ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 квітня 2015 року Справа № 904/6970/13
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Божок В.С.- головуючого, Сибіги О.М., Ходаківської І.П. перевіривши матеріали касаційної скарги публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" на постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 10.02.2015 за скаргою публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" на дії (бездіяльність) Відділу примусового виконання рішень Державної виконавчої служби Україниу справі господарського суду Дніпропетровської області за позовом прокурора м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" до комунального підприємства "Теплоенерго" Дніпропетровської міської ради про стягнення 16 824 894, 46 грн. в судовому засіданні взяли участь представники: від позивача: Смакота Н.І. - дов. № 14-98 від 18.04.2014; від відповідача: не з'явились; від ВДВС: не з'явились; від Генеральної прокуратури України: Гудименко Ю.В. - прокурор відділу, посв. № 014715 від 21.01.2013;
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою від 22.12.2014 господарського суду Дніпропетровської області (суддя Євстигнеєва Н.М.) відмовлено у задоволенні скарги ПАТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" на дії Відділу примусового виконання рішень Державної виконавчої служби України щодо виконання рішення господарського суду Дніпропетровської області від 29.10.2013 зі справи № 904/6970/13.
Постановою від 10.02.2015 Дніпропетровського апеляційного господарського суду (судді: Коваль Л.А. - головуючий, Пархоменко Н.В., Чередка А.Є.) ухвалу від 22.12.2014 господарського суду Дніпропетровської області залишено без змін.
Судові рішення мотивовані тим, що факт віднесення (включення) КП "Теплоенерго" Дніпропетровської міської ради до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу відповідно Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) і Закону України "Про виконавче провадження" (606-14) є достатньою та самостійною підставою для зупинення виконавчого провадження.
Не погоджуючись з судовими рішеннями, ПАТ "НАК "Нафтогаз України" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою і просить їх скасувати з прийняттям нового рішення, посилаючись на те, що господарськими судами порушено норми матеріального та процесуального права, зокрема, ст.ст. 1, 3, 6, 10 Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу"; ст.ст. 6, 11, 37 Закону України "Про виконавче провадження"; ст. 43 Господарського процесуального кодексу України.
Інші учасники судового процесу не скористались правом, наданим ст. 111-2 Господарського процесуального кодексу України, відзиви на касаційну скаргу до Вищого господарського суду України на момент прийняття постанови у справі не надали.
Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права при винесенні оспорюваних судових актів, знаходить необхідним у задоволенні касаційної скарги відмовити.
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 29.10.2013 у справі № 904/6970/13 позов прокурора м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі ПАТ "НАК "Нафтогаз України" до КП "Теплоенерго" Дніпропетровської міської ради про стягнення 16 824 894, 46 грн. задоволено повністю. Стягнуто з КП "Теплоенерго" Дніпропетровської міської ради на користь ПАТ "НАК "Нафтогаз України" заборгованість за договором на купівлю-продаж природного газу № 14/2344/11 від 30.09.2011 у сумі 16 824 894, 46 грн.
На виконання вказаного вище рішення господарського суду 12.11.2013 господарським судом Дніпропетровської області видано наказ, на підставі якого 17.01.2014 старшим державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень ДВС України Кедою М.В. прийнято постанову про відкриття виконавчого провадження № 41490591.
Господарськими судами встановлено, що 12.09.2014 старшим державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень ДВС України Кедою М.В. прийнята постанова про зупинення виконавчого провадження з примусового виконання рішення від 29.10.2013 господарського суду Дніпропетровської області зі справи № 904/6970/13 на підставі п. 15 ч. 1 ст. 37 Закону України "Про виконавче провадження", з тих підстав, що Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення розрахунків у паливно-енергетичному комплексі" (1571-18) внесено зміни до п. 3.4. статті 3 Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу", якими строк дії процедури погашення заборгованості підприємствами паливно-енергетичного комплексу продовжено до 1 січня 2016 року. Боржника внесено до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) ; заборгованість за виконавчим документом виникла у зв'язку з неповними розрахунками за енергоносії.
Відповідно п. 3.2.6 ст. 3 Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" підприємство вважається таким, що бере участь у процедурі погашення заборгованості з дня видання наказу Міністерством палива та енергетики України про затвердження переліку підприємств паливно-енергетичного комплексу, які прийняли рішення про участь у процедурі погашення заборгованості. Документом, що підтверджує участь підприємства паливно-енергетичного комплексу у процедурі погашення заборгованості, є виписка з Реєстру.
Наказом Міністерства палива та енергетики України № 568 від 10.11.2005 (v0568558-05) "Про затвердження переліку підприємств" з подальшими змінами КП "Теплоенерго" Дніпропетровської міської ради внесено до Переліку підприємств паливно-енергетичного комплексу, які прийняли рішення про участь у процедурі погашення заборгованості та відповідають вимогам п.1.1 ст. 1 Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу".
Господарськими судами встановлено, що включення відповідача до відповідного переліку підприємств паливно-енергетичного комплексу підтверджуються випискою з Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) , № 61/89 від 19.08.2014, яка була дійсною до 19.09.2014, тобто чинною на дату зупинення спірного виконавчого провадження.
Пунктами 3.4 та 3.7 ст. 3 Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (в редакції Закону України № 1571-VII від 03.07.2014 (1571-18) , який набрав чинності 01.08.2014) передбачено, що процедура погашення заборгованості підприємствами паливно-енергетичного комплексу діє до 01.01.2016. На строк участі підприємства паливно-енергетичного комплексу у процедурі погашення заборгованості підлягають зупиненню виконавчі провадження та заходи примусового виконання рішень щодо цього підприємства із стягнення заборгованості, яка виникла до 01.01.2013, що підлягають виконанню в порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження" (606-14) , крім рішень про виплату заробітної плати, вихідної допомоги, інших виплат (компенсацій), що належать працівнику у зв'язку з трудовими відносинами, відшкодування матеріальної (майнової) шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю, стягнення аліментів та рішень про стягнення заборгованості із сплати внесків до фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, яка виникла до 01.01.2011, і заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів Пенсійного фонду України.
За п. 15 ч. 1 ст. 37 Закону України "Про виконавче провадження" виконавче провадження підлягає обов'язковому зупиненню у разі внесення підприємства паливно-енергетичного комплексу до реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) . Рішенням Конституційного Суду України від 13.12.2012 за № 18-рп/2012 (v018p710-12) , щодо офіційного тлумачення п. 15 ч. 1 ст. 37 Закону України "Про виконавче провадження" у взаємозв'язку з ч. 1 ст. 41, ч. 5 ст. 124, п. 9 ч. 3 ст. 129 Конституції України, ст. 115 Господарського процесуального кодексу України, п.п.1.3, 1.4 ст. 1, ч. 2 ст. 2, абз. 6 п.3.7 ст. 3 Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу", вказано, що обов'язкове зупинення виконавчого провадження та заходів примусового виконання судових рішень здійснюється лише щодо стягнення заборгованості, яка виникла через неповні розрахунки за енергоносії, та щодо учасників розрахунків, визначених Законом України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) .
Конституційний суд України зазначає, що зупинення проведення виконавчих дій щодо примусового виконання судових рішень про стягнення з таких підприємств, у разі їх внесення до Реєстру, заборгованості, що виникла внаслідок неповних розрахунків за енергоносії, є заходом, спрямованим на забезпечення життєво важливих суспільних інтересів.
Господарськими судами встановлено, що заборгованість КП "Теплоенерго" Дніпропетровської міської ради виникла внаслідок несвоєчасних розрахунків за природний газ, поставлений за договором купівлі-продажу природного газу № 14/2344/11 від 30.09.2011 у період з жовтня 2012 рік по грудень 2012 рік включно, тобто внаслідок неповних розрахунків з ПАТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" за отримані енергоносії.
Отже, внесення підприємства паливно-енергетичного комплексу до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) та характер заборгованості (виникнення через неповні розрахунки за енергоносії) є достатньою та самостійною підставою зупинення виконавчого провадження відповідно ст. 37 Закону України "Про виконавче провадження".
Господарські суди дійшли обґрунтованого висновку, що оскільки КП "Теплоенерго" Дніпропетровської міської ради внесено до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) , то на строк участі даного підприємства паливно-енергетичного комплексу у процедурі погашення заборгованості підлягає зупиненню виконавче провадження та заходи примусового виконання рішення щодо цього підприємства.
Відповідно ст.ст. 111-5, 111-7 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція на підставі вже встановлених фактичних обставин справи перевіряє рішення місцевого господарського суду чи постанови апеляційного суду виключно на предмет правильності застосування згаданими судами норм матеріального чи процесуального права, тобто в межах юридичної оцінки фактичних обставин справи; касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Зважаючи на викладене, колегія суддів вважає, що господарськими судами першої та апеляційної інстанцій дана правильна юридична оцінка обставинам справи, тому судові рішення відповідають чинному законодавству України та обставинам справи і підстав для їх скасування немає.
На підставі викладеного, керуючись ст. 111-5, п.1 ст. 111-9, ст. 111-11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні касаційної скарги відмовити.
Постанову від 10.02.2015 Дніпропетровського апеляційного господарського суду зі справи № 904/6970/13 залишити без змін.
Головуючий
Судді
В.С.Божок
О.М. Сибіга
І.П. Ходаківська