КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ФІНАНСІВ І
                      БАНКІВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

                             Л И С Т

 N 06-10/308 від 08.06.2001




     На лист  щодо  деяких питань застосування Закону України "Про
порядок погашення зобов'язань платників податків  перед  бюджетами
та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) повідомдяємо:
     1. Відповідно  до  підпункту  7.1.1  пункту  7.1   статті   7
зазначеного Закону (  2181-14  )  за  рішенням  платника  податків
оплата його податкових зобов'язань або погашення податкового боргу
можуть  бути  здійснені  шляхом  заліку   непогашених   зустрічних
грошових  зобов'язань  відповідного  бюджету перед таким платником
податків, що виникли відповідно до норм податкового або бюджетного
законодавства  чи  цивільно-правових  угод,  строк  погашення яких
настав  до  моменту  виникнення  податкових  зобов'язань  платника
податків.  Порядок  проведення  заліку  визначається Міністерством
фінансів України за погодженням з центральним податковим  органом.
Стаття   7  Закону  України  "Про  порядок  погашення  зобов'язань
платників  податків  перед  бюджетами  та   державними   цільовими
фондами" (  2181-14 ) набула чинності з 1 квітня 2001 року,  отже,
право платника податку на проведення заліку непогашених зустрічних
грошових  зобов'язань  відповідного  бюджету перед таким платником
податків  виникло  з  1  квітня  2001   року   стосовно   грошових
зобов'язань  перед таким платником податків,  строк погашення яких
настав  до  моменту  виникнення  податкових  зобов'язань  платника
податків.
     Відповідно до  пункту 19.7 статті  19 зазначеного Закону інші
закони  та  нормативно-правові  акти  діють  у  частині,   що   не
суперечить нормам цього Закону ( 2181-14 ).  Тобто якщо законами з
питань  оподаткування  здійснення  відшкодування  шляхом зменшення
платежів з  інших  податків,  зборів  (обов'язкових  платежів)  не
дозволяється,  то  пріоритет  матимуть  норми  Закону України "Про
порядок погашення зобов'язань платників податків  перед  бюджетами
та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ).
     На Кабінет    Міністрів   України   покладено   обов'язок   у
тримісячний  термін  з  моменту  набрання  чинності  цим   Законом
затвердити нормативно-правові акти, що з нього випливають. Порядок
проведення  заліку  непогашених  зустрічних  грошових  зобов'язань
розробляється Міністерством фінансів України і  на даний момент не
затверджений.
     2. Відповідно  до  пункту  7.5  статті  7 Закону України "Про
порядок погашення зобов'язань платників податків  перед  бюджетами
та державними  цільовими  фондами"  (  2181-14   )   забороняється
будь-яка  уступка  податкового  зобов'язання або податкового боргу
платника податків третім  особам,  а  також  уступка  контролюючим
органом  права  вимоги  податкового  боргу платника податків іншим
особам.  Право платника податку,  перед яким заборгував бюджет, за
відсутності   власних   податкових  зобов'язань,  проводити  залік
податкових зобов'язань підприємства,  перед  яким  він  має  борг,
зазначеним Законом не передбачено.
     3. Відповідно  до  підпункту  16.4.1  пункту  16.4 статті  16
Закону  України  "Про  порядок  погашення  зобов'язань   платників
податків  перед      бюджетами   та  державними цільовими фондами"
( 2181-14 )     пеня   нараховується  на  суму  податкового  боргу
(включаючи суму штрафних санкцій за їх  наявності)  із  розрахунку
120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України,
діючої на день виникнення такого податкового  боргу  або  на  день
його  (його  частини) погашення,  залежно від того,  яка з величин
таких ставок є більшою,  за кожний календарний день прострочення у
його   сплаті.   Тобто   пеня  нараховується  у  момент  погашення
податкового боргу.  Згідно з пунктом 1.4 Закону ( 2181-14 ) пеня -
плата  у вигляді процентів,  нарахованих на суму податкового боргу
(без урахування пені),  що  справляється  з  платника  податків  у
зв'язку з несвоєчасним погашенням податкового зобов'язання. Строки
погашення     податкового     зобов'язання передбачені пунктом 5.3
статті 5   Закону   (   2181-14   ).  Узгоджена  сума  податкового
зобов'язання,  не  сплачена  платником  податків  у   ці   строки,
визнається сумою податкового боргу платника податків.
     Тобто якщо податкову декларацію було подано до  контролюючого
органу  з  дотриманням  норм Закону України "Про порядок погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими фондами"  (  2181-14  )  і  було  офіційно задекларовано
бажання  платника  податку  скористатися  згідно  зі   статтею   7
зазначеного  Закону  правом  на оплату його податкових зобов'язань
або  погашення  податкового  боргу   шляхом   заліку   непогашених
зустрічних  грошових  зобов'язань відповідного бюджету перед таким
платником податків,  що виникли відповідно до норм податкового або
бюджетного   законодавства   чи   цивільно-правових   угод,  строк
погашення яких настав до моменту виникнення податкових зобов'язань
платника  податків,  зазначена  сума зобов'язань не може вважатися
податковим боргом платника податків,  а отже, правових підстав для
нарахування пені податковим органом на цю суму зобов'язань немає.
     Звертаємо увагу, що відповідно до частини "и" підпункту 4.4.2
пункту   4.4  статті  4  Закону  України  "Про  порядок  погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими фондами"   (  2181-14  )  податкові  роз'яснення  можуть
надаватися  виключно  центральним  податковим   органом   України.
Будь-які  відповіді  на  запити  платника податків,  які надаються
іншими податковими  органами  або  контролюючими  органами,  а  не
центральним   податковим   органом,  повинні  виходити  зі  змісту
роз'яснень,  наданих  центральним   податковим   органом,   а   за
відсутності  останніх  -  мають сприйматися платниками податків як
рекомендації.

 Голова Комітету                                         В.Альошин

 "Бухгалтерія",
 N 26/1, 25 червня 2001 р.