ДЕРЖАВНА РЕГУЛЯТОРНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
від 18 вересня 2017 року N 409

Про відмову в погодженні проекту регуляторного акта

Державною регуляторного службою України відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" розглянуто проект наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України "Про затвердження Правил пожежної безпеки в компаніях, на підприємствах та в організаціях енергетичної галузі України" (далі - проект наказу), а також документи, що додаються до проекту наказу, подані листом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.08.2017 N 04/14-7468.

За результатами проведеного аналізу проекту наказу та відповідного аналізу регуляторного впливу (далі - АРВ) на відповідність вимогам статей 4, 5, 8 і 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон про регуляторну політику) встановлено:

проектом наказу пропонується затвердити Правила пожежної безпеки в компаніях, на підприємствах та в організаціях енергетичної галузі України (далі - проект Правил).

Згідно преамбули проекту наказу його розроблено відповідно до пункту 16 частини першої статті 18 Кодексу цивільного захисту України та пункту 3 розділу I Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 N 1417.

Однак проект регуляторного акта не може бути погоджений ДРС у представленій редакції з огляду на нижчезазначене.

1. Пунктом 2.8 розділу VII проекту Правил передбачається, що роботи з проектування вогнезахисту та вогнезахисного обробляння виконуються суб'єктами господарювання, які мають відповідну ліцензію на такий вид робіт, та погоджуються з територіальними органами ДСНС.

В той же час відповідно до пункту 1.4 розділу XV проекту Правил підприємство, що здійснює технічне обслуговування, монтаж та наладку систем протипожежного захисту, повинно мати ліцензію на право виконання цих робіт, відповідних кваліфікованих фахівців і матеріально-технічну базу.

Разом з цим пунктом 1.7 розділу XV проекту Правил визначається, що порядок взаємовідносин та відповідальність сторін за своєчасне і якісне виконання робіт з технічного обслуговування систем та оперативний виїзд технічного персоналу визначається договорами між суб'єктами господарювання - замовниками та ліцензіатами, які здійснюють технічне обслуговування.

Слід зазначити, що Закон України від 02.03.2015 N 222-VIII "Про ліцензування видів господарської діяльності" (далі - Закон N 222) регулює суспільні відносини у сфері ліцензування видів господарської діяльності, визначає виключний перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, встановлює уніфікований порядок їх ліцензування, нагляд і контроль у сфері ліцензування, відповідальність за порушення законодавства у сфері ліцензування видів господарської діяльності.

Перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, встановлений статтею 7 Закону N 222.

Так, згідно з пунктом 13 частини першої статті 7 Закону N 222 ліцензуванню підлягає такий вид господарської діяльності, як надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України.

У Переліку послуг і робіт протипожежного призначення, що підлягають ліцензуванню, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2016 N 852 (далі - Перелік), зазначені такі види робіт:

1. Монтаж, підтримання експлуатаційної придатності (технічне обслуговування) систем пожежогасіння (водяних, пінних, газових, порошкових, аерозольних).

2. Монтаж, підтримання експлуатаційної придатності (технічне обслуговування) систем пожежної сигналізації, оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей, устатковання для передачі тривожних сповіщень.

3. Монтаж, підтримання експлуатаційної придатності (технічне обслуговування) систем протидимного захисту.

4. Спостерігання за системами протипожежного захисту.

5. Технічне обслуговування первинних засобів пожежогасіння (водяні, водопійні, порошкові, газові вогнегасники).

6. Вогнезахист (вогнезахисне просочування глибоке чи поверхневе, вогнезахисне обробляння (фарбування, штукатурення, обмотування, облицювання), вогнезахисне заповнення).

7. Оцінка (експертиза) протипожежного стану новоутворених підприємств та об'єктів нерухомості (будівель, споруд, приміщень або їх частин).

Разом з цим ліцензуванню підлягають роботи з монтажу систем пожежогасіння (водяних, пінних, газових, порошкових, аерозольних), систем пожежної сигналізації, оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей, устатковання для передачі тривожних сповіщень, систем протидимного захисту на об'єктах будівництва IV і V категорій складності у разі відсутності ліцензії на провадження господарської діяльності з будівництва об'єктів IV і V категорії складності, виданої Держархбудінспекцією на такий вид робіт.

Відповідно до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2016 N 852 (далі - Ліцензійні умови), роботи протипожежного призначення - монтаж систем пожежної сигналізації, оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей, устатковання для передачі тривожних сповіщень, систем пожежогасіння (водяних, пінних, газових, порошкових, аерозольних), систем протидимного захисту, підтримання експлуатаційної придатності (технічне обслуговування) таких систем, спостерігання за системами протипожежного захисту, технічне обслуговування первинних засобів пожежогасіння (водяні, водопійні, порошкові, газові вогнегасники), вогнезахист (вогнезахисне просочування глибоке чи поверхневе, вогнезахисне обробляння (фарбування, штукатурення, обмотування, облицювання), вогнезахисне заповнення).

З огляду на вищевикладене, види робіт, що зазначаються у пунктах 2.8 розділу VII, 1.4 розділу XV, 1.7 розділу XV проекту Правил та на які, як зазначається, суб'єкти господарювання повинні мати ліцензії, необхідно привести у відповідність з Переліком та Ліцензійними умовами, а послуги та роботи, які відсутні у зазначеному Переліку, виключити із зазначених вище пунктів проекту Правил, оскільки їх виконання не потребує отримання суб'єктами господарювання відповідних ліцензій.

Одночасно повідомляємо, що вимоги до суб'єктів господарювання, які у свою чергу є ліцензіатами, зокрема, щодо наявності кваліфікованих фахівців і матеріально-технічної бази визначаються відповідними Ліцензійними умовами.

Як, зазначалося вище, Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2016 N 852.

З огляду на викладене, вимоги пункту 1.4 розділу XV проекту Правил щодо відповідних кваліфікованих фахівців і матеріально-технічну бази не можуть бути предметом даного порядку, а тому вважаємо за необхідне у редакції проекту Правил виключити слова: "відповідних кваліфікованих фахівців і матеріально-технічну базу".

В той же час абзацом 7 пункту 3.4 Переліку основної організаційно-розпорядчої, звітної та облікової документації з питань пожежної безпеки для енергетичних підприємств, який є додатком 5 до проекту Правил, визначено, що на об'єкті має бути наступна експлуатувальна та технічна документація: договір на виконання робіт з підтримання експлуатаційної придатності і ремонту (планового та позапланового) систем протипожежного захисту спеціалізованою організацією і копія ліцензії на проведення робіт протипожежного призначення, яка надана вказаній організації.

Згідно з пунктом 5 частини першої статті 1 Закону N 222 ліцензія - запис у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про рішення органу ліцензування щодо наявності у суб'єкта господарювання права на провадження визначеного ним виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню.

Разом з цим повідомляємо, що Законом України від 06.10.2016 N 1666-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державної реєстрації прав на нерухоме майно та захисту прав власності", який набрав чинність 02.11.2016, були внесені зміни серед іншого в розділ II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", зокрема, згідно з якими до 01.01.2019 набуття здобувачем ліцензії права на провадження виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, відбувається з дня оприлюднення прийнятого органом ліцензування рішення про видачу ліцензії на його офіційному веб-сайті.

Отже, вимога щодо наявності на об'єкті копії ліцензії на проведення робіт протипожежного призначення суперечить нормам чинного законодавства, а тому в абзаці 7 пункту 3.4 Переліку основної організаційно-розпорядчої, звітної та облікової документації з питань пожежної безпеки для енергетичних підприємств, який є додатком 5 до проекту Правил, слова: "і копія ліцензії на проведення робіт протипожежного призначення, яка надана вказаній організації" потребують виключення.

Разом цим зазначаємо, що суб'єкт господарювання, який має відповідну ліцензію, не повинен погоджувати з територіальними органами ДСНС надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, які він і так має право провадити відповідно до ліцензії.

2. Закон України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" (далі - Закон про дозвільну систему) визначає правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності і встановлює порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та адміністраторів.

Статтею 1 Закону про дозвільну систему встановлено, що документ дозвільного характеру дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов'язаний видати суб'єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб'єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.

Отже, у розумінні Закону про дозвільну систему погодження територіального органу ДСНС робіт з проектування вогнезахисту та вогнезахисного обробляння може мати ознаки документа дозвільного характеру.

Відповідно до статті 4 Закону про дозвільну систему виключно законами, які регулюють відносини, пов'язані з одержанням документів дозвільного характеру, зокрема, встановлюються:

платність або безоплатність видачі (переоформлення, анулювання) документа дозвільного характеру;

строк видачі документа дозвільного характеру або відмови у його видачі;

вичерпний перелік підстав для відмови у видачі, переоформлення, анулювання документа дозвільного характеру;

строк дії документа дозвільного характеру або необмеженість строку дії такого документа;

перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності;

перелік та вимоги до документів, які суб'єкту господарювання необхідно подати для одержання документа дозвільного характеру.

Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності (далі - Перелік) затверджено Законом України від 19.05.2011 N 3392-VI (далі - Закон N 3392-VI).

Так, в Переліку відсутній документ дозвільного характеру, зокрема погодження територіального органу ДСНС робіт з проектування вогнезахисту та вогнезахисного обробляння.

Також Законом N 3392-VI встановлено, що забороняється вимагати від суб'єктів господарювання отримання документів дозвільного характеру, які не внесені до Переліку, затвердженого цим Законом.

Отже, положення щодо погодження з територіальними органами ДСНС надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, які він і так має право провадити відповідно до ліцензії, що міститься в Проекту правил, має регулюватись на рівні Кодексу цивільного захисту України.

З огляду на викладене, у пункті 2.8 розділу VII проекту Правил вважаємо за необхідне виключити слова: "та погоджуються з територіальними органами ДСНС".

Таким чином, проект Правил потребує доопрацювання з урахуванням наданих зауважень.

Враховуючи вищевикладене, за результатами розгляду положень проекту Правил та АРВ встановлено, що проект розроблено без дотримання ключових принципів державної регуляторної політики, а саме: адекватності, ефективності та збалансованості, визначених статтею 4 Закону про регуляторну політику.

Ураховуючи вищенаведене, керуючись частиною п'ятою статті 21 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", Державною регуляторною службою України вирішено:

відмовити в погодженні проекту наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України "Про затвердження Правил пожежної безпеки в компаніях, на підприємствах та в організаціях енергетичної галузі України".

 

Голова Державної
регуляторної служби України

К. Ляпіна