ПОСТАНОВА
Іменем України
09 вересня 2019 року
Київ
справа №823/1679/18
адміністративне провадження №К/9901/18072/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Білак М.В.,
суддів: Єресько Л.О., Калашнікової О.В.,
розглянув в порядку письмового провадження справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1 - офіційного представника ініціативної групи зі збору підписів виборців багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Черкаської міської ради
на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 6 листопада 2018 року (головуючий суддя - Гаращенко В.В.)
та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 28 травня 2019 року (головуючий суддя - Аліменко В.О., судді: Безименна Н.В., Бєлова Л.В.)
у справі №823/1679/18
за позовом депутата Черкаської міської ради ОСОБА_2
до Черкаської міської виборчої комісії Черкаської області,
треті особи: ОСОБА_3, ОСОБА_1 офіційний представник ініціативної групи зі збору підписів виборців багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Черкаської міської ради на підтримку пропозиції про відкликання депутата Черкаської міської ради ОСОБА_2 за народною ініціативою,
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
I. РУХ СПРАВИ
1. У квітні 2018 року ОСОБА_2 звернувся до суду з вказаним позовом, в якому, з урахуванням уточнених вимог, просив:
- визнати протиправними дії Черкаської міської виборчої комісії Черкаської області щодо узагальнення матеріалів по відкликанню депутата місцевої ради ОСОБА_4 ;
- зобов`язати Черкаську міську виборчу комісію Черкаської області прийняти рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_4 ;
- визнати незаконними збори виборців та скасувати рішення зборів виборців, викладене в протоколі зборів виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутатів Черкаської міської ради від багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Черкаської міської ради за народною ініціативою, прийняте на зборах виборців 30 березня 2018 року, місце проведення зборів: місто Черкаси, вулиця АДРЕСА_1
2. В обґрунтування позовних вимог зазначив, що всупереч вимог Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (93-15) його не допущено до участі у зборах виборців 30 березня 2018 року на яких вирішувалось ініціювання питання про його відкликання. Відповідне оголошення в засобах масової інформації про проведення зборів виборців розміщено не було. Збори виборців проведено в приміщенні, де зареєстрований обласний благодійний фонд "Країна Баскетболія", тобто у місці видачі благодійної допомоги. При цьому, секретарем зборів виборців була ОСОБА_5, яка одночасно є керівником обласного благодійного фонду "Країна Баскетболія". Крім того, за адресою місця проведення зборів виборців також зареєстровано ТОВ "Група Венето", де здійснюється виплата заробітної плати, керівником якого є ініціатор зборів виборців ОСОБА_6 . На вказаних зборах виборців прийнято рішення про внесення пропозиції про відкликання депутатів Черкаської міської ради від багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Черкаської міської ради ОСОБА_7, ОСОБА_2, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, за народною ініціативою. Для цього на зборах виборців було утворено ініціативну групу, до складу якої ввійшла 61 особа. Також, на зборах визначено офіційних представників ініціативної групи по кожному депутату, що відкликається. Вважає, що визначення п`яти офіційних представників однієї і тієї ж ініціативної групи на зборах тих же самих виборців суперечить нормам чинного законодавства, оскільки відповідно до Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (93-15) вбачається діяльність лише одного офіційного представника ініціативної групи. До того ж збори проводилися по п`яти депутатам одночасно в один і той же час, при цьому складено 5 різних протоколів, оригінали яких подано до виборчої комісії. Також зазначив, що Черкаська міська виборча комісія не здійснила перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням органів ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості), як того вимагають положення абзацу другого частини другої статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Позивач стверджує, що він добросовісно виконує повноваження депутата, тому жодна із підстав для відкликання, які визначені частиною першою статті 37 Закону України "Про статус депутата місцевих рад" не можуть бути до нього застосовані. На підставі наведеного вважає, що Черкаська міська виборча комісія мала припинити ініціативу щодо його відкликання з посади депутата, однак вчинила протиправні дії щодо узагальнення матеріалів по його відкликанню, як депутата.
3. Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 25 липня 2018 року провадження у справі в частині позовних вимог про визнання незаконними зборів виборців та скасування рішення зборів виборців, викладеного в протоколі зборів виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутатів Черкаської міської ради від багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Черкаської міської ради за народною ініціативою, прийняте на зборах виборців 30 березня 2018 року - закрито.
4. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 6 листопада 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 28 травня 2019 року, позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Черкаської міської виборчої комісії Черкаської області щодо узагальнення матеріалів по відкликанню депутата Черкаської міської ради ОСОБА_4 . Зобов`язано Черкаську міську виборчу комісію Черкаської області розглянути питання про припинення ініціативи щодо відкликання депутата Черкаської міської ради ОСОБА_4 та прийняти відповідне рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
5. Не погоджуючись з вказаними рішеннями судів попередніх інстанцій, ОСОБА_1, як офіційний представник ініціативної групи зі збору підписів виборців багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Черкаської міської ради звернувся з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати, ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що за результатами проведених 30 березня 2018 року зборів виборців багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Черкаської міської ради на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Черкаської міської ради за народною ініціативою, зокрема, ОСОБА_2, складено протокол, відповідно до якого:
- внесено пропозицію про його відкликання з посади депутата;
- створено ініціативну групу для збирання підписів виборців у кількості 61 та затверджено склад групи;
- обрано ОСОБА_1 офіційним представником зі збору підписів виборців багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Черкаської міської ради на підтримку пропозиції про відкликання депутата Черкаської міської ради ОСОБА_2 за народною ініціативою;
- затверджено форму підписного листа для збирання підписів на підтримання ініціативи про відкликання депутата Черкаської міської ради ОСОБА_2 за народною ініціативою.
7. 1 квітня 2018 року офіційний представник ініціативної групи ОСОБА_1 повідомив Черкаську міську виборчу комісію про проведення вказаних зборів та надав витяг з протоколу зборів.
8. 2 квітня 2018 року Черкаська міська виборча комісія повідомила депутатів міської ради, в тому числі ОСОБА_2, відносно яких розпочато процедуру відкликання, політичні партії та їх осередки, які висували відповідних депутатів та Черкаську міську раду про проведення зборів виборців.
9. 21 квітня 2018 року до Черкаської міської виборчої комісії від представника ініціативної групи з відкликання депутата Черкаської міської ради за народною ініціативою надійшли підписні листи щодо внесення пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_2
10. 22 квітня 2018 року Черкаська міська виборча комісія відкрила безперервне засідання та розпочала перевірку поданих підписних листів та затвердила фактичну кількість - 2017 підписів у підписних листах на підтримку ініціативи про відкликання депутата ОСОБА_2
11. У зв`язку з прийнятим на засіданні рішенням про звернення до правоохоронних органів та органів ведення Державного реєстру виборців для залучення їх до вибіркової перевірки підписів у підписних листах, оголошено перерву.
12. 25 квітня 2018 року засідання комісії продовжено, на якому її юрист ОСОБА_14 повідомив про направлення звернень до органів національної поліції, прокуратури та органів ведення державного реєстру виборців про їх залучення до процесу перевірки. Одночасно повідомив, що відповіді на звернення комісія не отримала, але працівники органів ведення Державного реєстру виборців Соснівського та Придніпровського районів міста Черкаси в усній формі повідомили про готовність взяти участь у процедурі перевірки підписів.
13. На цьому ж засіданні прийнято рішення про направлення офіційного листа TOB телерадіокомпанія "ВІККА" для замовлення рухомого рядка з метою сповіщення виборців багатомандатного виборчого округу міста Черкаси про перевірку підписів та інформації, що міститься у підписних листах, та способу перевірки цих даних; затвердження форми заяви-підтвердження достовірності даних та підпису виборців, що містяться у підписних листах. Місцем перевірки достовірності відомостей у підписних листах та підписів виборців визначено кабінет № 100, за адресою: вулиця Б. Вишневенького, 36 у місті Черкаси.
14. Також Черкаською міською виборчою комісією прийнято рішення стосовно порядку проведення перевірки в рамках встановлених Законом термінів для перевірки підписних листів та перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та вибіркової перевірки їх підписів, шляхом повідомлення в засобах масової інформації виборців багатомандатного округу міста Черкаси про місце проведення такої перевірки, та перевірка їх: паспортних даних та підписів, про що виборці, що звертатимуться, мають скласти в Черкаській міській виборчій комісії Черкаської області відповідні заяви-підтвердження достовірності даних, що містяться про них у підписних листах.
15. Головою комісії ОСОБА_13 надано доручення юристу комісії ОСОБА_14 підготувати листа до TOB ТРК "ВІККА" для замовлення на безоплатній основі рухомого рядка з метою сповіщення виборців багатомандатного виборчого округу міста Черкаси про перевірку підписів та інформації, що міститься у підписних листах, та способу перевірки цих даних.
16. У зв`язку з необхідністю проведення процедури перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах та вибіркової перевірки їх підписів, оголошено перерву в засіданні комісії.
17. 2 травня 2018 року засідання було продовжено, однак відповіді від органів ведення Державного реєстру виборців комісією не отримано.
18. Зі змісту листа-відповіді головного управління національної поліції в Черкаській області (вх. № 45/04, час надходження 16:25) комісією встановлено, що сам лист не містить доказів щодо неправильності оформлення підписних листів, недостовірності відомостей про громадян, які містяться у підписних листах, чи неправомірності вибіркової перевірки підписів громадян у підписних листах (не менше 10 відсотків), а також невідповідності необхідній кількості підписів громадян за відкликання депутатів місцевої ради, що встановлена частиною першою статті 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
19. Крім того, комісією встановлено, що в органі ведення Державного реєстру виборців під час розгляду звернення виборчої комісії не ставилося під сумнів волевиявлення громадян щодо відкликання депутатів.
20. За даними протоколу засідання комісії від 2 травня 2018 року члени виборчої комісії чергували зранку 26 квітня 2018 року по 2 травня 2018 року у приміщені та відбирали у виборців багатомандатного виборчого округу міста Черкаси, які виявили бажання прийти задля підтвердження достовірності свого підпису та відомостей про себе у підписному листі, відповідні заяви-підтвердження.
21. У протоколі комісія висловила твердження за результатами перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах та вибіркової перевірки їх підписів, встановлено достовірність відомостей про громадян, що містяться у підписних листах, а також те, що усі громадяни, що поставили свій підпис у підписних листах є виборцями багатомандатного виборчого округу міста Черкаси. Також відповідно до наданих виборцями в результаті вибіркової перевірки заяв-підтверджень комісією встановлено та підтверджено достовірність підписів виборців у підписних листах.
22. Згідно з відомостями, що містяться в протоколі засідання комісії від 2 травня 2018 року, під час перевірки достовірності підписів виборців у підписних листах за відкликання депутата Черкаської міської ради ОСОБА_2 за народною ініціативою, до комісії прийшли 252 виборця багатомандатного виборчого округу міста Черкаси, які власноруч підписали 252 заяви-підтвердження, чим підтвердили достовірність відомостей про громадян, та їх підписи особисто внесені до підписних листів про відкликання депутата ОСОБА_2 .
23. За результатами дослідження вказаних матеріалів (заповнені підписні листи, протокол зборів з усіма додатками тощо), отриманих від офіційного представника ініціативної групи з відкликання депутата Черкаської міської ради ОСОБА_2 за народною ініціативою, комісія прийняла протокольне рішення, оформлене в подальшому постановою №1 від 2 травня 2018 року, про їх повну відповідність статтям 38- 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Звернутись до суду щодо скасування ухвали про забезпечення позову в справі № 823/1679/18 за позовом ОСОБА_2 та після скасування ухвали вирішити питання про звернення до вищого керівного органу політичної партії "Партія Вільних Демократів", місцева організація якої висунула депутата Черкаської міської ради ОСОБА_2, щодо розгляду питання про відкликання ОСОБА_2 за народною ініціативою та прийняття відповідного рішення.
24. Так, ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2018 року вжито заходи забезпечення адміністративного позову та заборонено Черкаській міській виборчій комісії приймати рішення про звернення до вищого керівного органу партії, місцевої організації яка висувала депутата ОСОБА_2, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, до набрання законної сили відповідним рішенням.
25. Постановою Центральної виборчої комісії №91 від 12 червня 2018 року припинено повноваження усього складу Черкаської міської виборчої комісії у зв`язку з систематичним порушенням законодавства та постановою №93 від 15 червня 2018 року сформовано новий склад Черкаської міської виборчої комісії.
26. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 2 липня 2018 року ухвалу Черкаського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2018 року скасовано та відмовлено у задоволенні заяви депутата Черкаської міської ради ОСОБА_2 про забезпечення позову.
27. 5 липня 2018 року Черкаською міською виборчою комісією прийнято постанову №24, якою на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії "Партія Вільних Демократів" від 5 липня 2018 року про відкликання депутата ОСОБА_2 ., вирішено визнати обраним депутатом Черкаської міської ради ОСОБА_3, який є наступним за черговістю зареєстрованим кандидатом в депутати до Черкаської міської ради за списком місцевої організації політичної партії "Партія Вільних Демократів".
IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
28. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що Черкаська міська виборча комісія не вжила усіх необхідних заходів та не здійснила перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, вибіркову перевірку їх підписів. При цьому, комісія узагальнила матеріали по відкликанню депутата Черкаської міської ради ОСОБА_2 та визнала їх достатніми для прийняття рішення про відкликання останнього з посади депутата, що вказує на неправомірність таких дій комісії.
29. Суд першої інстанції зазначив, що порушення процедури оформлення та перевірки підписних листів виборців є підставою для прийняття рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради, тому для відновлення порушених прав позивача необхідно зобов`язати Черкаську міську виборчу комісію Черкаської області розглянути питання про припинення ініціативи щодо відкликання депутата Черкаської міської ради ОСОБА_2 та прийняти відповідне рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом.
30. З огляду на те, що прийняття рішень у процесі відкликання депутата місцевої ради віднесено до повноважень колегіального органу - виборчої комісії, яка приймає рішення шляхом голосування, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення вимоги про зобов`язання комісії прийняти конкретне рішення. Разом з тим, під час прийняття рішення виборча комісія зобов`язана враховувати висновки суду, викладені в даному рішенні.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
31. Скаржник у своїй касаційній скарзі зазначив, що судами не встановлено жодних обставин, які б свідчили б про наявність порушень під час ініціювання відкликання депутата ОСОБА_2, збору підписів, або у самих поданих документах, тобто порушень, які є виключною підставою відповідно до частини п`ятої статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" для припинення ініціативи. Більше того судом першої інстанції відхилено частину доводів позивача про порушення процедури проведення зборів виборців та неналежного місця проведення зборів, оскільки вони не знайшли свого підтвердження під час судового розгляду.
32. Отже, на думку скаржника, судові рішення не відповідають частині п`ятій статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", оскільки визначені законом підстави для припинення ініціативи відсутні, а можливі порушення порядку проведення комісією перевірки у будь-якому разі не можуть бути приводом для припинення ініціативи.
33. Скаржник наголошує на тому, що Черкаська міська виборча комісія вже прийняла рішення про звернення до вищих керівних органів партій щодо відкликання депутата ОСОБА_2 . Вказане рішення не скасовано ані судом ані виборчою комісією, у зв`язку є чинним. Враховуючи це, виборча комісія не має права розглядати питання про припинення ініціативи.
34. Таким чином, судові рішення не відповідають статті 19 Конституції України, частині п`ятій статті 42 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" оскільки комісія не може розглянути питання про припинення ініціативи, поки не скасовано у встановленому порядку рішення про звернення до партії.
35. У відзиві на касаційну скаргу представник позивача посилаючись на законність та обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій, просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів - без змін.
V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ
36. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України (2747-15) ), вважає за необхідне зазначити наступне.
37. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
38. Оскільки судові рішення фактично оскаржуються в частині задоволених позовних вимог, а в іншій частині судові рішення відповідачем не оскаржуються, то колегія суддів перевіряє їх законність та обґрунтованість лише у цій частині.
39. Спірні відносини, що склались між сторонами регулюються Конституцією України (254к/96-ВР) , Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" (93-15) , який відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) , Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) , інших законів України визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.
40. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.
41. Статтею 37 вказаного Закону встановлено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
42. Відповідно до положень статті 38 цього Закону право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
43. Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше, зокрема, 300 осіб для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради. Не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
44. У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити, зокрема, районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - не менше 50 осіб.
45. У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради, зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.
46. До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов`язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов`язково містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв`язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (1382-15) (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.
47. Статтею 39 цього Закону встановлено, що у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.
48. Згідно з вимогами пункту 1 частини першої статті 40 Закону №93-IV на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.
49. Відповідно до пункту 2 частини другої статті 40 Закону №93-IV з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - двадцять днів.
50. Як вбачається з частини третьої та четвертої статті 40 Закону №93-IV форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб`єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).
51. Крім того підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.
52. Відповідно до вимог частини четвертої статті 40 Закону №93-IV член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті. Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.
53. Згідно з вимогами частин першої статті 41 Закону №93-IV після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.
54. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів (п. 1 ч. 2 ст. 41 Закону №93-IV).
55. Пунктом 2 абзацу 2 частини другої статті 41 Закону №93-IV визначено, що на цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: 2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів.
56. Відповідно до вимог частини четвертої статті 41 Закону №93-IV за результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.
57. З аналізу наведених норм Закону №93-IV (93-15) вбачається, що територіальна виборча комісія повинна перевірити правильність оформлення наданих їй підписних листів, а також достовірність відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, вибіркову перевірку їх підписів - не менше ніж 10 відсотків від загальної кількості.
58. Вказані дії комісія повинна вчинити із залученням органів ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів.
59. Як встановлено судами попередніх інстанцій, комісія не прийняла до уваги інформацію юриста ОСОБА_14 про повідомлення в усній формі працівників органів ведення Державного реєстру виборців Соснівського та Придніпровського районів міста Черкаси щодо готовності взяти участь у процедурі перевірки підписів та не вжила додаткових заходів для виклику вказаних працівників.
60. Натомість комісія фактично розпочала процедуру повторного збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_2, оголосивши через TOB телерадіокомпанія "ВІККА" про збір заяв громадян на підтвердження своїх підписів у підписних листах.
61. З огляду на наведене, суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку, що такі дії комісії не передбачені Законом №93-IV (93-15) та знаходяться поза межами її повноважень в розумінні частини другої статті 19 Конституції України, оскільки право збору підписів на підписних листах покладено на ініціативні групи виборців, а не на виборчу комісію.
62. Судами також встановлено, що всупереч частини п`ятої статті 40 Закону №93-IV збір заяв громадян відбувався у приміщенні Черкаської міської ради за адресою: вул. Б. Вишневецького, 36 у м. Черкаси.
63. Крім того, суди правильно зазначили, що збір заяв громадян, відповідно до змісту протоколу комісії від 2 травня 2018 року, відбувався поза її засіданням шляхом чергування окремих членів комісії, що є неприпустимим, оскільки перевірка підписів у підписних листах повинна здійснюватися у безперервному засіданні комісії.
64. Також суди дійшли вірного висновку, що незважаючи на наявність у комісії достатньо часу для вибіркової перевірки підписів виборців з 22 квітня 2018 року по 11 травня 2018 року включно, остання не вживала заходів для залучення працівників органів ведення Державного реєстру виборців Соснівського та Придніпровського районів міста Черкаси, які, як повідомив ОСОБА_14 на засіданні комісії, в усній формі висловили готовність взяти участь у процедурі перевірки підписів.
65. Наведене вказує на недоведеність з боку відповідача правомірності своїх дій відповідно до частини другої статті 77 КАС України, які ставляться під сумнів позивачем.
66. З огляду на наведене, колегія суддів вважає правильними висновки судів першої та апеляційної інстанції про те, що Черкаська міська виборча комісія не вжила усіх необхідних заходів та не здійснила перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, вибіркову перевірку їх підписів. При цьому, комісія узагальнила матеріали по відкликанню депутата Черкаської міської ради ОСОБА_2 та визнала їх достатніми для прийняття рішення про відкликання останнього з посади депутата, що вказує на неправомірність таких дій комісії.
67. Враховуючи те, що порушення процедури оформлення та перевірки підписних листів виборців, відповідно до змісту частини шостої статті 41 Закону №93-IV, є підставою для прийняття рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради, суди обґрунтовано зазначили, що для відновлення порушених прав позивача необхідно зобов`язати Черкаську міську виборчу комісію Черкаської області розглянути питання про припинення ініціативи щодо відкликання депутата Черкаської міської ради ОСОБА_2 та прийняти відповідне рішення з урахуванням наданої правової оцінки.
68. Крім того, як встановлено апеляційним судом постановою Черкаської міської виборчої комісії Черкаської області від 15 грудня 2018 року №40 припинено ініціативу щодо відкликання депутата Черкаської міської ради ОСОБА_2 . та визнано такою, що втратила чинність постанова від 5 липня 2018 року №19 "Про звернення до вищого керівного органу Політичної партії "Партія вільних демократів", місцева організація якої висувала депутата Черкаської міської ради ОСОБА_2, щодо розгляду питання про відкликання депутата Черкаської міської ради ОСОБА_2 за народною ініціативою та прийняття відповідного рішення".
69. Отже, суди попередніх інстанцій дослідивши обставини справи у своїй сукупності, дійшли правильного висновку про часткове задоволення позову.
70. Відповідно до частини першої статті 350 КАС суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанції не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
71. Враховуючи наведене, колегія суддів приходить до висновку, що судами першої та апеляційної інстанції не допущено неправильного застосування норм матеріального права, у зв`язку з чим касаційна скарга, в межах її доводів, не підлягає задоволенню.
72. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 341, 345, 356 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 - офіційного представника ініціативної групи зі збору підписів виборців багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Черкаської міської ради залишити без задоволення, а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 6 листопада 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 28 травня 2019 року у справі №823/1679/18 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
...........................
...........................
...........................
М.В. Білак
Л.О. Єресько
О.В. Калашнікова,
Судді Верховного Суду