КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ

ОКРЕМА ДУМКА

судді Конституційного Суду України Мельника М.І. стосовно Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 49 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) пункту 12 розділу I Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2014 року № 76-VIII

Конституційний Суд України (далі - Суд) у Рішенні у справі за конституційним поданням 49 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (254к/96-ВР) (конституційності) пункту 12 розділу I Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" (76-19) від 28 грудня 2014 року № 76-VIII від 22 травня 2018 року № 5-р/2018 (v005p710-18) (далі - Рішення) визнав таким, що не відповідає Конституції України (254к/96-ВР) (є неконституційним), підпункт 3 пункту 12 розділу I Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" (76-19) від 28 грудня 2014 року № 76-VIII (далі - Закон № 76).
Рішення (v005p710-18) містить ряд концептуальних недоліків, у зв'язку з чим вважаю за необхідне висловити щодо нього окрему думку.
1. Одним із конституційних принципів діяльності Суду є обґрунтованість ухвалених ним рішень (частина друга статті 147 Конституції України (254к/96-ВР) ). Така вимога до діяльності Суду також закріплена у Законі України "Про Конституційний Суд України" (2136-19) (стаття 2). Крім того, у цьому законі окремо передбачено необхідність обґрунтування зміни (розвитку, конкретизації) Судом своїх попередніх юридичних позицій. Так, частиною другою статті 92 Закону України "Про Конституційний Суд України" (2136-19) встановлено, що Суд може розвивати і конкретизувати юридичну позицію Суду у своїх наступних актах, змінювати юридичну позицію Суду в разі суттєвої зміни нормативного регулювання, яким керувався Суд при висловленні такої позиції, або за наявності об'єктивних підстав необхідності покращення захисту конституційних прав і свобод з урахуванням міжнародних зобов'язань України та за умови обґрунтування такої зміни в акті Суду.
У Рішенні (v005p710-18) Суд наголосив на необхідності розвинути і конкретизувати сформульовані ним раніше юридичні позиції щодо змісту положень частини третьої статті 22 Конституції України (254к/96-ВР) (абзац четвертий підпункту 2.2 пункту 2 мотивувальної частини). Однак Суд жодним чином не обґрунтував необхідності у такому розвитку і конкретизації, що свідчить про недотримання Судом конституційних і законодавчих приписів, а також вказує на відсутність передбачених законом підстав для розвитку (конкретизації) Судом своїх юридичних позицій щодо змісту положень частини третьої статті 22 Конституції України (254к/96-ВР) (визначених, зокрема, у рішеннях від 20 березня 2002 року № 5-рп/2002 (v005p710-02) , від 22 вересня 2005 року № 5-рп/2005 (v005p710-05) , від 11 жовтня 2005 року № 8-рп/2005 (v008p710-05) ).
По-перше, за час, який минув з моменту висловлення Судом попередніх юридичних позицій, не відбулося не лише суттєвої, а взагалі жодної зміни нормативного регулювання, яким керувався Суд при висловленні таких позицій - положення частини третьої статті 22 Конституції України (254к/96-ВР) залишаються незмінними з дня її прийняття.
По-друге, розвиток (конкретизацію) своїх попередніх юридичних позицій Суд здійснив без обґрунтування покращення цим захисту конституційних прав і свобод з урахуванням міжнародних зобов'язань України (у Рішенні (v005p710-18) не зазначено, чи змінилися міжнародні зобов'язання України у цій частині).
Виходячи з вимог закону та надзвичайної важливості вирішення цього питання для захисту конституційних прав і свобод, Суд щонайменше мав навести аргументи на користь застосованого ним нового підходу до розуміння положень частини третьої статті 22 Конституції України (254к/96-ВР) . Тим більше, що наразі складно дійти однозначного висновку про те, що змінені у такий спосіб у Рішенні (v005p710-18) попередні юридичні позиції Суду призведуть до покращення захисту конституційних прав і свобод.
Слід зазначити, що Суд не вперше не обтяжує себе виконанням вимог частини другої статті 92 Закону України "Про Конституційний Суд України" (2136-19) щодо необхідності обґрунтування зміни своєї попередньої юридичної позиції. Так, у Рішенні (v005p710-18) у справі за конституційним поданням 57 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (254к/96-ВР) (конституційності) Закону України "Про всеукраїнський референдум" (5475-17) Суд без жодного обґрунтування кардинально змінив свою юридичну позицію щодо можливості перевірки змісту закону України або іншого акта на відповідність Основному Закону України (254к/96-ВР) у тих випадках, коли суб'єкт звернення до Суду порушує питання про визнання акта неконституційним з підстав невідповідності його змісту Конституції України (254к/96-ВР) та порушення конституційної процедури його розгляду, ухвалення або набрання ним чинності -1.
__________
-1 Див.: Окрема думка (nd04d710-18) судді Конституційного Суду України Мельника М.І. стосовно Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 57 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (254к/96-ВР) (конституційності) Закону України "Про всеукраїнський референдум" [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.ccu.gov.ua/sites/default/files/docs/melnyk-4p_2018.pdf
2. У Рішенні (v005p710-18) Суд дійшов важливого висновку, згідно з яким положення частини третьої статті 22 Конституції України (254к/96-ВР) необхідно розуміти "як такі, що поширюються на всі існуючі права і свободи людини, гарантовані Конституцією України (254к/96-ВР) ". Фактично Суд дав тлумачення вказаної конституційної норми, згідно з яким при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу лише конституційних (а не всіх існуючих) прав і свобод людини.
Таке розуміння Судом вказаної конституційної норми, можливо, не викликало б застережень, якби воно ґрунтувалось на чітких, переконливих і логічних юридичних аргументах. Натомість обґрунтування Судом нової юридичної позиції є суперечливим і неоднозначним.
Так, за змістом Рішення (v005p710-18) обмеження щодо реалізації конституційних прав і свобод є звуженням змісту та обсягу таких прав і свобод. Це при тому, що частина третя статті 22 Конституції України (254к/96-ВР) встановлює, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускаєтьсязвуження змісту та обсягу існуючих конституційних прав і свобод. Цей конституційний припис посилюється положенням частини першої статті 64 Конституції України (254к/96-ВР) , яким передбачено, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бутиобмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України (254к/96-ВР) .
Натомість із загального висновку, якого дійшов Суд у Рішенні (v005p710-18) щодо цієї проблеми, випливає, що при ухваленні нових законів або внесенні змін до чинних законів допускаєтьсязвуження змісту або обсягу існуючих конституційних прав і свобод людини. Таке звуження не допускається, якщо воно (звуження) призводить до порушення сутності таких прав і свобод.
Проте закономірно виникає кілька питань: 1) наскільки правомірним є висновок Суду про допустимістьзвуження змісту або обсягу існуючих конституційних прав і свобод людини, якщо частиною третьою статті 22 Конституції України (254к/96-ВР) встановлено, що таке звуженняне допускається; 2) що слід розуміти під сутністю таких прав і свобод. Відповідь на ці питання ускладнює ще одна констатація Суду, згідно з якою, визначаючи права і свободи людини, гарантії цих прав і свобод, законодавець може лише розширювати, а не звужувати зміст конституційних прав і свобод та встановлювати механізми їх здійснення (хоча Основний Закон України (254к/96-ВР) забороняє звужувати не лише зміст, але й обсяг зазначених прав і свобод).
При цьому юридична позиція Суду щодо допустимості звуження змісту та обсягу існуючих конституційних прав і свобод людини (якщо таке звуження не призводить до порушення їх сутності) суперечить попереднім юридичним позиціям Суду щодо розуміння змісту та обсягу прав і свобод людини -2. Без усунення цієї суперечності нове розуміння Судом положення частини третьої статті 22 Конституції України (254к/96-ВР) , яке до того ж не ґрунтується на чітких, переконливих і логічних юридичних аргументах, на практиці може спричинити її неоднакове застосування та безпідставне обмеження конституційних прав і свобод.
__________
-2 Див., наприклад, Рішення Конституційного Суду України від 22 вересня 2005 року № 5-рп/2005 (v005p710-05) у справі про постійне користування земельними ділянками - [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.ccu.gov.ua/sites/default/files/ndf/5-rp/2005.doc; Рішення Конституційного Суду України від 11 жовтня 2005 року № 8-рп/2005 (v008p710-05) у справі про рівень пенсії і щомісячного довічного грошового утримання - [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.ccu.gov.ua/sites/default/files/ndf/8-rp/2005.doc
3. Одним з концептуальних недоліків Рішення (v005p710-18) є те, що для його обґрунтування Суд замість використання при його мотивуванні приписів Конституції України (254к/96-ВР) послався (до того ж некоректно) на положення рекомендаційного характеру, яке міститься в одному з документів Європейської Комісії "За демократію через право" (Венеціанська Комісія).
Так, неконституційність підпункту 3 пункту 12 розділу I Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" (76-19) від 28 грудня 2014 року № 76-VIII Суд обґрунтував порушенням конституційного принципу верховенства права, а саме такого його елемента, як юридична визначеність. Це порушення, на думку Суду, зумовлювалося невеликим періодом між оприлюдненням вказаного Закону (31 грудня 2014 року) та набранням чинності підпунктом 3 пункту 12 його розділу I (1 січня 2015 року). Аргументуючи таке порушення, Суд у Рішенні (v005p710-18) зробив посилання, за яким "у Доповіді "Верховенство права", схваленій Європейською Комісією "За демократію через право" на 86-му пленарному засіданні (Венеція, 25-26 березня 2011 року) (CDL-AD(2011)003rev) ... зазначено, що держава зобов'язана дотримуватись законів, які запровадила, і застосовувати їх у передбачуваний спосіб та з логічною послідовністю; передбачуваність означає, що закон має бути... проголошений наперед - до його застосування, та має бути передбачуваним щодо його наслідків" (абзац шостий підпункту 4.1 пункту 4 мотивувальної частини Рішення).
У такому посиланні у Суду не було жодної необхідності.
По-перше, Суд уже сформував юридичні підходи щодо розуміння юридичної визначеності як складової конституційного принципу верховенства права (наприклад, див. абзац третій підпункту 3.1 пункту 3 мотивувальної частини Рішення Суду від 29 червня 2010 року № 17-рп/2010 (v017p710-10) ).
По-друге, наведена частина Доповіді "Верховенство права", схваленої Венеціанською Комісією (далі - Доповідь), не може бути визнана застосовною до обґрунтування Рішення, оскільки насправді у ній ідеться про те, що "передбачуваність означає, що закон має бути, за можливості, проголошений наперед - до його застосування, та має бути передбачуваним щодо його наслідків" (пункт 44).
Таким чином, позиція Венеціанської Комісії щодо того, що закон має бути проголошений наперед, не є категоричною і однозначною, тобто допускається ("за можливості"), що закон може бути проголошений (оприлюднений) і після набрання ним чинності. Отже, цитата з Доповіді у такому вигляді не могла бути використана для обґрунтування неконституційності Закону № 76 (76-19) . Щоб забезпечити таке використання, Суд свідомо пішов на викривлення змісту вказаного положення Доповіді.
По-третє, у штучному притягуванні (та ще й у такий спосіб) зазначеного положення Доповіді до обґрунтування Рішення не було жодної необхідності ще й тому, що наведене положення Доповіді за змістом не є тотожним конституційному положенню про неприпустимість набрання чинності законом раніше дня його опублікування, що безпосередньо вказано у Конституції України (254к/96-ВР) . У частині п'ятій її статті 94 Основного Закону України (254к/96-ВР) зазначено, що "закон набирає чинності через десять днів з дня його офіційного оприлюднення, якщо інше не передбачено самим законом, але не раніше дня його опублікування". Тобто конституційний припис щодо порядку набрання чинності законами України є чітким, однозначним і зрозумілим. Крім того, він є відмінним від позиції Венеціанської Комісії.
Тому для обґрунтування неконституційності законодавчого положення у зв'язку з невеликим періодом між оприлюдненням закону та набранням ним чинності Суд мав послатися на вказаний конституційний припис, дати його розуміння у контексті принципу верховенства права (стаття 8 Конституції України (254к/96-ВР) ). Виходячи з такого розуміння та застосовуючи власні аргументи, Суд міг обґрунтовано довести, що визначена Законом № 76 (76-19) тривалість перехідного періоду при зміні законодавчого регулювання у цьому випадку є, вочевидь, недостатньою для належної адаптації відповідної категорії громадян до такого регулювання та підготовки їх до нової правової ситуації.
Суддя
Конституційного Суду України
М.МЕЛЬНИК
( Текст взято з сайту Конституційного Суду України )