ДЕРЖАВНА РЕГУЛЯТОРНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
15.07.2015 № 1

Про необхідність усунення Міністерством екології та природних ресурсів України порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"

Відповідно до статті 30 Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV (1160-15) "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон) та на підставі звернень суб'єктів господарювання, Державна регуляторна служба України здійснила експертизу наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 06.02.2009 № 52 (z0327-09) "Про затвердження Правил технічної експлуатації установок очистки газу" (далі - Наказ № 52), зареєстрованого Міністерством юстиції України 13.04.2009 за № 327/16343, та встановила наступне.
Наказом № 52 (z0327-09) затверджено Правила технічної експлуатації установок очистки газу, що є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання (фізичними і юридичними особами), які розміщують, проектують, будують, реконструюють, технічно переозброюють, експлуатують установки очистки газу (далі - ГОУ).
Так, відповідно до Правил технічної експлуатації установок очистки газу (z0327-09) суб'єкт господарювання зобов'язаний зареєструвати (перереєструвати) ГОУ в органах Мінприроди, шляхом подання письмового звернення (листа) та інших документів, згідно з переліком, визначеним розділом VI цих Правил.
Законом України "Про адміністративні послуги" (5203-17) визначено, що адміністративна послуга - результат здійснення владних повноважень суб'єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов'язків такої особи відповідно до цього Закону.
У розумінні вищезазначеного Закону (1160-15) реєстрація (перереєстрація) ГОУ має ознаки адміністративної послуги.
Разом з тим, відповідно до статті 5 Закону України "Про адміністративні послуги" (5203-17) виключно законами, які регулюють суспільні відносини щодо надання адміністративних послуг, встановлюються, зокрема, перелік та вимоги до документів, необхідних для отримання адміністративної послуги підстави для одержання адміністративної послуги; суб'єкт надання адміністративної послуги та його повноваження щодо надання адміністративної послуги; платність або безоплатність надання адміністративної послуги; граничний строк надання адміністративної послуги; перелік підстав для відмови у наданні адміністративної послуги.
Тобто, необхідність реєстрації (перереєстрації) ГОУ повинна бути передбачена виключно Законом (1160-15) , а не наказом, як на сьогодні.
Водночас, закони України "Про охорону навколишнього природного середовища" (1264-12) і "Про охорону атмосферного повітря" (2707-12) , на виконання яких прийнято Наказ № 52 (z0327-09) , не містять норм щодо необхідності реєстрації (перереєстрації) ГОУ.
Також, Планом організації підготовки проектів актів, необхідних для забезпечення реалізації Закону України від 06.09.2012 № 5203-VI (5203-17) "Про адміністративні послуги", схваленим на засіданні Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 (протокол № 80), встановлено завдання центральним органам виконавчої влади забезпечити приведення актів законодавства у відповідність до вимог цього Закону.
Таким чином, Мінприроди України необхідно забезпечити приведення актів законодавства, що регулюють відносини у зазначеній сфері до вимог Закону України "Про адміністративні послуги" (5203-17) .
Враховуючи вищевикладене, дія положень Наказу № 52 (z0327-09) щодо необхідності реєстрації (перереєстрації) установок очистки газу порушує такі обов'язкові принципи державної регуляторної політики, передбачені статтею 4 Закону (1160-15) , як:
адекватність - відповідність форм та рівня державного регулювання господарських відносин потребі у вирішенні існуючої проблеми та ринковим вимогам з урахуванням усіх прийнятних альтернатив;
ефективність - забезпечення досягнення внаслідок дії регуляторного акта максимально можливих позитивних результатів за рахунок мінімально необхідних витрат ресурсів суб'єктів господарювання, громадян та держави;
збалансованість - забезпечення у регуляторній діяльності балансу інтересів суб'єктів господарювання, громадян та держави.
Керуючись частиною третьою статті 27 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) , Державна регуляторна служба України ВИРІШИЛА:
запропонувати Міністерству екології та природних ресурсів України внести зміни до наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 06.02.2009 № 52 (z0327-09) "Про затвердження Правил технічної експлуатації установок очистки газу" шляхом виключення з його редакції положень щодо необхідності реєстрації (перереєстрації) установок очистки газу.
Рішення Державної регуляторної служби України щодо усунення порушень принципів державної регуляторної політики підлягає виконанню у порядку, визначеному статтею 28 Закону (1160-15) , у двомісячний строк з дня прийняття такого рішення.
Виконання цього рішення передбачає підготовку проекту акта про внесення змін до наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 06.02.2009 № 52 (z0327-09) "Про затвердження Правил технічної експлуатації установок очистки газу" та подання у встановленому Законом (1160-15) порядку на погодження до уповноваженого органу не пізніш як за п'ять робочих днів до закінчення строку його виконання. У разі прийняття уповноваженим органом рішення про погодження проекту змін рішення уповноваженого органу про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики вважається виконаним.
У разі невиконання рішення уповноваженого органу про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики або не оскарження цього рішення органом виконавчої влади протягом встановленого в Законі (1160-15) строку, дія регуляторного акта, щодо якого було прийнято відповідне рішення, зупиняється наступного дня з дня закінчення строку виконання такого рішення.
Подання скарги щодо рішення уповноваженого органу не зупиняє дії цього рішення.
Голова
Державної регуляторної
служби України
К.М. Ляпіна
( Текст взято з сайту Державної регуляторної служби України http://www.dkrp.gov.ua )