ДЕРЖАВНА РЕГУЛЯТОРНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
від 5 травня 2017 року N 184

Про відмову в погодженні проекту регуляторного акта

Державною регуляторною службою України відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 24.04.2017 N 10283/5/1-17 розглянуто проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо спрощення процесу приватизації)" (далі - проект Закону), а також документи, що додаються до проекту Закону, подані листом Фонду державного майна України від 27.03.2017 N 10-18-6055.

За результатами проведеного аналізу проекту Закону, а також аналізу регуляторного впливу на відповідність вимогам статей 4, 5, 8 і 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" встановлено:

проект Закону, як зазначено в аналізі регуляторного впливу (далі - АРВ), доданого до нього, розроблено з метою уніфікації законодавства з питань приватизації, що, в свою чергу, призведе до підвищення дієздатності механізмів та процедур приватизації, прискорення процесів приватизації, підвищення економічної ефективності продажу об'єктів та збільшення надходження до державного бюджету.

Проект Закону неодноразово був предметом розгляду Державною регуляторною службою України, у зв'язку з чим були прийняті рішення про відмову у погодженні регуляторних актів.

Повторно наданий на розгляд проект Закону також не може бути погоджений з огляду на те, що зауваження, надані Державною регуляторною службою України рішеннях про відмову у погодженні регуляторних актів до АРВ щодо його невідповідності вимогам Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 N 308 "Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта", зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 N 1151, розробником враховано лише частково та не враховано зауваження щодо до змістовного наповнення проекту Закону.

Зокрема, неврахованими залишилась зауваження до положень, викладених у частині 7 Розділу II проекту Закону, згідно з якими пропонується виключити підпункт 4 частини 1 статті 4 Закону України "Про Фонд державного майна України", що передбачає захист майнових прав державних підприємств, установ та організацій, а також корпоративних прав держави на території України та за її межами.

Виключення цієї норми є неприйнятним, оскільки на даний час жоден інший центральний орган влади не виконує такі завдання та не наділений відповідними повноваженнями, окрім Фонду державного майна України.

Частиною 3 статті 4 проекту Закону передбачається, що майно центральних органів влади, на які покладено завдання щодо забезпечення національної безпеки держави, яке безпосередньо не забезпечує виконання цими органами встановлених законодавством завдань, є об'єктами, що підлягають приватизації.

Зазначена норма фактично містить ризики щодо зловживань у даній сфері та надає можливість віднесення значної групи об'єктів, що не підлягають приватизації та мають загальнодержавне значення, до групи, що підлягає приватизації, що в свою чергу, у разі екстреної необхідності унеможливить виконання органами національної безпеки держави своїх завдань щодо захисту національних інтересів у повному обсязі та може призвести до порушення забезпечення найважливіших функцій держави (суверенітету та територіальної цілісності), передбачених статтею 17 Конституції України.

З огляду на вказане, необхідно редакційно уточнити дану норму та зазначити, зокрема, що "майно, яке безпосередньо не забезпечує виконання цими органами встановлених законодавством завдань, може бути об'єктами приватизації".

Окрім зазначеного, доцільно конкретизувати положення пункту 1 частини 6 Розділу II проекту Закону та викласти їх у наступній редакції: "затверджує перелік об'єктів, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, підприємств паливно-енергетичного комплексу, що підлягають приватизації, у тому числі на аукціоні за методом зниження ціни, аукціоні без оголошення ціни".

Щодо повторно наданого на розгляд АРВ повідомляємо, що зауваження, надані Державного регуляторною службою до розділів III, IV, VI АРВ, залишаються актуальними та підлягають врахуванню.

Також у повторно наданому на розгляд АРВ до проекту Закону актуальним залишається зауваження, надане Державною регуляторною службою до розділу VIII АРВ.

Так, розділ VIII АРВ до проекту Закону "Визначення показників результативності дії регуляторного акта" заповнено з порушенням вимог пункту 10 Методики, оскільки розробником не наведені обов'язкові показники результативності регуляторного акта.

Відповідно до пункту 10 Методики прогнозні значення показників результативності регуляторного акта встановлюються протягом різних періодів після набрання чинності актом, обов'язковими з яких повинні бути:

розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов'язаних з дією акта;

кількість суб'єктів господарювання;

розмір коштів і час, що витрачатимуться суб'єктами господарювання, пов'язаними з виконанням вимог акта;

рівень поінформованості суб'єктів господарювання.

Недотримання розробником вимог Закону та Методики в частині визначення показників результативності не дозволить в подальшому належним чином провести відстеження його результативності, як це передбачено статтею 10 Закону.

Окрім зазначеного, повторно наголошуємо на необхідності відображення у розділі III АРВ "Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей" вигоди як держави, так і суб'єктів господарювання великого і середнього підприємництва, які виникнуть внаслідок запровадження запропонованого розробником регулювання в частині, наприклад, очікуваних надходжень до державного бюджету тощо.

У зв'язку з зазначеним пропонуємо доповнити даний розділ АРВ, у тому числі при визначенні альтернативних способів досягнення розрахунком реальних вигод або витрат вказаних суб'єктів господарювання як основної групи, на яку проблема справлятиме вплив.

При цьому зауважуємо, що відсутність такої інформації не дозволяє об'єктивно оцінити, наскільки обраний розробником спосіб державного регулювання відповідає проблемі, що потребує врегулювання, та наскільки його застосування буде ефективним для її вирішення.

Враховуючи зазначене, пропонуємо у найкоротший термін доопрацювати проект Закону з урахуванням даних зауважень та відповідно до статті 21 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" подати на погодження.

Ураховуючи викладене, керуючись частиною п'ятою статті 21 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", Державною регуляторною службою України вирішено:

відмовити в погодженні проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо спрощення процесу приватизації)".

 

В. о. Голови Державної
регуляторної служби України

О. М. Мірошниченко