РАДА НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
31.01.2017 № 2-рд

Про затвердження Порядку розроблення Основних засад грошово-кредитної політики та здійснення контролю за її проведенням

Рада Національного банку України ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Порядок розроблення Основних засад грошово-кредитної політики та здійснення контролю за її проведенням, з урахуванням результатів обговорення на засіданні Ради Національного банку України 31 січня 2017 року, що додається.
2. Опублікувати Порядок розроблення Основних засад грошово-кредитної політики та здійснення контролю за її проведенням на сторінці Офіційного інтернет-представництва Національного банку України.
3. Рішення набирає чинності з дня його прийняття.
Голова Ради
Б.М. Данилишин
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Ради
Національного банку України
31.01.2017 № 2-рд

ПОРЯДОК

розроблення Основних засад грошово-кредитної політики та здійснення контролю за її проведенням

I. Загальні положення та зміст Основних засад грошово-кредитної політики

1. Цей Порядок розроблено відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) , Закону України "Про Національний банк України" (679-14) , Регламенту Ради Національного банку України та визначає зміст і порядок розроблення Основних засад грошово-кредитної політики та здійснення контролю за її проведенням.
2. Основні засади грошово-кредитної політики визначають показники діяльності Національного банку України (далі - Національний банк) у середньостроковій перспективі для досягнення цілей Національного банку.
3. Основні засади грошово-кредитної політики є документом, у якому відображено стратегію грошово-кредитної (монетарної) політики Національного банку, у тому числі визначені пріоритетна ціль, завдання, особливості комунікації та реалізації грошово-кредитної політики на середньострокову перспективу (3 - 5 років), принципи застосування її інструментів та механізмів, ураховано особливості тенденцій на світових ринках, характер їх впливу на українську економіку, відповідну специфіку й напрями виконання Національним банком його функцій, макроекономічні індикатори та показники діяльності Національного банку, можливі супутні ризики і загальні підходи щодо їх нівелювання.
4. Основні засади грошово-кредитної політики розробляються на виконання функцій Національного банку, визначених статтею 6 Закону України "Про Національний банк України" (679-14) , а саме:
забезпечення стабільності грошової одиниці України, виходячи із пріоритетності досягнення та підтримки цінової стабільності в державі;
сприяння фінансовій стабільності, у тому числі стабільності банківської системи за умови, що це не перешкоджає досягненню цілі з підтримки цінової стабільності в державі;
сприяння додержанню стійких темпів економічного зростання та підтримка економічної політики Кабінету Міністрів України за умови, що це не перешкоджає досягненню цілей, визначених в абзацах другому та третьому цього пункту.
5. Основні засади грошово-кредитної політики є стратегічним документом, який розробляється щороку і має містити:
1) цілі, завдання та цільові орієнтири грошово-кредитної політики на наступний рік та середньостроковий період;
2) основні принципи діяльності Національного банку щодо: забезпечення реалізації визначених цілей та завдань грошово-кредитної політики, застосування її інструментів та механізмів; політики курсоутворення та валютного регулювання; забезпечення фінансової стабільності, застосування інструментів макропруденційної політики та нейтралізації системних ризиків;
3) стислий огляд стану та основних тенденцій розвитку економіки України, її фінансової та грошово-кредитної сфер;
4) очікувані зміни зовнішніх і внутрішніх економічних чинників та їх вплив на стан грошово-кредитного ринку;
5) основні прогнозні показники економічного розвитку, грошово-кредитної сфери на наступний рік та середньостроковий період;
6) окреслення основних ризиків та загроз щодо забезпечення цінової та фінансової стабільності, а також ефективного розвитку економіки.
6. При розробленні Основних засад грошово-кредитної політики використовуються макроекономічні показники, розраховані Кабінетом Міністрів України та Національним банком, а також інша необхідна інформація.
7. Рада Національного банку може вносити зміни до Основних засад грошово-кредитної політики:
у разі виникнення непередбачуваних обставин, що унеможливлюють виконання Основних засад грошово-кредитної політики в середньостроковій перспективі, у тому числі за незалежних від Національного банку причин;
за результатами засідання Ради Національного банку з питання контролю за проведенням грошово-кредитної політики та її впливу на стан соціально-економічного розвитку України.
8. Основні засади грошово-кредитної політики та рішення Ради Національного банку з питань, визначених пунктами 3, 4, 6, 8 - 10, 12, 15, 17, 18, 20 статті 9 Закону України "Про Національний банк України" (679-14) , є обов'язковими для виконання Правлінням Національного банку.

II. Розроблення Основних засад грошово-кредитної політики

9. Проект Основних засад грошово-кредитної політики розробляється на підставі пропозицій, наданих Правлінням Національного банку.
10. Правління Національного банку щороку в термін до 31 липня надає Раді Національного банку пропозиції стосовно розроблення Основних засад грошово-кредитної політики, які містять матеріали, визначені в пункті 5 цього Порядку, а також аналітичні, статистичні, прогнозні та інформаційні матеріали, зокрема:
обґрунтування запропонованих цілей і завдань грошово-кредитної політики з прогнозними сценаріями монетарного та макроекономічного розвитку країни, які ґрунтуються, у тому числі на використанні методів економіко-математичного моделювання;
реалізації грошово-кредитної та фіскальної політики;
економічного і соціального розвитку України;
стану платіжного балансу та зовнішнього боргу України;
розвитку грошово-кредитного ринку, механізмів та інструментів його регулювання;
зобов'язань, умов та стану виконання програм із міжнародними фінансовими організаціями, які безпосередньо стосуються проведення грошово-кредитної політики;
табличну інформацію, зокрема:
показники окремих секторів економіки України (додаток 1);
показники інфляції (додаток 2);
реальний ВВП за категоріями кінцевого використання (додаток 3);
платіжний баланс (додаток 4);
бюджет сектору загального державного управління (за класифікацією МВФ) (додаток 5);
монетарні показники (додаток 6);
прогнозна динаміка монетарних показників і основних макропоказників економічного та соціального розвитку України на наступний рік та середньострокову перспективу (додаток 7).
11. Після отримання пропозицій від Правління Національного банку Рада Національного банку розробляє Основні засади грошово-кредитної політики.
12. Члени Ради Національного банку організовують громадське обговорення пропозицій до Основних засад грошово-кредитної політики серед експертів.
За результатами такого обговорення члени Ради Національного банку формують проект Основних засад грошово-кредитної політики.
13. Після розроблення проекту Основних засад грошово-кредитної політики Секретаріат Ради Національного банку поширює його серед членів Ради Національного банку та Правління Національного банку.
14. Обговорення та узгодження проекту Основних засад грошово-кредитної політики відбуваються під час засідання Ради Національного банку.
15. Голова або уповноважений на це член Ради Національного банку вносить проект Основних засад грошово-кредитної політики на розгляд Ради Національного банку для прийняття рішення.
16. На засіданні Ради Національного банку для обговорення проекту Основних засад грошово-кредитної політики як і рішення щодо контролю за проведенням грошово-кредитної політики та аналізу її впливу на стан соціально-економічного розвитку України мають бути присутні члени Ради Національного банку (у кількості не менше 6 її членів), представники Правління Національного банку та окремих підрозділів Національного банку та Секретаріату Ради Національного банку.
17. Рада Національного банку після обговорення проекту Основних засад грошово-кредитної політики приймає рішення про його схвалення або необхідність доопрацювання проекту з метою врахування додаткових пропозицій.
18. Секретаріат Ради Національного банку здійснює доопрацювання проекту Основних засад грошово-кредитної політики.
Доопрацьований проект розсилається Секретаріатом Ради Національного банку членам Ради та Правління Національного банку і вноситься Головою Ради Національного банку для розгляду та схвалення на засіданні Ради Національного банку.
19. Рада Національного банку розглядає на своєму засіданні Основні засади грошово-кредитної політики не пізніше 12 вересня і приймає рішення про їх схвалення. Голова Ради Національного банку проводить прес-конференцію щодо прийнятого рішення. Рада Національного банку публікує Основні засади грошово-кредитної політики в офіційних виданнях, на сторінці Офіційного інтернет-представництва Національного банку та подає щороку до 15 вересня до Верховної Ради України для інформування.

III. Контроль за проведенням грошово-кредитної політики та аналіз її впливу на стан соціально-економічного розвитку України

20. Рада Національного банку за результатами звітного року оцінює діяльність Правління Національного банку щодо виконання Основних засад грошово-кредитної політики та з інших питань, рішення щодо яких є обов'язковими для Правління Національного банку.
21. Рада Національного банку здійснює контроль за проведенням грошово-кредитної політики та аналіз її впливу на стан соціально-економічного розвитку України щокварталу. Такий контроль здійснюється шляхом аналізу відповідності діяльності Правління Національного банку та показників динаміки грошово-кредитної сфери протягом звітного періоду цілям та завданням грошово-кредитної політики, визначеним в Основних засадах грошово-кредитної політики, та з урахуванням її впливу на стан соціально-економічного розвитку України.
Для проведення контролю Рада Національного банку регулярно здійснює моніторинг стану грошово-кредитної сфери та всіх секторів економіки України.
22. З метою сприяння виконанню Радою Національного банку своїх повноважень Правління Національного банку зобов'язано подавати в електронному вигляді уповноваженій особі Ради Національного банку такі документи:
1) табличні дані (додаток 8) на щоденній основі;
2) щомісячний звіт "Аналіз світових товарних і фінансових ринків";
3) інформаційно-аналітичні та презентаційні матеріали, що розглядаються на засіданнях Комітету з монетарної політики та Комітету з фінансової стабільності, за запитом Ради Національного банку.
23. Рішення щодо контролю за проведенням грошово-кредитної політики та аналізу її впливу на стан соціально-економічного розвитку України розглядається та приймається на засіданні Ради Національного банку.
24. Правління Національного банку надає за 10 днів до дня проведення засідання Ради Національного банку інформацію стосовно діяльності Національного банку щодо виконання Основних засад грошово-кредитної політики та з інших питань, визначених Радою Національного банку, яка зокрема має містити:
1) аналіз економічного і соціального розвитку України за звітний період, у тому числі розвитку реального та фінансового секторів економіки, показників інфляції та факторів її формування, проведення бюджетної політики, змін у соціальній сфері тощо;
2) аналіз грошово-кредитного ринку, у тому числі динаміки і джерел формування монетарної бази, структури грошової маси, кредитів, депозитів, вартості коштів, міжбанківського та готівкового сегментів валютного ринку України, рівня та динаміки обмінних курсів, стану міжнародних резервів тощо;
3) аналіз реалізації грошово-кредитної політики, використання інструментів, за допомогою яких здійснювалось регулювання грошово-кредитного ринку та заходів, які вживалися для забезпечення виконання цілей та завдань, визначених Основними засадами грошово-кредитної політики;
4) інформаційно-аналітичні матеріали щодо розвитку банківської системи України та безготівкових розрахунків, а також заходів, ужитих у сферах банківського регулювання і нагляду та безготівкових розрахунків;
5) інформаційно-аналітичні та презентаційні матеріали, які висвітлюють підґрунтя рішень з питань грошово-кредитної політики, прийнятих упродовж звітного періоду;
6) матеріали та табличну інформацію, передбачені пунктом 10 цього Порядку, а також агреговані дані щодо обсягів усіх активних і пасивних операцій Національного банку та сплачених за ними відсотками в наявних форматах.
25. Секретаріат Ради Національного банку забезпечує подання членам Ради Національного банку матеріалів, поданих Правлінням Національного банку для врахування, протягом двох робочих днів із дня їх отримання.
26. Члени Ради Національного банку надають Секретаріату Ради Національного банку пропозиції з питання контролю за проведенням грошово-кредитної політики та її впливу на стан соціально-економічного розвитку України.
27. Секретаріат Ради Національного банку консолідує отриману інформацію (від Правління Національного банку та пропозиції від членів Ради Національного банку) і здійснює підготовку проекту рішення з питань контролю за проведенням грошово-кредитної політики та її впливу на стан соціально-економічного розвитку України для внесення на розгляд на засіданні Ради Національного банку.
Голова Ради Національного банку вносить зазначений проект рішення на розгляд Ради Національного банку.
28. Під час засідання Ради Національного банку заслуховуються доповіді Правління Національного банку, Голови Ради Національного банку або його заступника та приймається рішення щодо оцінки Радою Національного банку проведення грошово-кредитної політики у відповідному кварталі.
Позицію Правління Національного банку представляє посадова особа, уповноважена на це Правлінням Національного банку.
29. За результатами засідання Рада Національного банку за необхідності розробляє пропозиції щодо внесення відповідних змін до Основних засад грошово-кредитної політики, які є обов'язковими для виконання Правлінням Національного банку.
30. Рішення щодо оцінки Радою Національного банку проведення грошово-кредитної політики може містити рекомендації:
1) Правлінню Національного банку щодо:
методів та форм прогнозування макропоказників економічного і соціального розвитку України, а також грошово-кредитної політики;
окремих заходів монетарного і регулятивного характеру та їх впливу на економічний і соціальний розвиток України;
політики курсоутворення та валютного регулювання;
розвитку банківської системи та окремих нормативних актів з питань банківської діяльності;
вдосконалення платіжної системи;
інших питань, віднесених законом до компетенції Ради Національного банку;
2) Кабінету Міністрів України стосовно впливу політики державних запозичень та податкової політики на стан грошово-кредитної сфери України.
31. Рекомендації Ради Національного банку розглядаються Правлінням Національного банку протягом п'яти робочих днів. За результатами такого розгляду Правління Національного банку зобов'язане надіслати Раді Національного банку вмотивовану відповідь.
32. Рішення Ради Національного банку щодо оцінки проведення грошово-кредитної політики у відповідному періоді та її впливу на стан соціально-економічного розвитку України підлягають оприлюдненню, крім випадків, якщо такі рішення становлять державну, банківську або службову таємницю відповідно до закону.
Голова Ради Національного банку за потреби проводить прес-конференцію щодо прийнятого рішення.
Додаток 1
до Порядку розроблення
Основних засад
грошово-кредитної політики
та здійснення контролю
за її проведенням
(пункт 10 розділу II)

ПОКАЗНИКИ

окремих секторів економіки України

( Див. текст (vr002500-17F120) )
Додаток 2
до Порядку розроблення
Основних засад
грошово-кредитної політики
та здійснення контролю
за її проведенням
(пункт 10 розділу II)

ПОКАЗНИКИ

інфляції

( Див. текст (vr002500-17F121) )
Додаток 3
до Порядку розроблення
Основних засад
грошово-кредитної політики
та здійснення контролю
за її проведенням
(пункт 10 розділу II)

РЕАЛЬНИЙ ВВП

за категоріями кінцевого використання

( Див. текст (vr002500-17F128) )
Додаток 4
до Порядку розроблення
Основних засад
грошово-кредитної політики
та здійснення контролю
за її проведенням
(пункт 10 розділу II)

ПЛАТІЖНИЙ БАЛАНС (КПБ6)

( Див. текст (vr002500-17F123) )
Додаток 5
до Порядку розроблення
Основних засад
грошово-кредитної політики
та здійснення контролю
за її проведенням
(пункт 10 розділу II)

БЮДЖЕТ

сектору загального державного управління (за класифікацією МВФ)

( Див. текст (vr002500-17F124) )
Додаток 6
до Порядку розроблення
Основних засад
грошово-кредитної політики
та здійснення контролю
за її проведенням
(пункт 10 розділу II)

МОНЕТАРНІ

показники

( Див. текст (vr002500-17F125) )
Додаток 7
до Порядку розроблення
Основних засад
грошово-кредитної політики
та здійснення контролю
за її проведенням
(пункт 10 розділу II)

ПРОГНОЗИ

динаміки монетарних показників і основних макропоказників економічного та соціального розвитку України на наступний рік та середньострокову перспективу (до 5 років)

( Див. текст (vr002500-17F126) )
Додаток 8
до Порядку розроблення
Основних засад
грошово-кредитної політики
та здійснення контролю
за її проведенням
(пункт 22 розділу III)

ОГЛЯДИ

сектору депозитних корпорацій (Національного банку та банків) за оперативними даними

( Див. текст (vr002500-17F127) )
( Текст взято з сайту НБУ http://www.bank.gov.ua )