НАЦІОНАЛЬНА ЕКСПЕРТНА КОМІСІЯ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ЗАХИСТУ СУСПІЛЬНОЇ МОРАЛІ
РІШЕННЯ
26.09.2013 № 1
Розглянувши інформаційну довідку апарату Національної комісії про аналіз тенденцій щодо дотримання чинного законодавства у сфері захисту суспільної моралі при розповсюдженні зовнішньої реклами за 2012 - 2013 роки, Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі ВИРІШИЛА:
Інформаційну довідку про аналіз тенденцій щодо дотримання чинного законодавства у сфері захисту суспільної моралі при розповсюдженні зовнішньої реклами за 2012 - 2013 роки взяти до відома та розмістити на веб-сайті Національної комісії.
Голова Національної
експертної комісії України
з питань захисту
суспільної моралі
В.В. Костицький
Додаток

ІНФОРМАЦІЙНА ДОВІДКА

про аналіз тенденцій щодо дотримання чинного законодавства у сфері захисту суспільної моралі при розповсюдженні зовнішньої реклами за 2012 – 2013 роки

При підготовці питання про аналіз тенденцій щодо дотримання чинного законодавства у сфері захисту суспільної моралі при розповсюдженні зовнішньої реклами за 2012 – 2013 роки було враховано дотримання вимог Закону України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) (далі – Закон) та Закону України "Про рекламу" (270/96-ВР) .
Слід зазначити, що, відповідно до ст. 14 Закону, забороняється зовнішня реклама (відкриті вітрини, щити на будинках, вулицях тощо), що містить тексти і (або) зображення сексуального чи еротичного характеру.
Працюючи в межах своїх повноважень, Національна комісія протягом 2012-2013 рр. проводила аналіз зовнішньої реклами на предмет відповідності вимогам законодавства у сфері захисту суспільної моралі.
У 2012 – 2013 роках до Національної комісії надійшло 20 звернень та 7 службових записок представників Національної комісії у регіонах щодо проведення експертизи зовнішньої реклами. Найбільше (10 од.) звернень надійшло від громадян.
За результатами досліджень у 2012 – 2013 роках 17% зображень зовнішньої реклами визнано такими, що містять інформацію еротичного характеру, 8% зображення – порушують етичні та моральні норми, 8% – містять інформацію, що пропагує шкідливі звички (тютюнопаління), 17% – містять ознаки порушень вимог Закону України "Про рекламу". 50% досліджених у звітному періоді зображень зовнішньої реклами не містять порушень вимог Закону України "Про захист суспільної моралі".
Представниками Національної комісії постійно проводиться аналіз зовнішньої реклами. Так, протягом 2012 – 2013 років у 25 містах різних регіонів України було здійснено вибірковий аналіз зовнішньої реклами, що включав у себе 3688 сюжетів. Значну частку із зазначеної кількості складає зовнішня реклама у м. Києві (1290 сюжетів).
Представники Національної комісії у регіонах відзначають зростання кількості зазначеного сегменту ринку на протязі поточного року за рахунок збільшення зосередженості розміщення носіїв зовнішньої реклами.
Під час аналізу зовнішньої реклами встановлено, що більшу її частину, а саме близько 40% становить реклама торгівельної продукції та послуг. Політична реклама в залежності від регіону коливається в межах від 10 – 12%, а реклама лікарських засобів сягає 3% загальної кількості. Проте у Львові дана реклама становить 27%, а на соціальну рекламу припадає в середньому близько 1%, крім м. Києва, де цей показник у межах 4%, що у 2 рази більше ніж у 2012 році, та Дніпропетровської і Запорізької областей – 15% (містить сюжети з профілактики вживання алкоголю та тютюнокуріння). Проте саме Дніпропетровська і Запорізька області є лідерами по кількості реклами пива: із 400 сюжетів зовнішньої реклами та реклами, розміщеної на (у) вітринах торговельних закладів, установ та підприємств, 80 одиниць (що становить 20%) рекламують пиво. Збільшення цього відсотку співпало з настанням літа.
Представники Національної комісії відзначають зменшення кількості порушень вимог Закону України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) у зовнішній рекламній діяльності порівняно з попередніми роками, про що свідчить зменшення кількості звернень громадян з цього питання.
За результатами аналізу також не виявлено реклами, яка б містила пропаганду культу насильства та жорстокості і такої, що принижувала б або дискримінувала націю чи особу за національною або релігійною ознакою.
Аналіз реклами у І півріччі 2013 року підтверджує тенденцію, яка намітилася у минулому році, щодо відсутності суттєвих порушень у зовнішній рекламі, в порівнянні з попередніми роками. Це, в свою чергу, свідчить про ефективність заходів, які вживає Національна комісія спільно з іншими центральними та місцевими органами влади при активній допомозі громадськості, що спонукає більшість рекламодавців і виробників реклами відповідальніше ставитись до моральної складової суспільства та до саморегуляції.
Соціальна реклама щодо пропагування здорового способу життя, мета якої просувати високу мораль, духовні та естетичні принципи, підтримувати здоровий спосіб життя та відвертати дітей і підлітків від негативних шкідливих звичок, утверджувати гармонію у людських та сімейних стосунках, знаходиться в Україні на етапі становлення.
У своїй роботі Національна комісія плідно співпрацює з Державною інспекцією України з питань захисту прав споживачів та її територіальними органами
Працівниками інспекції з питань захисту прав споживачів у Миколаївській області за 2012 рік та 1 квартал 2013 року порушень Закону України "Про захист суспільної моралі", не виявлено, разом з тим були виявлені порушення ч. 1 ст. 20 Закону України "Про рекламу" (270/96-ВР) : 2 порушення в частині використання зображень дітей, які споживають або використовують продукцію, призначену тільки для дорослих чи заборонену законом для придбання або споживання неповнолітніми та 6 порушень в частині реклами з використанням зображень справжньої або іграшкової зброї, вибухових пристроїв.
Досить успішна співпраця ведеться і з Міністерством соціальної політики України, зокрема, щодо запитів Національної комісії про розгляд Експертною радою з питань протидії дискримінації за ознакою статі питань з надання оцінки сюжетам зовнішньої реклами.
Питання "Про стан дотримання законодавства України у сфері захисту суспільної моралі у рекламній діяльності" періодично розглядається на засіданнях громадських колегій з питань захисту суспільної моралі у регіонах та перебуває на постійному контролі. Багато уваги також приділяється співпраці з громадськими організаціями, професіональними об’єднаннями рекламістів, науково-дослідними закладами.
Останнім часом на вулицях міст збільшується кількість носіїв зовнішньої реклами. При цьому визнати рівень вітчизняного правового регулювання відносин із розміщення зовнішньої реклами задовільним не вбачається можливим.
У Верховній Раді України зареєстрований проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про рекламу" (щодо врегулювання деяких питань розміщення реклами) реєстраційний № 2823 від 16.04.2013.
Метою цього законопроекту є встановлення захисту населення від великого обсягу реклами, що розміщується в несанкціонованих місцях і травмує психіку та належній подачі попередження про шкоду тютюну та алкоголю.
Зокрема, законопроектом передбачається доповнити статтю 8 Закону України "Про рекламу" (270/96-ВР) вимогою про те, що негативна реклама, яка містить відомості про загрозу життю і здоров'ю людини або можливості отримання інвалідності, повинна розміщуватися в місцях, безпосередньо пов'язаних з джерелами такої загрози, а також положенням, що дозволяє розміщувати рекламу, що містить відомості про засоби контрацепції та продукцію сексуального характеру лише в спеціалізованих закладах, медичних закладах та аптеках.
З метою забезпечення права на інформаційний простір, вільний від матеріалів, що становлять загрозу фізичному, інтелектуальному, морально-психологічному стану населення, Національною комісією запропоновано доповнити вищезазначений законопроект, а саме статтю 8 Закону України "Про рекламу" положеннями про заборону розповсюдження реклами продукції, яка пропагує війну, національну та релігійну ворожнечу, зміну шляхом насильства конституційного ладу або територіальної цілісності України, фашизм та неофашизм, бузувірство, блюзнірство, неповагу до національних і релігійних святинь, принижує особистість, є проявом знущання з приводу фізичних вад (каліцтва), з душевнохворих, літніх людей; пропагує невігластво, неповагу до батьків, наркоманію, токсикоманію, алкоголізм, тютюнопаління та інші шкідливі звички; про заборону розповсюдження реклами послуг сексуального та еротичного характеру (за винятком спеціалізованих засобів масової інформації).
З метою сприяння розвитку соціально-відповідального ставлення до збереження моральних норм та цінностей у суспільстві, подолання шкідливих звичок серед молоді тощо Національна комісія затвердила Положення про Всеукраїнський конкурс соціальної реклами "Плекаймо вічне" (рішення від 18.06.2013 № 28).
На виконання зазначеного рішення Положення про Всеукраїнський конкурс соціальної реклами "Плекаймо вічне" було направлено до Міністерства молоді та спорту України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства культури України, Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів, Державного комітету телебачення і радіомовлення України, наукових установ, Національної спілки журналістів України, громадської організації "Асоціація замовників і виробників соціальної реклами в Україні".
Вдосконалюючи роботу з пошуків партнерів щодо популяризації соціально-відповідального ставлення до збереження моральних цінностей Національна комісія спільно з Національним університетом "Одеська юридична академія" та під патронатом губернатора Одеської області проводять ІІІ Міжнародний молодіжний фестиваль соціальної реклами "Інший погляд", який відбудеться з 3 по 5 жовтня 2013 року у м. Одесі на базі Національного університету "Одеська юридична академія".
Національна комісія – співорганізатор фестивалю, в рамках якого відбудуться майстер-класи, відкриті обговорення, презентація піар-проектів, інші заходи, що мають на меті показати бачення соціальних молодіжних проблем очима самої молоді, спонукати її до творчого самовираження, реалізації найсміливіших ідей, привернення художніми засобами уваги громадськості до обговорення і вирішення найактуальніших проблем сьогодення.
( Текст взято з сайту НК захисту суспільної моралі http://www.moral.goua/ )