ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

 N 2866/7/24-1117 від 18.02.2002
                                       На адресу ДПА в АР Крим,
                                       областях, м.Києві
                                       та Севастополі




     У зв'язку   з  численними  запитами  підпорядкованих  ДПА  та
платників податків щодо механізму та повноважень органів  ДПА  при
наданні   відстрочок   зі   сплати   фіксованого   сільгоспподатку
сільгосптоваровиробникам  в  результаті  виникнення  форс-мажорних
обставин ДПА України повідомляє таке.
     Закон України  від  17.12.98  р.  N  320-XIV  ( 320-14 ) "Про
фіксований сільськогосподарський податок"  та  постанова  КМУ  від
23.04.99 р.  N  658  (  658-99-п ) "Про затвердження Положення про
порядок справляння та  обліку  фіксованого  сільськогосподарського
податку"     визначають     механізм     справляння    фіксованого
сільгоспподатку,  що   сплачується   сільгосптоваровиробниками   у
грошовій формі або у вигляді поставок сільгосппродукції.
     Вказаними правовими   актами   не   визначено  головні  умови
користування податковим  кредитом,  а  також  не  зобов'язано  ДПА
України   розробити   порядок   відстрочення   сплати  фіксованого
сільгоспподатку.
     У зв'язку   з  наведеним,  у  ДПА  України  відсутні  правові
підстави для розробки  та  держреєстрації  відповідного  механізму
надання  відстрочок зі  сплати фіксованого    сільгоспподатку  для
сільгосптоваровиробників  у   результаті  виникнення форс-мажорних
обставин.
     Одночасно зазначаємо,  що п.18,2  ст.18  Закону  України  від
21.12.2000 р.  N 2181-III  (  2181-14  )  "Про  порядок  погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими фондами" встановлено,  що підлягає списанню  безнадійний
податковий борг, у тому числі пеня, нарахована на такий податковий
борг,  а також штрафні та фінансові санкції.  Однією із  складових
частин  безнадійного податкового боргу є податковий борг юридичних
або  фізичних  осіб,  що   виник   внаслідок   непереборної   сили
(форс-мажорних  обставин).  Норми зазначеної статті поширюються на
всіх платників податків, незалежно від галузевого підпорядкування.
     З метою забезпечення практичного впровадження п.  18.2 ст. 18
цього  Закону ДПА України розроблено Порядок списання безнадійного
податкового боргу платників податків, який затверджено наказом від
14.03.2001 р.  N 103 ( z0016-02  )  та  зареєстровано  в  Мін'юсті
України 10.01.2002 р. N 16/6304.
     На підставі   доручення   КМУ  від  28.02.2001  р.  N  2153/3
зазначений Порядок був узгоджений з Мінфіном України,  Мінпраці та
соцполітики  України  (до  складу  якого  увійшли  установи  Фонду
соцстраху України), Держмитслужбою України та ПФУ.
     Так, у  випадку  виникнення  форс-мажорних  обставин  платник
податків звертається до  контролюючого  органу  за  місцем  обліку
безнадійного  податкового  боргу  або  за  місцем своєї реєстрації
(якщо контролюючим є податковий орган) з письмовою заявою,  в якій
зазначаються суми податків,  зборів,  інших платежів,  які просить
списати.
     До заяви  обов'язково  додається будь-який з документів, який
підтверджує, що податковий борг вважається безнадійним.
     Факт непереборної сили підтверджується:
     - ТПП України - про настання обставин  непереборної  сили  чи
стихійного лиха на території України;
     - уповноваженими органами  іншої  держави,  які  легалізовані
консульськими  установами  України,  -  у  разі  настання обставин
непереборної сили чи стихійного лиха на території такої держави;
     - рішеннями Президента України про запровадження надзвичайної
екологічної ситуації в окремих місцевостях України,  затвердженими
ВРУ, або рішеннями  КМУ  про  визнання окремих місцевостей України
потерпілими  від   повені,   посухи,   пожежі   та   інших   видів
стихійного лиха;
     - висновками   інших   органів,   уповноважених   згідно   із
законодавством засвідчувати обставини форс-мажору.
     Враховуючи зазначене,  для списання безнадійного  податкового
боргу,     що     виник     внаслідок    форс-мажорних   обставин,
сільгосптоваровиробники  можуть  скористатися  нормами  наведеного
вище Порядку.

 Заступник Голови                                       Г.Оперенко

 "Бізнес-Бухгалтерія: право-податки-консультації"
 N 9/2, 07.03.2002