ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ N 01-2.2/313 від 07.12.2001 Верховна Рада України Про необхідність законодавчого врегулювання відповідальності підприємств, установ і організацій, передбаченої Законом України "Про основи соціальної захищеності інвалідів" У судовій практиці господарських судів постали проблемні питання щодо застосування деяких норм Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів" ( 875-12 ) (далі - Закон). Відповідно до статті 19 Закону ( 875-12 ) (у редакції Закону України від 05.07.2001 N 2606-III ( 2606-14 ) для підприємств (об'єднань), установ і організацій незалежно від форми власності і господарювання встановлюється норматив робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків від загальної чисельності працюючих, а якщо працює від 15 до 25 чоловік - у кількості одного робочого місця. У статті 20 Закону ( 875-12 ) зазначено, що підприємства (об'єднання), установи і організації, де кількість працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду України соціального захисту інвалідів штрафні санкції, сума яких визначається у розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві (об'єднанні), в установі, організації за кожне робоче місце, не зайняте інвалідом. Згідно з цією ж статтею Закону ( 875-12 ) порушення термінів сплати штрафних санкцій тягне за собою нарахування пені із суми недоїмки за кожний день прострочення, включаючи день сплати, в розмірі, передбаченому законом. У разі відсутності коштів штрафні санкції застосовується шляхом звернення стягнення на майно підприємства (об'єднання), установи, організації в порядку, передбаченому Законом ( 875-12 ). Проблеми, пов'язані із застосуванням наведених законодавчих приписів, полягають у такому. 1. Залишається невирішеним (так само як і в попередній редакції відповідних статей Закону ( 875-12 ) питання щодо наявності у Фонду України соціального захисту інвалідів (далі - Фонд) та його відділень права на звернення до господарських судів з будь-якими позовами, у тому числі про стягнення згаданих штрафних санкцій. Адже згідно з частиною другою статті 1 Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) державні органи, до яких належить і Фонд (пункт 1 Положення про Фонд, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.91 N 92 ( 92-91-п ), мають право звертатися до господарського суду лише у випадках, передбачених законодавчими актами України. Тим часом ні Закон, ані інші законодавчі акти не передбачають таких випадків для Фонду та його відділень. Отже за змістом наведеної норми Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) Фонд та його відділення не мають права на звернення до господарських судів з позовами, зокрема, про стягнення штрафних санкцій, а так само про їх застосування шляхом звернення стягнення на майно підприємств, установ, організацій. У зв'язку з цим слід відзначити, що порядок і терміни сплати зазначених санкцій, який відповідно до частини шостої статті 20 Закону ( 875-12 ) затверджується Кабінетом Міністрів України, досі не визначено. Але й у разі його затвердження питання стосовно права Фонду на звернення з позовами до господарських судів залишиться відкритим, оскільки право на таке звернення можливо встановити лише у законодавчому акті, тобто у відповідному законі. Не вирішується та й не може вирішуватись це питання положеннями чинної Інструкції про порядок надходження, обліку й витрачання коштів Фонду України соціального захисту інвалідів, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства фінансів України, Державної податкової адміністрації України від 02.08.99 N 130/171/398 ( z0592-99 ) (з наступними змінами і доповненнями). До того ж цю Інструкцію прийнято і зміни до неї внесено до набрання чинності Законом України від 05.07.2001 N 2606-III ( 2606-14 ). Вона взагалі не узгоджується з чинною редакцією статей 19 і 20 Закону ( 875-12 ), оскільки в ній ідеться про відрахування до Фонду, які здійснюються підприємствами, установами, організаціями, і не згадується про нарахування та сплату штрафних санкцій. 2. Друга проблема безпосередньо пов'язана з першою і викликана неможливістю практичного застосування (без внесення належних змін і доповнень до чинного законодавства) частини четвертої статті 20 Закону ( 875-12 ). Законодавчо не врегульовано питання про те, хто і в якому порядку визначатиме факт відсутності у підприємств, установ, організацій коштів для сплати штрафних санкцій, та який орган і знову - таки в якому порядку вправі звертати стягнення на майно цих підприємств, установ, організацій. 3. Закон ( 875-12 ), а так само й інші законодавчі акти України, не визначають ні розміру, ані порядку нарахування і стягнення пені із суми недоїмки, яка може виникнути через порушення термінів сплати штрафних санкцій (частина друга статті 20 Закону). Отже й цю норму Закону неможливо реалізувати на практиці. 4. Відповідно до частини третьої статті 20 Закону ( 875-12 ) підприємства (об'єднання), установи і організації сплачують штрафні санкції за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов'язкових платежів). Таким чином, підприємства, установи і організації, які у тому чи іншому звітному періоді не мають прибутку, фактично звільняються від сплати згаданих санкцій. 5. Закон ( 875-12 ) покладає на підприємства (об'єднання), установи, організації обов'язок створювати для інвалідів певні умови праці і забезпечувати їм соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством. Що ж до працевлаштування інвалідів, то його віднесено до компетенції відповідних державних органів (стаття 18 Закону). Тим часом відповідальність підприємств (об'єднань), установ і організацій у вигляді штрафних санкцій згідно із статтею 20 Закону жодним чином не пов'язується з причинами, які зумовили недодержання підприємством, установою чи організацією нормативу робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів. За таких умов штрафні санкції за недодержання цього нормативу фактично набирають характеру не майнової відповідальності, а обов'язкового платежу, не передбаченого законом. 6. Згідно з пунктом 9 статті 26 Закону України "Про підприємства в Україні" ( 887-12 ) підприємство з правом найняття робочої сили за рішенням відповідної місцевої ради відповідно до Законів України "Про зайнятість населення" ( 803-12 ) та "Про основи соціальної захищеності інвалідів і Україні" ( 875-12 ) забезпечує певну кількість робочих місць для працевлаштування, зокрема, інвалідів. У разі невиконання цієї вимоги або відмови у створенні робочих місць для даної категорії населення підприємство відраховує кошти на рахунок відповідної ради у порядку і розмірах, передбачених зазначеними Законами. Наведена норма Закону України "Про підприємства в Україні" ( 887-12 ) не узгоджується із статтею 20 Закону ( 875-12 ), яка передбачає сплату штрафних санкцій до відділень Фонду, а не здійснення відрахувань на рахунки рад. Певні питання з числа наведених вже порушувалися Вищим господарським судом України у його зверненні до Верховної Ради України (лист від 01.09.98 N 01-2.2/220, копія додається), однак внесені до Закону ( 875-12 ) зміни не вирішили деякі з цих питань і до того ж викликали нові, про які йдеться у цьому листі. Враховуючи викладене, з метою вдосконалення правового регулювання передбаченої статтею 20 Закону ( 875-12 ) відповідальності підприємств (об'єднань), установ і організацій вважали б за необхідне: 1. Внести доповнення до статей 19 і 20 Закону ( 875-12 ), передбачивши у них: - право Фонду та його відділень на звернення з позовами до господарського суду про стягнення штрафних санкцій та пені; - порядок звернення стягнення на майно підприємств, установ, організацій в разі відсутності у них коштів для сплати штрафних санкцій; - розмір і порядок нарахування пені за порушення термінів сплати штрафних санкцій; - законодавче вирішення питання про те, чи повинне підприємство, установа, організація сплачувати штрафні санкції за умови, коли інваліди не працюють на даному підприємстві, в установі чи організації у зв'язку з невиконанням чи неналежним виконанням зазначеними у статті 18 Закону ( 875-12 ) органами свого обов'язку щодо працевлаштування інвалідів. Особливо підкреслюємо, що усі зазначені питання згідно із статтею 20 Закону ( 875-12 ) та згаданою статтею 1 Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) потребують саме законодавчого вирішення і не можуть бути врегульовані підзаконними нормативно-правовими актами; 2. Узгодити згаданий пункт 9 статті 26 Закону України "Про підприємства в Україні" ( 887-12 ) із статтями 19 і 20 Закону ( 875-12 ). Голова Вищого господарського суду України Д. Притика