НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ
РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ РИНКІВ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
20.11.2012 № 2316

Про визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України та оприлюднення інформаційного повідомлення щодо запровадження міжнародних стандартів фінансової звітності та складання аудиторських висновків (звітів), які подаються до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, при розкритті інформації фінансовими установами

Відповідно до Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (1070/2011) , затвердженого Указом Президента України від 23.11.2011 № 1070, та у зв'язку із забезпеченням відповідності формату та змісту аудиторського висновку (звіту) за наслідками аудиту річної звітності небанківських фінансових установ вимогам Міжнародних стандартів контролю якості, аудиту, огляду, іншого надання впевненості та супутніх послуг, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, ПОСТАНОВИЛА:
1. Визнати такими, що втратили чинність:
розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 27.12.2005 № 5202 (v5202486-05) "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо формату аудиторського висновку за наслідками проведення аудиту річної фінансової звітності та річних звітних даних кредитної спілки та об'єднаної кредитної спілки";
розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 12.10.2006 № 6314 (v6314486-06) "Про внесення змін до Методичних рекомендацій щодо формату аудиторського висновку за наслідками проведення аудиту річної фінансової звітності та річних звітних даних кредитної спілки та об'єднаної кредитної спілки";
розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 27.12.2005 № 5203 (v5203486-05) "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо формату аудиторського висновку за наслідками проведення аудиту річної фінансової звітності та іншої звітності недержавного пенсійного фонду та адміністратора недержавних пенсійних фондів";
розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 19.10.2006 № 6338 (v6338486-06) "Про внесення змін до розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 27.12.2005 № 5203";
розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 27.12.2005 № 5204 (v5204486-05) "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо формату аудиторського висновку за наслідками проведення аудиту річної фінансової звітності та річних звітних даних страховика";
розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 12.10.2006 № 6313 (v6313486-06) "Про внесення змін до Методичних рекомендацій щодо формату аудиторського висновку за наслідками проведення аудиту річної фінансової звітності та річних звітних даних страховика";
розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 29.12.2005 № 5224 (v5224486-05) "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо формату аудиторських висновків за наслідками проведення аудиту річної фінансової звітності ломбарду та звітності фінансової компанії за рік";
розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 19.10.2006 № 6337 (v6337486-06) "Про внесення змін до Методичних рекомендацій щодо формату аудиторського висновку за наслідками проведення аудиту річної фінансової звітності ломбарду та звітності фінансової компанії за рік".
2. Оприлюднити інформаційне повідомлення щодо запровадження міжнародних стандартів фінансової звітності (929_010) та складання аудиторських висновків (звітів), які подаються до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, при розкритті інформації фінансовими установами.
3. Сектору зв'язків з громадськістю та протоколу забезпечити оприлюднення цього розпорядження.
4. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на члена Нацкомфінпослуг Бурмаку М.О.
Голова Комісії
А. Стасевський
Протокол засідання Комісії
від 20 листопада 2012 р. № 93
Додаток
Суб'єктам фінансового ринку, 
які відповідно до законодавства 
складають, оприлюднюють 
та подають звітність до Національної 
комісії, що здійснює державне 
регулювання у сфері ринків 
фінансових послуг, та аудиторам, 
які надають висновки (звіти) 
стосовно цієї звітності

ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ

щодо запровадження міжнародних стандартів фінансової звітності та складання аудиторських висновків (звітів), які подаються до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, при розкритті інформації фінансовими установами

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, доводить до відома таку інформацію.
1. Щодо переходу на міжнародні стандарти фінансової звітності небанківськими фінансовими установами.
1.1. Відповідно до статті 12-1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (996-14) публічні акціонерні товариства, банки, страховики, а також підприємства, які провадять господарську діяльність за видами, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, складають фінансову звітність та консолідовану фінансову звітність за міжнародними стандартами.
Фінансова звітність та консолідована фінансова звітність, складені за міжнародними стандартами, подаються у порядку, визначеному вищезазначеним Законом (996-14) .
1.2. Відповідно до Порядку подання фінансової звітності (419-2000-п) , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2000 № 419 (зі змінами та доповненнями), фінансова звітність та консолідована фінансова звітність складаються за міжнародними стандартами фінансової звітності публічними акціонерними товариствами, банками, страховиками, починаючи з 1 січня 2012 року, а також підприємствами, які провадять господарську діяльність за такими видами:
надання фінансових послуг, крім страхування та пенсійного забезпечення (група 64 КВЕД ДК 009:2010 (vb457609-10) ), а також недержавне пенсійне забезпечення (група 65.3 КВЕД ДК 009:2010) - починаючи з 1 січня 2013 року;
допоміжна діяльність у сферах фінансових послуг і страхування (група 66 КВЕД ДК 009:2010 (vb457609-10) ) - починаючи з 1 січня 2014 року.
1.3. Спільним листом Національний банк України від 07.12.2011 № 12-208/1757-14830, Міністерство фінансів України від 07.12.2011 № 31-08410-06-5/30523 та Державна служба статистики України від 07.12.2011 № 04/4-07/702 (v1757500-11) повідомили таку інформацію.
Особливості складання фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності за МСФЗ у перші звітні періоди визначає МСФЗ 1 "Перше застосування Міжнародних стандартів фінансової звітності" (929_004) (далі - МСФЗ 1).
МСФЗ 1 (929_004) застосовують всі підприємства, які вперше складають фінансову звітність та консолідовану фінансову звітність за МСФЗ.
МСФЗ 1 (929_004) не застосовується у разі, якщо підприємство:
а) припиняє подавати фінансову звітність та консолідовану фінансову звітність згідно з П(С)БО, попередньо подавши її за 2011 рік, а також склавши фінансову звітність та консолідовану фінансову звітність за цей самий період за МСФЗ, яка має містити чітке та беззастережне висловлювання про відповідність МСФЗ;
б) подало фінансову звітність та консолідовану фінансову звітність за 2011 рік згідно з національними вимогами і ця фінансова звітність та консолідована фінансова звітність містила чітке та беззастережне висловлювання про відповідність МСФЗ,
або
в) подавало фінансову звітність та консолідовану фінансову звітність за 2011 рік та попередні роки власникам або іншим користувачам, яка містила чітке та беззастережне висловлювання про відповідність МСФЗ, навіть якщо аудитори висловили умовно-позитивну думку стосовно такої звітності в своєму аудиторському звіті (висновку).
У разі якщо дата переходу на МСФЗ 1 січня 2012 року:
у фінансовій звітності за звітні періоди 2012 року не наводиться порівняльна інформація за 2011 рік (крім балансу);
складається баланс станом на 01.01.2012 за вимогами МСФЗ;
Для складання попередньої фінансової звітності та попередньої консолідованої фінансової звітності за МСФЗ за 2012 рік і першої фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності за МСФЗ за 2013 рік застосовуються МСФЗ, що будуть чинні на 31.12.2013, з урахуванням винятків, визначених у МСФЗ 1 (929_004) ;
Перша фінансова звітність та консолідована фінансова звітність, складена за МСФЗ, за 2013 рік має містити інформацію в балансі станом на 01.01.2012, 31.12.2012, 31.12.2013, та звіти про фінансові результати, звіти про рух грошових коштів, звіти про зміни у власному капіталі за 2012 і 2013 роки, відповідні примітки, в тому числі порівняльну інформацію.
Різниці, які виникають внаслідок застосування вимог МСФЗ до операцій та подій при складанні балансу на дату переходу на МСФЗ, відображаються у складі нерозподіленого прибутку (збитку) або інших складових власного капіталу.
Підприємство розкриває інформацію про вилив переходу на МСФЗ на його фінансовий стан, фінансовий результат (сукупні доходи) і грошові потоки, як чого вимагає МСФЗ 1 (929_004) .
1.4. Міністерство фінансів України наказом від 9 грудня 2011 року № 1591 (z1556-11) внесло ряд змін до деяких нормативно-правових актів з бухгалтерського обліку, відповідно до яких:
Підприємства, які відповідно до законодавства складають фінансову звітність за міжнародними стандартами фінансової звітності, не застосовують:
- Типову форму фінансової звітності № 5 (z0904-00) "Примітки до річної фінансової звітності", затверджену пунктом 1 наказу Міністерства фінансів України від 29 листопада 2000 року № 302 "Про Примітки до річної фінансової звітності";
- Інструкцію про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій (z0893-99) , затверджену наказом Міністерства фінансів України від 30 листопада 1999 року № 291 (z0892-99) ;
- Національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку.
Підприємства, які відповідно до законодавства складають фінансову звітність за міжнародними стандартами фінансової звітності застосовують тільки додатки до наступних Положень (стандартів) бухгалтерського обліку, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 31 березня 1999 року № 87 (z0391-99) : Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 2 "Баланс" (z0396-99) , Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 3 "Звіт про фінансові результати" (z0397-99) , Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 4 "Звіт про рух грошових коштів" (z0398-99) , Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 5 "Звіт про власний капітал" (z0399-99) та тільки додаток 1 до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 25 "Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва" (z0161-00) , затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 25 лютого 2000 року № 39.
Також слід зазначити, що вищезазначені підприємства застосовують План рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій (z0892-99) , затверджений наказом Міністерства фінансів України від 30 листопада 1999 р. № 291 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 9 грудня 2011 року № 1591).
2. Щодо складання аудиторських висновків (звітів), які подаються до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, при розкритті інформації фінансовими установами.
Аудиторська діяльність в Україні регулюється Законом України "Про аудиторську діяльність" (3125-12) (далі - Закон). У відповідності до вимог статті 8 Закону обов'язковому щорічному аудиту підлягає фінансова звітність фінансових установ, а у відповідності до вимог Нацкомфінпослуг обов'язковому щорічному аудиту підлягає інша звітність, що надається фінансовими установами до Нацкомфінпослуг щорічно разом із фінансовою звітністю.
Аудиторський висновок (звіт) за результатами аудиту річної фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності небанківських фінансових установ складається згідно з вимогами Міжнародних стандартів контролю якості, аудиту, огляду, іншого надання впевненості та супутніх послуг видання 2010 року, які рішенням Аудиторської палати України від 31.03.2011 № 229/7 (vr9_7230-11) затверджені для обов'язкового застосування при виконанні завдань з 1 травня 2011 року в якості національних стандартів аудиту.
Для складання аудиторського висновку (звіту) рекомендуємо використовувати приклади, наведені в тексті Міжнародного стандарту аудиту 700 "Формулювання думки та наданий звіту щодо фінансової звітності" (далі - МСА 700) та Міжнародного стандарту аудиту 705 "Модифікація думки у звіті незалежного аудитора" (далі - МСА 705).
Відповідно до МСА 700 аудиторський висновок (звіт) включає розділ під заголовком "Висловлення думки". У цьому розділі у разі висловлення немодифікованої думки щодо фінансової звітності, складеної відповідно до концептуальної основи достовірного подання, зазначається, що фінансова звітність відображає достовірно, в усіх суттєвих аспектах (або надає достовірну та справедливу інформацію про), наприклад, фінансовий стан компанії (назва компанії) станом на 31 грудня 20.... року, її фінансові результати і рух грошових коштів за рік, що закінчився на зазначену дату, відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності або до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку, в залежності від того, які стандарти застосовує фінансова компанія при складенні фінансової звітності.
У разі якщо застосовна концептуальна основа фінансової звітності охоплює стандарти фінансової звітності та правові чи регуляторні вимоги, зазначається, що фінансова звітність відображена достовірно, в усіх суттєвих аспектах (або надає достовірну та справедливу інформацію відповідно до Міжнародних стандартів фінансової звітності і вимог відповідного регуляторного акта (назва акта).
Ці та інші вимоги до описання застосовної концептуальної основи фінансової звітності та її можливого впливу на аудиторську думку зазначені в параграфах Д30 - Д33 МСА 700.
У разі якщо аудитор на основі отриманих аудиторських доказів доходить висновку, що фінансова звітність у цілому містить суттєві викривлення або якщо не має можливості отримати достатні і прийнятні аудиторські докази, щоб дійти висновку, що фінансова звітність у цілому не містить суттєвих викривлень, висловлюється модифікована думка відповідно до МСА 705.
Відповідно до Міжнародного стандарту аудиту 540 "Аудит облікових оцінок, у тому числі облікових оцінок за справедливою вартістю, та пов'язані з ними розкриття інформації" аудитор повинен отримати достатні та прийнятні аудиторські докази про те, що розкриття у фінансовій звітності інформації, пов'язаної з обліковими оцінками, відповідає вимогам застосованої концептуальної основи фінансової звітності та повинен оцінити достатність розкриття інформації про невизначеність попереднього оцінювання у фінансовій звітності у контексті застосовної концептуальної основи фінансової звітності щодо облікових оцінок, які призводять до значних ризиків.
3. Нацкомфінпослуг рекомендує при укладанні договорів на виконання аудиторських послуг з аудиторськими фірмами або аудиторами як фізичними особами - підприємцями пересвідчитися у наступному:
аудиторська фірма або аудитор, внесена(ий) Аудиторською палатою України до Реєстру аудиторських фірм та аудиторів відповідно до статті 11 Закону України "Про аудиторську діяльність" (3125-12) ;
наявність у аудитора, що виконуватиме аудиторське завдання, чинного на момент пред'явлення та чинного на дату закінчення надання аудиторських послуг сертифіката (визначення кваліфікаційної придатності на зайняття аудиторською діяльністю), виданого Аудиторською палатою України відповідно до статті 10 Закону України "Про аудиторську діяльність" (3125-12) та відповідно до підпункту 1 пункту 1 статті 15 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (2664-14) ;
аудиторська фірма або аудитор мають свідоцтво про відповідність системи контролю якості, що видається Аудиторською палатою України відповідно до Положення про зовнішні перевірки системи контролю якості аудиторських послуг (vr231230-11) , затверджене рішенням Аудиторської палати України від 26.05.2011 № 231/12;
наявність свідоцтва про включення до реєстру аудиторів, які можуть проводити аудиторські перевірки фінансових установ, яке є чинним як на дату укладання договору, так і на дату підписання аудиторського висновку (звіту), що видається Аудиторською палатою відповідно до статті 15 Закону України "Про аудиторську діяльність" (3125-12) ;
відсутність зауважень з боку Аудиторської палати України та Нацкомфінпослуг до якості надання аудиторських послуг.
4. Аудиторський висновок (звіт) та річний звіт рекомендується надавати зшитим, з пронумерованими аркушами. На зворотному боці останньої сторінки річного звіту аудитором (керівником аудиторської фірми) рекомендується робити такий напис: "Прошнуровано, пронумеровано та скріплено відбитком печатки (кількість) сторінок", який засвідчується його підписом і відбитком печатки аудиторської фірми або аудитора, як фізичної особи - підприємця.
Голова
А. Стасевський