( Змiни в текст не внесено. Дивiться Листи НБУ N 278 вiд 31.07.95р.,
                           Постанови Правлiння НБУ N 168 вiд 30.06.95р.,
                                                   N 325 вiд 29.12.95р.,
                                                   N 268 вiд 16.10.96р.,
                                                   N 346 вiд 30.12.96р.,
                                                   N 96 вiд 10.04.97р. )



Нацiональний банк України      КРИМСЬКОМУ РЕСПУБЛIКАНСЬКОМУ,
                               ОБЛАСНИМ ТА ПО М.КИЄВУ I
                               КИЇВСЬКIЙ ОБЛАСТI УПРАВЛIННЯМ
                               НАЦIОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
                               КОМЕРЦІЙНИМ БАНКАМ
                               АСОЦIАЦIЇ УКРАЇНСЬКИХ БАНКIВ


     18.05.95р. ь 249


     Надсилаємо для   використання  в  роботi  "Положення  про
застосування Нацiональним банком України санкцiй за  порушення
банкiвського законодавства".
     З затвердженням цього Положення втрачає силу  "Тимчасовий
порядок лiквiдацiї комерцiйних банкiв та їх установ в Українi"
вiд 15.08.94р. ь 129.

Перший заступник Голови
     Правлiння                            О.О.Веселовський



                               Затверджено постановою
                               Правлiння Нацiонального банку
                               України вiд 16 травня 1995 р.
                               ь 115 



                       П О Л О Ж Е Н Н Я
         про застосування Нацiональним банком України
         санкцiй за порушення банкiвського законодавства


                     Загальнi положення

     1.1. Це  положення  розроблене на пiдставi Закону України
"Про банки  i  банкiвську  дiяльнiсть",  Закону  України  "Про
господарськi товариства"  та  iншого  законодавства i визначає
порядок  застосування  Нацiональним  банком  України  i   його
регiональними  управлiннями  санкцiй при здiйсненнi ними конт-
рольних функцiй. У разi, якщо комерцiйнi банки та установи ко-
мерцiйних  банкiв  порушують  чинне законодавство,  економiчнi
нормативи, порядок, строки та технологiю виконання банкiвських
операцiй, допускають несанкцiоновану емiсiю, не виконують нор-
мативнi акти Нацiонального банку,  не подають звiтнiсть чи по-
дають  недостовiрну  звiтнiсть,  якщо дiяльнiсть їх збиткова i
створює становище,  що загрожує iнтересам вкладникiв та креди-
торiв банку, перешкоджає антимонопольним дiям чи праву клiєнта
вiльно вибирати банк, то до них застосовуються такi санкцiї:
     _ пiдвищення норми обов'язкових резервiв;
     _ вiдкликання  лiцензiї  на  здiйснення  окремих  чи всiх
банкiвських операцiй;
     - усунення керiвництва комерцiйного банку чи установи ко-
мерцiйного банку вiд управлiння;
     - призначення  тимчасової  адмiнiстрацiї  для  управлiння
комерцiйним банком чи установою комерцiйного банку;
     - стягнення у безспiрному порядку штрафу у розмiрi непра-
вомiрно одержаного  доходу  та  застосування iнших економiчних
санкцiй вiдповiдно до законодавства;
     - реорганiзацiя  чи лiквiдацiя комерцiйного банку та вик-
лючення з Республiканської книги реєстрацiї  банкiв,  валютних
бiрж та iнших фiнансово-кредитних установ;
     1.2. Пiдставою  щодо  застосування  Нацiональним банком i
його регiональними управлiннями вказаних санкцiй можуть бутия2:
     - результати   здiйснених    Нацiональним    банком    та
вiдповiдними службами його  регiональних  управлiнь  перевiрок
дiяльностi комерцiйних  банкiв  чи установ комерцiйних банкiв.
    - матерiали  податкових  iнспекцiй  та  правоохоронних ор-
ганiв, якi  характеризують  дотримання комерцiйними банками та
установами комерцiйних  банкiв  законодавчих  актiв  з  питань
банкiвської дiяльностi;
     - результати перевiрок дiяльностi комерцiйних банкiв  ау-
диторськими органiзацiями,  уповноваженими вiдповiдно до зако-
нодавства на здiйснення таких перевiрок;
     - iншi   матерiали,   що  характеризують  дiяльнiсть  ко-
мерцiйних банкiв (статистична звiтнiсть,  щоденнi баланси  то-
що).
     1.3. Рiшення про тимчасове незастосування тiєї  чи  iншої
санкцiї приймається  Правлiнням  Нацiонального банку при наяв-
ностi обгрунтованого клопотання  комерцiйного  банку  чи  його
установи, пiдтвердженого  висновком  регiонального  управлiння
Нацiонального банку,  на територiї якого вони розташованi,  та
вiдповiдної служби Нацiонального банку України.
     1.4. Постанови Правлiння Нацiонального банку i  розпоряд-
ження його  регiональних  управлiнь  щодо застосування санкцiй
можуть бути оскарженi в арбiтражному судi.  Оскарження рiшення
не зупиняє його дiю.


          2. Пiдвищення норми обов'язкових резервiв


     2.1 Нацiональний банк України має право пiдвищувати норми
обов'язкових резервiв для комерцiйних  банкiв у разi допущення
ними хоч би одного з порушень,  зазначених у ст.48 Закону  Ук-
раїни "Про банки i банкiвську дiяльнiсть".
     2.2. Пiдставою для  подання  пропозицiй  щодо  пiдвищення
норми обов'язкових резервiв є результати перевiрок  дiяльностi
комерцiйних банкiв,  якi свiдчать про наявнiсть  порушень,  що
можуть  привести до загрози iнтересам клiєнтiв.
     Регiональне управлiння,  на  територiї  якого  функцiонує
банк,  та департаменти емiсiйно-кредитний та банкiвського наг-
ляду одночасно з поданням  пропозицiй  щодо  пiдвищення  норми
обов'язкових резервiв на розгляд Правлiння Нацiонального банку
України зобов'язанi надiслати копiю пропозицiй i  комерцiйному
банку.
     На пiдставi пропозицiй регiонального управлiння, на тери-
торiї якого функцiонує банк, департаментiв емiсiйно-кредитного
та банкiвського нагляду Правлiння Нацiонального банку  України
приймає рiшення про пiдвищення норми обов'язкових резервiв ко-
мерцiйному банку, яке оформлюється вiдповiдною постановою.
     2.4. В постановi обов'язково має зазначатися, на якi опе-
рацiї (всi або окремi) пiдвищуються норми обов'язкових  резер-
зервiв комерцiйному  банку,  має бути вказаний строк,  на який
пiдвищуються норми обов'язкових  резервiв,  розмiр,  до  якого
пiдвищуються норми обов'язкових резервiв,  а також обов'язково
повинна бути  зазначена  дата  ,  з  якої  пiдвищуються  норми
обов'язкових резервiв.

        3. Вiдкликання лiцензiї на здiйснення  окремих
            чи всiх банкiвських операцiй

     3.1. Цей  роздiл  встановлює порядок вiдкликання лiцензiї
на право здiйснення операцiй з валютними цiнностями:
     - за  систематичне (три i бiльше разiв) порушення уповно-
важеними банками або установами уповноважених банкiв порядку i
умов торгiвлi валютними цiнностями на мiжбанкiвському валютно-
му ринку України, встановлених Нацiональним банком;
     - систематичне  ( три i бiльше разiв) невиконання уповно-
важеними банками  обов'язкового  продажу надходжень на користь
резидентiв в iноземнiй  валютi  на  мiжбанкiвському  валютному
ринку України;
     - систематичне  (три  i  бiльше  разiв) порушення строкiв
продажу iноземної валюти або строкiв вiдрахування коштiв у ва-
лютi  України,  одержаних уповноваженими банками вiд виконання
зазначених операцiй на рахунок резидента;
     - систематична  (три  i  бiльше разiв) вiдмова купувати i
продавати iноземну валюту на мiжбанкiвському  валютному  ринку
України за дорученням i за рахунок резидентiв;
______________________________________________________________
     * У зв'язку з тим,  що в даний час лiцензiї на здiйснення
всiх банкiвських операцiй ,  крiм валютних,  не видаються, пи-
тання їх вiдкликання це  положення не розглядає.
     - систематичне (три i бiльше разiв)  невиконання  функцiй
агента валютного контролю щодо операцiй своїх клiєнтiв;
     - систематичне (три i бiльше разiв) порушення порядку ро-
боти пунктiв обмiну iноземної валюти;
     - повторне приховування, перекручення або несвоєчасне по-
дання звiтностi про валютнi операцiї.
     3.2. Перевiрки  з  питань дотримання   валютного  законо-
давства проводяться працiвниками управлiння валютного контролю
Нацiонального банку або уповноваженими працiвниками регiональ-
них управлiнь Нацiонального банку.
     3.3. У разi виявлення  порушень  валютного  законодавства
перевiряючий має  отримати  вiд осiб,  що допустили порушення,
необхiднi пояснення, скласти акт перевiрки та протокол за фак-
том порушення  за  встановленою формою i пiдготувати доповiдну
записку та пропозицiї щодо вiдкликання лiцензiї на  здiйснення
операцiй  з  валютними цiнностями на iм'я керiвника управлiння
валютного контролю та лiцензування, котрий , у свою чергу, го-
тує проект постанови Правлiння Нацiонального банку України про
позбавлення  лiцензiї  на  здiйснення  операцiй  з   валютними
цiнностями i  передає  на попереднiй розгляд Головi Правлiння,
який приймає рiшення про винесення цих матерiалiв  на  розгляд
Правлiння.
     3.4. Правлiння Нацiонального банку України приймає рiшен-
ня, яке оформлюється вiдповiдною постановою.
     У постановi обов'язково  має  зазначатися  дата,  з  якої
вiдкликається лiцензiя на право здiйснення операцiй з валютни-
ми цiнностями.

        4. Усунення керiвництва комерцiйного банку  чи
           установи комерцiйного банку вiд управлiння

     4.1. Нацiональний   банк   України   має   право  усувати
керiвництво  комерцiйного  банку  вiд управлiння у тому  разi,
якщо  зазначенi в ст.48 Закону України "Про банки i банкiвську
дiяльнiсть"  порушення  є  прямим  наслiдком   особистих   дiй
керiвництва.
     4.2. Пiд керiвництвом комерцiйного  банку  слiд  розумiти
осiб, якi мають  право  пiдпису  розрахунково-платiжних  доку-
ментiв i здiйснюють свої дiї вiд iменi банку, а також осiб, що
їх замiщають.
     4.3. Пiдставою   для  подання  пропозицiй  щодо  усунення
керiвництва комерцiйного банку чи установи комерцiйного  банку
є обгрунтованi   докази   допущення   керiвництвом   банку  чи
банкiвської установи хоч би одного з порушень вказаних в ст.48
Закону України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть".
     4.4. Пропозицiя  щодо  усунення  керiвництва комерцiйного
банку вiд управлiння подається департаментом банкiвського наг-
ляду Нацiонального  банку  України  чи з подання регiонального
управлiння Нацiонального банку,  на територiї якого функцiонує
комерцiйний банк на iм'я Голови Ради банку.
     4.5. Попереднiй   розгляд   матерiалiв    про    усунення
керiвництва    комерцiйного    банку   здiйснює   уповноважена
Правлiнням  Нацiонального  банку  комiсiя  з  реєстрацiї   ко-
мерцiйних банкiв, яка готує висновок.
     4.6. Рiшення про усунення керiвництва комерцiйного  банку
вiд управлiння  приймається  Правлiнням Нацiонального банку та
оформлюється вiдповiдною постановою  (  окрiм  випадкiв,  коли
такi рiшення прийнятi правоохоронними органами або за рiшенням
загальних зборiв  комерцiйного  банку,  чи  спостережної  Ради
банку, якщо такi права їй делеговано).
     4.7. Регiональне управлiння Нацiонального банку ,  на те-
риторiї якого функцiонує установа комерцiйного банку,  вносить
пропозицiю комерцiйному  банку   про вжиття ним необхiдних за-
ходiв щодо замiни  керiвництва  установи комерцiйного банку та
повiдомлення про прийняте рiшення у 10 - денний термiн.
     4.8. У разi,  якщо комерцiйним банком не вжито необхiдних
заходiв щодо усунення керiвництва установи комерцiйного  банку
у  встановлений  строк,  то  рiшення  про усунення керiвництва
установи комерцiйного банку  (фiлiї,  вiддiлення)  приймається
керiвником  регiонального  управлiння  Нацiонального  банку на
пiдставi пропозицiй  служби  банкiвського  нагляду  та  оформ-
люється розпорядженням.
     4.9. Якщо постанова Правлiння або розпорядження керiвника
регiонального управлiння Нацiонального банку України  про усу-
нення керiвництва  комерцiйного банку чи установи комерцiйного
банку вiд управлiння  комерцiйним банком  не  виконуватиметься
протягом  трьох   робочих  днiв,  то  регiональне   управлiння
Нацiонального   банку   України   дає  письмове  розпорядження
регiональнiй розрахунковiй палатi про  заборону  прийняття  до
виконання  платiжних  документiв  за пiдписами керiвникiв,  що
усунутi з посади, та повiдомлює про це комерцiйний банк.

          5. Призначення  тимчасової  адмiнiстрацiї  для
             управлiння комерцiйним банком

     5.1. Тимчасова адмiнiстрацiя комерцiйного  банку  призна-
чається у разi допущення порушень в їх дiяльностi,  передбаче-
них ст.48 Закону України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть".
     5.2. Пiдставами для  призначення   тимчасової адмiнiстра-
цiї банку можуть бути:
     - систематичне порушення встановлених економiчних  норма-
тивiв,  невиконання нормативних актiв Нацiонального банку, не-
подання чи подання недостовiрної звiтностi, систематичне пору-
шення  законодавства  протягом  шести мiсяцiв дiяльностi ( на-
явнiсть не менше трьох актiв перевiрок або iнших письмових до-
казiв (далi актiв);
     - збиткова дiяльнiсть - наявнiсть збиткiв,  що їх  зазнав
банк,  не перекритих резервним або страховим  фондами;
     - становище комерцiйного банку,  при якому власних коштiв
цього  комерцiйного  банку залишилось  менше,  нiж вимагається
для його  функцiонування згiдно з чинним законодавством ( ста-
новище, що загрожує iнтересам вкладникiв та кредиторiв).
     У разi виникнення незадовiльного фiнансового стану  банку
до нього  можуть бути  вжитi  заходи щодо фiнансового оздоров-
лення.
     Фiнансове оздоровлення - це система заходiв,  спрямованих
на усунення порушень,  що призвели комерцiйний банк до збитко-
вої дiяльностi, а також наслiдкiв цих порушень, що дають право
на застосування таких заходiв на перiод, визначений Нацiональ-
ним банком України,  i  реалiзуються  комерцiйним  банком  або
призначеною тимчасовою адмiнiстрацiєю.
     Протягом мiсяця з дня отримання застереження Нацiонально-
го банку   про можливiсть застосування санкцiї, яке доводиться
до Голови  Ради  банку  та Правлiння банку ,  керiвництво  ко-
мерцiйного  банку має вжити вiдповiднi заходи i про результати
повiдомити вiдповiдний пiдроздiл Нацiонального банку  України.
     У разi, якщо протягом мiсяця банком не будуть вжитi захо-
ди щодо його фiнансового оздоровлення,  регiональне управлiння
Нацiонального банку проводить перевiрку на мiсцi.
     За результатами  перевiрки  робиться  висновок,  в  якому
аналiзуються причини виявлених недолiкiв, економiчне становище
банку та визначаються конкретнi шляхи виходу з критичного ста-
ну банку i вносяться банку вiдповiднi пропозицiї.
     Якщо запропонованi  Нацiональним банком України шляхи ви-
ходу з кризової ситуацiї,  що склалася в дiяльностi банку,  не
будуть реалiзованi з боку керiвництва комерцiйного банку ,  то
департаментом банкiвського нагляду, за  пiдсумками  перевiрок,
перед Правлiнням  Нацiонального  банку України порушується пи-
тання про необхiднiсть призначення тимчасової адмiнiстрацiї.
     5.3. Висновок  департаменту  банкiвського  нагляду   щодо
призначення тимчасової адмiнiстрацiї має мiстити:
     - назву, повнi реквiзити комерцiйного банку;
     - перелiк даних, якi є пiдставою для призначення тимчасо-
вої адмiнiстрацiї,  обгрунтування такого призначення та можли-
вого усунення,  у разi необхiдностi,  виконавчого органу банку
вiд керiвництва;
     - вiдомостi про осiб,  що будуть призначенi членами  тим-
часової адмiнiстрацiї та особу, що її очолюватиме;
     - дату i строк призначення;
     - першочерговi дiї;
     - матерiали перевiрок та iншi данi,  якi засвiдчують пра-
вомiрнiсть та необхiднiсть застосування цього заходу (як дода-
ток);
     5.4. Тимчасова   адмiнiстрацiя  призначається  Правлiнням
Нацiонального банку України на певний строк  та  дiє  в  межах
встановлених  повноважень.  Тимчасова адмiнiстрацiя може також
призначатися Правлiнням Нацiонального банку за клопотанням Ра-
ди комерцiйного банку або його Правлiння,  яке має бути погод-
жене з регiональним управлiнням Нацiонального банку.  Метою її
дiяльностi  та  головним  завданням  є  приведення  справ  ко-
мерцiйного банку у  вiдповiднiсть  до  чинного  законодавства,
збереження  або вiдновлення платоспроможностi в iнтересах його
кредиторiв i вкладникiв,  а також засновникiв  (акцiонерiв)  i
створення працездатного управлiнського механiзму,  що забезпе-
чує усунення виявлених порушень,  причин i умов, що призводять
до  погiршення  фiнансового  стану та здiйснення iнших заходiв
щодо фiнансового оздоровлення комерцiйного банку.
     Тимчасова адмiнiстрацiя має у  встановлений  Нацiональним
банком строк провести необхiднi заходи щодо виконання вказаних
завдань.
     5.5. У  разi  наявностi  фактiв,  що  свiдчать про недоб-
росовiснiсть дiй з боку керiвництва  комерцiйного  банку,  або
наявнiсть  iнших  пiдстав для негайного призначення тимчасової
адмiнiстрацiї,  тимчасова адмiнiстрацiя може  бути  призначена
без попереднього повiдомлення керiвництва комерцiйного банку.
     5.6. Висновок  департаменту  банкiвського  нагляду  пере-
дається  для подальшого розгляду Правлiнням Нацiонального бан-
ку.
     Правлiння Нацiонального банку України  приймає   рiшення
про  призначення  тимчасової адмiнiстрацiї комерцiйного банку,
яке оформлюється вiдповiдною постановою.
     Вказана постанова   вручається  керiвництву  комерцiйного
банку пiд розписку,  за винятком випадкiв,  якщо таке вручення
неможливе.
     Для вручення постанови вiдповiднi працiвники комерцiйного
банку запрошуються в Нацiональний банк України або регiональне
управлiння  Нацiонального  банку  за  мiсцем  знаходження  ко-
мерцiйного банку.
     5.7. Членами  тимчасової адмiнiстрацiї комерцiйного банку
можуть бути  особи,  що  мають економiчну чи юридичну освiту i
стаж роботи   в  банкiвськiй  системi  не  менше  пяти  рокiв.
Керiвником та  членами тимчасової адмiнiстрацiї не можуть бути
особи, що мають вiдносини з цим комерцiйним банком як акцiоне-
ри (засновники) чи працiвники банку.
     Крiм того,  членами тимчасової адмiнiстрацiї можуть  бути
також працiвники    банкiв-кредиторiв,    якi    призначаються
Нацiональним банком за пропозицiями банкiв-кредиторiв.
     5.8. Керiвник та члени тимчасової  адмiнiстрацiї,  якi  є
службовцями Нацiонального  банку  України, та члени тимчасової
адмiнiстрацiї, якi є працiвниками банкiв-кредиторiв, признача-
ються наказом Нацiонального банку за їх згодою, iз збереженням
на перiод виконання ними функцiй тимчасової адмiнiстрацiї  за-
робiтної плати,  премiй та iнших виплат, передбачених системою
оплати працi за основним мiсцем роботи.
     Керiвник тимчасової адмiнiстрацiї  може  бути  звiльнений
вiд виконання  цих  обов"язкiв  за власною iнiцiативою або  за
iнiцiативою Нацiонального банку України.
     Особа, яка призначена до складу тимчасової адмiнiстрацiї,
може  бути  звiльнена  вiд виконання цих обов"язкiв за власною
iнiцiативою, за iнiцiативою керiвника тимчасової адмiнiстрацiї
або за iнiцiативою Нацiонального банку України.
     5.9. У своїй дiяльностi тимчасова адмiнiстрацiя керується
постановою Правлiння Нацiонального банку щодо свого призначен-
ня, установчими документами комерцiйного банку та чинним зако-
нодавством.  При цьому вона виконує функцiї виконавчого органу
комерцiйного  банку  у  разi його усунення вiд керiвництва або
лише  обмежує  його  дiї  в  межах  своїх  повноважень,   якщо
функцiонує паралельно з ним.
     5.10. Тимчасова адмiнiстрацiя має  право  перевiряти  до-
говiрну, бухгалтерську, звiтну, касову i канцелярську докумен-
тацiю, матерiали  Правлiння  та  ревiзiйної комiсiї щодо справ
банку.
     5.11. Тимчасова адмiнiстрацiя може перевiряти  в  присут-
ностi  члена  правлiння  касу  та  iншi  цiнностi банку,  бути
присутньою на  загальних  зборах засновникiв ( акцiонерiв) ко-
мерцiйного банку без права голосу, засiданнях правлiння, а та-
кож на засiданнях  ревiзiйної комiсiї.
     Тимчасова адмiнiстрацiя  повiдомляє департамент банкiвсь-
кого нагляду, а також правлiння комерцiйного банку про вчинен-
ня службовими особами банку дiй, якi суперечать статуту банку,
постановi Правлiння Нацiонального банку України про призначен-
ня тимчасової адмiнiстрацiї та чинному законодавству.
     5.12. Керiвник тимчасової адмiнiстрацiї:
     - виконує обов"язки керiвника комерцiйного банку;
     - розроблює план фiнансового  оздоровлення   комерцiйного
банку i органiзовує його виконання;
     - у  разi потреби органiзовує комплексну перевiрку дiяль-
ностi комерцiйного  банку  i  звiрку  фiнансової  звiтностi  з
дiйсним станом справ силами тимчасової адмiнiстрацiї, iз залу-
ченням  зовнiшнього   аудиту   або   вiдповiдних   структурних
пiдроздiлiв Нацiонального банку;
     - виконує iншi функцiї, визначенi Правлiнням Нацiонально-
го банку України.
     5.13. Тимчасова адмiнiстрацiя щотижня подає звiт департа-
менту банкiвського нагляду щодо результатiв своєї дiяльностi.
     5.14. Загальна     тривалiсть    дiяльностi    тимчасової
адмiнiстрацiї не може перевищувати шести  мiсяцiв.  В  окремих
випадках, за  рiшенням Правлiння  Нацiонального банку України,
встановлений строк дiяльностi  тимчасової  адмiнiстрацiї  може
бути продовжений.
     5.15. Дiяльнiсть  тимчасової адмiнiстрацiї припиняється у
разi, якщо:
     - Нацiональний банк України пiсля закiнчення строку  пов-
новажень  тимчасової адмiнiстрацiї не прийняв рiшення про його
продовження;
     - Нацiональний банк вирiшить, що перiод фiнансового оздо-
ровлення комерцiйного банку закiнчився;
     - у разi наявностi рiшення вiдповiдного органу про припи-
нення дiяльностi банку.

       6. Стягнення  у  безспiрному  порядку штрафу у
          розмiрi неправомiрно одержаного  доходу

     6.1. Нацiональний банк України має  право  у  безспiрному
порядку стягувати  штраф у розмiрi неправомiрно одержаного до-
ходу та застосовувати iншi економiчнi  санкцiї  вiдповiдно  до
законодавства  у разi допущення комерцiйними банками порушень,
а  саме:
     - нарахування та стягнення вiдсоткiв авансом у момент ви-
дачi позики;
     - порушення законодавства при формуваннi власного статут-
ного фонду;
     - порушення показника максимального ризику на одного  по-
зичальника.
Штраф у розмiрi неправомiрно одержаного доходу  може  стягува-
тись у  безспiрному  порядку i в iнших випадках,  передбачених
нормативними актами Нацiонального банку України.
     Неправомiрно отриманий комерцiйним банком доход вiд нара-
хування та стягнення вiдсоткiв авансом у момент видачi позики,
який пiдлягає стягненню у  виглядi  штрафу,  вираховується  як
розмiр фактично отриманого доходу вiд неправомiрних дiй.
    У разi виявлення  порушень  законодавства  при  формуваннi
власного статутного фонду з банку стягується штраф  у  розмiрi
неправомiрно  одержаного  доходу за весь звiтний перiод.  Сума
штрафу розраховується як розмiр фактично одержаного банком до-
ходу у звiтному перiодi,  помноженому на питому вагу незаконно
сформованого статутного  фонду  в  загальнiй  сумi   кредитних
ресурсiв.
     Для розрахунку неправомiрно отриманого комерцiйним банком
доходу  внаслiдок порушення  показника  максимального  розмiру
ризику на  одного  позичальника  необхiдно  визначити фактичну
суму ризику на одного позичальника та питому  вагу  кожного  з
компонентiв ризику ( заборгованiсть за кредитами i зобов"язан-
нями банку щодо одного позичальника).  Потiм,  шляхом множення
суми власних коштiв на коефiцiєнт  0,4,  визначити  нормативну
суму  допустимого ризику банку у вiдношеннi одного позичальни-
ка.Рiзниця мiж фактичною та  нормативною  сумами  ризику  вва-
жається понад  нормативною  i  розподiляється за питомою вагою
кожного з компонентiв ризику. Отриманий результат за кожним  з
компонентiв  ризику множиться на вiдповiдну середньоденну про-
центну ставку та на фактичну кiлькiсть днiв  дiї  домовленостi
мiж банком та позичальником у звiтному перiодi.
     6.2.Штраф у  розмiрi  неправомiрно одержаного доходу стя-
гується за кожен випадок допущеного порушення.
     6.3. Стягнення  у  безспiрному  порядку  штрафу у розмiрi
неправомiрно одержаного доходу здiйснюється на  пiдставi  акта
перевiрки чи ревiзiї  або доповiдної записки вiдповiдних служб
регiональних управлiнь Нацiонального банку України (  обов"яз-
ково має бути доданий розрахунок штрафу ).
     З актом перевiрки або доповiдною запискою обов'язково оз-
найомлюють комерцiйний банк, який протягом 3 робочих днiв може
надати свої заперечення з обгрунтуванням.
     Вiдповiднi служби  регiональних  управлiнь  Нацiонального
банку України,  якi мають обгрунтовану iнформацiю про допущенi
комерцiйними  банками  порушення,  готують  розпорядження  про
стягнення у безспiрному порядку штрафу у розмiрi  неправомiрно
одержаного доходу.
     Штраф стягується  за  меморiальним  ордером  на  пiдставi
оформленого розпорядження  за  пiдписом керiвника та головного
бухгалтера регiонального управлiння  Нацiонального  банку  Ук-
раїни.
     6.4. У разi вiдсутностi коштiв на кореспондентському  ра-
хунку комерцiйного  банку   платiжнi  документи  на  безспiрне
стягнення штрафу  враховуються на окремому позабалансовому ра-
хунку ь 9929 "Розрахунковi документи обов"язковi  до  сплати",
вiдкритому  вiдповiдному комерцiйному банку в цьому регiональ-
ному управлiннi Нацiонального банку.  Оплата їх має здiйснюва-
тись  при  надходженнi  коштiв  на кореспондентський рахунок у
примусовому порядку за календарною черговiстю  всiх  платiжних
документiв,  якi  врахованi  на цьому позабалансовому рахунку,
згiдно з чинним законодавством.
    6.5. Стягнений у безспiрному порядку штраф у розмiрi  неп-
равомiрно одержаного   доходу   вiдноситься  безпосередньо  на
фiнансовi результати дiяльностi банкiв ( рах. 980 ):
     - у  комерцiйних  банкiв  - витрати вiд позареалiзацiйних
операцiй;
     - у  Нацiонального банку та  його  регiональних управлiн-
нях - доходи вiд позареалiзацiйних операцiй.


            7. Прийняття    рiшення   про   реорганiзацiю   чи
               лiквiдацiю комерцiйного банку та  виключення  з
               Республiканської  книги реєстрацiї банкiв,  ва-
               лютних бiрж та iнших фiнансово-кредитних  уста-
               нов

     7.1. У   цьому  роздiлi  викладенi  органiзацiйно-правовi
аспекти i визначений механiзм припинення  дiяльностi  (  реор-
ганiзацiї чи  лiквiдацiї)  комерцiйних банкiв у разi допущення
ними порушень,  вказаних у ст.48 Закону України "Про  банки  i
банкiвську дiяльнiсть."
     7.2. Пiдставою  для  надання  пропозицiй  щодо  прийняття
рiшення про припинення дiяльностi комерцiйного банку є резуль-
тати перевiрок, якi свiдчать про наявнiсть порушень.
     7.3. Рiшення про припинення дiяльностi комерцiйного банку
може бути прийняте у разi:
     - збиткової дiяльностi, виникнення становища, що загрожує
iнтересам вкладникiв i кредиторiв;
     - виявлення  недостовiрних  даних,  на пiдставi яких вони
були зареєстрованi.
     7.4. У постановi Нацiонального банку України щодо внесен-
ня  пропозицiй  про припинення  дiяльностi  комерцiйного банку
передбачається строк,  який надається акцiонерам (засновникам)
комерцiйного  банку для прийняття рiшення про шляхи припинення
дiяльностi. Цей строк не повинен перевищувати 20 днiв.
     7.5. Про обраний шлях  припинення  дiяльностi  та  строки
припинення комерцiйний  банк  у  встановлений  строк  iнформує
регiональне управлiння Нацiонального банку, на територiї якого
вiн розташований.
     7.6. Для того,  щоб  Нацiональний  банк  України  прийняв
рiшення про  реорганiзацiю комерцiйного банку, подаються доку-
менти,  що пiдтверджують реорганiзацiю,  зокрема,  рiшення за-
гальних зборiв про їх злиття,  приєднання,  подiл,  видiлення,
перетворення, а також рiшення загальних зборiв їх правонаступ-
никiв  та  клопотання банку-правонаступника за пiдписом Голови
Ради, завiреного печаткою.
     Крiм того, регiональне управлiння Нацiонального банку го-
тує висновок  про  фiнансове  становище банку-правонаступника,
який розташований на його територiї.
     7.7. На   пiдставi   наданих   регiональним   управлiнням
Нацiонального банку документiв  Правлiння  Нацiонального банку
приймає рiшення  про  реорганiзацiю  комерцiйного  банку,  яке
оформлюється вiдповiдною постановою.
     7.8. У  разi,  якщо  акцiонери  (засновники) комерцiйного
банку не вирiшили питання про шляхи реорганiзацiї  або  надали
недостатню кiлькiсть документiв про реорганiзацiю у встановле-
ний строк, Нацiональний банк України за поданням регiонального
управлiння  Нацiонального банку приймає рiшення про лiквiдацiю
комерцiйного банку,  яка проводиться в  порядку,  вказаному  в
п.п.7.9,7.10.
     7.9. Рiшення  про  лiквiдацiю  комерцiйного  банку  прий-
мається Правлiнням Нацiонального банку України та оформлюється
вiдповiдною Постановою  (окрiм  випадкiв,  якщо  такi  рiшення
прийнятi арбiтражним  судом  або  за рiшенням загальних зборiв
засновникiв (акцiонерiв) комерцiйного банку ) на пiдставi  по-
дання пропозицiй регiонального управлiння,  на територiї якого
функцiонував банк та служби банкiвського нагляду.
     7.10. У  разi  прийняття  рiшення  про  реорганiзацiю або
лiквiдацiю комерцiйного  банку  керiвник   регiонального   уп-
равлiння Нацiонального банку, на територiї якого вони розташо-
ванi, негайно сповiщає банки-кореспонденти про припинення всiх
операцiй  за кореспондентськими (субкореспондентськими) рахун-
ками  як у нацiональнiй, так i в iноземнiй валютах.
     7.11. Для   органiзацiї   та   керiвництва   роботою   по
лiквiдацiї  комерцiйних  банкiв  та установ комерцiйних банкiв
створюється лiквiдацiйна комiсiя.
     7.12. Вiдповiднi  розпорядження  щодо органiзацiйного за-
безпечення створення лiквiдацiйної комiсiї в обов'язковому по-
рядку  передбачаються  рiшеннями  про  лiквiдацiю  комерцiйних
банкiв за таким порядком.
     Радi комерцiйного банку,  що  лiквiдується,  пропонується
зiбрати позачерговi    збори    акцiонерiв   для   призначення
лiквiдацiйної  комiсiї.   Призначення   членiв   лiквiдацiйної
комiсiї оформлюється рiшенням загальних зборiв.
     У разi, якщо у встановлений строк лiквiдацiйна комiсiя не
створена, обов"язки щодо органiзацiйного забезпечення її ство-
рення покладаються  на  регiональне  управлiння  Нацiонального
банку,  на  територiї  якого  розташований комерцiйний банк.
     Лiквiдацiйна комiсiя,  яка  створюється  регiональним уп-
равлiнням Нацiонального банку України, на територiї якого роз-
ташований комерцiйний банк,  складається iз представникiв кре-
диторiв ( за питомою вагою внеску),  засновникiв банку, подат-
кової iнспекцiї ( за  згодою)  та  представника  Нацiонального
банку  (  який  виконуватиме  наглядовi функцiї).  Призначення
членiв лiквiдацiйної комiсiї оформлюється наказом.
     7.13. Для  здiйснення заходiв щодо  проведення лiквiдацiї
банку лiквiдацiйна комiсiя дiє в межах наданих повноважень:
     - управляє майном банку;
     - здiйснює iнвентаризацiю та оцiнку майна банку;
     - визначає лiквiдацiйну масу та розпоряджається нею;
     - проводить роботу по стягненню  дебiторської  заборгова-
ностi;
     - виявляє кредиторiв та вживає заходи,  спрямованi на за-
доволення їх вимог;
     - реалiзує майно банку з  метою  погашення  боргiв  перед
третiми особами,  виконання зобов"язань перед бюджетом, iншими
кредиторами;
     - складає  лiквiдацiйний  баланс i подає його на затверд-
ження в Нацiональний банк України.
     7.14. З дня призначення лiквiдацiйної комiсiї до неї  пе-
реходять повноваження    з    управлiння    справами    банку.
Лiквiдацiйна комiсiя у триденний строк з моменту її призначен-
ня публiкує в офiцiйних ( республiканському i мiсцевому) орга-
нах преси iнформацiю про лiквiдацiю банку  iз  зазначенням по-
рядку  i  строкiв  подачi  заяв кредиторами  своїх  претензiй.
Строк цей не може бути менший нiж 2 мiсяцi з моменту оголошен-
ня про лiквiдацiю.
     Водночас з  цiєю  публiкацiєю  лiквiдацiйна  комiсiя  зо-
бов"язана  надiслати  повiдомлення  банкам-кореспондентам  про
лiквiдацiю  банку  та  передачу  його  активiв  в   управлiння
лiквiдкомiсiї.
     Робота комiсiї має бути проведена у строки,  зазначенi  у
постановi Нацiонального банку України про лiквiдацiю банку,  а
у разi їх невизначення - у строк, встановлений самою комiсiєю,
тривалiсть  якого  не  може  перевищувати  шести мiсяцiв з дня
опублiкування iнформацiї про лiквiдацiю банку.
     Для забезпечення  виконання лiквiдкомiсiєю своїх повнова-
жень  у регiональному управлiннi Нацiонального  банку  України
замiсть  закритого  коррахунку  банку на  балансовому  рахунку
ь 815  вiдкривається лiквiдацiйний рахунок,  на який зарахову-
ються кошти банку i надходження на його адресу та з якого про-
водяться розрахунки з кредиторами.
     Претензiї кредиторiв  до банку,  що лiквiдується ,  задо-
вольняються за рахунок коштiв банку.
     У разi вiдсутностi у банку коштiв, достатнiх для покриття
заборгованостi,  задоволення вимог кредиторiв здiйснюється  за
рахунок виручки,  одержаної вiд розпродажу належного йому май-
на.
     У разi  вiдсутностi  покупцiв  i неможливостi реалiзувати
повнiстю  або  частково  майно  банку   лiквiдацiйна   комiсiя
вирiшує з кредиторами питання про передачу їм майна за рахунок
задоволення претензiйних вимог.
     Майно, що залишилося пiсля задоволення вимог  кредиторiв,
передається власниковi  для  розподiлу  мiж учасниками банку в
порядку i на умовах, передбачених законодавством та установчи-
ми документами.
     У разi  виникнення  суперечностей щодо виплати заборгова-
ностi банку  його грошовi кошти  не пiдлягають  розподiлу  мiж
учасниками  до  вирiшення  цих  суперечностей або до одержання
кредиторами вiдповiдних гарантiй.
     7.15. Клiєнтам,  якi  мають  розрахунковi  рахунки  в ко-
мерцiйному банку,  щодо якого прийнято рiшення про лiквiдацiю,
надається  право  вiдкриття розрахункових рахункiв в iнших ко-
мерцiйних банках з подальшим перерахуванням  на  них  залишкiв
коштiв за рiшенням лiквiдацiйної комiсiї.
     7.16. Лiквiдацiйна комiсiя в  межах  наданих  повноважень
вирiшує усi   питання,   пов"язанi   з  проведенням  дiй  щодо
лiквiдацiї банку.  Рiшення  приймаються на засiданнях комiсiї.
Рiшення комiсiї вважається правомочним,  якщо в засiданнi  бе-
руть участь не менше половини членiв комiсiї.
     Роботою комiсiї  керує  її голова,  який призначається на
першому засiданнi комiсiї.
     Рiшення комiсiї  приймається квалiфiкованою бiльшiстю го-
лосiв i оформлюється протоколом,  який пiдписується головою  i
секретарем комiсiї.
     Право першого пiдпису з вiдкритого на iм"я  лiквiдацiйної
комiсiї балансового рахунку ь 815 належить Головi  лiквiдацiй-
ної комiсiї, другого пiдпису - представнику Нацiонального бан-
ку України.
     7.17.  Пiсля  закiнчення  роботи   лiквiдацiйна   комiсiя
складає лiквiдацiйний  баланс,  який  подається  разом  з  ма-
терiалами її роботи Нацiональному банку для розгляду та   зат-
вердження.
     7.18. Розгляд матерiалiв з лiквiдацiї  або  реорганiзацiї
(у разi  реорганiзацiї  обов"язково  має бути акт приймання та
передачi, пiдписаний  банком,  що  реорганiзується,  та   бан-
ком-правонаступником)   комерцiйного   банку,   що   готуються
регiональним  управлiнням  Нацiонального  банку,  затвердження
лiквiдацiйного  балансу  та  закриття  лiквiдацiйного  рахунку
здiйснює уповноважена Правлiнням Нацiонального банку комiсiя з
реєстрацiї комерцiйних банкiв, яка робить висновок щодо виклю-
чення комерцiйного банку з Республiканської  книги  реєстрацiї
банкiв, валютних бiрж та iнших фiнансово-кредитних установ.