МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНЕ КАЗНАЧЕЙСТВО УКРАЇНИ
Н А К А З
07.10.2008 N 417

Про затвердження Термінологічної бази системи внутрішнього контролю та аудиту Державного казначейства України

( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державного казначейства N 74 (v0074506-09) від 27.02.2009 )
На виконання підпункту 1 пункту 1.5 Плану заходів із створення у Державному казначействі України системи внутрішнього контролю та аудиту, затвердженого наказом Державного казначейства України від 07.07.2008 N 283, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Термінологічну базу системи внутрішнього контролю та аудиту Державного казначейства України, що додається.
2. Керівникам структурних підрозділів центрального апарату Державного казначейства України та територіальних органів Державного казначейства України при підготовці розпорядчих документів в рамках реалізації Плану заходів із створення у Державному казначействі України системи внутрішнього контролю та аудиту, затвердженого наказом Державного казначейства України від 07.07.2008 N 283, керуватись термінологією системи внутрішнього контролю та аудиту Державного казначейства України, затвердженою цим наказом.
3. Управлінню модернізації органів Державного казначейства України здійснювати доопрацювання Термінологічної бази системи внутрішнього контролю та аудиту Державного казначейства України з урахуванням розвитку та затвердження законодавчих актів України та міжнародних стандартів з питань внутрішнього контролю та аудиту.
4. Управлінню модернізації органів Державного казначейства України довести цей наказ до відома структурних підрозділів центрального апарату Державного казначейства України та Головних управлінь Державного казначейства України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступників голови Державного казначейства України відповідно до розподілу обов'язків.
Голова
Т.Я.Слюз

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державного
казначейства України
07.10.2008  N 417

ТЕРМІНОЛОГІЧНА БАЗА

системи внутрішнього контролю та аудиту Державного казначейства України

З метою систематизації питань, пов'язаних із створенням у Державному казначействі України та його територіальних органах (далі - Державному казначействі) системи внутрішнього контролю та аудиту, яка гармонізує з вимогами міжнародних стандартів у цій сфері, наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:
1. Система внутрішнього контролю та аудиту - сукупність суб'єктів контролю, контрольних заходів, об'єктів контролю та їх взаємодія, що забезпечує ефективне виконання визначених законодавством функцій Державного казначейства і складається із внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту.
2. Внутрішній контроль - це діяльність, яка здійснюється керівництвом, структурними підрозділами та працівниками Державного казначейства з метою забезпечення:
- додержання вимог законодавства при виконанні покладених на Державне казначейство функцій;
- контролю з боку керівництва за організацією діяльності Державного казначейства, за розподілом повноважень та відповідальності між структурними підрозділами Державного казначейства при виконанні функцій, процесів, операцій;
- достовірності, повноти, об'єктивності та своєчасності надання керівництву Державного казначейства для прийняття управлінських рішень фінансової, бухгалтерської, статистичної, іншої інформації з питань казначейського обслуговування бюджетів, кошторисів розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів тощо;
- ведення фінансово-господарської діяльності згідно із вимогами законодавства;
- контролю за управлінням інформаційними потоками (отриманням, передаванням, зберіганням інформації) та забезпеченням інформаційної безпеки.
3. Види внутрішнього контролю - фінансовий, адміністративний, технологічний контроль.
Фінансовий контроль - перевірка відповідності виконуваних операцій та їх відображення в бухгалтерському обліку та звітності вимогам законодавства України.
Адміністративний контроль - перевірка відповідності процесів, виконуваних операцій та/або прийнятих рішень нормативно-правовим актам Державного казначейства, дорученням керівництва, визначеним внутрішнім технологічним регламентам, повноваженням та відповідальності працівників.
Технологічний контроль - перевірка додержання установлених правил ведення процесів та/або послідовності здійснення операцій.
4. Форми внутрішнього контролю - попередній, поточний, послідуючий контроль.
Попередній контроль - контроль, який передує прийняттю управлінського рішення чи здійсненню фінансових, адміністративних, технологічних операцій, і являє собою комплекс контрольних заходів, направлений на упередження можливих помилок та/або порушень.
Поточний контроль - контроль, який здійснюється в процесі здійснення фінансових, адміністративних, технологічних операцій, і являє собою комплекс контрольних заходів, направлений на упередження можливих помилок та/або порушень.
Послідуючий контроль - контроль, який здійснюється після прийняття управлінських рішень, проведення фінансових, адміністративних, технологічних операцій, і являє собою комплекс контрольних заходів, направлений на виявлення і усунення помилок та/або незаконних дій.
5. Внутрішній аудит - це складова системи внутрішнього контролю та аудиту, яка являє собою незалежну оцінку системи внутрішнього контролю, встановленого у Державному казначействі.
Основними завданнями внутрішнього аудиту є:
здійснення на постійній основі нагляду за функціонуванням внутрішнього контролю, оцінка ступеня його ефективності;
оцінка надійності та ефективності системи управління ризиками;
виявлення недоліків, розробка пропозицій щодо удосконалення системи внутрішнього контролю та аудиту.
6. Суб'єкти внутрішнього контролю та аудиту - посадові особи Державного казначейства та структурні підрозділи, які відповідно до своїх повноважень забезпечують функціонування системи внутрішнього контролю та аудиту, а саме:
голова, заступники голови, головний бухгалтер (його заступники або особи, відповідальні за ведення бухгалтерського обліку та складання звітності), керівники структурних підрозділів, працівники Державного казначейства України;
керівники (їх заступники), головні бухгалтери (їх заступники або особи, відповідальні за ведення бухгалтерського обліку та складання звітності), керівники структурних підрозділів, працівники територіальних органів Державного казначейства України;
спеціально утворені у складі Державного казначейства структурні підрозділи, до компетенції яких належить нормативно-правове та організаційне забезпечення діяльності, пов'язаної із функціонуванням системи внутрішнього контролю та аудиту, а також проведення відповідних контрольних заходів.
7. Об'єкти внутрішнього контролю - адміністративні, фінансово-господарські, технологічні та інші процеси, здійснення яких забезпечується структурними підрозділами та працівниками Державного казначейства в межах визначених повноважень та відповідальності.
8. Об'єкти внутрішнього аудиту - способи та методичні прийоми внутрішнього контролю, системи управління та оцінки ризиків.
9. Функції Державного казначейства - напрямки діяльності Державного казначейства, визначені законами України, розпорядчими документами Кабінету Міністрів України, Міністерства фінансів України, Державного казначейства, іншими нормативно-правовими актами, які являють собою сукупність процесів, що виконуються на постійній основі.
10. Процеси - сукупність взаємопов'язаних операцій, яка забезпечує виконання Державним казначейством відповідної функції.
11. Операції - окремі частини процесу, які здійснюються у визначеній послідовності при виконанні функцій структурного підрозділу.
12. Ризики - це ймовірності настання подій, які негативно впливатимуть на здатність Державного казначейства, його структурних підрозділів та працівників виконувати відповідні функції, процеси, операції, або матимуть негативні фінансово-господарські, юридичні та/або інші наслідки.
У системі Державного казначейства ризики класифікуються за категоріями, групами, видами.
За категоріями ризики поділяються на:
- ризики, пов'язані з обслуговуванням бюджетів, розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, інших клієнтів;
- ризики, пов'язані з управлінням наявними фінансовими ресурсами;
- ризики, пов'язані з веденням бухгалтерського обліку та складання звітності;
- ризики, пов'язані із здійсненням повноважень розпорядника коштів.
Кожна з категорій ризиків поділяється на зовнішні та внутрішні групи ризиків.
Зовнішні ризики - це події, які є зовнішніми по відношенню до Державного казначейства та ймовірність виникнення яких не пов'язана з виконанням структурними підрозділами та працівниками Державного казначейства відповідних процесів, операцій.
Внутрішні ризики - це події, ймовірність виникнення яких безпосередньо пов'язана з виконанням структурними підрозділами та працівниками Державного казначейства відповідних процесів, операцій.
Група зовнішніх ризиків поділяється на такі види ризиків:
- законодавчі ризики;
- операційно-технологічні ризики;
- програмно-технічні ризики.
Група внутрішніх ризиків поділяється на такі види ризиків:
- законодавчі ризики;
- операційно-технологічні ризики;
- програмно-технічні ризики;
- кадрові ризики;
- фінансово-господарські ризики.
Законодавчі ризики - ризики, ймовірність виникнення яких пов'язана із відсутністю, суперечністю або нечіткою регламентацію виконання операції у відповідних нормативно-правових актах, законодавчими змінами тощо.
Операційно-технологічні ризики - ризики, ймовірність виникнення яких пов'язана із порушенням визначеного порядку виконання операції, зокрема термінів та формату подання документів, розподілу повноважень з виконання операції тощо.
Програмно-технічні ризики - ризики, ймовірність виникнення яких пов'язана із відсутністю прикладного програмного забезпечення або змін до нього відповідно до діючої нормативно-правової бази, неналежною роботою або відсутністю необхідних технічних засобів тощо.
Кадрові ризики - ризики, ймовірність виникнення яких пов'язана із неналежною професійною підготовкою працівників Державного казначейства, неналежного виконання ними посадових інструкцій тощо.
Фінансово-господарські ризики - ризики, ймовірність виникнення яких пов'язана із фінансово-господарським станом Державного казначейства, зокрема неналежним ресурсним, матеріальним забезпеченням тощо.
( Пункт 12 із змінами, внесеними згідно з Наказом Державного казначейства N 74 (v0074506-09) від 27.02.2009 )
13. Управління ризиками - діяльність, пов'язана із ідентифікацією, аналізом ризиків та прийняттям рішень, які мінімізують негативні наслідки настання ризикових подій, метою якої є найбільш раннє виявлення можливих недоліків, порушень, неефективного використання ресурсів під час виконання Державним казначейством адміністративної, фінансово-господарської, технологічної роботи.
14. Технологічні регламенти - затверджені у встановленому порядку правила виконання функцій Державного казначейства, які містять:
опис процесів та операцій, що здійснюються в рамках виконання відповідної функції, із зазначенням їх учасників та ступенем ризику;
схеми документообігу за відповідною функцією, процесом;
перелік нормативно-правових актів та програмно-технічних комплексів, які використовуються при здійсненні процесів та операцій;
опис ризиків за кожним процесом та відповідний перелік контрольних заходів.
Начальник відділу стратегії
розвитку системи Державного
назначейства України
Управління модернізації
органів Державного
казначейства України
М.Г.Тимохін