ДЕРЖАВНА РЕГУЛЯТОРНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
від 22 квітня 2016 року N 263

Про відмову в погодженні проекту регуляторного акта

Державною регуляторною службою України відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" розглянуто проект постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 7 травня 2015 р. N 263" (далі - проект постанови), а також документи, що надані до нього листом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 24.02.2016 N 03/32-1975.

За результатами розгляду проекту постанови та аналізу його регуляторного впливу на відповідність вимогам статей 4, 5, 8 і 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" встановлено:

проектом постанови пропонується внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 07.05.2015 N 263 "Про особливості регулювання відносин у сфері електроенергетики на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження" в частині запровадження механізму купівлі та продажу електричної енергії виробників електричної енергії, що провадять діяльність на неконтрольованій території, визначених Міністерством енергетики та вугільної промисловості України, та вироблена електроенергія яких постачається (передається) на контрольовану територію об'єктами передачі електричної енергії в "острівному" режимі.

Однак проект постанови не може бути погоджений у даній редакції з огляду на наступне.

Проектом постанови передбачається, зокрема, введення додаткового механізму розрахунків оптового постачальника з виробниками електричної енергії, для чого передбачається впровадити термін "острівний режим" - технічна можливість виробників електричної енергії, що провадять діяльність на неконтрольованій території, визначених Міністерством енергетики та вугільної промисловості України, постачання (передачі) виробленої електроенергії на контрольовану територію за допомогою будь-яких об'єктів передачі електричної енергії, у тому числі виробники, яким встановлений до 01 травня 2015 року "зелений" тариф та надані державні гарантії відповідно до положень Закону України "Про електроенергетику".

Слід зазначити, що на сьогоднішній день Законом України "Про електроенергетику" не передбачено відповідного механізму взаємовідносин на ринку електроенергетики.

Крім того, запропоноване проектом постанови визначення терміна "острівний режим" не є однозначним для трактування та при практичній реалізації може нести певні ризики, оскільки при відсутності в положення проекту постанови чітких критеріїв для виробників електричної енергії, які підпадають під дію механізму роботи та взаєморозрахунків в "острівному режимі", визначення відповідного терміна передбачає наділення Міненерговугілля повноваженнями визначати виробників електричної енергії, які працюють в такому режимі.

Одночасно викликає сумнів практична реалізація запропонованих норм, зокрема, в частині передбаченого проектом постанови обов'язку енергопостачальників та власників мереж здійснювати безперешкодний доступ до об'єктів передачі електричної енергії з метою виконання цієї постанови.

По-перше, не є можливим здійснювати контроль за виконанням таких зобов'язань на неконтрольованих територіях;

по-друге, наявність "Технічної можливості" для роботи в "острівному режимі" при практичному застосуванні може привести до різного трактування та зловживань, оскільки положеннями проекту постанови не визначено критеріїв такої технічної можливості та самого механізму взаємовідносин з відповідними виробниками електричної енергії;

по-третє, передбачивши проектом постанови певні зобов'язання енергопостачальників та власників мереж, разом з цим не унормовуючи питання щодо контролю за їх виконанням та відповідальності відповідних суб'єктів за невиконання вказаних зобов'язань, можна поставити під сумнів практичну реалізацію всього запропонованого механізму державного регулювання.

В доповнення до вищевикладеного зазначаємо, що у процесі розгляду проекту постанови на адресу Державної регуляторної служби України надійшли зауваження та пропозиції ПАТ "Донбасенерго" щодо способу реалізації механізму державного регулювання, покладеного в основу даного регуляторного акта. За інформацією заявника та адресатів, зазначених у відповідному зверненні, аналогічні зауваження направлені на адресу Міненерговугілля.

З приводу зазначеного зауважуємо, що статтею 4 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон) визначено ключові принципи державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності.

Принцип прозорості та врахування громадської думки, зокрема, передбачає відкритість для фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань дій регуляторних органів на всіх етапах їх регуляторної діяльності, обов'язковий розгляд регуляторними органами ініціатив, зауважень та пропозицій, наданих у встановленому законом порядку фізичними та юридичними особами, їх об'єднаннями, обов'язковість і своєчасність доведення прийнятих регуляторних актів до відома фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань, інформування громадськості про здійснення регуляторної діяльності.

Однак на сьогоднішній день в Державній регуляторній службі України відсутня інформація щодо врахування або обґрунтованого відхилення вказаних зауважень та пропозицій, що в свою чергу є порушенням статті 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Крім того, розробником проекту постанови не дотримано вимоги статті 8 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та вимог Методики проведення аналізу регуляторного впливу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 N 308 (далі - Методика).

Зокрема, пункт 1 АРВ повинен містити опис проблеми, яку передбачається розв'язати шляхом державного регулювання, причин та умов виникнення проблеми, аргументи щодо неможливості її розв'язання за допомогою ринкових механізмів або чинних регуляторних актів з окресленням кола суб'єктів, на яких дана проблема справляє негативний вплив.

Проте подана інформація у зазначеному пункті АРВ не має деталізованого опису проблем, які виникли у сфері господарських відносин, не містить аналізу причин формування таких проблем, не аргументує чому існуюче регулювання потребує вдосконалення, а також не містить характеристику основних груп та підгруп, на які впливає дана проблема: громадяни, суб'єкти господарювання, держава.

Разом з цим відомості пункту 1 АРВ в контексті положень проекту постанови не є однозначними для трактування та суперечать одне одному.

Так, розробником в контексті аналізу проблеми, яку буде розв'язано шляхом державного регулювання, вказується, зокрема, на забезпечення виконання зобов'язання України перед Енергетичним Співтовариством, які відображені в Національному плані дій з відновлюваної енергетики на період до 2020 року, та ґрунтуючись на положеннях статей 15 і 171 Закону України "Про електроенергетику" щодо гарантування держави виробникам, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, закупівлю такої енергії в повному обсязі, у встановлені строки та розрахунки за куплену електроенергію грошовими коштами за встановленим "зеленим" тарифом.

Поряд з цим, окрім виконання відповідних міжнародних зобов'язань положення проекту змін спрямовані на зміну взаємовідносин з купівлі-продажу електричної енергії, переміщеної з території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження.

Крім того, в пункті 2 АРВ зазначається, що основною ціллю державного регулювання є забезпечення стабільної роботи ОЕС України, зменшення дефіциту електричної потужності в пікові періоди навантаження та забезпечення виконання наданих державних гарантій виробникам, що працюють за "зеленим" тарифом.

Тобто, виходячи із визначеної цілі державного регулювання, при визначенні проблеми у відповідному пункті АРВ необхідно надати, зокрема, фінансово-економічні розрахунки, які б підтверджували дефіцит електричної потужності в пікові періоди навантаження, а також відповідні розрахунки щодо вирішення вказаної проблеми за рахунок впровадження запропонованого механізму державного регулювання.

Одночасно розробнику необхідно надати обґрунтування та розрахунки щодо запропонованих проектом постанови механізмів, які будуть підтвердженням цілі державного регулювання (пункт 2 АРВ) в частині забезпечення виконання наданих державних гарантій виробникам, що працюють за "зеленим" тарифом, з наведення статистичних даних про кількість відповідних виробників, які працюють на неконтрольованих територіях та які зможуть скористатись гарантіями держави щодо закупівлі виробленої електричної енергії за рахунок впровадження положень проекту постанови.

У пункті 6 АРВ розробником повинні бути визначені очікувані результати прийняття запропонованого проекту постанови, необхідно провести розрахунок очікуваних витрат та вигод суб'єктів господарювання, громадян та держави внаслідок дії регуляторного акта, який повинен бути наведеним не лише в узагальнено-декларативній формі, а таким, що відображає реальний стан справ в ринковому та підприємницькому середовищі.

Відповідно до пункту 8 Методики визначення очікуваних результатів прийняття регуляторного акта (пункт 6 АРВ) провадиться із застосуванням методу аналізу вигод та витрат у простій (перелік очікуваних позитивних та негативних факторів) або складній (із застосуванням різноманітних економічних моделей) формі.

Для проведення аналізу вигод та витрат установлюється певний період. Розмір кожної вигоди та витрати обчислюється з використанням статистичних даних, наукових досліджень та опитувань, а також даних, одержаних з інших джерел. На підставі обчисленого розміру кожної вигоди та витрати підсумовується загальний розмір.

Однак, вміст пункту 6 АРВ неможливо оцінити, оскільки при передбаченому проектом постанови, зокрема, механізму купівлі-продажу електричної енергії з неконтрольованих територій, розробником без будь-яких фінансово-економічних розрахунків вказується про відсутність відповідних додаткових витрат.

Додатково зазначаємо, що в разі повторного подання відповідного проекту регуляторного акта на розгляд і погодження до ДРС у порядку, визначеному статтею 21 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", необхідно при складанні аналізу регуляторного впливу до проекту керуватися вимогами Методики проведення аналізу регуляторного впливу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 N 308 (зі змінами від 16.12.2015 N 1151).

Таким чином, розробку проекту постанови здійснено з порушенням принципів державної регуляторної політики доцільності, адекватності, ефективності, збалансованості та передбачуваності визначених статтею 4 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", а також вимог статті 8 в частині підготовки АРВ з урахуванням вимог Методики проведення аналізу регуляторного впливу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 N 308.

Ураховуючи зазначене, керуючись частиною четвертою статті 21 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", Державною регуляторною службою України вирішено:

відмовити в погодженні проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 7 травня 2015 р. N 263".

 

Голова Державної
регуляторної служби України

К. М. Ляпіна