині існує Федеральне відомство з перевірки матеріалів, шкідливих для молоді, яке розглядає питання про включення до спеціального списку матеріалів, шкідливих для молоді. До списку внесено комп'ютерні ігри, що вихваляють війну чи расизм.
У Словаччині загальний нагляд за дотриманням прав неповнолітніх дітей здійснюють на регіональному та місцевому рівнях управління праці, соціальних питань та сім'ї. Створено Центр міжнародно-правового захисту дітей та молоді, який забезпечує виконання положень відповідних міжнародних договорів Словацької Республіки та норм ЄС у цій сфері.
Слід зазначити, що у Великій Британії головними ініціаторами кампаній із захисту суспільної моралі виступають здебільшого благодійні та громадські організації, які на замовлення уряду проводять дослідження та передають рекомендації для подальшого аналізу державним Інститутам сім'ї та батьківства. Так в 2010 році у доповіді, підготовленій спеціально для прем'єр-міністра країни главою християнської організації "Союз матерів" Рейгом Бейлі, було проведено дослідження ринку на предмет впливу ЗМІ, товарів та послуг (комп'ютерні ігри, мобільний зв'язок, інтернет-портали тощо) на "завчасне дорослішання дітей", а також їх "сексуалізацію та комерціалізацію".
Відповідно до законів Литви, відповідальні особи, які надають послуги доступу до публічних комп'ютерних мереж в ЛР, зобов'язані забезпечити впровадження та функціонування засобів фільтрації, апробовані Комітетом з розвитку інформаційного суспільства при Уряді Литовської Республіки, які блокують доступ до такого Інтернет-ресурсу, що може спричинити негативний вплив на неповнолітніх. За поданням Комітету з розвитку інформаційного суспільства уряд Литви визначає порядок використання обов'язкових засобів фільтрації в місцях доступу до Інтернету.
Виробники, або розповсюджувачі комп'ютерних ігор зобов'язані позначати свою продукцію відповідно до вікового цензу споживачів у встановленому урядом порядку. Щороку такий порядок маркування розробляє та затверджує Комітет з розвитку інформаційного суспільства.
Відповідно до Закону "Про захист неповнолітніх від негативної інформації" (2010 р.) литовська влада уповноважувалась ввести цензуру на будь-які матеріали в ЗМІ, фільми, комп'ютерні ігри та рекламу, де є згадка про гомо-, бі- або транссексуальні стосунки. Закон був покликаний захистити дітей і підлітків від "інформації еротичного спрямування, яка може спонукати їх до статевих контактів до досягнення повноліття" (18 років). Крім того, документ вводить обмеження на поширення інформації, у якій "нехтуються традиційні сімейні цінності". Депутати парламенту Литви визнали, що подібна інформація може зашкодити психічному здоров'ю, а також фізичному, інтелектуальному і моральному розвитку неповнолітніх.
У 2005 році влада Китаю зобов'язала ігрові сайти відключити від гри тих, хто провів перед монітором більше п'яти годин поспіль, поступово знижуючи здібності їх персонажей. Китайська влада вирішила переглянути закон, який забороняє ігри на території країни, через 13 років після його прийняття.
У 2010 році приклад Китаю застосувала влада Республіки Корея, заборонивши школярам грати в мережеві ігри у ночі, а також зобов'язала провайдерів знижувати швидкість Інтернету для загравшихся дорослих, оскільки випадки вбивств ворогів по грі відбувалися у реальному житті у Кореї.
Діяльність Національної комісії щодо правового регулювання обігу комп'ютерних ігор на території України.
З метою убезпечення від негативного впливу інформаційного простору на психічне та фізичне здоров'я дітей та підлітків Національною комісією наприкінці 2012 року проаналізовано інформацію про понад 50 комп'ютерних ігор, які реалізуються в торговельних точках м. Києва. Серед них виявлено відеоігри під назвами: "Manhunt 2", "Mortal Kombat", "God of War III", "Soldier of Fortune 2", "The Darkness II". За результатами експертних досліджень вказаних ігор спеціалістами Національної комісії встановлено, що вони не відповідають чинному законодавству України у сфері захисту суспільної моралі, оскільки містять пропаганду культу насильства та жорстокості.
З метою реалізації та додержання вимог чинного законодавства у сфері захисту суспільної моралі Національною комісією було надіслано листи з проханням надати інформацію щодо впливу на дітей продукції мобільного контенту, Інтернету, комп'ютерних ігор, телепродукції, продукції засобів масової інформації та ін. та отримано відповіді:
1. Український науково-дослідний інститут соціальної і судової психіатрії та наркології Міністерства охорони здоров'я України листом (від 15.01.2013 № 04-15/20, вх. від 18.01.2013 № 49/5-07) надав загальну інформацію про розробку системи лікувально-профілактичних заходів щодо надання спеціалізованої медичної допомоги особам із хімічною та нехімічною аддикціями. Повідомив про те, що досліджень про вплив на дітей продукції мобільного контенту, Інтернету, комп'ютерних ігор, телепродукції, продукції засобів масової інформації не проводилось.
2. Приватний вищий навчальний заклад Міжнародний інститут глибинної психології листом (від 21.12.2012 № 193, вх. від 24.12.2012 № 1106/5-07) повідомив, що було проведено цикл круглих столів "Актуальні проблеми законодавчого забезпечення захисту суспільної моралі. Агресія на телеекрані - потреба чи провокація". Окремі дослідження не проводились.
3. Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення листом (від 17.01.2013 № 16/79, вх. від 21.01.2013 № 54/5-06) повідомила: "З метою вдосконалення вітчизняної системи захисту дітей від впливу негативної інформації Національна рада 08.02.2012 р. рішенням № 187 затвердила склад Міжвідомчої робочої групи (v0187295-12) з розробки та впровадження національної системи позначок для захисту дітей від інформації, що може шкодити їхньому здоров'ю і розвитку. Міжвідомча робоча група розробляє національний проект маркування відеопродукції, яке позначатиме негативний контент і вікові обмеження, та впроваджує його на всіх телевізійних каналах".
4. Державне агентство України з питань кіно листом (від 01.02.2013 № 209/9/26-13, вх. від 08.02.2013 № 164/5-06/02) на лист до Міністерства культури України повідомило: "створено Експертну комісію з питань розповсюдження і демонстрування фільмів", "розроблено та впроваджено критерії віднесення кінопродукції до еротичної, порнографічної або такої, що пропагує культ жорстокості та насильства, а також введено у дію індекси глядацької аудиторії та умови розповсюдження і демонстрування продукції, яка може негативно впливати на суспільну мораль".
5. Український інститут підвищення кваліфікації працівників телебачення, радіомовлення і преси Державного комітету телебачення і радіомовлення України листом (від 16.01.2013 № 17, вх. від 18.01.2013 № 48/5-07) повідомив, що питання щодо впливу на дітей продукції мобільного контенту, Інтернету, комп'ютерних ігор, телепродукції не належать до сфери діяльності Інституту.
6. Український фонд "Благополуччя дітей" листом (від 07.02.2013 № 8, вх. від 11.02.2013 № 183/5-07) повідомив, що досліджень щодо впливу на дітей продукції мобільного контенту, Інтернету, комп'ютерних ігор, телепродукції Фонд не проводив.
7. Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України листом (від 08.02.2013 № 124/54, вх. від 11.02.2013 № 176/5-07) повідомив: "Революція в ЗМІ, поява Інтернету, комп'ютерних ігор, телебачення тощо є фактом, з яким можна і потрібно рахуватися. Безумовно, як кожен прогрес, розвиток інформаційного простору несе великі ризики, які необхідно враховувати. Стати на шлях заборон - значить зіпсувати справу. Батьківський контроль неминучий, але слід точно оцінити межі припустимого і дати батькам і вчителям кваліфіковані поради. З іншого боку, новітні інформаційні засоби слід набагато ширше використовувати в педагогічному процесі. Очевидно, тут потрібні наукові розробки, що включали б поради лікарів".
8. Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України листом (від 12.02.2013 № 01-11/73) повідомив, що проблеми впливу на дітей продукції мобільного контенту, Інтернету, комп'ютерних ігор, телепродукції не досліджуються.
9. Інститут соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України листом (від 08.02.2013 № 02-15/52, вх. від 08.02.2013 № 165/5-07/02) надав:
- аналітичну довідку "Оцінки і ставлення батьків дітей різного віку до впровадження нової системи позначок телепродукції, що може шкодити здоров'ю і розвитку дитини" (за ред. Л.А. Найдьонової);
- аналітичний матеріал "Родинні фактори формування медіакультури дитини молодшого шкільного віку" (автор О.Л. Вознесенська);
- аналітичний матеріал "Вікова модель дитячих медіаризиків" (автор Л.А. Найдьонова);
- аналітичний матеріал "Соціально-психологічні особливості медіазалежності як деструктивної форми адаптації особистості в інформаційному просторі" (автор Г.В. Мироненко);
- презентація "Медіапортрет десятикласниці" (автор О.Т. Баришполець);
- аналітичний матеріал "Гендерно-психологічний аналіз серіальної реальності" (автор О.Л. Вознесенська).
У 2012 році Національна комісія вперше дослідила комп'ютерні ігри "God of War 3", "Manhunt 2", "Mortal Kombat", "Soldier of Fortune 2", "The Darkness 2". За результатами досліджень зазначені ігри містять пропаганду культу насильства та жорстокості.
На виконання рішення Національної комісії від 06.12.2012 № 16, для надання обґрунтованого висновку про відповідність комп'ютерних ігор "God of War 3", "Manhunt 2", "Mortal Kombat", "Soldier of Fortune 2", "The Darkness 2" вимогам законодавства у сфері захисту суспільної моралі, Національна комісія звернулась до Міністерства охорони здоров'я України, Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Державної служби молоді та спорту України, Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАН України, Київського національного університету внутрішніх справ, Національної академії правових наук України, Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства молоді та спорту України, Інституту педагогіки та психології НАН України щодо надання фахових висновків про зазначені комп'ютерні ігри.
Станом на 20.03.2013 отримано відповіді:
1. Державна служба молоді та спорту України листом (від 31.01.2013 № 34/758, вх. від 18.02.2013 № 212/5) повідомила, що не має правових підстав на розгляд та опрацювання зазначеного питання. Здійснення фахової експертизи комп'ютерних ігор не належить до їх компетенції.
2. Інститут інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України листом (від 08.02.2013 № 141/10-314, вх. від 15.02.2013 № 201/5) повідомив, що комп'ютерні ігри не відносяться до засобів навчання, які можуть розглядатись на їх відповідній фаховій комісії.
3. Інститут психології ім. Г.С. Костюка НАН України листом (від 25.02.213 № 142-01-15, вх. від 25.02.2013 № 35/5) повідомив: "Представлені ігри на наш погляд не відповідають нормам суспільної моралі, оскільки їх зміст насичено деструктивними, руйнівними формами поведінки по відношенню до окремої особистості", "такі моделі поведінки у грі можуть негативно впливати на масову свідомість", "сюжет кожної гри насичений фізичним насильством", "насильство має і гендерний аспект - транслюються герої у образі жінки, які демонструють ще більш жорстокі варіанти поведінки, ніж образи чоловічих героїв, що, у свою чергу, також впливає на становлення гендерних стереотипів", "однією із ключових тенденцій у грі є розщеплення, розчленування на частини (як на тілесному, так і на душевному, психологічному рівні), що, як відомо, фахівцям-психологам є характерною рисою осіб, які пережили психологічну травму".
4. Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України листом (від 01.03.2013 № 190, вх. від 04.03.2013 № 248/5) повідомив:
"За результатами проведеного нами аналізу можна дійти висновку щодо можливості такого негативного впливу, оскільки ці й подібні ігри можуть викликати підвищену агресивність, суттєве зниження межі небезпеки, звикання до не толерантної поведінки суб'єктів, які ними користуються. Використання й поширення зазначених і подібних ігор, на нашу думку, має бути належним чином унормоване з визначенням вікових обмежень".
5. Національна академія внутрішніх справ МВС України листом (від 28.02.2013 № 46/1002, вх. від 07.03.2013 № 266/5-06) повідомила:
"У всіх згаданих комп'ютерних іграх жорстокість і насильство показані як якості, притаманні "справжньому чоловіку", закріплюючи у свідомості неповнолітнього користувача ідеал маскулінності.
У більшості з означених ігор війна-змагання, де сильні міряються сміливістю і спритністю, замінюється на війну-розбій, де ті, кого більше і хто краще озброєний, безкарно винищує слабких. Ігри стимулюють у неповнолітнього користувача природне почуття агресії.
В комп'ютерних іграх відсутні прямі заклики до насильства і жорстокості.
Разом з тим, чинне законодавство не містить чітких нормативно визначених критеріїв віднесення аудіовізуальних творів та комп'ютерних програм до таких, що пропагують культ насильства і жорстокості.
Проведене дослідження дозволяє дійти наступних висновків:
1. В результаті проведеного дослідження науковці не дійшли єдиної думки щодо відповідності комп'ютерних ігор "Manhunt 2", "Mortal Kombat", "Soldier of Fortune 2", "The Darkness II" чинному законодавству України в сфері захисту суспільної моралі.
2. На користування комп'ютерними іграми "Manhunt 2", "Mortal Kombat", "Soldier of Fortune 2", "The Darkness II" Європейською федерацією інтерактивного програмного забезпечення та Асоціацією з розважального програмного забезпечення введені вікові обмеження".
Не отримано відповіді станом на 20.03.2013 від:
Міністерства охорони здоров'я України;
Національної академії правових наук України.
Також Національною комісією було направлено лист до Міністерства внутрішніх справ України щодо надання інформації про стан дотримання чинного законодавства у сфері захисту суспільної моралі в роботі суб'єктів підприємницької діяльності при розповсюдженні комп'ютерних ігор на території України та отримано відповідь (від 24.01.2013 № 37/222, вх. від 28.01.2013 № 86/5-06/р), у якій зазначається, що Міністерством внутрішніх справ України на постійній основі уживаються заходи щодо виявлення та припинення фактів розповсюдження противоправного контенту, а також покарання винних.
Інститут гігієни та медичної екології ім. О.М. Марзєєва Національної академії медичних наук України листом (від 25.03.2013 № 30/1214, вх. від 01.04.2013 № 413/5-07) повідомив:
"в рамках загальнодержавної програми "Здоров'я нації" були проведені наукові дослідження щодо впливу на здоров'я дітей шкільного віку комп'ютерних ігор (командна гра "Counter Strike", ігри-симулятори "Doom 2" та "Need for Speed", гра-стратегія "Age of Empires 3"). В результаті досліджень було встановлено, що під дією цих ігор у дітей відбуваються негативні зрушення у функціонуванні центральної нервової системи, вегетативної нервової системи, серцево-судинної системи, здорової системи, психологічному статусі, які набувають більш вираженого характеру при збільшенні тривалості гри".
У 2013 році Національною комісією досліджено, на підставі звернення Управління боротьби з кіберзлочинністю МВС України від 24.01.2013 № 37/222, комп'ютерні ігри "Call of Duty: Modern Warfare 3", "Call of Duty Black Ops 2", "Postal 2", "Battelfield 3 Aftermath", "Prototype", які за результатами попереднього дослідження містять елементи насильства та жорстокості та відповідно до ст. 2 Закону України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) , можуть розповсюджуватися на території України виключно за умов дотримання обмежень, встановлених законодавством.
Відповідно до рішення Національної комісії від 31.01.2013 № 33 комп'ютерні ігри "Fear", "Fear2", "Fear3", "Postal 2: Раздели боль" також містять елементи насильства та жорстокості та можуть розповсюджуватись на території України виключно за умов дотримання обмежень, встановлених законодавством.
Представниками НЕК в Автономній Республіці Крим, областях, м.м. Києві та Севастополі постійно проводиться робота щодо контролю дотримання вимог чинного законодавства в сфері захисту суспільної моралі у тому числі перевірки комп'ютерних клубів.
За інформацією Представника Національної комісії (Андруняка І.М.) УМВС в Івано-Франківській, Хмельницькій, Тернопільській та Чернівецькій областях було проведено перевірку комп'ютерних клубів.
В Івано-Франківській області за результатами перевірок порушень Закону України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) не виявлено. Проте за зверненнями громадян в комп'ютерних клубах, які знаходяться в житлових будинках, порушуються вимоги законодавчих та інших нормативно-правових актів щодо захисту населення від шкідливого впливу шуму чи правил додержання тиші в населених пунктах і громадських місцях. По цих фактах було акцентовано увагу працівників УМВС в Івано-Франківській області при здійсненні перевірок.
В Хмельницькій області управлінням карного розшуку УМВС в області створено робочу групу з "відпрацювання" комп'ютерних клубів.
УМВС в Тернопільській області вважає, що не має достатніх юридичних підстав для вилучення з обігу комп'ютерних ігор "God of War 3", "Manhunt 2", "Mortal Kombat", "Soldier of Fortune 2", "The Darknes 2".
За інформацію С.Є. Тимощука у м. Запоріжжі функціонує 21 комп'ютерний Інтернет-клуб, в яких надається послуга доступу до комп'ютерних ігор.
Регіональним представником було проведено оглядову перевірку обігу комп'ютерних ігор у 5-ти Інтернет-клубах м. Запоріжжя, в яких надається послуга доступу до комп'ютерних ігор.
Результати перевірки виявили, що в кожному з цих 5-ти клубів здійснюється суворий контроль за дотриманням Правил поведінки в Інтернет-клубі, які містяться на стіні біля адміністратора кожного з цих закладів.
Окрім того, перевіркою встановлено, що обіг комп'ютерних ігор "Manhunt II", "The Darkness 2", "Soldier of Fortune 2" у зазначених Інтернет-клубах не здійснюється. Адміністраторів Інтернет-клубів було попереджено про неприпустимість перегляду зазначених комп'ютерних ігор дітьми й підлітками.
Як повідомив Представник Національної комісії у Львівській, Закарпатській, Рівненській та Волинській областях (Л.М. Грозіцький), в торгових мережах комп'ютерні ігри представлені в дуже малій кількості. Це пов'язано, в першу чергу, з безоплатною доступністю даного ресурсу на файлобмінних сайтах. Крім того, під час моніторингу Інтернет сайтів, які надають он-лайн доступ до комп'ютерних ігор було виявлено, що поряд з іграми для дітей на одній стартовій сторінці надається перелік ігор як для дорослих, так і для дітей.
Слід звернути увагу, що власники Інтернет-кафе та комп'ютерних залів не контролюють, а також незацікавлені в тому, щоб обмежувати доступ до контенту, який негативно впливає на психіку молоді.
У відповідях правоохоронних органів за минулий рік в Закарпатській, Волинській, Львівській та Рівненській областях не було зафіксовано жодного правопорушення. Така ситуація, на їх думку, пов'язана з тим, що законодавством до кінця не врегульовано порядок здійснення контролю.
За інформацією Представника у Полтавській, Сумській, Харківській областях (М.М. Капралова), станом на 18.03.2013 у Полтавській області налічується 28 закладів, які надають послуги з комп'ютерних ігор. За повідомленням УМВС України в Полтавській області структурними підрозділами Управління, зокрема відділом БЗТЛЗПМ УКР УМВС України, на системній основі здійснюються заходи з попередження, своєчасного виявлення і припинення кримінальних правопорушень у сфері суспільної моралі, передбачених ст. 300, 301 КК України (2341-14) , а також контролю за дотриманням вимог Закону України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) .
З метою контролю та вивчення процесів і тенденцій у сфері обігу комп'ютерних ігор, Полтавською облдержадміністрацією наразі проводиться робота зі збору інформації про зареєстровані комп'ютерні клуби (відеосалони, ігрові зали, тощо) на території області. Зокрема, були надіслані листи до районних державних адміністрацій про надання такої інформації.
Як повідомляють УМВС України в Сумській області на території м. Суми в магазинах "Мега хіт" по вул. Н. р. Стрілки, в кіосках універмагу "Київ" по вул. Кооперативній, 1, центрального універмагу по вул. Петропавлівській, 3, розповсюджуються комп'ютерні ігри "God of war III", "Manhunt II", "Mortal Kombat", "Soldier of Fortune 2", "The Darkness II". Обіг комп'ютерних дисків не перевищує 1 -2 диска в магазині.
Також встановлено, що в ігровому комп'ютерному клубі "Галактика", який знаходиться в м. Сумах по вул. Соборній, 32, відвідувачам надається доступ до вищезазначених комп'ютерних ігор.
Крім того, проведений аналіз та оглянуто в м. Карлівка (Полтавська область) магазин з продажу комп'ютерних ігор на дисках для лазерних систем зчитування. Так, виявлено гру під назвою "Mortal Kombat". Усі інші ігри періодично з'являються у продажу.
У комп'ютерному клубі повідомили, що вони володіють інформацією про вищезазначені ігри. Доступ до цих ігор здійснюється за допомогою мережі Інтернет та на дисках. Особливу увагу адміністратор клубу просить звернути на комп'ютерну гру українського виробника S.T.A.L.K.E.R, яка є нині популярною серед молоді.
Обласні Державні адміністрації, Івано-Франківської, Одеської, Полтавської, Сумської, Херсонської, Хмельницької та Черкаської областей, за результатами розгляду рішення Національної комісії щодо обмежень на розповсюдження комп'ютерних ігор, вже вживають відповідні заходи.
Всеукраїнською асоціацією комп'ютерних клубів було запропоновано співпрацю в частині ініціювання затвердження Проекту Положення про розповсюдження та використання електронних ігор в Україні.
Листом (від 24.10.2012 № 176, вх. від 05.11.2012 № 872/5-07) Всеукраїнська асоціація комп'ютерних клубів надала таку інформацію:
"...Щорічно в різних країнах проводяться світові чемпіонати з комп'ютерних ігор. У 2011 року переможцями світового чемпіонату з комп'ютерних ігор, що проводився у м. Сіетлі (CLUA), стала збірна команда України. Приз українських кіберспортсменів становив 1 мільйон доларів CILLA. Прем'єр-міністр України М. Азаров на офіційній зустрічі привітав переможців та висловив намір державної підтримки розвитку кіберспорту в Україні.
Серед науковців питання впливу ігор на психічне здоров'я залишається дискусійним. Американська медична асоціація не визнала надмірне захоплення комп'ютерними іграми хворобою і продовжує вивчати це питання. На думку європейського фахівця Кейта Баккера, дітям, що надмірно захоплюються комп'ютерними іграми не вистачає уваги батьків, вчителів.
Ми пропонуємо при законодавчому регулюванні використання комп'ютерних ігор в Україні використати багаторічний досвід такого регулювання в розвинених країнах світу. Цей досвід полягає в тому, що всі комп'ютерні ігри (їх загалом налічується декілька десятків тисяч) обов'язково мають експертну оцінку рівнів еротики, насилля та жорстокості та вікові обмеження на їх використання неповнолітніми.
Прийняти відповідний український нормативний акт про розповсюдження дії системи РЕGІ на територію України було б доцільним та реальним рішенням в якому Національна комісія, як державний орган, могла б виступити ініціатором розроблення проекту такого нормативного документу. В такому випадку, прийняття системи вікової регламентації комп'ютерних ігор шляхом приєднання до системи РЕGІ потребує значно менших бюджетних витрат, а значить має більше шансів на державне фінансування.
На вітчизняному ринку сертифіковані комп'ютерні програми обмеження доступу дітей до інформації в телекомунікаційних мережах відсутні.
На ринках інших країн присутні програми, які дозволяють обмежувати час проведення дитиною в Інтернет-мережі та забороняти відвідування сайтів із так званого "чорного списку" сайтів. Ефективність таких програм сумнівна: час роботи може регулюватися засобами операційної системи, а створення "чорного списку" сайтів практично неможливо реалізувати. Таких сайтів в мережі Інтернет мільйони, при чому щоденно виникає декілька тисяч нових негативних сайтів. Єдиним способом реального захисту дітей від негативного впливу Інтернет є спеціальні програми, що аналізують зміст сайтів безпосередньо при їх відвідуванні. Серед цих програм є безкоштовні програми, що розповсюджується на умовах так званої "вільної" ліцензії, без обмежень та безкоштовно.
Всеукраїнська асоціація комп'ютерних клубів на протязі останніх 10 років здійснювала моніторинг таких програм в комп'ютерних клубах та має достатній досвід з їх використання та ефективності захисту дітей. Керівники комп'ютерних клубів особливо зацікавлені в такій ефективності, оскільки можуть нести кримінальну відповідальність по ст. 300 та 301 КК України (2341-14) за доступ дітей в клубах до негативного змісту (порнографія, педофілія, насилля).".
Таким чином можна зробити висновки:
Комп'ютерні ігри з елементами насильства та жорстокості наповнено деструктивними, руйнівними формами поведінки, що може спричинити неадекватне ставлення до вибору стратегій поведінки в реальному житті та негативно впливати на свідомість особи.
На сьогоднішній день чинним законодавством не врегульовано механізм обігу комп'ютерних ігор, а фахівці, які займалися б дослідженнями в зазначеному напрямку, відсутні.
Неконтрольоване поширення комп'ютерних ігор та їх доступність може:
- негативно впливати на стан фізичного та духовного розвитку молодого покоління, розбещувати свідомість неповнолітніх;
- призводити до скоєння суспільно небезпечних діянь жорстокого, зухвалого характеру неповнолітніми особами, що свідчить про подальше загострення кризи моралі та культури, особливо серед молоді;
- сприяти зростанню злочинності серед підлітків;
- стимулювати не тільки виховання жорстокості, агресії, але й зомбувати психіку людини.
Разом з тим, чинне законодавство України не містить чітких нормативно визначених критеріїв віднесення аудіовізуальних творів та комп'ютерних програм до таких, що пропагують культ насильства і жорстокості.
На сьогодні в Україні відсутні фахівці та інститути, які займалися б дослідженнями в зазначеному напрямку.
З одного боку молодому поколінню нав'язують таку продукцію, з іншого, в Україні відсутній дієвий механізм запобігання формуванню у громадян (насамперед у дітей і молоді) схильності до агресії внаслідок використання комп'ютерних ігор з елементами насильства та жорстокості. Розповсюдження комп'ютерних ігор на території нашої країни є не врегульованим та не регламентованим з точки зору захисту суспільної моралі.
Узагальнюючи вищезазначене виникла нагальна потреба у здійсненні комплексу заходів щодо подолання негативних явищ, наприклад:
- визначення основних напрямів державної політики у сфері захисту суспільної моралі та створення дієвих інструментів регулювання обігу комп'ютерних ігор;
- розробка системи класифікації комп'ютерних ігор в залежності від віку осіб, починаючи з якого було б максимально безпечним для дитячої психіки гра в такі ігри;
- упорядкування процесу розповсюдження та реалізації комп'ютерних ігор з елементами насильства та жорстокості (еротики). Зокрема створення механізму контролю за змістом та обігом такої продукції (встановлення порядку дослідження, ліцензування та покарання за недотримання вимог);
- звернутись до Кабінету Міністрів України з пропозицією щодо держзамовлення на проведення досліджень комп'ютерних ігор;
- створення інститутів для дослідження зазначених проблем, здійснення наукових розробок та надання батькам та вчителям кваліфікованої допомоги (поради, рекомендації) у вихованні молоді;
- можливо, створення реабілітаційних закладів для "ігроманів".
                                                      Апарат Національної комісії
ПІДГОТУВАВ:
Головний спеціаліст УЕДА
Ю.П. Ягозінська
ВНУТРІШНІ ВІЗИ:
Начальник відділу УЕДА
С.В. Шемберко
Начальник УЕДА
Г.В. Тищенко
Начальник УС
І.А. Ковпоша
Начальник ЮВ
Є.Є. Богатов
Керівник апарату
В.С. Лило
Перший заступник Голови
Г.Ю. Деревянчук
( Текст взято з сайту НК захисту суспільної моралі http://www.moral.gov.ua )