УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.


     Розділ ІІІ-1.  Правила інкасації виручки, отриманої при
                    здійсненні торгівлі продукцією (валютними
                    цінностями) або роботами (послугами) з
                    використанням торговельних автоматів або
                    іншого такого обладнання, що не передбачає
                    наявності касового апарата, контрольованого
                    уповноваженою на це фізичною особою


     Торговельні автомати  або  інше  таке  обладнання мають бути
оснащені  електронним   чи   механічним   лічильником   кількості
розмінної  монети,  що надходять до автомата,  безкінечної дії із
зростаючим підсумком. Лічильник має бути опломбований працівником
місцевих органів податкової інспекції.
     У міру накопичення автоматом грошової  готівки  відповідними
працівниками   торгового   чи   іншого  підприємства  проводиться
виймання  готівки  з  подальшим  відображенням  у  касовій  книзі
показників  електронного  або  механічного лічильника і фактичної
наявності готівки  відповідно  до  розділу  ІІІ  Порядку  ведення
касових операцій у народному господарстві України,  затвердженого
постановою Правління Національного банку  України  від  2  лютого
1995 року N 21 ( v021b500-95 ).
     Здавання грошової виручки  в  установи  банків  здійснюється
згідно  з  Інструкцією  з  організації  емісійно-касової роботи в
установах банків України N 1,  затвердженою постановою  Правління
Національного   банку   України   від   7 липня 1994 року   N 129
( v0129500-94 ).
    (Роздiлом III-1 доповнено постановою Правлiння НБУ
     вiд 08.07.97 р. N 224 ( v0224500-97 ),
     вiд 9 липня 1997 р. реєстр. N 456)



        ІV. Ревізія каси і контроль за дотриманням касової
            дисципліни


     37. У  строки,  встановлені керівником підприємства,  але не
рідше одного разу на квартал, на кожному підприємстві проводиться
раптова ревізія каси з повним поаркушним перерахунком усіх грошей
і  перевіркою  інших  цінностей,  що  знаходяться  в  касі.   Для
проведення    ревізії   каси   наказом   керівника   підприємства
призначається комісія,  яка складає акт.  При виявленні  ревізією
нестачі або лишку цінностей в касі в акті вказується сума нестачі
або лишку і обставини їх виникнення.
     Зразок форми  акта  інвентаризації наявності грошових коштів
наведений у додатку N 4.
     В умовах   автоматизованого   ведення  касової  книги  треба
проводити  перевірку  правильності  роботи   програмних   засобів
оброблення касових документів.
     38. Вищестоящі  організації  при  проведенні  документальних
ревізій на всіх підвідомчих підприємствах в обов'язковому порядку
проводять  ревізію  каси   і   перевіряють   дотримання   касової
дисципліни. При проведенні ревізій особлива увага має приділятися
питанню забезпеченості схоронності грошей і цінностей.
     В акціонерних,  кооперативних  (у  тому  числі у колективних
сільськогосподарських   підприємствах),   громадських   і   інших
підприємствах,  де  це  передбачено  їх  статутом,  такі  ревізії
проводяться ревізійними комісіями.
     39. Особи,   винні   в   систематичному   порушенні  касової
дисципліни,  притягуються  до  відповідальності  у  встановленому
чинним законодавством порядку.
     40. Відповідальність  за   дотримання   касової   дисципліни
покладається  на  керівників  підприємств,  головних бухгалтерів,
керівників фінансових служб і касирів.
     41. Цей   Порядок   ведення  касових  операцій  у  народному
господарстві  України  охоплює  сферу  касової  діяльності   всіх
підприємств, об'єднань, організацій, установ, незалежно від форми
власності,   крім   установ   банків,   які   здійснюють   касове
обслуговування    клієнтів,    і    експлуатаційних   підприємств
Міністерства зв'язку України.
     Порядок ведення  касових  операцій  в установах банків,  які
здійснюють   касове    обслуговування    клієнтів,    встановлені
Інструкцією    Національного    банку   України   з   організації
емісійно-касової   роботи   в   установах   банків  України  N  1
( v0129500-94 ) від 7 липня 1994 р.
     Порядок ведення   касових   операцій   на    експлуатаційних
підприємствах   Міністерства   зв'язку   України   встановлюються
"Положенням  про  ведення   касових   операцій   експлуатаційними
підприємствами   Міністерства   зв'язку   України",  затвердженим
Міністерством зв'язку  України  за  погодженням  з  Міністерством
фінансів  і Національним банком України.  Ліміти залишку грошей у
касі для підприємств зв'язку встановлюються установами банків  за
погодженням  з керівниками цих підприємств з урахуванням розмірів
готівкового обороту і умов роботи підприємств зв'язку.
     Напередодні неробочих   днів   установ   банку  підприємства
зв'язку можуть перевищувати ліміти каси в розмірах,  що  потрібні
для  забезпечення  видаткових  операцій  у ті дні,  коли установи
банків операцій не здійснюють.
     Підприємствам зв'язку   дозволяється  виплачувати  заробітну
плату своїм працівникам з поточних касових надходжень.
     42. Установи  банків систематично,  не менше ніж один раз на
два  роки,  а  у  разі  виявлення  порушень,  згідно  з  рішенням
керівника   установи   банку,   перевіряють   дотримання  касової
дисципліни на всіх підприємствах,  в  організаціях,  установах  і
сільськогосподарських   підприємствах,   які  вони  обслуговують,
незалежно від форм власності,  і мають право отримувати  від  них
дані  про  їх  касові  обороти за джерелами надходжень і цільовим
призначенням витрачання грошей.
     Перевірка Порядку   ведення  касових  операцій  у  бюджетних
організаціях здійснюється відповідними фінансовими органами.
     Органи внутрішніх    справ   у   межах   своєї   компетенції
перевіряють  технічне   укріплення   кас   і   касових   пунктів,
забезпечення  умов  схоронності  грошей і цінностей.  Їх вказівки
щодо усунення причин і умов,  які сприяють  здійсненню  крадіжок,
підлягають обов'язковому виконанню.



  Перший заступник
  Голови Правління                               О.О. Веселовський




                                        Додаток N 1
                                 до Порядку ведення касових
                           операцій в народному господарстві України




           Загальні правила визначення ознак платіжності
           грошових білетів Національного банку України


     1. Грошові  білети  Національного  банку  України  (далі  за
текстом  -  банкноти),  щодо  дійсності  яких  не  виникає жодних
сумнівів,  повинні прийматись без обмежень для оплати та  обміну,
навіть якщо на них є такі пошкодження:
     1.1. У будь-якому місці банкноти є плями,  написи,  надриви,
протерті  та природно зношені,  але від яких залишилось не менше,
ніж 3/4 їх початкового розміру та видимі номінал, літери серії та
один номер;
     1.2. Порвані,  надірвані  і  склеєні,  якщо  окремі  частини
банкноти  безперечно належать тій же банкноті і на них збереглись
серія та номер.
     Банкноти з  переліченими  дефектами  вважаються  зношеними і
повинні вилучатись банками з обігу.

     2. Підприємства,  установи,   організації,   товариства   не
повинні приймати,  але банки мають обмінювати такі банкноти, щодо
дійсності яких не виникає сумнівів:
     2.1 Банкноти,   від   яких   залишилось  менше  ніж  3/4  їх
початкового розміру, але більше за половину:
     - пошкоджені  вогнем  або  водою,  у  яких  відсутня захисна
стрічка, але на яких видимі номінал, серія та номер;
     - на яких залишився фіксований водяний знак. Банки обмінюють
ці банкноти після підтвердження їх дійсності керівником каси.

     3. Банківські  установи  мають  стежити,  щоб   гроші,   які
знаходяться  в  обігу,  були чистими та якісними і не випускати в
обіг порвані,  склеєні,  облиті фарбою,  обгорілі,  ті,  що мають
жирові або чорнильні плями,  написи, інші пошкодження та природно
зношені,  а також ті,  які перераховані в пункті 2,  а повинні їх
відбирати і переводити у категорію зношених.
     4. Банкноти,  на яких  є  ознаки  навмисних  пошкоджень  (із
отворами,  порізані,  списані,  із  змитим  малюнком)  і  які  не
зберегли номінал,  серію та номер не приймаються до платежів і не
обмінюються банками.
     5. Банкноти,  які викликають сумнів у їх дійсності  або  які
мають  явні  ознаки  підробки,  пред'явнику  не  повертаються,  а
підлягають вилученню з видачею пред'явнику довідки про  прийняття
на експертизу.
     6. Банкноти,  які  викликають   сумнів   у   їх   дійсності,
надсилаються  на  експертизу  в  Центральне сховище Національного
банку України,  а фальшиві та підроблені  -  до  установ  МВС  на
місцях.




                                        Додаток N 2
                              до Порядку ведення касових операцій
                                у народному господарстві України




                           Рекомендації
           щодо забезпечення схоронності грошових коштів
                при їх зберіганні і транспортуванні


     1. Керівникам підприємств  у  разі  прийняття  на  роботу  і
призначення  на  посади,  пов'язані  з веденням касових операцій,
обслуговуванням засобів охоронно-пожежної сигналізації,  охороною
і  транспортуванням  грошових коштів,  або періодичному залученню
працівників підприємств до вказаних  вище  робіт,  рекомендується
звертатися  до  органів  внутрішніх справ і медичних закладів для
одержання даних щодо цих осіб,  зважаючи на  те,  що  до  ведення
касових   операцій,   обслуговування   засобів  охоронно-пожежної
сигналізації,  охорони  і  транспортування  грошових  коштів   не
допускаються особи:
     - які раніше притягалися до кримінальної відповідальності за
навмисні  злочини,  судимість  у  яких не погашена або не знята у
встановленому порядку,  мають вирок суду  про  позбавлення  права
займатись вказаними видами діяльності;
     - яким пред'явлені звинувачення у здійсненні злочину;
     - які страждають хронічними психічними захворюваннями;
     - які систематично порушують громадський порядок;
     - які  зловживають спиртними напоями або вживають наркотичні
речовини без призначення лікаря.
     2. Керівник  підприємства  має  надати  касиру  охорону  при
транспортуванні грошових коштів і цінностей з установ банків  або
здачі в них і у разі потреби - транспортний засіб.
     Охорона касирів при транспортуванні значних грошових сум  та
цінностей,   в   інших   необхідних   випадках,  здійснюється  на
договірних засадах  працівниками  міліції  та  ВОХОР  підрозділів
Державної служби охорони при органах внутрішніх справ.
     3. При    транспортуванні    грошових     коштів     касиру,
супроводжуючим   його   особам   і   водію  транспортного  засобу
забороняється:
     - розголошувати маршрут руху і розмір суми грошових коштів і
цінностей, що перевозяться;
     - допускати  в  салон  транспортного  засобу  осіб,  які  не
призначені керівником підприємства для їх доставки;
     - йти пішки, їхати попутним або громадським транспортом;
     - відвідувати магазини, ринки і інші такі місця;
     - виконувати    якість    доручення,    не    пов'язані    з
транспортуванням коштів і будь-яким іншим способом  відволікатися
від доставки грошей і цінностей за призначенням.