ВИКОНАВЧА ДИРЕКЦІЯ ФОНДУ СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ
                З ТИМЧАСОВОЇ ВТРАТИ ПРАЦЕЗДАТНОСТІ

                             Л И С Т

 N 01-16-341 від 11.03.2002




     У зв'язку  із численими зверненнями страхувальників і робочих
органів відділень Фонду щодо термінів подання звітності по  коштах
Фонду  та  порядку  застосування  штрафних  санкцій  при порушенні
строків її подання повідомляємо наступне.
     Діяльність Фонду  соціального страхування з тимчасової втрати
працездатності (далі - Фонд) регламентується Законом України  "Про
загальнообов'язкове  державне  соціальне  страхування  у зв'язку з
тимчасовою  втратою  працездатності  та   витратами,   зумовленими
народженням та похованням" від 18.01.2001 р.  N 2240 ( 2240-14  ),
який на  виконання статті 46 Конституції України ( 254к/96-ВР ) та
Основ  законодавства  України  про  загальнообов'язкове   державне
соціальне страхування ( 16/98-ВР ) безпосередньо визначає правові,
організаційні та фінансові основи зазначеного виду страхування.
     Закон України "Про порядок  погашення  зобов'язань  платників
податків  перед  бюджетами  та  державними  цільовими фондами" від
21.12.2000 р.   N   2181  (  2181-14  )  виходячи  з  назви  також
поширюється на діяльність Фонду,  відносячи його робочі органи  до
категорії  контролюючих.  Проте, згідно з преамбулою, Закон N 2181
( 2181-14 ) є спеціальним законом з питань оподаткування,  тоді як
Закон  N  2240  ( 2240-14 ) - основоположний закон з окремого виду
державного соціального страхування.  З огляду на це,  а  також  на
терміни  набуття  чинності  цих  Законів  положення  Закону N 2181
( 2181-14   )   повинні   застосовуватись   органами    Фонду    і
страхувальниками у випадку,  коли аналогічні норми або механізм їх
застосування не передбачені Законом N 2240 ( 2240-14 ).  До  таких
положень  треба віднести порядок списання розстрочення і стягнення
заборгованості по коштах Фонду.
     Питання щодо  строків  подання  звітності  виникає  внаслідок
розбіжності у строках  подання  податкових  декларацій  згідно  із
Законом N  2181 ( 2181-14 ) та  звітами по коштах  Фонду за формою
N 4-ФСС ТВП відповідно  до  Інструкції  про  порядок  надходження,
обліку   та   витрачання  коштів   Фонду  соціального  страхування
тимчасової   втрати   працездатності,   затвердженої    постановою
правління Фонду від 26.06.2001 р. N 16 ( v0016503-01 ).
     Згідно з пунктом 1.11 Закону N 2181  (  2181-14  )  податкова
декларація,  розрахунок  -  це  документ,  що  подається платником
податків  до  контролюючого  органу  у  строки   та   за   формою,
установлені   законодавством,   на   підставі  якого  здійснюється
нарахування та/або сплата податку, збору (обов'язкового платежу).
     Якщо виділене вище у тексті стосується слова "документ", то в
цьому  випадку  слід  зазначити,  що  підставою  для   нарахування
страхових внесків  є  норми  Закону  N 2240 ( 2240-14 ) (а не дані
звітної форми N 4-ФСС ТВП) і термін сплати внесків не залежить від
факту  подання  або неподання звітності,  У такому випадку звіт по
коштах Фонду не є податковою декларацією.
     Якщо ж    виділене    у    тексті    відноситься   до   слова
"законодавство", то зазначаємо, що строки подання звітної форми по
коштах  Фонду та її форма встановлені правлінням Фонду на підставі
положень Закону  N  2240  (  2240-14  )  (пункт  4   статті   11).
Страхувальники       зобов'язані      вести      облік      коштів
загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку
з  тимчасовою  втратою  працездатності  та витратами,  зумовленими
народженням  та  похованням,  своєчасно  подавати  органам   Фонду
встановлену звітність щодо цих коштів згідно з пунктом 4 частини 2
статті 27 Закону N 2240 ( 2240-14 ).  Нормативно-правовим актом  у
цьому  випадку  є  Інструкція N 16,  яку затверджено відповідно до
Закону N 2240 ( 2240-14 ).
     Таким чином,  за визначенням,  строк подання звіту по  коштах
Фонду не може встановлюватися нормами Закону N 2181 ( 2181-14 )  і
при  визначенні  терміну  його  подання  слід  керуватися вимогами
Інструкції N 16.
     При цьому  слід  зазначити,  що  Законом  N  2240 ( 2240-14 )
застосування штрафних санкцій  за  несвоєчасне  подання  звітності
безпосередньо  не  передбачено.  На  підставі  пункту  6 частини 1
статті 28 Закону  N  2240  (  2240-14  )  у  таких  випадках  слід
керуватися   статтями   165-1  та   244-а   Кодексу  України   про
адміністративні порушення  (  80732-10,  80731-10  ).   Ураховуючи
наведене,  застосування  штрафних  санкцій  за  неподання звіту по
коштах Фонду на підставі статті 17 Закону N 2181 ( 2181-14 )  буде
неправомірним.    Аналогічне    твердження   міститься   в   листі
Міністерства    праці    та   соціальної   політики   України  від
22.01.2002 р. N 20-33 ( v0-33203-02 ), що додається.

 Директор                                               Б.Бочкалов

 "Баланс", N 12, 19.03.2002 р.