ДЕРЖАВНА РЕГУЛЯТОРНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
від 9 листопада 2016 року N 503

Про відмову в погодженні проекту регуляторного акта

Державною регуляторною службою України відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" розглянуто проект постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку формування вартості послуг із проведення сертифікації у сфері насінництва та розсадництва" (далі - проект постанови), а також документи, що надані до нього листом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 28.09.2016 N 37-13-2-7/15301.

За результатами розгляду проекту постанови та аналізу регуляторного впливу на відповідність вимогам статей 4, 5, 8 і 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" встановлено:

проектом постанови пропонується затвердити Порядок формування вартості послуг із проведення сертифікації у сфері насінництва та розсадництва (далі - проект Порядку).

Однак проект постанови не може бути погоджений з огляду на наступне.

Проектом Порядку передбачено визначити механізм формування вартості послуг, однак, враховуючи відсутність деталізації статей витрат органів сертифікації, що можуть бути включені до структури вартості відповідної послуги та кількісного значення послуг, що мають оплатити суб'єкти господарювання для отримання відповідного сертифіката, неможливо оцінити забезпечення досягнення внаслідок дії регуляторного акта максимально можливих позитивних результатів за рахунок мінімально необхідних витрат ресурсів суб'єктів господарювання, громадян та держави.

Разом з цим всупереч конкретній економічній направленості положень проекту Порядку, розробником не обраховано прогнозних показників вартості відповідних послуг, що не дає змоги оцінити, зокрема:

економічний вплив на суб'єктів господарювання (замовників послуг);

ефективність обраного способу, зокрема в контексті рентабельності надання послуг бюджетними органами сертифікації, а також конкурентоспроможності тарифів бюджетних організацій в порівнянні з приватним сектором.

Крім того, встановлюючи проектом Порядку орієнтовні норми часу на виконання певного виду робіт, розробником не розглянуто питання щодо визначення базових ставок вартості відповідних послуг, що в свою чергу надасть змогу гарантувати об'єктивність встановлення конкретних тарифів органами сертифікації.

Зазначені вище питання повинні були знайти відображення в аналізі регуляторного впливу до проекту постанови.

Натомість неможливо у повному обсязі оцінити як безпосередньо проблему, так і ефективність запропонованого способу її вирішення, оскільки аналіз регуляторного впливу до проекту постанови не відповідає вимогам Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 N 308 "Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта" зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 N 1151 (далі - Методика).

Слід зазначити, що аналіз регуляторного впливу (далі - АРВ) має на меті, зокрема, спрогнозувати наслідки запровадження регулювання, в тому числі оцінити витрати суб'єктів господарювання та держави на його виконання. Відповідно, така оцінка, як будь-який прогноз, не може бути стовідсотково точною. Водночас використання для розрахунків даних з надійних джерел підвищує точність такого прогнозу.

Для проведення АРВ та М-тесту використовуються дані таких типів:

а) офіційні дані - дані Державної служби статистики України, органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, офіційні довідники тощо, в тому числі власна статистична інформація розробника проекту регуляторного акта;

б) оціночні дані - дані бізнес-асоціацій, окремих представників бізнесу та опитування експертів, незалежних інституцій, розробника регуляторного акта, як органу, що реалізує владні повноваження у відповідній сфері тощо.

У випадку якщо використання для підготовки АРВ та М-тесту офіційних даних неможливе з обґрунтованих причин, розробник повинен зафіксувати цей факт в АРВ та зазначити, що розрахунки витрат суб'єктів господарювання проводились виключно на підставі оціночних даних.

При цьому у якості оціночних даних можуть використовуватись власні дані Міністерства аграрної політики та продовольства України, до повноважень якого належить аналіз діяльності сфер агропромислового виробництва, або дані відповідних профільних інституцій, в тому числі бізнес-асоціацій.

Одночасно зазначаємо, що критерії розподілу суб'єктів господарювання за розміром встановлені статтею 55 Господарського кодексу України. У разі неможливості застосувати зазначені критерії з об'єктивних причин розробник може використовувати інші критерії, обґрунтувавши їх об'єктивність в АРВ.

В даному випадку АРВ до проекту постанови не містить, зокрема, оцінки визначення проблеми в цифровому вимірі, опису механізмів та заходів, які забезпечать розв'язання проблеми, визначення питомої ваги суб'єктів малого підприємництва у загальній кількості суб'єктів господарювання, на яких поширюється регулювання; не в повній мірі визначено показники результативності дії регуляторного акта, а також заходи, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта.

Проаналізувавши проект Порядку та доданих до нього документів можливо дійти висновку, що з метою доведення адекватності, ефективності та збалансованості запропонованого механізму, АРВ до проекту має базуватись на аналітичних та розрахункових показниках ринку сертифікації у сфері насінництва та розсадництва, зокрема починаючи з аналізу проблеми щодо кількості та вартості надання відповідних послуг суб'єктами сертифікації державної форми власності в порівнянні з суб'єктами сертифікації приватної форми власності.

Крім того, оскільки в контексті АРВ вказано, що на сьогоднішній день недостатнім є фінансування суб'єктів сертифікації державної форми власності, то розробником однією з цілей державного регулювання слід розглянути питання переходу таких суб'єктів на самоокупність надання відповідних послуг.

Однак без обрахунку прогнозних значень вартості послуг сертифікації та порівняння їх значень з базовими значеннями затрат суб'єктів сертифікації державної форми власності неможливо оцінити ефективність запропонованого механізму.

Крім того, за відсутності прогнозних розрахунків вартості послуг суб'єктів сертифікації державної форми власності та порівняння їх з вартістю аналогічних послуг суб'єктів сертифікації приватної форми власності неможливо оцінити ефективність даного механізму в контексті конкурентоспроможності суб'єктів сертифікації державної форми власності.

Додаткового зазначаємо, що у процесі розгляду проекту наказу на адресу Державної регуляторної служби України надійшли зауваження, які повністю співпадають з позицією Служби, від Насіннєвої асоціації України (лист від 25.10.2016 N 485/1), характер яких свідчить про те, що покладений в основу проекту постанови спосіб державного регулювання є неоднозначним для трактування та під час практичного застосування може бути потенційно обтяжливим для суб'єктів господарювання. Як вбачається з переліку адресатів, аналогічне звернення було направлено Міністерству аграрної політики та продовольства України.

З приводу зазначеного зауважуємо, що статтею 4 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" визначено ключові принципи державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності.

Принцип прозорості та врахування громадської думки, зокрема, передбачає відкритість для фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань дій регуляторних органів на всіх етапах їх регуляторної діяльності, обов'язковий розгляд регуляторними органами ініціатив, зауважень та пропозицій, наданих у встановленому законом порядку фізичними та юридичними особами, їх об'єднаннями, обов'язковість і своєчасність доведення прийнятих регуляторних актів до відома фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань, інформування громадськості про здійснення регуляторної діяльності.

На підставі вищевикладеного також встановлено, що проект постанови розроблено без урахування таких принципів державної регуляторної політики як принцип ефективності, тобто забезпечення досягнення внаслідок дії регуляторного акта максимально можливих позитивних результатів за рахунок мінімально необхідних витрат ресурсів суб'єктів господарювання, громадян та держави, та принцип збалансованості - в частині недоведеного розробником забезпечення балансу інтересів суб'єктів господарювання, громадян та держави.

Таким чином, розробку проекту постанови здійснено з порушенням принципів державної регуляторної політики адекватності, ефективності та збалансованості, визначених статтею 4 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", а також вимог статті 8 в частині підготовки АРВ з урахуванням вимог Методики проведення аналізу регуляторного впливу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 N 308.

Ураховуючи вищенаведене, керуючись частиною четвертою статті 21 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", Державною регуляторною службою України вирішено:

відмовити в погодженні проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку формування вартості послуг із проведення сертифікації у сфері насінництва та розсадництва".

 

Голова Державної регуляторної
служби України

К. М. Ляпіна