АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
14.12.2017 № 707-р

Про перевірку рішення адміністративної колегії Львівського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 24.03.2017 № 12-р/к у справі № 1-02-2/2017

Антимонопольний комітет України, розглянувши подання державного уповноваженого Антимонопольного комітету України від 11.09.2017 № 13-01/178/330-зв та відповідні матеріали,
ВСТАНОВИВ:
1. ПРЕДМЕТ ПЕРЕВІРКИ РІШЕННЯ У СПРАВІ
(1) Антимонопольним комітетом України (далі - Комітет) здійснено перевірку рішення адміністративної колегії Львівського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі - територіальне відділення) від 24.03.2017 № 12-р/к у справі № 1-02-2/2017 (далі - Справа) за власною ініціативою.
2. СТОРОНИ У СПРАВІ
(2) Відповідач - Львівське міське комунальне підприємство "Львівтеплоенерго" (далі - ЛМКП "Львівтеплоенерго", Заявник, Підприємство) (ідентифікаційний код 05506460; вул. Д. Апостола, 1, м. Львів, 79040).
(3) Заявник - гр. Матвіїв В.Й. (далі - гр. Матвіїв В.Й., Заявник) (вул. Героїв Крут, буд. 3, кв. 7, м. Львів).
3. ПРОЦЕДУРНІ ДІЇ У СПРАВІ
(4) 24.03.2017 адміністративною колегією територіального відділення прийнято рішення № 12-р/к у справі № 1-02-2/2017.
4. РІШЕННЯ У СПРАВІ
(5) У рішенні адміністративної колегії територіального відділення від 24.03.2017 № 12-р/к у справі № 1-02-2/2017 (далі - Рішення) постановлено:
"I. Визнати, що становище Львівського міського комунального підприємства "Львівтеплоенерго", є монопольним (домінуючим) на ринку надання послуг з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води на території міста Львова, в межах розташування теплових мереж, що перебувають у його володінні та користуванні із часткою 100% у період: з 01.01.2016 р. по 24.03.2017 р.
II. Визнати, що Львівське міське комунальне підприємство "Львівтеплоенерго" вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, що передбачене пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", а саме, зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з централізованого опалення у вигляді дії Підприємства (нарахування плати за послуги з централізованого опалення мешканцям будинку № 3 по вул. Героїв Крут у м. Львові в необґрунтованих розмірах), що може призвести до ущемлення інтересів споживачів послуг, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку (частина 1 статті 13 названого Закону).
III. Зобов'язати Львівське міське комунальне підприємство "Львівтеплоенерго" протягом двох місяців з дня отримання рішення вжити всіх необхідних заходів щодо проведення інвентаризації (обстеження) будинку № 3 по вул. Героїв Крут у м. Львові на предмет ізоляції та утеплення місць загального користування, а також провести коригування нарахування плати за послуги з централізованого опалення мешканцям будинку № 3 по вул. Героїв Крут у м. Львові відповідно до вимог Методики № 359 та Правил № 630 .
IV. За порушення законодавства про захист економічної конкуренції, вказане у пункті 2 резолютивної частини рішення, накласти Львівське міське комунальне підприємство "Львівтеплоенерго" (ідентифікаційний код: 05506460) штраф у розмірі 8 000,00 (вісім тисяч) гривень".
5. ПІДСТАВИ ЩОДО ПЕРЕВІРКИ РІШЕННЯ У СПРАВІ
(6) Відповідно до службової записки Департаменту досліджень і розслідувань ринків ПЕК та ЖКГ від 15.05.2017 № 128-01/157 та на підставі доручення Голови Комітету від 12.06.2017 № 13-01/178 щодо перевірки рішення адміністративної колегії територіального відділення від 24.03.2017 № 12-р/к у справі № 1-02-2/2017 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції".
6. ПРОЦЕДУРНІ ДІЇ ЩОДО ПЕРЕВІРКИ РІШЕННЯ
7. Розпорядженням державного уповноваженого Комітету від 11.07.2017 № 06/142-р розпочато перевірку рішення адміністративної колегії Львівського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 24.03.2017 № 12-р/к у справі № 1-02-2/2017 за власною ініціативою.
8. ОБСТАВИНИ ЩОДО ПЕРЕВІРКИ РІШЕННЯ
(7) На підставі аналізу Рішення, матеріалів Справи встановлено наступне.
(8) Розгляд Справи за ознаками порушення ЛМКП "Львівтеплоенерго" законодавства про захист економічної конкуренції розпочато згідно з розпорядженням адміністративної колегії територіального відділенння від 24.01.2017 № 2 рп/к за результатами розгляду заяви гр. Матвіїва В.Й. від 08.11.2016 № 13/03-1657 б/н (зареєстровано у територіальному відділенні 11.10.2016 за вх. № 14/145-М) щодо правомірності нарахування ЛМКП "Львівтеплоенерго" плати за послуги з централізованого опалення.
(9) ЛМКП "Львівтеплоенерго" надає послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води у місті Львові в межах розташування тепломереж, що перебувають у його володінні та користуванні.
(10) Споживачами послуг з централізованого опалення у місті Львові є юридичні та фізичні особи, які отримують послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води.
(11) ЛМКП "Львівтеплоенерго" здійснює господарську діяльність, надаючи вищевказані послуги споживачам, за що отримує відповідну плату, отже, в розумінні статті 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції", є суб'єктом господарювання.
(12) Надання послуг з централізованого опалення, централізованого постачання гарячої води для споживачів регулюється Правилами надання послуг централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та Типовим договором про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, які затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630 (630-2005-п) (далі - Правила № 630).
(13) Правила № 630 регулюють відносини на ринку між споживачами та виконавцями послуг з централізованого опалення, централізованого постачання гарячої води незалежно від форм власності та підпорядкованості.
(14) Відповідно до пункту 2 Правил № 630 опалювана площа (об'єм) будинку - загальна площа (об'єм) приміщень будинку, в тому числі у разі опалення площа (об'єм) сходових кліток, ліфтових та інших шахт.
(15) З метою з'ясування всіх дійсних обставин справи, територіальне відділення надіслало вимоги про надання інформації на адреси ЛМКП "Львівтеплоенерго" (вимога від 17.10.2016 № 13/03-646) та ЛКП "Житловик-С" (вимога від 17.10.2016 № 13/03-645).
(16) ЛКП "Житловик-С" листом від 07.11.2016 № 01-16/1247 повідомило територіальне відділення про таке: "Відповідно до опитувального листа споживання теплової енергії житлового будинку по вул. Героїв Крут, 3 переданого ЛКП "Житловик-С" після ліквідації ЛКП "Новий Львів", який обслуговував даний будинок, опалювальна площа будинку становить 929,1 м2, в тому числі площа квартири №3 - 46,4 м2, у якій було встановлено індивідуальне опалення..."
(17) В опитувальному листі споживача теплової енергії, який ЛКП "Житловик - С" надало територіальному відділенню, зазначено:
- максимальне теплове навантаження на опалення житлового будинку по вул. Героїв Крут, 3 становить 0,05937 Гкал/год в тому числі квартира № 3 - 0,00356 Гкал/год;
- опалювальна площа будинку 929,1 м в тому числі площа квартири №3 - 46,4.
(18) У свою чергу ЛМКП "Львівтеплоенерго" листом від 28.10.2016 № 08-11723 повідомило територіальне відділення про те, що "19 травня 2015 року житловий будинок за адресою вул. Героїв Крут, 3 обладнано загальнобудинковим вузлом обліку теплової енергії (ВОТЕ) на опалення з ультразвуковим тепловим лічильником Ultraheat Ду 25, фірми Landis Gyr, Німеччина, міжповірочний інтервал 4 роки, термін наступної чергової державної метрологічної повірки - 11.12.2018 року, одиниці виміру теплової енергії - ГДж".
(19) Слід зазначити, що відповідно до Правил № 630, у разі встановлення у багатоквартирному будинку засобу обліку теплової енергії споживач оплачує послуги згідно з їх показаннями пропорційно опалюваній площі квартири.
(20) ЛМКП "Львівтеплоенерго" листом від 28.10.2016 № 08-11723 повідомило територіальне відділення також про таке:
"У будинку № 3 по вул. Героїв Крут квартири № 14 та № 3 від'єднанні від системи централізованого опалення. Опалювальна площа квартири № 14 становить 61,6 кв. м., а квартири № 3 - 46,4 кв. м. Документ про від'єднання кв. № 3 в ЛМКП "Львівтеплоенерго" відсутній.
Нарахування кількості та вартості послуг з централізованого опалення по будинку вул. Героїв Крут, 3 проводиться згідно з показами приладу обліку теплової енергії та встановлених тарифів.
За даними обліку ЛМКП "Львівтеплоенерго" у житловому будинку № 3 по вул. Героїв Крут, 17 квартир з централізованою системою опалення, опалювальна площа таких квартир становить 821,1 кв.м. Надаємо Вам дислокацію квартир будинку по вул. Героїв Крут, 3 із зазначенням величин опалювальних площ.
Надаємо Вам розрахунок вартості послуг з централізованого опалення по квартирі за адресою вул. Героїв Крут, 3 кв. 7 за січень 2016р.-
- спожито теплової енергії на опалення будинку - 29,2228 Гкал-
- Тариф на теплову енергію - 572,00 грн/Г кал-
- Вартість теплової енергії спожитої будинком в цілому - 16715,44 грн. (29,2228*572)-
- Опалювальна площа будинку - 821,1 кв. м-
- Вартість 1-го кв. м. - 20,3573 грн/м2 (16715,44/821,1)-
- Опалювальна площа квартири № 7 - 49,0 кв.м-
- Спожито теплової енергії квартирою № 7 - 1,7439 Гкал (29,2228/821,1 * 49,0)-
- Вартість послуг (умовно-змінна частина) по квартирі - 997,51 грн (49,0 *20,3573, або 1,7439 *572)-
- Вартість послуг (умовно-постійна частина) по квартирі - 67,96 грн (1,387*49)-
- Всього до оплати за послугу з централізованого опалення за січень 2016р. - 1065,47 грн (997,51 +67,96)
Надаємо Вам розрахунок вартості послуг з централізованого опалення по квартирі за адресою вул. Героїв Крут, 3 кв. 7 за лютий 2016 р.
- Спожито теплової енергії на опалення будинку - 16,09821 Гкал
- Тариф на теплову енергію - 572,00 грн/Г кал
- Вартість теплової енергії спожитої будинком в цілому - 9208,18 грн. (16,09821*572)-
- Опалювальна площа будинку - 821,1 кв. м-
- Вартість 1-го кв. м. - 11,21444 грн/м-2 (9208,18/821,1)-
- Опалювальна площа квартири № 7 - 49,0 кв.м-
- Спожито теплової енергії квартирою № 7 - 0,96068 Гкал (16,09821/821,1 * 49,0)-
- Вартість послуг (умовно-змінна частина) по квартирі - 549,51грн (49,0 * 11,21444 або 0,96068 *572)-
- Вартість послуг (умовно-постійна частина) по квартирі - 67,96 грн (1,387*49)-
- Всього до оплати за послугу з централізованого опалення за лютий 2016р. - 617,47 грн (549,51 +67,96)
Надаємо Вам розрахунок вартості 1-го кв. м опалювальної площі умовно-постійної складової тарифу по будинку Героїв Крут, 3
- Максимальне теплове навантаження на опалення будинку - 0,05581 Г кал/год
- Тариф (умовно-постійна частина тарифу) в січні - 21927,14 грн/Гкал/год
- Вартість умовно - постійної складової на будинок в цілому - 1223,75 грн. (0,05581 * 21927,14)
- Опалювальна площа будинку всього - 882,7 кв. м.
- Вартість 1-го кв. м. опалювальної площі - 1,387 грн/кв.м. (1223,75 грн./882,7 кв.м.)".
(21) Отже, відповідно до наданого ЛМКП "Львівтеплоенерго" розрахунку вартості послуг з централізованого опалення, для мешканців будинку № 3 по вул. Героїв Крут у місті Львові ЛМКП "Львівтеплоенерго" застосовує опалювальну площу у різних розмірах, зокрема при розрахунку вартості 1 м2 опалювальної площі умовно-змінної складової тарифу використовує опалювальну площу будинку - 821,1 м, а при розрахунку вартості 1 м2 опалювальної площі умовно-постійної складової тарифу застосовує опалювальну площу будинку - 882,7 м .
(22) У довідці "Дислокація квартир житлового будинку № 3 по вул. Героїв Крут", наданій ЛМКП "Львівтеплоенерго", зазначено опалювальні площі квартир, а саме: квартира № 1 - 47,30 м2, кв. № 2 - 61,90 м2, кв. № 3 - 0 м-2, кв. № 4 - 44,90 м2, кв. № 5 -62,60 м2, кв. № 6 - 45,80 м2, кв. № 7 - 49,00 м2, кв. № 8 - 62,70 м2, кв. № 9 - 46,10 м2, кв. № 10 - 46,40 м2, кв. № 11 - 60,90 м2, кв. № 12- 47,30 м2, кв. № 13 - 46,10 м2, кв. № 15 - 44,60 м2, кв. № 16 - 46,30 м2, кв. № 17 - 62,60 м2, кв. № 18 - 46,60 м2, Тобто, загальна опалювальна площа квартир становить 821,10 м .
(23) Проте листом від 04.01.2017 № 08-вих-12 ЛМКП "Львівтеплоенерго" повідомило територіальне відділення про те, що "ЛМКП "Львівтеплоенерго" провело обстеження будинку № 3 по вул. Героїв Крут на предмет наявності радіаторів та послуг з централізованого опалення в місцях загального користування. По факту обстеження виявлено що в місцях загального користування наявні радіаторні батареї що свідчить про наявність послуг з централізованого опалення".
(24) В Акті обстеження системи опалення від 18.11.2016, який затверджений начальником ГРТМ ЛМКП "Львівтеплоенерго" Цихоляс Я.Й. у складі комісії: ст. майстер ГРТМ Заверуха П.С., слюсар ГРТМ Сарабун О.Р., технік ГРТМ Грещишин М.І. встановили: "Нами, комісією в складі ст.майстер ГРТМ Заверуха П.С., слюсар ГРТМ Сарабун О.Р., технік ГРТМ Грещишин М.І., складено акт про те, що в будинку по вулиці Героїв Крут, 3 в 1 - ому і 2 - ому під'їздах у місцях загального користування між 2 і 3 поверхами є радіаторні батареї від центрального опалення".
(25) Під час розгляду справи № 1-02-2/2017 ЛМКП "Львівтеплоенеро" листом від 08.02.2017 № 08-1379 (зареєстрованим у територіальному відділенні 13.02.2017 за вх. № 8-227) повідомило територіальне відділення про таке:
"З 01.07.2014р. розрахунки за послуги з централізованого опалення та гарячого водопостачання з мешканцям житлового будинку № 3 по вул. Героїв Крут, 3 проводить ЛМКП "Львівтеплоенерго".
Інформацію щодо споживачів послуг (адреса, ПІБ, опалювальна площа, кількість прописаних, пільги тощо) ЛМКП "Львівтеплоенерго" отримало від ЛКП "Житловик-С" в електронному вигляді. Відповідно до отриманої інформації квартира № 3 по вул. Героїв Крут, 3 вже від'єднана від системи централізованого опалення. Обсяги споживання теплової енергії по будинку № 3 вул. Героїв Крут без квартири № 3 наступні:
Опалювальна площа будинку - 882,7 кв.м. (929,1 кв.м.-46,4 кв.м (кв.3)) Максимальне теплове навантаження на опалення будинку - 0,05581
Гкал/год.(0,05937-0,00356), де:
0,05937 Гкал/год - МТН на будинок в цілому,
0,00356 Гкал/год -МТН на квартиру № 3.
У листопаді 2015 р. до ЛМКП "Львівтеплоенерго" звернувся мешканець квартири № 14 по вул. Героїв Крут, 3 із заявою про вилучення квартири із системи нарахувань в зв'язку з від'єднанням. До заяви було долучено опитувальний лист споживача теплової енергії, в якому зазначено обсяги споживання теплової енергії по квартирі №14. Однак, даний лист від'єднався від заяви і був пропущений в роботі.
На даний час опитувальний лист взято в роботу. Слід зазначити, що розрахунок плати умовно-постійної складової тарифу проводиться виходячи із максимального теплового навантаження на будинок без врахування від'єднаних квартир, відповідно вартість 1-го кв. м. умовно-постійної частини тарифу на послугу з централізованого опалення або не змінюється зовсім, або змінюється на 0,01 або 0,02 коп., як сторону збільшення так і в сторону зменшення.
Надаємо Вам розрахунок вартості 1-го кв.м. опалювальної площі умовно-постійної складової тарифу по будинку Героїв Крут, 3 на прикладі січня 2016 р. з врахуванням відкоректованого опитувального листа споживача теплової енергії:
" Максимальне теплове навантаження на опалення будинку в цілому 0,5937 Гкал/год
" Максимальне теплове навантаження кв.З - 0,00356 Гкал/год
" Максимальне теплове навантаження кв. 14 - 0,0043 Гкал/год
" Максимальне теплове навантаження без врахування МТН від'єднаних квартир - 0,05151 Гкал/год
" Тариф (умовно-постійна частина тарифу) в січні - 21 927, 14 грн/Гкал/год
" Вартість умовно-постійної складової на будинок в цілому - 1129,47 грн. (0,05151*21927,14)
" Опалювальна площа будинку всього - 929,1 кв.м.
" Опалювальна площа кв.З - 46,4 кв.м.
" Опалювальна площа кв.14 - 61,6 кв.м.
" Опалювальна площа будинку без врахування від'єднаних квартир -821,1 кв.м.
" Вартість 1-го кв.м. опалювальної площі - 1,376/кв.м (1129,47 грн./821,1 кв.м)
Враховуючи викладене, вартість 1-го кв.м плати умовно-постійної складової тарифу на послугу з централізованого опалення змінився в сторону зменшення на 0,01 коп., а саме було 1,387грн/кв.м. а стало 1,376грн/кв.м.
Враховуючи викладене, мешканцям будинку №3 по вул. Героїв Крут буде проведено перерахунок плати умовно-постійної складової двоставкового тарифу за період з листопада 2015р. по даний час.
Щодо оплати за опалення місць загального користування по будинку вул. Героїв Крут, 3, інформуємо, що на даний час в наявних опитувальних листах споживача теплової енергії по вказаному будинку не зазначено обсягів споживання теплової енергії по місцях загального користування.
ЛМКП "Львівтеплоенерго" підготувало листа балансоутримувачу вказаного будинку ЛКП "Житловик-С" з проханням виготовити опитувальний лист споживача теплової енергії, в якому будуть відображені обсяги споживання теплової енергії на опалення місць загального користування (максимальне теплове навантаження). Опитувальний лист дасть можливість здійснити розрахунок кількості теплоти, спожитої на опалення місць загального користування, та провести розподіл теплової енергії між квартирами будинку та місцями загального користування.
Після отримання опитувального листа по будинку № 3 вул. Героїв Крут буде проведено перерозподіл теплової енергії по будинку та проведено усі необхідні перерахунки".
(26) Територіальне відділення листом від 03.03.2017 № 13/03-339 надіслало до ЛМКП "Львівтеплоенерго" подання від 02.03.2017 № 38/1 пв про попередні висновки у справі № 1-02-2/2017, на яке ЛМКП "Львівтеплоенерго" листом від 17.03.2017 № 08-2875 повідомило:
"На копію Подання № 38/1 пв з попередніми висновками у справі № 1-02/2017 про порушення ЛМКП "Львівтеплоенерго" законодавства про захист економічної конкуренції, ЛМКП "Львівтеплоенерго" інформує:
Розрахунок плати умовно-постійної складової тарифу для мешканців проводиться виходячи із максимального теплового навантаження (МТН) на будинок та опалювальної площі (ОП) будинку.
При від'єднанні квартир від системи централізованого опалення вартість 1-го кв.м. умовно-постійної частини тарифу на послугу з централізованого опалення або не змінюється зовсім, або змінюється на 0,01 або 0,02 коп., як в сторону збільшення так і в сторону зменшення, оскільки пропорційно зменшується як максимальне теплове навантаження на будинок, так і опалювальна площа будинку.
Вам надано приклад розрахунку вартості 1 -го кв. м. опалювальної площі умовно-постійної складової тарифу на послугу з централізованого опалення, виходячи із опалювальної площі будинку у розмірі 882,7 кв. м та максимального теплового навантаження на будинок 0,05581 Гкал/год, тобто і ОП і MTН без врахування від'єднаної квартири № 14. Після проведеного перерахунку вартість плати умовно-постійної складової двоставкого тарифу зменшилась на 0,01 грн., що не призводить до суттєвих змін в нарахуванні вартості плати умовно-постійної складової тарифу за період з листопада 2015 р. по лютий 2017 р.
Щодо оплати за опалення місць загального користування інформуємо, що для визначення кількості теплоти, спожитої на опалення місць загального користування, необхідна інформація щодо величини максимального теплового навантаження на опалення MЗК будинку, яке зазначається в опитувальному листі споживача теплової енергії, у зв'язку з відсутністю технічної документації на даний житловий будинок, а також не має адміністративного впливу на ЛКП "Житловик-С" щодо виготовлення ними опитувального листа. Просимо Вас посприяти у виготовленні опитувального листа споживача теплової енергії по будинку №З вул. Героїв Крут.
Враховуючи викладене вище, а також те, що ЛMКП "Львівтеплоенерго" не проводить нарахувань вартості послуг з централізованого опалення в необґрунтованих розмірах в зв'язку із застосуванням в розрахунку різних площ, а також розподіл теплової енергії на місця загального користування не здійснюється не з вини ЛMКП "Львівтеплоенерго", просимо Адміністративну колегію Львівського обласного територіального віддлення Антимонопольного комітету України не накладати на ЛMКП "Львівтеплоенерго" штрафних санкцій".
(27) Водночас на аргументи ЛМКП "Львівтеплоенерго", викладені в листі від 17.03.2017 № 08-2875, територіальне відділення зазначило наступне.
(2S) Оскільки у пункті 2 Правил № 6З0 вказано, що опалювальна площа (об'єм) будинку -загальна площа (об'єм) приміщень будинку, в тому числі у разі опалення площа (об'єм) сходових кліток, ліфтових та інших шахт, то відповідно ЛМКП "Львівтеплоенерго" при здійсненні нарахувань вартості послуг з централізованого опалення по будинку № 3 по вул. Героїв Крут у місті Львові мало б враховувати опалювальну площу місць загального користування, однак враховується лише опалювальна площа квартир будинку № 3 по вул. Героїв Крут у місті Львові, адже в наданому ЛМКП "Львівтеплоенерго" Акті обстеження системи опалення від 18.11.2016 зазначено, що в будинку по вул. Героїв Крут, 3 в 1-ому та 2-ому під'їздах у місцях загального користування між 2 і З поверхами є радіаторні батареї від централізованого опалення, а також у листі від 04.01.2017 № 08-вих-12 ЛМКП "Львівтеплоенерго" зазначає, що за фактом обстеження виявлено, що в місцях загального користування наявні радіаторні батареї, що свідчить про наявність послуг з централізованого опалення.
(29) Крім того, при нарахуванні ЛMКП "Львівтеплоенерго" плати за послуги централізованого опалення в необгрунтованих розмірах свідчить невизначення ЛМКП "Львівтеплоенерго" кількості теплової енергії на опалення місць загального користування окремо при нарахуванні плати за послуги з централізованого опалення мешканцям будинку № З по вул. Героїв Крут у місті Львові.
(30) Відповідно до пункту 1.4 Mетодики розрахунку кількості теплоти, спожитої на опалення місць загального користування багатоквартирних будинків, та визначення плати за їх опалення, затвердженої наказом Mіністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 31 жовтня 2006 року № 359 (далі - Mетодика № 359), кількість теплової енергії на опалення місць загального користування окремо не визначається, а входить до загальної кількості теплової енергії, виставленої до плати за опалення у таких випадках: якщо в багатоквартирному будинку незалежно від наявності або відсутності загальнобудинкового обліку теплової енергії відсутні суб'єкти господарювання, помешкання з індивідуальним опаленням, усі житлові квартири не обладнані приладами обліку витрат теплової енергії на опалення. Однак ЛМКП "Львівтеплоенерго" повідомило територіальне відділення про те, що у будинку № 3 по вул. Героїв Крут у місті Львові квартира № 3 та квартира № 14 від'єднані від системи централізованого опалення, а ЛКП "Житловик-С" повідомило територіальне відділення про те, що у квартирі № 3 встановлено індивідуальне опалення.
(31) Отже, на думку адміністративної колегії територіального відділення,
ЛМКП "Львівтеплоенерго" при нарахуванні мешканцям будинку № 3 по вул. Героїв Крут у місті Львові плати за послуги з централізованого опалення та проведенні розрахунку вартості 1 м2 опалювальної площі застосовує опалювальну площу будинку 2 2 в різних розмірах, зокрема 821,1 м та 882,7 м2, та не включає опалювальну площу місць загального користування в опалювальну площу будинку, що суперечить вимогам Правил № 630 та призводить до необгрунтованого нарахування за послуги з централізованого опалення.
(32) Зважаючи на викладене, адміністративною колегією територіального відділення був зроблений висновок про те, що в будинку № 3 по вул. Героїв Крут у місті Львові опалюються місця загального користування, а ЛМКП "Львівтеплоенерго" при нарахуванні мешканцям будинку плати за централізоване опалення не включає у розрахунок опалювальну площу місць загального користування, що не відповідає вимогам Правил № 630 та призводить до необгрунтованого нарахування мешканцям цього будинку плати за послуги з централізованого опалення.
(33) Зазначені дії ЛМКП "Львівтеплоенерго" були кваліфіковані адміністративною колегією територіального відділення як порушення законодавства про захист економічної конкуренції, що передбачене частиною статті 13 та пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", а саме - зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з централізованого опалення у вигляді дії Підприємства (нарахування плати за послуги з централізованого опалення мешканцям будинку № 3 по вул. Героїв Крут у місті Львові в необгрунтованих розмірах), що може призвести до ущемлення інтересів споживачів послуг, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
9. ПІДСТАВИ ДЛЯ СКАСУВАННЯ РІШЕННЯ ТА ЗАКРИТТЯ ПРОВАДЖЕННЯ У СПРАВІ
(34) Аналіз Рішення та матеріалів справи № 1-02-2/2017 свідчить про те, що адміністративною колегією територіального відділення у ході розгляду справи № 1-02-2/2017 не обґрунтовано належним чином, що дії ЛМКП "Львівтеплоенрго", які полягають у порушенні вимог Правил № 630 та Методики № 359 в частині:
- нарахування мешканцям будинку № 3 по вул. Героїв Крут у місті Львові плати за послуги централізованого опалення з урахуванням різних розмірів опалювальних плащ, зокрема: 821,1 м2 та 882,7 м2;
- не включення опалювальної площі місць загального користування до опалювальних площ будинку, -
можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів і є такими, які неможливо було б установити за умов існування значної конкуренції на ринку.
(35) Так, за результатами аналізу Рішення та матеріалів справи № 1-02-2/2017 з'ясовано, що будинок № 3 по вул. Героїв Крут у місті Львові з 19.05.2015 обладнаний загальнобудинковим вузлом обліку теплової енергії (ВОТЕ) на опалення з ультразвуковим тепловим лічильником UltraheatДу 25, фірми Landis Gyr, Німеччина.
(36) При цьому постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 року № 869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги" (869-2011-п) затверджено Порядок формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води (далі - Порядок), який застосовується під час установлення органами місцевого самоврядування (далі - уповноважені органи), зокрема, тарифів на послуги з централізованого опалення для суб'єктів природних монополій, а також для суб'єктів господарювання на суміжних ринках та поширюється на таких суб'єктів під час розрахунку зазначених тарифів.
Відповідно до положень Порядку, суб'єктами господарювання можуть в установленому порядку встановлюватися двоставкові тарифи, зокрема на послуги з централізованого опалення. При цьому окремо визначаються умовно-постійна та умовно-змінна частини такого тарифу.
Відповідно до пункту 95 Порядку двоставковий тариф на послуги з централізованого опалення складається з:
- умовно-змінної частини тарифу, яка компенсує умовно-змінну частину витрат і визначається з розрахунку на 1 Гкал теплової енергії, використаної для централізованого опалення, або з розрахунку на 1 кв. метр загальної опалюваної площі відповідно до розрахункової норми витрат теплової енергії на опалення у відповідному населеному пункті для житлових будинків, не обладнаних лічильниками теплової енергії, та відповідної частини прибутку;
- річної (місячної) абонентської плати, яка компенсує умовно-постійну частину витрат на надання послуг з централізованого опалення і обчислюється з урахуванням теплового навантаження об'єкта теплоспоживання на 1 Гкал/год. для всіх категорій споживачів, а для населення за відсутності в житлових будинках приладів обліку - на 1 кв. метр загальної опалюваної площі відповідно до нормативної величини питомого теплового навантаження системи опалення у відповідному населеному пункті, та відповідної частини прибутку.
(37) Як вбачається зі змісту Рішення, ЛМКП "Львівтеплоенерго" листом від 28.10.2016 № 08-11723 повідомило територіальне відділення про те, що "нарахування кількості та вартості послуг з централізованого опалення у будинку № 3 по вул. Героїв Крут у м. Львів проводиться згідно з показами приладу обліку теплової енергії та встановлених тарифів..." та надало розрахунки вартості послуг з централізованого опалення по квартирі за адресою: вул. Героїв Крут, 3 кв. 7 за січень та лютий 2016 року.
(38) При цьому адміністративною колегією територіального відділення в ході розгляду Справи не з'ясовано, чи відповідають надані ЛМКП "Львівтеплоенерго" розрахунки вартості послуг з централізованого опалення, здійснені для окремого помешкання, вихідним даним та техніко-економічним показникам, які є необхідними для розрахунку двоставкового тарифу на послуги з централізованого опалення, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 3 грудня 2012 року № 605 "Про затвердження форм, необхідних для розрахунку двоставкових тарифів на теплову енергію, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води" (z2136-12) , зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 20 грудня 2012 року за № 213/22448.
(39) Отже, Рішення прийнято адмістративною колегією територіального відділення при неповному з'ясуванні обставин, які мають значення для справи.
(40) Крім цього, необхідно зазначити, що:
- визначення правомірності здійснення розрахунку метражу опалювальної площі (включення опалювальної площі місць загального користування до опалювальних площ будинку) та відповідно нарахування ЛЫКП "Львівтеплоенерго" плати за послуги з централізованого опалення;
- проведення коригування плати за послуги з централізованого опалення відповідно до Mетодики № 359 та Правил № 630;
- проведення інвентаризації (обстеження) будинку № 3 по вул. Героїв Крут у місті Львові на предмет ізоляції з утеплення місць загального користування не відноситься до компетенції органів Комітету, оскільки є прерогативою відповідних органів влади у сфері теплопостачання, зокрема, НКРЕКП, Mінрегіону та Держпродспоживслужби.
Це підтверджується наступним.
(4X) Статтею 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції" визначено, зокрема, що економічна конкуренція (конкуренція) - це змагання між суб'єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб'єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб'єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб'єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку.
(42) Статтею 3 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" визначено, що основними завданнями Антимонопольного комітету України є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики, зокрема, в частині здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб'єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції, сприяння розвитку добросовісної конкуренції.
(43) Комітет не наділений повноваженнями щодо здійснення контролю за дотриманням положень інших галузей законодавства, крім законодавства про захист економічної конкуренції.
(44) Статтею 2 Закону України "Про захист економічної конкуренції" визначено, що цим Законом регулюються відносини органів державної влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю із суб'єктами господарювання; суб'єктів господарювання з іншими суб'єктами господарювання, із споживачами, іншими юридичними та фізичними особами у зв'язку з економічною конкуренцією. Цей Закон застосовується до відносин, які впливають чи можуть вплинути на економічну конкуренцію на території України.
(45) Статтею 5 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" та статтею 1 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" визначено, що регулятором у сферах енергетики та комунальних послуг (до останніх належать, зокрема, сфери теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення) є НКРЕКП.
(46) Відповідно до Положення "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" (далі - Положення про НКРЕКП), затвердженого Указом Президента України від 10 вересня 2014 року № 715/2014 (715/2014) ,. контроль за дотриманням законодавства у сфері комунальних послуг здійснює, зокрема, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Згідно з підпунктом 8 пункту 3 Положення про НКРЕКП, одним з основних завдань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг є, зокрема, захист прав споживачів товарів (послуг) на ринку, що перебуває у стані природної монополі, та на суміжних ринках у сферах електроенергетики, теплопостачання, централізованого водопостачання і водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, у нафтогазовому комплексі.
(47) Отже, питання щодо дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства, яке регулює ринки, що знаходяться у сфері комунальних послуг, зокрема Методики № 359 та Правил № 630, знаходиться в межах компетенції НКРЕКП.
(48) Тобто, матеріали справи № 1-02-2/2017 містять інформацію про факт порушення ЛМКП "Львівтеплоенерго" законодавства, яке регулює ринки, що знаходяться у сфері комунальних послуг, зокрема Методики № 359 та Правил № 630, разом з тим у Рішенні відсутні факти та докази, які б свідчили про порушення ЛМКП "Львівтеплоенерго" законодавства про захист економічної конкуренції.
(49) Також у Рішенні територіального відділення відсутні обставини та докази, які можуть свідчити про порушення законодавства про захист економічної конкуренції ЛМКП "Львівтеплоенерго", що передбачене частиною першою статті 13 та пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з централізованого опалення шляхом дії Підприємства (нарахування плати за послуги з централізованого опалення мешканцям будинку № 3 по вул. Героїв Крут у місті Львові в необґрунтованих розмірах), що може призвести до ущемлення інтересів споживачів послуг, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
(50) Крім того, у Рішенні територіального відділення відсутні будь-які факти та докази, що такі дії ЛМКП "Львівтеплоенерго" були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
(51) Сукупність доказів, які були зібрані територіальним відділенням в ході розгляду справи № 1 -02-2/2017 та відображені в Рішенні адміністративної колегії територіального відділення, свідчить про факт порушення ЛМКП "Львівтеплоенерго" вимог законодавства, яке регулює ринки, що знаходяться у сфері комунальних послуг, зокрема Методики № 359 та Правил № 630, контроль за дотриманням яких знаходиться в межах компетенції НКРЕКП.
(52) Отже, у Рішенні не доведені обставини, які мають значення для справи і які визнано встановленими.
(53) Згідно із статтею 57 Закону України "Про захист економічної конкуренції" за результатами перевірки рішення органи Антимонопольного комітету України мають право, зокрема, скасувати рішення та припинити провадження у справі.
(54) Відповідно до частини першої статті 59 Закону України "Про захист економічної конкуренції" неповне з'ясування обставин, які мають значення для справи, недоведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими, невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи та неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права є підставою для зміни, скасування чи визнання недійсним рішення.
(55) На подання від 11.09.2017 № 13-01/178/330-зв про перевірку Рішення, надіслане до ЛМКП "Львівтеплоенерго" листом від 11.09.2017 № 200-20.6/06-9846 (яке згідно з повідомленням про вручення поштового відправлення № 0303507897854 отримано адресатом 27.10.2017), ЛМКП "Львівтеплоенерго" у встановлений строк відповіді не надало.
Враховуючи викладене, керуючись статтею 7 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", статтями 57 і 59 Закону України "Про захист економічної конкуренції" та пунктом 45 Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19 квітня 1994 року № 5, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 6 травня 1994 року за № 90/299 (z0090-94) (у редакції розпорядження Антимонопольного комітету України від 29 червня 1998 року № 169-р (z0471-98) ) (із змінами), Антимонопольний комітет України
ПОСТАНОВИВ:
Скасувати рішення адміністративної колегії Львівського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 24.03.2017 № 12-р/к у справі № 1-02-2/2017 та припинити провадження у зазначеній справі.
Голова Комітету
Ю. ТЕРЕНТЬЄВ
Джерело інформаціі: http://www.amc.gov.ua