ДЕРЖАВНА РЕГУЛЯТОРНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
від 29 квітня 2016 року N 281

Про відмову в погодженні проекту регуляторного акта

Державною регуляторною службою України відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" розглянуто проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо дотримання вагових або габаритних норм, та/або умов, визначених у дозволі на участь у дорожньому русі)" (далі - проект Закону), а також документи, що надані до нього листом Міністерства інфраструктури України від 09.02.2016 N 582/25/14-16.

За результатами розгляду проекту Закону та аналізу регуляторного впливу на відповідність вимогам статей 4, 5, 8 і 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" встановлено:

законопроектом пропонується внести зміни до деяких законодавчих актів України щодо унормування адміністративно-господарської відповідальності за перевищення габаритно-вагових норм, яка буде покладена як на перевізника, водія, так і на суб'єктів підприємницької діяльності, які здійснюють завантаження вантажів.

Однак, проект Закону не може бути погоджений в запропонованій редакції з огляду на наступне.

1. Проектом Закону пропонується статтю 12 Закону України "Про дорожній рух" доповнити частиною п'ятою такого змісту:

"5. Суб'єкти підприємницької діяльності, які провадять вантажні роботи та здійснюють завантаження автомобільних транспортних засобів, зобов'язані дотримуватися вагових або габаритних норм, та/або умов, визначених у дозволі на участь у дорожньому русі.".

Проте, Закони України "Про автомобільний транспорт" та "Про дорожній рух" не передбачають норм щодо переліку умов, які повинні визначатися у дозволі на участь у дорожньому русі.

Враховуючи вищезазначене, пропонуємо слова "та/або умов, визначених у дозволі на участь у дорожньому русі" виключити.

Аналогічні зауваження стосуються змін, що запропоновані законопроектом в частині змін до норм Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме щодо доповнення Закону новою статтею 471, нового абзацу частини першої статті 49, абзацу третього частини другої статті 50, нового абзацу частини першої статті 52.

2. Проектом Закону, зокрема, пропонується частину першу статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" доповнити абзацом такою змісту:

"порушення габаритно-вагових норм при завантаженні автомобільного транспортного засобу тягне за собою накладення штрафних санкцій на суб'єкта підприємницької діяльності в розмірі двох тисяч неоподаткованих мінімумів доходів громадян; ...".

Запропонована редакція змін не дозволяє чітко встановити суб'єкта господарювання, щодо якого застосовується накладення штрафних санкцій.

З метою уникнення подвійного тлумачення норм та лаконічності мови у проекті Закону пропонуємо визначити чітке коло суб'єктів, щодо яких встановлюється відповідальність за порушення габаритно-вагових норм при завантаженні автомобільного транспортного засобу.

3. Правове регулювання створення та діяльності суб'єктів господарювання в Україні здійснюється, зокрема, відповідно до норм Господарського кодексу України та Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Так, Господарський кодекс України та Закон України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" надають визначення терміну суб'єкт господарювання.

В той же час, Закони України "Про автомобільний транспорт" та "Про дорожній рух" використовують термін суб'єкт підприємницької діяльності.

Враховуючи зазначене, пропонуємо внести відповідні зміни до зазначених законів в частині заміни слів "суб'єкти підприємницької діяльності" на словосполучення "суб'єкт господарювання".

Додатково зазначаємо, що статтею 4 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон) визначено принципи державної регуляторної політики, такі як: доцільність, адекватність, ефективність, збалансованість, передбачуваність, прозорість та врахування громадської думки.

В свою чергу, абзацом 11 статті 1 та абзацом 3 статті 5 Закону встановлено, що зазначені принципи реалізуються шляхом підготовки аналізу регуляторного впливу (далі - АРВ), який має містити обґрунтування необхідності державного регулювання шляхом прийняття регуляторного акта, аналіз впливу, який справлятиме регуляторний акт на ринкове середовище, забезпечення прав та інтересів суб'єктів господарювання, громадян та держави, а також обґрунтування відповідності проекту регуляторного акта принципам державної регуляторної політики.

Статтею 8 Закону визначено структуру АРВ, а також, серед іншого, зазначено, що методика підготовки аналізу регуляторного впливу для застосування іншими розробниками проектів регуляторних актів (крім Національного банку України) затверджується Кабінетом Міністрів України. Методика підготовки аналізу регуляторного впливу є обов'язковою для застосування розробниками проектів регуляторних актів.

Слід зазначити, що 16.12.2015 Кабінетом Міністрів України була прийнята постанова N 1151 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 р. N 308", якою внесено зміни у Методику проведення аналізу впливу регуляторного акта.

Зазначеною постановою змінені вимоги до проведення аналізу впливу регуляторного акта, а саме встановлено:

1) форму аналізу регуляторного впливу;

2) форму визначення витрат на одного суб'єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта;

3) форму визначення бюджетних витрат на адміністрування регулювання для суб'єктів великого і середнього підприємництва;

4) тест малого підприємництва (М-Тест).

З огляду на зазначене, в разі повторного подання відповідного проекту регуляторного акта на розгляд і погодження до ДРС у порядку, визначеному статтею 21 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", необхідно при складанні аналізу регуляторного впливу до проекту керуватися вимогами Методики проведення аналізу регуляторного впливу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 N 308 (зі змінами від 16.12.2015 N 1151).

Таким чином, розробку законопроекту здійснено з неповним урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", з огляду на недотримання принципів державної регуляторної політики, визначених статтею 4 цього Закону, зокрема принципів доцільності, адекватності, ефективності, збалансованості, вимог статті 5 в частині недопущення прийняття регуляторних актів, які є непослідовними або не узгоджуються чи дублюють діючі регуляторні акти.

Ураховуючи вищенаведене, керуючись частиною четвертою статті 21 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", Державною регуляторною службою України вирішено:

відмовити в погодженні проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо дотримання вагових або габаритних норм, та/або умов, визначених у дозволі на участь у дорожньому русі)".

 

Голова Державної
регуляторної служби України

К. М. Ляпіна