ДЕРЖАВНА РЕГУЛЯТОРНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
від 6 березня 2017 року N 99

Про відмову в погодженні проекту регуляторного акта

Державною регуляторною службою України відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" розглянуто проект постанови Кабінету Міністрів України "Про реалізацію пілотного проекту щодо запровадження єдиної державної системи електронного обліку деревини" (далі - проект постанови), а також документи, що додаються до проекту постанови, надані листом Державного агентства лісових ресурсів України від 07.02.2017 N 04-13/668-17.

За результатами проведеного аналізу проекту постанови та відповідного аналізу регуляторного впливу (далі - АРВ) на відповідність вимогам статей 4, 5, 8 і 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон про регуляторну політику) встановлено:

проектом постанови пропонується затвердити пілотний проект тимчасового Порядку щодо запровадження єдиної державної системи електронного обліку деревини (далі - проект Порядку).

Даний проект постанови неодноразово був предметом розгляду Державною регуляторною службою України, за результатами яких були прийняті рішення N 123 від 24.02.2016 та N 8 від 20.01.2017 про відмову у погодженні регуляторного акта через невідповідність АРВ доданого до проекту постанови вимогам Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 N 308, та відсутності чіткого механізму реалізації самого порядку взаємодії Держлісагентства та суб'єктів господарювання у редакції проекту Порядку.

У редакції, що повторно подана на погодження, розробником частково враховані зауваження, викладені у вищевказаних рішеннях, у зв'язку з чим ДРС залишається на позиції щодо неможливості погодження проекту постанови.

У доповнення до попередньо наданих зауважень до змістовного наповнення проекту Порядку зазначаємо наступне.

У редакції проекту Порядку застосовується термін "постійні лісокористувачі".

Водночас, у положеннях Лісового кодексу України та у законах України, які регулюють сферу лісогосподарської діяльності, відсутнє чітке визначення терміна "постійні лісокористувачі", що, у свою чергу, не дозволяє зрозуміти, які саме суб'єкти господарювання підпадають під вказане визначення та, відповідно, не є чітко визначена сфера застосування цього Порядку.

У проекті Порядку відсутня безпосередньо сама процедура, яку необхідно виконувати "постійному лісокористувачу" для впровадження даного проекту Порядку та чіткий механізм ведення єдиної державної системи електронного обліку деревини в цілому.

Більше того, у АРВ до проекту постанови надана інформація є суперечливою, що також не дає змоги оцінити точний вплив регулювання на суб'єктів підприємницької діяльності та вигоди від запровадження регуляторного акта. Так, наприклад, вказана кількість суб'єктів господарювання, на сферу інтересів яких впливає регуляторний акт, - 20442 (середні та малі), що складають 100 %.

Разом з цим, довідково зазначено, що кількість суб'єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання, складає 349 одиниць.

Натомість, прогнозові витрати на рік на одного суб'єкта господарювання при запровадженні проекту Порядку складатимуть 438837 грн, а загалом показники витрат суб'єктів господарювання складатимуть 153154085 грн. Як альтернативу, у АРВ запропоновано паперовий документообіг обліку деревини, витрати на який для одного суб'єкта господарювання становить 360000 грн, а в цілому на суб'єктів - 125640000 грн.

З іншої сторони, в АРВ застосовується термін "учасники ринку обігу лісової продукції", що не дає змоги визначити на яких саме суб'єктів господарювання поширюється дія регуляторного акта.

Також зауважуємо, що прийняття проекту постанови здійснюється не у відповідності з принципом передбачуваності державної регуляторної політики, встановленого статтею 7 Закону про регуляторну політику, якою визначено, що регуляторні органи затверджують плани діяльності з підготовки ними проектів регуляторних актів на наступний календарний рік не пізніше 15 грудня поточного року, якщо інше не встановлено законом.

План діяльності з підготовки проектів регуляторних актів повинен містити визначення видів і назв проектів, цілей їх прийняття, строків підготовки проектів, найменування органів та підрозділів, відповідальних за розроблення проектів регуляторних актів.

Затверджені плани діяльності з підготовки проектів регуляторних актів, а також зміни до них оприлюднюються у спосіб, передбачений статтею 13 Закону про регуляторну політику, не пізніш як у десятиденний строк після їх затвердження.

Якщо регуляторний орган готує або розглядає проект регуляторного акта, який не внесений до затвердженого цим регуляторним органом плану діяльності з підготовки проектів регуляторних актів, цей орган повинен внести відповідні зміни до плану не пізніше десяти робочих днів з дня початку підготовки цього проекту або з дня внесення проекту на розгляд до регуляторного органу, але не пізніше дня оприлюднення проекту.

Проте представлений проект постанови не включений до Плану діяльності з підготовки проектів регуляторних актів на 2017 рік Державним агентством лісових ресурсів України.

Таким чином, за результатами повторного розгляду положень проекту постанови та АРВ встановлено, що проект розроблено без дотримання ключових принципів державної регуляторної політики, передбачуваності ефективності та збалансованості, визначених статтею 4 Закону про регуляторну політику.

Ураховуючи викладене, керуючись частиною п'ятою статті 21 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", Державною регуляторною службою України вирішено:

відмовити в погодженні проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про реалізацію пілотного проекту щодо запровадження єдиної державної системи електронного обліку деревини".

 

В. о. Голови Державної
регуляторної служби України

В. П. Загородній