Договір

між Україною та Грузією про економічне співробітництво на 1999 - 2008 роки

( Договір ратифіковано Законом N 1598-III (1598-14) від 23.03.2000 )
Україна та Грузія, далі "Високі Договірні Сторони",
керуючись Договором про дружбу, співробітництво і взаємодопомогу між Україною та Грузією від 13 квітня 1993 року (268_005) ,
виходячи з необхідності подальшого зміцнення і розвитку рівноправних та взаємовигідних торгово-економічних і виробничих відносин, надання їм довгострокового і сталого характеру, ефективного використання економічного та науково-технічного потенціалу двох держав і підвищення добробуту їхніх народів,
надаючи важливого значення гармонізації здійснення економічних реформ, створенню умов для поетапного переходу до вільного переміщення товарів, послуг, капіталів і робочої сили,
домовились про таке:

Стаття 1

Високі Договірні Сторони будуть здійснювати Міждержавну програму довгострокового економічного співробітництва між Україною та Грузією на 1999 - 2008 роки (далі - Програма), яка є складовою частиною цього Договору.
Порядок фінансування Програми погоджується при необхідності по кожному із заходів Програми окремо.

Стаття 2

Економічне співробітництво Високих Договірних Сторін здійснюється шляхом взаємодії між господарюючими суб'єктами незалежно від їхніх форм власності і підпорядкованості, з додержанням загальновизнаних норм міжнародного права та національного законодавства.
Високі Договірні Сторони створюватимуть сприятливі умови для узгодження основних напрямків соціально-економічних перетворень, структурної перебудови; зближення нормативно-правової бази в галузі зовнішньоекономічної діяльності, митно-тарифної і податкової політики, антимонопольного регулювання; формування окремих проектів і програм, сприяння розвитку кооперації, створенню спільних виробничих структур, взаємній участі у приватизації, в інвестиційних проектах згідно з національним законодавством.

Стаття 3

Кабінет Міністрів України та Виконавча Влада Грузії будуть координувати виконання Програми, здійснювати поетапний контроль за її реалізацією і, у разі необхідності, вноситимуть до неї корективи.

Стаття 4

Хід виконання Програми якнайменш один раз на рік розглядається на засіданні Спільної міжурядової українсько-грузинської комісії по економічному співробітництву.

Стаття 5

Спори щодо тлумачення і застосування положень цього Договору підлягають врегулюванню шляхом консультацій та переговорів.

Стаття 6

До цього Договору можуть вноситися зміни та доповнення, які оформлюються міжурядовими протоколами, що є невід'ємними частинами цього Договору, і набувають чинності у відповідності до положень Статті 8.

Стаття 7

Виконання положень цього Договору не зашкоджує правам та обов'язкам, які випливають із інших міжнародних договорів Високих Договірних Сторін.

Стаття 8

Цей Договір набуває чинності з дати отримання останнього повідомлення, яке підтверджує виконання Високими Договірними Сторонами внутрішньодержавних процедур, необхідних для набуття чинності Договору, і діє до 31 грудня 2008 року.
Кожна з Високих Договірних Сторін може припинити дію цього Договору шляхом письмового повідомлення іншої Високої Договірної Сторони. У цьому випадку Договір припиняє свою дію через 6 (шість) місяців від дати отримання такого повідомлення.
Припинення дії цього Договору не зашкоджує здійсненню проектів, які виконуються згідно з Програмою.
Вчинено у м. Тбілісі 16 квітня 1999 року в двох примірниках, кожний українською, грузинською та російською мовами, при цьому всі тексти є автентичними.
З метою тлумачення положень цього Договору використовується текст російською мовою.
За Україну
За Грузію

Міждержавна програма

довгострокового економічного співробітництва між Україною і Грузією на 1999-2008 роки Тбілісі 1999

I. Стан і проблеми розвитку українсько-грузинського економічного співробітництва

Між Україною і Грузією укладено більше 70 двосторонніх документів.
Основоположними документами у взаємовідносинах двох Держав є Договір про дружбу, співробітництво і взаємодопомогу (268_005) , Декларації про основи економічних відносин (268_020) і про перспективи розвитку співробітництва і спільних підходів щодо питань міжнародних відносин (268_004) .
Важливими в поглибленні зовнішньоекономічних відносин є такі міжурядові угоди: про вільну торгівлю (268_600) , про виробничу кооперацію (268_623) , про сприяння і взаємний захист інвестицій (268_030) .
Розвитку двостороннього співробітництва будуть сприяти підписані угоди по таких напрямках співробітництва: митному (268_007, 268_008, 268_023, 268_025, 268_027) , платіжно-розрахунковому, транспортному (268_017, 268_019, 268_026) , військовому, зв'язку (268_012) , по гуманітарних питаннях.
Таким чином між Україною і Грузією створена належна двостороння договірно-правова база на принципово нових основах, загальновизнаних правових механізмах. Це буде створювати ефективні правові, економічні передумови для подальшого розвитку торгово-економічного і науково-технічного співробітництва між суб'єктами господарської діяльності на принципах ринкової економіки обох країн.
Водночас, радикальні зміни, що відбулися в економіці України і Грузії після проголошення незалежності обома державами, становлення ринкових механізмів супроводжувалися ослабленням господарських і коопераційних зв'язків, значним падінням обсягів виробництва і ще більш глибоким скороченням взаємного товарообігу.
В умовах порушення сформованих раніше коопераційних зв'язків, нестабільності національних грошових систем і погіршення фінансового становища підприємств, недосконалості системи взаєморозрахунків, несиметричності систем оподатковування погіршилася структура товарообігу.
У минулі роки слабко розвивалося одне з важливих напрямків розвитку співробітництва України і Грузії в економічній сфері - створення спільних виробничих структур, що сприяють відновленню і розвитку коопераційних і технологічних зв'язків підприємств і галузей, зберіганню і більш ефективному використанню сформованої раніше спеціалізації підприємств в галузі машинобудування, хімії, паливно-енергетичного і військово-промислового комплексів, мобілізації фінансових і інвестиційних ресурсів за допомогою створення фінансово-промислових груп. Правова основа для організації і діяльності таких структур у законодавчих актах України і Грузії поки істотно відрізняється, що є серйозним гальмом на шляху їхнього створення.
Аналогічне становище склалося з розробкою довгострокових міждержавних цільових комплексних програм з вирішення проблем, що представляють взаємний інтерес, в області виробництва різноманітних видів, у тому числі технічно складної і наукомісткої продукції, у проведенні фундаментальних досліджень, в розвитку метрології і удосконаленні еталонної бази України і Грузії.
При прояві взаємного інтересу українських і грузинських суб'єктів, що господарюють, до участі в акціонуванні підприємств, розташованих на територіях обох держав, і насамперед у таких галузях, як енергетика, чорна і кольорова металургія, переробна галузь АПК через розходження в нормативно-правовій базі їхня участь у цьому процесі не одержує розвитку.
Між Україною і Грузією не повністю врегульовані проблеми, пов'язані з узгодженням транзитних режимів, систем стягування місцевих податків і портових зборів, недостатньо використовуються можливості взаємовигідного співробітництва в області торгового судноплавства в тому числі можливостей поромної переправи, повітряного сполучення, трубопровідного транспорту.
Проблеми, що існують, в економічних відносинах України і Грузії потребують їхнього адекватного вирішення, вироблення довгострокової стратегії взаємовигідного економічного співробітництва на основі цієї Програми.

II. Цілі і задачі Програми

Програма розроблена з метою здійснення Україною і Грузією на довгостроковій основі узгодженого комплексу заходів, у тому числі нормативно-правових, по наданню державного сприяння розвитку взаємовигідних економічних, науково-технічних і інших зв'язків між двома країнами, досягненню суттєвого прогресу у виробничому співробітництві провідних галузей національних економік і щорічного росту на цій основі взаємного товарообігу.
Для реалізації цих цілей Програма передбачає взаємодію державних органів України і Грузії по таких головних напрямках:
- спільне вишукування шляхів, що забезпечують розвиток економічного співробітництва, спрямованого на підняття економік обох держав в інтересах підвищення рівня життя населення;
- узгоджена взаємодія в здійсненні інституціональних перетворень при формуванні ринкової економіки держав, і в першу чергу в області проведення приватизації, створення умов для сумлінної конкуренції, регулювання діяльності природних монополій і т.п.;
- зближення концептуальних підходів у структурній перебудові економіки обох держав, створення господарюючим суб'єктам стимулів для розширення виробництва, збільшення інвестицій у його розвиток, упровадження новітніх досягнень в області науки і передових технологій, підвищення якості і конкурентноздатності продукції, яку випускають, а також забезпечення достовірності та вимірів під час виробництва, поставок і контролю якості продукції.
У процесі виконання Програми треба буде розв'язати такі задачі:
- зближення нормативно-правової бази в області регулювання зовнішньоекономічної діяльності і податкової системи, здійснення заходів для взаємного захисту національних товаровиробників, розвитку міжрегіонального співробітництва,
- формування окремих міждержавних проектів і програм економічного співробітництва, створення спільних підприємств різноманітних видів і форм власності, розвитку виробничої кооперації, активізації взаємної діяльності національних і іноземних інвесторів на території обох держав;
- ефективного використання і розвитку транспортних комунікацій і зв'язку;
- удосконалення платіжно-розрахункових і кредитно-фінансових відносин;
- взаємодії в розвитку фондових ринків.

III. Співробітництво в області економіки України і Грузії

Даною Програмою намічається здійснити поглиблення співробітництва між Україною і Грузією з метою синхронізації умов господарської діяльності і закласти основу для подальшого розвитку інтеграційних процесів в економіці.
Сторони будуть гармонізувати нормативно-правову базу, маючи на увазі створення рівних умов для господарюючих суб'єктів обох держав і в першу чергу що стосується:
- формування єдиного порядку здійснення кооперованих поставок продукції, включаючи застосування непрямих податків;
- зближення законодавчо-нормативної бази держав в області створення міждержавних фінансово-промислових груп і інших спільних структур;
- організація кореспондентських відносин між ЦБ і НБУ, а також міждержавних розрахунків і співробітництва банківських систем.
Важливим напрямком співробітництва між Україною і Грузією Сторони визнають створення і функціонування Євро-Азіатського транспортного коридора, що є надзвичайно важливим для розширення торгово-економічних відносин Сторін з регіоном Закавказзя в цілому, а також з країнами Європи й Азії.
До головних напрямків, по яких пропонується координувати дії Сторін у проведенні економічних реформ, відноситься:
- розробка і підписання міжурядових Угод по здійсненню конкурентної політики, здійснення підтримки підприємництва;
- підготування для внесення в законодавчі органи пропозицій про можливе удосконалення законодавств обох держав по захисту прав споживачів.
У рамках здійснення координації пріоритетних напрямків структурних змін економік обох країн передбачається розглянути концептуальні підходи до розроблюваного в державах довгостроковим Програмам структурної перебудови в економіці. Головними стратегічними орієнтирами при цьому вважати:
- досягнення стабілізації виробництва й економічного росту;
- підвищення конкурентноздатності продукції, розвиток експортного потенціалу Сторін.
Перетворення, що мають бути здійснені в Україні й Грузії в рамках погодженої структурної політики, пов'язані з глибокою якісною перебудовою наявного виробничого потенціалу і торкаються інтересів обох держав.
У цьому зв'язку буде здійснений розгляд пропозицій про спільне створення і розвиток виробництв, що створюють структуру, про шляхи і форми пайової участі в забезпеченні цих виробництв необхідними ресурсами, зберіганні виробничого профілю підприємств, що мають ключове значення в забезпеченні економічної безпеки України і Грузії.
До таких виробництв насамперед відноситься, авіабудування, сільськогосподарське машинобудування, паливно-енергетичний комплекс, харчова промисловість, фармацевтична і мікробіологічна промисловість, хімічний комплекс.
З метою підвищення конкурентноздатності продукції, виробленої підприємствами цих галузей, мають бути розглянуті можливості зберігання і розвитку найбільш цінних елементів накопиченого науково-технічного потенціалу і використання його в інтересах розвитку економіки обох держав, створення для власних товаровиробників сприятливих умов для виробництва і збуту продукції на ринках України і Грузії, сприяння росту платоспроможного попиту на продукцію підприємств обох держав, захисту спільного ринкового простору від несумлінної конкуренції.
Діючим механізмом проведення погодженої структурної перебудови економіки України і Грузії буде створення спільних українсько-грузинських структур. Формування цих структур і, насамперед у пріоритетних галузях і промислових комплексах, створює передумови для ефективного інвестування і міжгалузевого переливу капіталу, створення і розвитку раціональних кооперованих зв'язків, прискорення науково-технічного прогресу, нарощування експортного потенціалу, реалізації прогресивних структурних змін в економіці.
Важливим напрямком в узгодженні пріоритетних структурних змін економіки буде здійснення координації діяльності наукових, проектних і конструкторсько-технологічних організацій із метою ефективного використання наукових потенціалів України і Грузії.
Головними напрямками співробітництва в інноваційній сфері буде розвиток технологій у:
- літакобудуванні, радіоелектроніці;
- модернізації автомобілебудування, розширення НІОКР в області створення екологічно чистої автомобільної продукції;
- біотехнології для сільського господарства і виробництва медичних препаратів;
- формування й освоєння державної Програми "Лазермаш";
- машинобудуванні, організації виробництва високоефективної техніки для відновлення продукції в галузях виробництва, сільгоспмашинобудуванні, виробництві спецтехніки, транспортних засобів, енергетичного устаткування, у тому числі вітроелектростанцій;
- у металургійній промисловості - виробництво труб нафтогазового асортименту, прогресивних профілів прокату, виробництво феросплавів і спеціальних сталей;
- у хімічній промисловості - виробництво добрив і засобів захисту рослин, каталізаторів, малотонажної і анілінофарбувальної хімічної продукції;
- у паливно-енергетичному комплексі - вирішення спільних проблем по транспортуванню енергоносіїв;
- в області транспорту - розвиток міжнародних транспортних коридорів;
- в області зв'язку - спільна участь у реалізації міжнародних проектів по будівництву волоконно-оптичних кабельних систем зв'язку;
- в області метрології, стандартизації і сертифікації - удосконалення еталонної бази, порівняння фізичних величин.
Основою практичного здійснення погодженої структурної політики є реалізація обома державами як національних цільових комплексних програм і проектів, так і спільних, у тому числі значні зміни, що передбачають, в інвестиційній діяльності.
Міждержавні цільові комплексні програми відповідно до програм структурної перебудови виробництва обох держав будуть передбачати проведення комплексу заходів, спрямованих на переміщення капіталу в найбільш перспективні сфери економіки, а також згортання неефективних, неконкурентноспроможних галузей і виробництв, із метою сприяння активізації цілеспрямованої структурної політики, забезпечення життєво важливих систем економіки, підвищення конкурентноспроможності продукції, зберігання науково-технічного, виробничого і кадрового потенціалу.
У процесі здійснення даної Програми будуть прийняті дійові заходи по зміцненню і розвитку взаємовигідної виробничої кооперації і прямих зв'язків між підприємствами України і Грузії. Вони будуть спрямовані на збільшення випуску прогресивних видів продукції, ефективне комплексне використання сировинних ресурсів, розвиток виробництв, які є імпортозамінними, здійснення міждержавних програм.

IV. Координація заходів для вирішення спільних соціальних проблем

Проведені в Україні й у Грузії економічні перетворення викликали появу нових проблем у соціальній сфері, вирішення яких потребує взаємопогоджуваних дій обох держав.
У заходах до цієї Програми передбачається подальше удосконалювання правової бази при вирішенні спільних найважливіших проблем в області соціального захисту, включаючи соціальне забезпечення громадян, зайнятість, умови праці, запобігання нещасливих випадків на виробництві і фахові захворювання, гігієну праці, шляхом укладення окремих угод.
У період реалізації Програми буде здійснюватися координація зусиль у розвитку взаємовигідного співробітництва в області охорони здоров'я і поліпшення санітарно-епідеміологічного стану, виробництва лікарських препаратів і медичної техніки, у сфері підготування висококваліфікованих кадрів для різноманітних галузей і обміну фахівцями, вченими, аспірантами, стажистами і студентами, а також в області культури і мистецтва, фізичної культури, спорту, санаторно-курортної справи і туризму.
Подальше розширення одержить співробітництво в області захисту і поліпшення стану навколишнього середовища, запобігання транскордонних забруднень, раціонального і ресурсозберігаючого природокористування.

V. Розвиток торгових відносин

Розвиток і поглиблення торгового співробітництва між Україною і Грузією буде здійснюватися на основі режиму вільної торгівлі, поступового усунення торгово-технічних бар'єрів і непрямих нетарифних обмежень, зближення митних тарифів.
У області проведення погодженої митної політики, створення сприятливих умов для руху транспортних засобів, товарів і пасажирів, оптимізації митного контролю має бути поступовий і послідовний розвиток взаємодії митних, правоохоронних, прикордонних і інші органів на основі двосторонніх регламентуючих документів по таких напрямках:
- забезпечення свободи і недискримінаційних умов транзиту товарів;
- підвищення ефективності митного контролю при транзитних перевезеннях;
- створення спільних робочих органів і спеціальних програм по боротьбі з порушеннями митного законодавства, особливо в сфері припинення незаконних перевезень наркотиків, зброї і боєприпасів, вибухових і отруйних речовин, інших матеріалів, небезпечних для здоров'я населення і навколишнього середовища;
- удосконалювання програмного забезпечення митної справи;
- виробітку єдиних підходів до організації митного контролю за переміщенням підакцизних товарів;
- удосконалювання митного контролю при поставках продукції в рамках виробничої кооперації господарюючих суб'єктів;
- удосконалювання митного контролю у відношенні об'єктів інтелектуальної і промислової власності.
Програмою передбачається розширити співробітництво в області взаємодії транспортних систем України і Грузії, маючи на увазі їх більш ефективне використання у взаємних перевезеннях вантажів, зниженні транспортних витрат, проведення з цією ціллю погодженої політики з розвитку і реконструкції систем транспорту.
Передбачається розробити і реалізувати спільні програми розвитку транспортної інфраструктури, сприяти взаємному розгляду податкової і тарифної політики в області транспорту, координувати дії транспортних служб у частині раціонального використання парку вагонів, контейнерів і цистерн, задіяних на перевезенні вантажів між державами, установити єдині технічні вимоги до транспортних комунікацій, навантаженням і габаритам транспортних засобів, перевезенням великовагових і великогабаритних вантажів.
Спільна реалізація цієї задачі буде здійснюватися по таких напрямках:
- удосконалювання нормативно-правової бази на основі реалізації існуючих і підготовки нових двосторонніх угод в області автомобільного, залізничного, повітряного, морського і річкового транспорту;
- координація спільних дій по будівництву на території обох держав Євро-Азіатського транспортного коридора, у тому числі з притягненням засобів українських і грузинських інвесторів, а також кредитів і капіталу третіх країн.
Організація і здійснення торгових відносин між країнами припускає активний обмін необхідною статистичною інформацією, і в першу чергу зіставлення даних по зовнішній торгівлі. Передбачається обмін статистичними виданнями і публікаціями, методологічними матеріалами і розробками, програмами, а також досвідом проведення статистичних спостережень, переписів, обстежень, узгодження принципів формування статистики зовнішньої торгівлі з урахуванням законодавства обох країн у цій області.
Будуть підготовлені пропозиції по створенню спільної інформаційної системи України і Грузії, що повинна забезпечити відслідковування стану ринків товарів і послуг обох країн, включаючи обсяги виробництва і споживання товарів і послуг, їхньої порівняльної кон'юнктури на внутрішньому і світовому ринку, використання при цьому міжнародних проектів волоконно-оптичних кабельних систем зв'язку. Надання інформації в спільну інформаційну систему буде здійснюватися за погодженим переліком показників відповідними відомствами України і Грузії.
Подальший розвиток повинно одержати міжрегіональне співробітництво, найважливішим напрямком якого стане створення сприятливих умов для соціально-економічного підйому цих територій з урахуванням сформованих раніше міжрегіональних господарських зв'язків, збереження звичаїв і духовних цінностей проживаючого в них населення.

VI. Механізм реалізації Програми

Реалізація Програми буде здійснюватися за допомогою виконання державними органами і господарюючими суб'єктами України і Грузії конкретних дій, обумовлених у Програмі і Додатку до неї.
Супровід
З метою виконання цієї Програми в рамках Спільної міжурядової українсько-грузинської комісії з економічного співробітництва створюється Координаційна Рада по реалізації Програми (далі - КР) і робочі групи по головних розділах Програми.
Координаційна Рада по реалізації Програми включає українську і грузинську частини, кожна з який очолюється Головою, який призначається головами урядів Сторін.
До складу КР входять керівники робочих груп від української і грузинської Сторін.
Засідання національних частин КР проводяться по необхідності, але не рідше одного разу в півріччя, по черзі в Україні й у Грузії. Головує на засіданні КР голова від Сторони, що приймає. Головними функціями Координаційної Ради є:
- координація діяльності по реалізації Програми в рамках національних частин;
- організація підготовки щорічного Плану заходів щодо реалізації Програми на відповідний рік, що виноситься на засідання Спільної міжурядової українсько-грузинської комісії з економічного співробітництва;
- організація підготовки проектів міжурядових угод з питань, пов'язаних із реалізацією і координацією Програми;
- підготовка для розгляду на засіданнях Спільної міжурядової українсько-грузинської комісії з економічного співробітництва окремих проблем, пов'язаних із реалізацією Програми, а також інші функції, обумовлені регламентом КР.
Регламент КР затверджується керівником національної частини КР не пізніше 60-ти днів із дати вступу в силу цього Договору.