ДЕРЖАВНА РЕГУЛЯТОРНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
від 17 лютого 2017 року N 71

Про відмову в погодженні проекту регуляторного акта

Державною регуляторною службою України відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" розглянуто проект постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку встановлення та зміни категорій об'єктам туристичної інфраструктури" (далі - проект постанови), а також документи, що додаються до проекту постанови, надіслані листами Мінекономрозвитку України від 17.01.2017 N 4501-01/1278-03.

За результатами проведеного аналізу проекту постанови та відповідного аналізу регуляторного впливу на відповідність вимогам статей 4, 5, 8 і 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон) встановлено:

проект постанови, як зазначено в аналізі регуляторного впливу, доданого до нього (далі - АРВ), розроблено з метою удосконалення процедури встановлення категорій готелям та іншим об'єктам, що призначаються для надання послуг з тимчасового розміщення (проживання), та приведення у відповідність до вимог Закону України "Про туризм".

Однак проект постанови не може бути погоджений з огляду на нижчезазначене.

1. Наданий розробником аналіз регуляторного впливу до проекту постанови не у повній мірі відповідає вимогам Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 N 308 "Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта", зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 N 1151 (далі - Методика).

Оскільки у наданому на розгляд АРВ відсутня однозначна нумерація розділів і він містить два перших, других та третіх розділи, зауваження міститимуть лише посилання на назви відповідних розділів АРВ.

У розділі АРВ "Механізми та заходи, які забезпечать розв'язання визначеної проблеми" розробником не описано механізм дії запропонованого регулювання з урахуванням основних бізнес-процесів, які потрібно буде забезпечити суб'єктам господарювання для реалізації його вимог.

При цьому розробником не враховано, що механізм реалізації регуляторного акта має бути безпосередньо пов'язаний із цілями та очікуваними результатами регуляторного акта, тобто необхідно встановити, яким чином будуть діяти норми проекту постанови, та якою прогнозується ситуація після набрання регуляторними актами чинності.

2. Відповідно до пункту 8 Методики у розділі АРВ "Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги" розробник забезпечив проведення М-Тесту.

Разом з цим під час проведення М-Тесту розробником застосовано недостатню для суб'єктів малого підприємництва деталізацію бізнес-процесів та лише частково враховано процеси, які потрібно буде забезпечити суб'єктам господарювання для реалізації вимог регулювання.

Так у М-Тесті у розділі "Оцінка вартості адміністративних процедур суб'єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування" розробником здійснено розрахунок лише щодо процедур отримання первинної інформації про вимоги регулювання та організації виконання вимог регулювання, у той час як проектом Порядку встановлення та зміни категорій об'єктам туристичної інфраструктури (далі - проект Порядку) передбачені й інші витрати, наприклад, складання та подання заяви про встановлення категорії об'єкту туристичної інфраструктури до Мінекономрозвитку.

Додатково зауважуємо про необхідність наведення у змісті проекту Порядку посилання на додаток 1, яким встановлюється типова форма такої заяви.

Окрім зазначеного, проектом Порядку передбачена процедура і випадки залишення такої заяви без розгляду та інформування про це заявника.

У даному випадку зауважуємо про наступне.

Статтею 19 Закону України "Про туризм" передбачено, що встановлення категорії об'єктів туристичної інфраструктури (готелів, інших об'єктів, призначених для надання послуг і розміщення, закладів харчування, курортних закладів тощо) здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері туризму та курортів, а об'єктів туристичної інфраструктури, розташованих на території Автономної Республіки Крим, - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань туризму.

Забороняється надавати послуги з розміщення без наявності свідоцтва про встановлення відповідної категорії.

Враховуючи зазначене, свідоцтво про встановлення категорії об'єкту туристичної інфраструктури у розумінні Закону України "Про адміністративні послуги" (далі - Закон) має ознаки адміністративної послуги.

Відповідно до статті 1 Закону адміністративна послуга - це результат здійснення владних повноважень суб'єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов'язків такої особи відповідно до закону.

Водночас статтею 5 Закону встановлено, що виключно законами, які регулюють суспільні відносини щодо надання адміністративних послуг, встановлюються:

найменування адміністративної послуги та підстави для її одержання;

суб'єкт надання адміністративної послуги та його повноваження щодо надання адміністративної послуги;

перелік та вимоги до документів, необхідних для отримання адміністративної послуги;

платність або безоплатність надання адміністративної послуги;

граничний строк надання адміністративної послуги;

перелік підстав для відмови у наданні адміністративної послуги.

З огляду на вказане, основні вимоги щодо регулювання надання адміністративної послуги мають визначатись виключно на законодавчому рівні.

Крім того, отримання свідоцтва про встановлення категорії об'єкту туристичної інфраструктури має періодичний характер, адже відповідно до пункту 21 проекту Порядку строк дії свідоцтва не може перевищувати три роки.

Однак зазначена інформація та відповідні розрахунки відсутні у графі М-Тесту, у якій мають бути відображені періодичні витрати суб'єктів господарювання на виконання вимог регулювання.

З огляду на вказане, невірними та одночасно незрозумілими є розрахунки, наведені розробником у графі "Витрати за п'ять років".

Разом з цим у М-Тесті розробником взагалі не враховані витрати органів виконавчої влади на виконання вимог регуляторного акта, які є однією зі складових М-Тесту, що, в свою чергу, не дозволяє зробити висновок про забезпечення балансу інтересів суб'єктів господарювання та держави.

Так наприклад, пунктом 9 проекту Порядку передбачається, що Мінекономрозвитку:

здійснює розгляд заяв, поданих заявниками;

приймає рішення про встановлення об'єкту туристичної інфраструктури заявленої категорії;

видає свідоцтво;

веде реєстр свідоцтв про встановлення категорій об'єктам туристичної інфраструктури та розміщує його на офіційному веб-сайті Мінекономрозвитку.

Водночас зазначене не знайшло свого відображення у таблиці М-Тесту "Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб'єктів малого підприємництва".

Наведені обставини свідчать про формальний та необ'єктивний підхід до підготовлення М-Тесту під час визначення впливу проекту постанови на суб'єктів малого підприємництва. Розробником враховано лише окремі процеси, які потрібно буде забезпечити суб'єктам господарювання для реалізації вимог регулювання.

3. У розділі АРВ "Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта" відсутнє, власне, обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта, а зазначено лише про те, що строк дії запропонованого регуляторного акта встановлюється на необмежений термін.

Окрім вищевикладеного, наголошуємо, що прийняття проекту постанови здійснюється не у відповідності з принципом передбачуваності державної регуляторної політики.

Зазначений принцип, зокрема, передбачає послідовність регуляторної діяльності, відповідність її цілям державної політики, а також планам з підготовки проектів регуляторних актів, що дозволяє суб'єктам господарювання здійснювати планування їхньої діяльності.

Згідно зі статтею 7 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" регуляторний орган затверджує план діяльності з підготовки ним проектів регуляторних актів на наступний рік не пізніше 15 грудня поточного року.

Затверджені плани діяльності з підготовки проектів регуляторних актів, а також зміни до них оприлюднюються у спосіб, передбачений вищезазначеним Законом України.

Якщо регуляторний орган готує проект регуляторного акта, який не внесений до затвердженого цим регуляторним органом плану діяльності з підготовки проектів регуляторних актів, цей орган повинен внести відповідні зміни до плану не пізніше десяти робочих днів з дня початку підготовки цього проекту або з дня внесення проекту на розгляд до цього регуляторного органу, але не пізніше дня оприлюднення цього проекту.

Проте представлений проект постанови не включений до Плану діяльності Мінекономрозвитку України з підготовки проектів регуляторних актів у 2017 році.

Отже, проект постанови розроблено без дотримання ключових принципів державної регуляторної політики, визначених статтею 4 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", а саме:

доцільності, тобто обґрунтованої необхідності державного регулювання господарських відносин з метою вирішення існуючої проблеми;

ефективності - забезпечення досягнення внаслідок дії регуляторного акта максимально можливих позитивних результатів за рахунок мінімально необхідних витрат ресурсів суб'єктів господарювання, громадян та держави;

збалансованості - забезпечення у регуляторній діяльності балансу інтересів суб'єктів господарювання, громадян та держави;

передбачуваності - послідовності регуляторної діяльності, відповідності її цілям державної політики, а також планам з підготовки проектів регуляторних актів, що дозволяє суб'єктам господарювання здійснювати планування їхньої діяльності.

Ураховуючи викладене, керуючись частиною п'ятою статті 21 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", Державною регуляторною службою України вирішено:

відмовити в погодженні проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку встановлення та зміни категорій об'єктам туристичної інфраструктури".

 

Голова Державної
регуляторної служби України

К. Ляпіна