ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

 N 01-2.2/313 від 07.12.2001
                                      Верховна Рада України


   Про необхідність законодавчого врегулювання відповідальності
     підприємств, установ і організацій, передбаченої Законом
      України "Про основи соціальної захищеності інвалідів"


     У судовій  практиці  господарських  судів  постали  проблемні
питання щодо застосування деяких норм Закону України  "Про  основи
соціальної захищеності інвалідів" ( 875-12 ) (далі - Закон).
     Відповідно до статті 19 Закону ( 875-12 ) (у редакції  Закону
України від  05.07.2001  N  2606-III  (  2606-14 ) для підприємств
(об'єднань), установ і організацій незалежно від форми власності і
господарювання   встановлюється   норматив   робочих   місць   для
забезпечення  працевлаштування  інвалідів   у   розмірі   чотирьох
відсотків  від загальної чисельності працюючих,  а якщо працює від
15 до 25 чоловік - у кількості одного робочого місця.
     У статті  20  Закону  (  875-12 ) зазначено,  що підприємства
(об'єднання),  установи  і  організації,  де  кількість  працюючих
інвалідів  менша,  ніж  установлено  нормативом,  щороку сплачують
відповідним  відділенням   Фонду   України   соціального   захисту
інвалідів  штрафні  санкції,  сума  яких  визначається  у  розмірі
середньої річної заробітної  плати  на  відповідному  підприємстві
(об'єднанні),  в установі,  організації за кожне робоче місце,  не
зайняте інвалідом.
     Згідно з  цією ж статтею Закону ( 875-12 ) порушення термінів
сплати штрафних санкцій тягне за собою нарахування  пені  із  суми
недоїмки  за  кожний день прострочення,  включаючи день сплати,  в
розмірі, передбаченому законом.
     У разі  відсутності  коштів  штрафні  санкції  застосовується
шляхом  звернення  стягнення  на  майно підприємства (об'єднання),
установи, організації в порядку, передбаченому Законом ( 875-12 ).
     Проблеми, пов'язані  із  застосуванням наведених законодавчих
приписів, полягають у такому.

     1. Залишається  невирішеним  (так  само  як  і  в  попередній
редакції відповідних  статей  Закону  (  875-12  )  питання   щодо
наявності  у  Фонду  України соціального захисту інвалідів (далі -
Фонд) та його відділень права на звернення до господарських  судів
з  будь-якими  позовами,  у  тому  числі  про  стягнення  згаданих
штрафних  санкцій.  Адже  згідно  з  частиною  другою   статті   1
Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) державні
органи,  до яких належить і Фонд  (пункт  1  Положення  про  Фонд,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.91 N
92 ( 92-91-п ), мають право звертатися до господарського суду лише
у випадках,  передбачених законодавчими актами України.  Тим часом
ні Закон, ані інші законодавчі акти не передбачають таких випадків
для Фонду та його відділень.
     Отже за змістом наведеної норми Господарського процесуального
кодексу України ( 1798-12 ) Фонд та його відділення не мають права
на звернення до  господарських  судів  з  позовами,  зокрема,  про
стягнення штрафних санкцій,  а так само про їх застосування шляхом
звернення стягнення на майно підприємств, установ, організацій.
     У зв'язку з цим слід відзначити,  що порядок і терміни сплати
зазначених  санкцій,  який  відповідно до частини шостої статті 20
Закону ( 875-12 ) затверджується Кабінетом Міністрів України, досі
не визначено.  Але й у разі  його  затвердження  питання  стосовно
права  Фонду  на  звернення  з  позовами  до  господарських  судів
залишиться відкритим,  оскільки право на  таке  звернення  можливо
встановити лише у законодавчому акті, тобто у відповідному законі.
     Не вирішується   та   й   не  може  вирішуватись  це  питання
положеннями чинної Інструкції про порядок  надходження,  обліку  й
витрачання  коштів  Фонду  України  соціального захисту інвалідів,
затвердженої наказом Міністерства  праці  та  соціальної  політики
України,   Міністерства  фінансів  України,  Державної  податкової
адміністрації України  від  02.08.99 N 130/171/398 ( z0592-99 ) (з
наступними змінами  і  доповненнями).  До  того  ж  цю  Інструкцію
прийнято  і  зміни  до  неї  внесено  до набрання чинності Законом
України від 05.07.2001 N 2606-III ( 2606-14  ).  Вона  взагалі  не
узгоджується з  чинною редакцією статей 19 і 20 Закону ( 875-12 ),
оскільки в ній ідеться про відрахування до Фонду, які здійснюються
підприємствами,  установами,  організаціями,  і  не згадується про
нарахування та сплату штрафних санкцій.

     2. Друга  проблема  безпосередньо  пов'язана   з   першою   і
викликана  неможливістю  практичного  застосування  (без  внесення
належних  змін  і  доповнень  до  чинного  законодавства)  частини
четвертої статті 20 Закону ( 875-12 ). Законодавчо не врегульовано
питання про те, хто і в якому порядку визначатиме факт відсутності
у  підприємств,  установ,  організацій  коштів для сплати штрафних
санкцій,  та який орган і знову -  таки  в  якому  порядку  вправі
звертати стягнення на майно цих підприємств, установ, організацій.

     3. Закон  (  875-12  ),  а  так  само й інші законодавчі акти
України,  не визначають ні  розміру,  ані  порядку  нарахування  і
стягнення   пені  із  суми  недоїмки,  яка  може  виникнути  через
порушення термінів сплати штрафних санкцій (частина  друга  статті
20  Закону).  Отже  й  цю  норму  Закону  неможливо реалізувати на
практиці.

     4. Відповідно   до   частини   третьої   статті   20   Закону
( 875-12  )  підприємства  (об'єднання),  установи  і  організації
сплачують штрафні санкції за рахунок прибутку,  який залишається в
їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов'язкових
платежів).  Таким чином, підприємства, установи і організації, які
у  тому  чи  іншому  звітному періоді не мають прибутку,  фактично
звільняються від сплати згаданих санкцій.

     5. Закон ( 875-12 ) покладає  на  підприємства  (об'єднання),
установи,  організації  обов'язок  створювати  для інвалідів певні
умови праці  і  забезпечувати  їм  соціально-економічні  гарантії,
передбачені   чинним  законодавством.  Що  ж  до  працевлаштування
інвалідів,  то його віднесено до компетенції відповідних державних
органів (стаття 18 Закону). Тим часом відповідальність підприємств
(об'єднань),  установ і організацій  у  вигляді  штрафних  санкцій
згідно  із  статтею  20  Закону  жодним  чином  не  пов'язується з
причинами,  які зумовили недодержання підприємством,  установою чи
організацією    нормативу    робочих    місць   для   забезпечення
працевлаштування інвалідів.  За  таких  умов  штрафні  санкції  за
недодержання  цього  нормативу  фактично  набирають  характеру  не
майнової   відповідальності,   а   обов'язкового    платежу,    не
передбаченого законом.

     6. Згідно   з   пунктом  9  статті  26  Закону  України  "Про
підприємства в Україні" ( 887-12 ) підприємство з правом  найняття
робочої  сили  за рішенням відповідної місцевої ради відповідно до
Законів України "Про зайнятість населення"  (  803-12  )  та  "Про
основи соціальної  захищеності  інвалідів  і  Україні"  ( 875-12 )
забезпечує певну кількість  робочих  місць  для  працевлаштування,
зокрема,  інвалідів.  У разі невиконання цієї вимоги або відмови у
створенні робочих місць для даної категорії населення підприємство
відраховує кошти на рахунок відповідної ради у порядку і розмірах,
передбачених зазначеними Законами.

     Наведена норма Закону України "Про  підприємства  в  Україні"
( 887-12  )  не узгоджується із статтею 20 Закону ( 875-12 ),  яка
передбачає сплату  штрафних  санкцій  до  відділень  Фонду,  а  не
здійснення відрахувань на рахунки рад.
     Певні питання  з  числа  наведених  вже  порушувалися   Вищим
господарським  судом  України  у  його зверненні до Верховної Ради
України (лист від 01.09.98 N 01-2.2/220,  копія додається),  однак
внесені  до Закону ( 875-12 ) зміни не вирішили деякі з цих питань
і до того ж викликали нові, про які йдеться у цьому листі.
     Враховуючи викладене,   з   метою   вдосконалення   правового
регулювання передбаченої   статтею   20   Закону   (   875-12    )
відповідальності  підприємств  (об'єднань),  установ і організацій
вважали б за необхідне:

     1. Внести доповнення до статей 19 і 20  Закону  (  875-12  ),
передбачивши у них:
     - право Фонду та його відділень на звернення  з  позовами  до
господарського суду про стягнення штрафних санкцій та пені;
     - порядок звернення стягнення на майно підприємств,  установ,
організацій  в  разі  відсутності у них коштів для сплати штрафних
санкцій;
     - розмір  і  порядок  нарахування  пені за порушення термінів
сплати штрафних санкцій;
     - законодавче   вирішення   питання   про   те,   чи  повинне
підприємство,  установа, організація сплачувати штрафні санкції за
умови,  коли  інваліди  не  працюють  на  даному  підприємстві,  в
установі чи організації у зв'язку  з  невиконанням  чи  неналежним
виконанням зазначеними  у  статті  18  Закону  ( 875-12 ) органами
свого обов'язку щодо працевлаштування інвалідів.
     Особливо підкреслюємо,  що  усі  зазначені  питання згідно із
статтею 20 Закону ( 875-12 ) та згаданою статтею 1  Господарського
процесуального кодексу   України   (  1798-12  )  потребують  саме
законодавчого вирішення і не можуть бути врегульовані підзаконними
нормативно-правовими актами;

     2. Узгодити  згаданий  пункт  9 статті 26 Закону України "Про
підприємства в Україні" ( 887-12 ) із  статтями  19  і  20  Закону
( 875-12 ).

 Голова Вищого господарського
 суду України                                           Д. Притика