ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 листопада 2017 року
Справа № 910/17999/16
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючий суддя: судді:
Алєєва І.В. (доповідач), Дроботова Т.Б., Рогач Л.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу
Обслуговуючого гаражно-будівельного кооперативу "Волгоградський"
на постанову
Київського апеляційного господарського суду від 06.06.2017
у справі
№ 910/17999/16 Господарського суду міста Києва
за позовом
Обслуговуючого гаражно-будівельного кооперативу "Волгоградський"
до
Київської міської ради
треті особи
1.Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), 2.Комунальне підприємство з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд"
про
визнання бездіяльності незаконною та зобов'язання вчинити дії,
за участю представників сторін:
від позивача:
Трубєцкой С.Г., Некрасов О.С.,
від відповідача:
Власенко І.І.,
від третьої особи 1:
Сергієнко А.А.,
від третьої особи 2:
не з'явився
В С Т А Н О В И В:
Рішенням господарського суду міста Києва від 28.02.2017 у справі № 910/17999/16 позовні вимоги задоволено частково. Зобов'язано Київську міську раду розглянути у встановленому законом порядку поданий 21.09.2015 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5514га (кадастровий номер 8000000000:62:029:0030) ОГБК "Волгоградський" для експлуатації та обслуговування тимчасової автостоянки на вул. Шолом-Алейхема, 5-в у Деснянському районі міста Києва та прийняти рішення щодо його затвердження чи відмови у затвердженні. В іншій частині позовних вимог відмовлено. Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.
Постановою Київського апеляційного господарського суду від 06.06.2017 у справі № 910/17999/16 вищезазначене судове рішення місцевого господарського суду скасовано в частині задоволення позовних вимог та стягнення з Київської міської ради судових витрат. В цій частині прийнято нове рішення, яким відмовлено у задоволенні позовних вимог. В іншій частині рішення залишено без змін. Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.
Позивач, Обслуговуючий гаражно-будівельний кооператив "Волгоградський", з прийнятою постановою апеляційної інстанції не погодився та звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить її скасувати та залишити без змін судове рішення місцевого господарського суду.
Обґрунтовуючи підстави звернення до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, скаржник посилається на порушення господарським судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 25.09.2017 зазначена касаційна скарга прийнята до провадження та призначена до розгляду.
Ухвалою від 10.10.2017 Вищий господарський суд України відклав розгляд касаційної скарги.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 24.10.2017 задоволено клопотання позивача про продовження строку розгляду касаційної скарги по даній справі, продовжено строк її розгляду на п'ятнадцять днів та відкладено розгляд касаційної скарги.
У письмових відзивах на касаційну скаргу відповідач та треті особи просили оскаржувану постанову апеляційної інстанції залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.
В призначеному судовому засіданні касаційної інстанції 07.11.2017 представник скаржника підтримав вимоги касаційної скарги, представники відповідача та першої третьої особи заперечували проти її задоволення. Комунальне підприємство з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" уповноваженого представника не направило. Явка не визнавалась обов'язковою.
Перевіривши правильність застосування господарськими судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, проаналізувавши доводи касаційної скарги та додаткових поясненнях до неї, Вищий господарський суд України дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги Обслуговуючого гаражно-будівельного кооперативу "Волгоградський".
Як було встановлено господарськими судами попередніх інстанцій, Обслуговуючий гаражно-будівельний кооператив "Волгоградський" через Приватне підприємство "Київземресурс" передав в Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на розгляд Київської міської ради проект землеустрою щодо відведення Обслуговуючому гаражно-будівельному кооперативу "Волгоградський" земельної ділянки площею 0,5514 га (кадастровий номер 8000000000:62:029:0030) для експлуатації та обслуговування тимчасової автостоянки на вул. Шолом-Алейхема, 5-в у Деснянському районі міста Києва (категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, справа № 9617).
У правому нижньому куті титульного аркуша спірного проекту землеустрою (інв. № Д-000667) міститься відмітка ДЦ ЗР - КМДА - КІЗВ 21.09.2015 "Файл перевірено та прийнято до бази даних" (інв. № Д-000667). Електронний документ перевірено та внесено до Державного земельного кадастру 27.07.2015, про що свідчить відмітка у лівому верхньому куті спірного проекту землеустрою.
Також судами встановлено, що листом від 11.08.2015 № 057041-14425 Обслуговуючий гаражно-будівельний кооператив "Волгоградський" було повідомлено про результати опрацювання Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОГБК "Волгоградський" для експлуатації та обслуговування тимчасової автостоянки на вул. Шолом-Алейхема, 5-в у Деснянському районі м. Києва, відповідно до якого надання земельної ділянки суперечить чинному законодавству, зокрема ст. 134 Земельного кодексу України. Цим же листом повідомлено контактні дані куди можна звертатись за інформацією по суті питання. Листом від 18.09.2015 № 057041-16955 Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради додатково повідомив ОГБК "Волгоградський", що інформація щодо відсутності підстав надання земельної ділянки викладена у листі від 11.08.2015.
Рішенням Київської міської ради від 18.04.2013 № 194/9251 (ra0194023-13) "Про ведення міського земельного кадастру" відповідно до Земельного кодексу України (2768-14) , законів України "Про оренду землі" (161-14) , "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" (5245-17) , "Про землеустрій" (858-15) , "Про оцінку земель" (1378-15) , "Про столицю України - місто-герой Київ" (401-14) , "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) , з метою забезпечення вирішення питань передачі (надання) земельних ділянок у власність або в користування із земель комунальної власності міста Києва, для встановлення місця розташування об'єктів землеустрою на території міста, їхніх меж, розмірів, правового статусу, визначення грошової оцінки земельних ділянок, здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності та для прийняття відповідних рішень органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування Київська міська рада зобов'язала Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) забезпечити внесення до міського земельного кадастру при організації землеустрою та здійсненні контролю за використанням і охороною земель комунальної власності територіальної громади міста Києва інформації (даних) про земельні ділянки, право комунальної власності територіальної громади міста на які зареєстровано в установленому законом порядку; земельні ділянки, передані рішеннями Київської міської ради у власність чи користування та щодо яких Київською міською радою прийнято рішення про їх продаж, в тому числі на конкурентних засадах (аукціонах); договори оренди та купівлі-продажу земельних ділянок, орендодавцями та продавцями яких є Київська міська рада; нормативну грошову оцінку земель відповідно до рішень Київської міської ради про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста; рішення Київської міської ради про затвердження програм використання та охорони земель міста, розвитку зеленої зони та концепції формування зелених насаджень міста, а також про інші рішення Київської міської ради, що визначають правовий режим земель міста; матеріали інвентаризації земель міста, проведеної на виконання Постанови Верховної Ради України "Про земельну реформу" (563-12) , рішень Київської міської ради та її виконавчого органу з питань земельної реформи; об'єкти землеустрою, суб'єкти земельних відносин та документацію із землеустрою; клопотання (заяви) фізичних і юридичних осіб щодо надання Київською міською радою дозволів на розроблення документації із землеустрою щодо передачі (надання) земельних ділянок у власність чи користування на підставі відповідної документації із землеустрою; інші дані, що відповідно до законодавства визначають правовий режим використання та охорони земель. Встановила, що Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) розглядає документацію із землеустрою та за результатами її розгляду готує проекти рішень Київської міської ради з урахуванням даних міського земельного кадастру.
Апеляційним господарським судом встановлено, що відмітка у правому нижньому куті титульного листа проекту свідчить не про дату його надходження на розгляд Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради, як помилково зазначив місцевий господарський суд, керуючись виключно поясненнями позивача, а про дату внесення інформації про земельну ділянку (кадастровий номер 8000000000:62:029:0030) та обмеження щодо неї до міського земельного кадастру згідно з вимогами рішення Київської міської ради від 18.04.2013 № 194/9251 (ra0194023-13) "Про ведення міського земельного кадастру".
Приписами ст. 116 Земельного кодексу України визначено, що юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Статтею 123 Земельного кодексу України унормовано, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.
Загальні положення і особливості та процедура надання в постійне користування, передачі в оренду та у власність земельних ділянок із земель комунальної власності територіальної громади міста Києва, процедуру поділу чи об'єднання земельних ділянок комунальної власності, передачі в суборенду та поновлення договорів оренди земельних ділянок комунальної власності, визначення засад організації здійснення землеустрою, організації і здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності при проведенні землеустрою, координації діяльності місцевих органів земельних ресурсів встановлено Тимчасовим порядком передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві, затвердженим рішенням Київської міської ради від 28.02.2013 № 63/9120 (ra0063023-13) .
Відповідно до ст. 13 Тимчасового порядку, після державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та внесення даних про таку документацію із землеустрою до міського земельного кадастру або у разі передачі (надання) земельної ділянки без складання документації із землеустрою (якщо не змінюються межі та цільове призначення земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр" (3613-17) , право власності територіальної громади міста Києва на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно) зацікавлена особа з метою прийняття Київською міською радою рішення про передачу (надання) земельної ділянки в користування (у власність) звертається до державного адміністратора дозвільного центру з заявою на одержання документа дозвільного характеру за формою, встановленою Кабінетом Міністрів України. До заяви на одержання документа дозвільного характеру додаються (у разі передачі (надання) земельної ділянки на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки): оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з матеріалами його погодження; позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації - у разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законодавством; витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку; висновок Департаменту земельних ресурсів щодо можливості надання під забудову та для інших потреб земельної ділянки, одержаний відповідно до статті 11 розділу 4 цього Порядку; довіреність або засвідчена в установленому законодавством порядку її копія, на підставі якої інтереси зацікавленої особи представляє його уповноважена особа (у разі якщо заява подається представником).
У разі невідповідності заяви та складу доданих до неї документів вимогам цього Порядку заява не приймається.
Державний адміністратор дозвільного центру у день реєстрації заяви на одержання документа дозвільного характеру або протягом наступного робочого дня передає заяву з доданими до неї документами до приймальні Київради з земельних питань.
Приймальня Київради з земельних питань у день надходження заяви на одержання документа дозвільного характеру або протягом наступного робочого дня надсилає її разом з доданими до неї документами до Департаменту земельних ресурсів для підготовки проекту рішення Київської міської ради про передачу (надання) земельної ділянки в користування (у власність) або про відмову у передачі (наданні) земельної ділянки в користування (у власність) у разі наявності підстав для відмови у наданні (передачі) земельної ділянки в користування (у власність), крім випадків повернення заяви на одержання документа дозвільного характеру на доопрацювання у порядку, встановленому частиною шостою цієї статті.
Апеляційним господарським судом зазначено, що наявні матеріали справи не дають можливості дійти висновку про звернення ОГБК "Волгоградський" (його уповноваженого представника) до державного адміністратора дозвільного центру саме із заявою на одержання документа дозвільного характеру відповідно до ст. 13 Порядку.
При цьому, як вже зазначалось вище листом від 11.08.2015 № 057041-14425 Обслуговуючий гаражно-будівельний кооператив "Волгоградський" було повідомлено про результати опрацювання Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОГБК "Волгоградський" для експлуатації та обслуговування тимчасової автостоянки на вул. Шолом-Алейхема, 5-в у Деснянському районі м. Києва, відповідно до якого надання земельної ділянки суперечить чинному законодавству, зокрема ст. 134 Земельного кодексу України.
Також апеляційна інстанція виходячи із Положення про Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної реєстрації), затвердженого рішенням Київської міської ради від 19.12.2002 № 182/342 (ra_182023-02) , встановила, що саме Департамент розробляє в установленому порядку проекти рішень Київської міської ради, готує та подає розпорядження Київського міського голови, розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), а також подає свої висновки з питань надання земельних ділянок в користування, вилучення земельних ділянок.
За змістом ст.ст. 32- 34 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, належними і допустимими доказами; при цьому доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору, та встановлюються письмовими і речовими доказами, висновками судових експертів, поясненнями представників сторін та інших осіб, які беруть участь у судовому процесі.
Переглядаючи справу в повному обсязі за приписами ст. 101 ГПК України, суд апеляційної інстанції виходив з того, що позивачем не доведено належними та допустимим доказами звернення до відповідача щодо надання в оренду земельної ділянки в порядку, визначеному земельним законодавством, а також порушення прав бездіяльністю саме з боку відповідача.
Судове рішення є законним тоді, коли суд, виконавши всі вимоги процесуального законодавства і всебічно перевіривши обставини, вирішив справу у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин. Обґрунтованим визнається рішення, в якому повно відображені обставини, які мають значення для даної справи, висновки суду про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються достовірними доказами, дослідженими в судовому засіданні.
Перевіривши у відповідності до ч. 2 ст. - 111-5 ГПК України юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення у постанові апеляційного господарського суду, колегія суддів дійшла висновку, що суд апеляційної інстанції в порядку ст.ст. 43, 99, 101 ГПК України розглядаючи справу, розглянув всебічно, повно та об'єктивно в судовому процесі всі обставини справи в їх сукупності, дослідив подані сторонами в обґрунтування своїх вимог та заперечень докази відповідно до положень ст.ст. 33 та 34 ГПК України, вірно застосував норми матеріального та процесуального права.
В силу приписів ст. - 111-7 ГПК України, касаційна інстанція не має права сама встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові місцевого чи апеляційного господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Таким чином, у касаційної інстанції відсутні процесуальні повноваження щодо переоцінки фактичних обставин справи, встановлених під час розгляду справи місцевим господарським судом та під час здійснення апеляційного провадження.
Щодо викладених в касаційній скарзі інших доводів, то вони вже були обґрунтовано спростовані судом апеляційної інстанції, і колегія суддів касаційної інстанції погоджується з викладеними в оскаржуваній постанові мотивами відхилення доводів скаржника, у зв'язку з чим підстави для скасування постанови Київського апеляційного господарського суду від 06.06.2017 у справі № 910/17999/16 відсутні.
Керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9-111-12, Господарського процесуального кодексу України (1798-12) , Вищий господарський суд України, -
П О С Т А Н О В И В:
Постанову Київського апеляційного господарського суду від 06.06.2017 у справі № 910/17999/16 - залишити без змін, а касаційну скаргу Обслуговуючого гаражно-будівельного кооперативу "Волгоградський" - без задоволення.
Головуючий суддя (доповідач)
Суддя
Суддя
І.В. Алєєва
Т.Б. Дроботова
Л.І. Рогач