ДЕРЖАВНА РЕГУЛЯТОРНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
від 14 вересня 2016 року N 422

Про відмову в погодженні проекту регуляторного акта

Державною регуляторною службою України відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" розглянуто проект наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України "Про затвердження Порядку уповноваження підприємств, установ організації на виконання окремих повноважень у сфері охорони прав на сорти рослин" (далі - проект наказу), а також документи, що надані до нього листом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19.07.2016 N 37-13-2-7/11159.

За результатами розгляду проекту наказу та аналізу регуляторного впливу на відповідність вимогам статей 4, 5, 8 і 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" встановлено:

проект наказу розроблено на виконання вимог Закону України "Про наукову та науково-технічну експертизу", Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 08.12.2015 N 864-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо приведення законодавства України у сфері насінництва та розсадництва у відповідність з європейськими та міжнародними нормами і стандартами", яким, зокрема, внесено зміни в Закон України "Про охорону прав на сорти рослин", та з метою забезпечення дотримання вимог законодавства в сфері охорони прав на сорти шляхом уповноваження підприємств, установ, організацій на виконання певних повноважень в сфері охорони прав на сорти рослин.

Однак проект наказу не може бути погоджений у запропонованій редакції з огляду на наступне.

Проектом наказу пропонується затвердити Порядок уповноваження підприємств, установ, організацій на виконання окремих повноважень у сфері охорони прав на сорти рослин (далі - проект Порядку).

При цьому статтею 9 Закону України "Про охорону прав на сорти рослин" передбачається, що порядок підтвердження підприємствами, установами, організаціями відповідного рівня компетентності, вимоги щодо кількості кваліфікованого персоналу, який працює на постійній основі, вимоги до фінансових та матеріальних ресурсів, акредитованих лабораторій та системи управління якістю, перелік документів, необхідних для отримання уповноваження та порядок їх подачі затверджуються Компетентним органом.

Тобто, назва проекту наказу не відповідає Закону України "Про охорону прав на сорти рослин".

Також проект Порядку визначає процедуру підтвердження підприємствами, установами, організаціями відповідного рівня компетентності, перелік та вимоги до документів, що додаються до заяви для отримання уповноваження, встановляється граничний строк надання уповноваження (від 40 до 80 календарних днів), надається перелік підстав для відмови в уповноваженні.

Закон України "Про адміністративні послуги" визначає правові засади реалізації прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері надання адміністративних послуг.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про адміністративні послуги" адміністративна послуга - результат здійснення владних повноважень суб'єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов'язків такої особи відповідно до закону.

Отже, у розумінні Закону України "Про адміністративні послуги" уповноваження підприємств, установ, організацій на виконання окремих повноважень у сфері охорони прав на сорти рослин має ознаки адміністративної послуги.

В той же час проект Порядку містить положення, правова природа та зміст яких підпадає під дію Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" (далі - Закон про дозвільну систему).

Так, проектом Порядку встановлюється, що за результатами розгляду постійно діючої комісії з уповноваження заяви та документів, поданих суб'єктом господарювання (завірені в установленому порядку виписка або витяг ЄДРПОУ, дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки, дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами тощо), щодо уповноваження на виконання окремих повноважень у сфері охорони прав на сорти рослин, Мінагрополітики може прийняти рішення стосовно визначення організації-заявника експертним закладом, уповноваженим на виконання окремих повноважень в сфері охорони прав на сорти рослин або прийняти рішення про відмову у наданні уповноваження.

Проект Порядку містить процедуру одержання рішення компетентного органу щодо (підтвердження права здійснювати певний вид діяльності) організації-заявника стосовно провадження певних дій у сфері охорони прав на сорти рослин.

Проте Закон про дозвільну систему визначає правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності і встановлює порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та адміністраторів.

Статтею 1 Закону про дозвільну систему встановлено, що документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ, який дозвільний орган зобов'язаний видати суб'єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб'єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.

Отже, у розумінні Закону про дозвільну систему рішення Мінагрополітики на виконання окремих повноважень у сфері охорони прав на сорти рослин має ознаки документа дозвільного характеру.

Відповідно до статті 4 Закону про дозвільну систему виключно законами, які регулюють відносини, пов'язані з одержанням документів дозвільного характеру, зокрема, встановлюються:

- платність або безоплатність видачі (переоформлення, видачі дубліката, анулювання) документа дозвільного характеру;

- строк видачі або надання письмового повідомлення про відмову у видачі документа дозвільного характеру;

- вичерпний перелік підстав для відмови у видачі, переоформлення, видачі дубліката, анулювання документа дозвільного характеру;

- строк дії документа дозвільного характеру або необмеженість строку дії такого документа;

- перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності;

- перелік та вимоги до документів, які суб'єкту господарювання необхідно подати для одержання документа дозвільного характеру.

Аналогічні вимоги визначені статтею 5 Закону України "Про адміністративні послуги".

Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності (далі - Перелік) затверджено Законом України від 19.05.2011 N 3392-VI (далі - Закон N 3392-VI).

Так, в Переліку відсутній документ дозвільного характеру, зокрема, рішення на виконання окремих повноважень у сфері охорони прав на сорти рослин.

Також Законом N 3392-VI встановлено, що забороняється вимагати від суб'єктів господарювання отримання документів дозвільного характеру, які не внесені до Переліку, затвердженого цим Законом.

Враховуючи зазначене, вважаємо що проект Порядку містить положення, що мають регулюватись на рівні Закону України "Про охорону прав на сорти рослин".

Також зазначаємо, що пунктом 8 проекту Порядку встановлюється, що розгляд документів та підготовка відповідних рішень Мінагрополітики здійснюється постійно діючою комісією з уповноваження.

Також пунктом 11 проекту Порядку визначається, що у разі надання неповного комплексу документів Комісія повертає документи на доопрацювання.

В той же час Закон України "Про охорону прав на сорти рослин" не містить норм стосовно постійно діючої комісії з уповноваження.

Крім того, пунктом 6.5 проекту Порядку передбачається, що для організації уповноваження передбачається подання документів до Мінагрополітики, зокрема, свідоцтва, що підтверджує кваліфікацію його організації-заявника з питань організації та проведення науково-технічної експертизи, яке видається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері науки, та дозволів на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Проте частиною сьомою статті 9 Закону України "Про адміністративні послуги" встановлено, що суб'єкт надання адміністративної послуги не може вимагати від суб'єкта звернення документи або інформацію, що перебувають у володінні суб'єкта надання адміністративних послуг або у володінні державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ або організацій, що належать до сфери їх управління.

Враховуючи вищевикладене, за результатами розгляду положень проекту наказу встановлено, що проект розроблено без дотримання ключових принципів державної регуляторної політики ефективності, збалансованості, визначених статтею 4 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", а також з порушенням вимог статті 5 цього Закону в частині недопущення прийняття регуляторних актів, які не узгоджуються чи дублюють діючі регуляторні акти.

Ураховуючи вищенаведене, керуючись частиною четвертою статті 21 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", Державною регуляторною службою України вирішено:

відмовити в погодженні проекту наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України "Про затвердження Порядку уповноваження підприємств, установ, організацій на виконання окремих повноважень у сфері охорони прав на сорти рослин".

 

Голова Державної
регуляторної служби України

К. М. Ляпіна