ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
33013, м. Рівне, вул. Набережна, 26А
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"07" листопада 2012 р. Справа № 5019/351/12
Суддя Романюк Р.В. розглянувши матеріали справи
за позовом Публічного акціонерного товариства "Рівнеголовпостач"
до відповідача Публічного акціонерного товариства "АЕС Рівнеобленерго"
про скасування рішення
В засіданні приймали участь:
Від позивача: Андрєєв Р.В. (довіреність від 22.10.2012 року).
Від відповідача: Сократова А.О. (довіреність № 04 від 15.04.2011 року).
Статті 20, 22, 91, 107 Господарського процесуального кодексу України сторонам роз'яснені.
Відводи з підстав, визначених статтею 20 ГПК України відсутні.
Ухвалою господарського суду Рівненської області від 11.10.2012 року строк розгляду спору продовжено на п'ятнадцять днів - до 09.11.2012 року.
У судових засіданнях 03 квітня 2012 року, 16 травня 2012 року та 22 жовтня 2012 року оголошувалася перерва.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ: Публічне акціонерне товариство "Рівнеголовпостач" (далі - позивач) звернулось до господарського суду Рівненської області з позовом до Публічного акціонерного товариства "АЕС Рівнеобленерго" (далі - відповідач) в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просить суд скасувати оперативно-господарську санкцію в сумі 174 528 грн. 56 коп., застосовану в формі Протокольного рішення комісії ПАТ "АЕС Рівнеобленерго" № 246 від 13.12.2011р.
За твердженням позивача, зафіксовані в Акті № Р 000854 порушення, оформлені без дотримання вимог Закону України "Про електроенергетику" (575/97-ВР) та Правил користування електичною енергією - без посилання на відповідні пункти зазначених Правил і на цій підставі вважає застосування щодо нього оспорюваної оперативно-господарської санкції неправомірним.
Ухвалою суду від 17.05.2012 року призначено судову трасологічну та електротехнічну експертизу, проведення якої доручено Київському науково-дослідному інституту судових експертиз та поставлено перед експертом наступні питання:
1) Чи відповідають пломби державної повірки, зняті з приладу обліку EMS 132.00.1 № 245507 ПАТ "Рівнеголовпостач", оригінальним зразкам пломб "І 2005" та чи наявні на них ознаки пошкодження та/або підробки?;
2) Чи здійснювалось втручання в роботу приладу обліку EMS 132.00.1 № 245507?;
3) Чи вмонтований сторонній пристрій у прилад обліку EMS 132.00.1 № 245507 та для чого він призначений і який його механізм роботи?;
4) Чи можливо встановити сторонній пристрій у прилад обліку EMS 132.00.1 № 245507 без зриву пломб державної повірки та ОТК?
У судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали з підстав, зазначених у позовній заяві та з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог та додаткових пояснень, просили позов задовольнити.
Представник відповідача проти позову заперечив, з підстав зазначених у відзиві на позов.
Дослідивши зібрані у справі докази, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Відносини, що виникають у зв'язку з виробництвом, передачею, постачанням і використанням енергії, державним наглядом за безпечним виконанням робіт на об'єктах електроенергетики незалежно від форм власності, безпечною експлуатацією енергетичного обладнання і державним наглядом за режимами споживання електричної і теплової енергії, врегульовані Законом України "Про електроенергетику" (575/97-ВР) .
Відповідно до ст. 3 Закону України "Про електроенергетику", відносини, пов'язані з виробництвом, передачею, постачанням і використанням енергії, регулюються цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України від 31 липня 1996 р. N 28 (z0417-96) (у редакції постанови Національної комісії регулювання електроенергетики України від 17 жовтня 2005 р. N 910 (z1399-05) ) затверджено Правила користування електричною енергією, які зареєстровано в Міністерстві юстиції України 2 серпня 1996 р. за N 417/1442 (z0417-96) (в подальшому Правила) до основних завдань яких віднесено врегулювання взаємовідносин, які виникають в процесі продажу і купівлі електричної енергії між виробниками або постачальниками електричної енергії та споживачами (на роздрібному ринку електричної енергії). Дія цих Правил поширюється на всіх юридичних осіб та фізичних осіб (крім населення).
Відповідно до п. 1.3 Правил (z0417-96) , постачання електричної енергії для забезпечення потреб електроустановки здійснюється на підставі договору про постачання електричної енергії, що укладається між власником цієї електроустановки (уповноваженою власником особою) та постачальником електричної енергії за регульованим тарифом, або договору про купівлю-продаж електричної енергії, що укладається між власником цієї електроустановки (уповноваженою власником особою) та постачальником електричної енергії за нерегульованим тарифом.
Як вбачається з матеріалів справи (а.с. 22-32, том 1), 06 липня 2005р. між ВАТ "Рівнеголовпостач", правонаступником якого є Позивач та ЗАТ "Ей-І-Ес Рівнеенерго", правонаступником якого є Відповідач, укладено договір про постачання електричної енергії № 394 (надалі по тексту Договір № 394), за умовами якого Відповідач зобов'язувався постачати електричну енергію Позивачу, а останній оплачувати її вартість та здійснювати інші платежі згідно з умовами цього договору та додатками до нього, що є його невід'ємними частинами.
В розділі 4 Договору сторони визначили відповідальність сторін, в якому зокрема погодили (п. 4.2.3 Договору), що споживач сплачує постачальнику електричної енергії вартість електроенергії, розраховану згідно з методикою, затвердженою НКРЕ, у разі таких дій споживача:
- самовільного внесення змін у схеми обліку електроенергії;
- пошкодження засобів обліку електроенергії, втручання в їх роботу, зняття пломб з засобів обліку;
- споживання електроенергії поза засобами обліку;
- інших умов, визначеними методичними рекомендаціями НКРЕ.
Додатком № 3 до Договору, сторони визначили перелік об'єктів і точок обліку споживача, до якого, зокрема, входять і склади у буд. № 112-А по вул. Кн. Володимира у м. Рівне.
Як вбачається з наявних у матеріалах справи доказів та встановлено під час судового розгляду справи, 03.10.2011р. начальником Відділу аудиту споживачів Готюком С. В., майстром Лотоцьким О. В. та майстром Пасічником Д. М., за участю представників споживача - Слесарчуком О.М. та Купчиком С.Я. було здійснено перевірку систем енергопостачання на об'єкті відповідача, розташованого в м. Рівне по вул. Кн. Володимира, 112-а, за наслідками якої складено Акт про порушення № Р 000854. Вказаний акт підписано як представниками постачальника електроенергії так і представником споживача (Слесарчуком О.М.).
Із зазначеного акту вбачається, що внаслідок проведеної перевірки виявлено порушення на об'єкті споживача ПКЕЕ (z0417-96) , а саме "відсутні пломби Держстандарту та ОТК на ел. лічильнику, а на їх місці встановлені пломби невідомого зразка. Пошкодження та повторне використання пломби енергопостачальної організації № 1901933".
За наслідками виявлених порушень, лічильник встановлений на об'єкті споживача типу EMS 132.00 заводський номер 245507 вилучений, укладений у пакет, опломбований пломбою № 70426808 та направлений на експертизу, про що складено акт від 03.10.2011р. (а.с. 8, том 1) за участю представників постачальника електричної енергії та представника споживача - енергетика Слесарчука О.М.
Як вбачається з Акту проведення експертизи лічильника № 573 від 25.10.2011р., лічильник типу EMS 132.00.1 заводський номер 245507, що переданий на експертизу, визнаний комісією "непридатним для подальшого використання через підробку пломб держповірки. В лічильник вмонтовано пристрій для заниження показників лічильника. Пломби енергопостачальної організації пошкоджені і використані повторно."
13.12.2011р. комісія по розгляду актів про порушення Правил користування електроенергією (z0417-96) , розглянувши Акт про порушення № Р 000854 від 03.10.2011р., з урахуванням висновку екпертизи № 573 від 25.10.2011р., втановила факт порушення споживачем - ВАТ "Рівнеголовпостач" п. 6.40 - 6.42 Правил користування електричною енергією (z0417-96) та, відповідно до п. 2.1.3 Методики, прийняла рішення про донарахування вартості не облікованої електроенергії в сумі 174 528 грн. 56 коп. про що складено відповідний протокол № 246 (а.с. 10, том 1).
В позовній заяві та під час судового розгляду справи, позивач заперечив проти виявлених порушень та зазначив, що фіксація вказаних порушень відбулась з недотриманням вимог чинного законодавства, а експертиза приладу обліку була проведена некомпетентними спеціалістами і на цій підставі просить суд застосовану до нього оперативно-господарську санкцію скасувати.
17.05.2012р., враховуючи невизнання позивачем висноків експертизи проведеної комісією ПАТ "АЕС "Рівнеобленрго", викладених в акті № 573 від 25.10.2011р., господарським судом призначено комплексну судову трасологічну та електротехнічну експертизу, виконання якої доручено Київському науково-дослідному інституту судових експертиз.
Як вбачається з Висновку експертів № 6051/12-33/6052/12-37 (т. 2, а.с. 35-43), в ході дослідження експертами було встановлено:
1. Пломба, з позначеннями державної повірки, яка була надана разом з лічильником ЕМS 132.00.1 № 245507, обжата при навішуванні з використанням саморобних плашок; зняттю та повторному навішуванню пломба не піддавалась. Дослідження пломби з метою встановлення її відповідності оригінальним зразкам не проводилось, у зв'язку з відсутністю у Київському НДІСЕ оригінальних зразків пломб з позначеннями "І 2005".
2. У приладі обліку ЕМS 132.00.1 заводський № 245507 виявлено два сторонні елементи, що не передбачені заводом виробником, а саме електронна плата з інфрачервоним приймачем та вісім дротів, що приєднані до виводів заводської електронної плати приладу обліку.
3. У прилад обліку ЕМS 132.00.1 заводський № 245507 вмонтована стороння плата з інфрачервоним приймачем за допомогою якої створено три режими обліку електроенергії: перший режим - без втручання у його роботу сторонньої плати; другий режим - за допомогою сторонньої плати при підключенні одної котушки індуктивності показання приладу обліку зменшується в два рази; третій режим - при підключенні двох котушок індуктивності показання приладу обліку зменшуються в чотири рази. Принцип роботи стороннього пристрою полягає в тому, що за допомогою додаткового інфрачервоного передавача здійснюється дистанційне управління режимами роботи електронного лічильника, а саме за допомогою інфрачервоного приймача, паралельно до вимірювальних резисторів струму всіх трьох фаз підключаються сторонні резистори, які змінюють показання приладу обліку в сторону зменшення облікового струму.
4. Встановлення стороннього пристрою в лічильник ЕМS 132.00.1 № 245507 без порушення встановлених належним чином пломб державної повірки та виробника не можливе.
Згідно п. 3.3 Правил користування електричною енергією (z0417-96) , відповідальність за збереження і цілісність розрахункових засобів обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.
У разі виявлення представниками електропередавальної організації або представниками постачальника електричної енергії пошкоджень чи зриву пломб, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів обліку, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів (систем) обліку з метою зміни їх показів перерахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої постановою НКРЕ від 04.05.2006 N 562 (z0782-06) , зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 04.07.2006 за N 782/12656 (п. 6.40 Правил).
Як вбачається з протоколу № 246 від 13.12.2011 року, згідно якого до позивача застосовано оспорювану оперативно-господарську санкцію, останньому здійснено донарахування не облікованої електроенергії згідно п. 2.1.3 Методики.
Пунктом 2.1.3 Методики (z0782-06) визначено, що методика застосовується на підставі акта про порушення, складеного в порядку, установленому цією Методикою, з урахуванням вимог ПКЕЕ (z0417-96) та в разі виявлення таких порушень ПКЕЕ (z0417-96) : пошкодження приладів обліку (розбите скло, пошкодження цілісності корпусу тощо), інших дій споживача, які призвели до зміни показів приладів обліку (фіксація індикатором впливу постійного (змінного) магнітного або електричного полів (у разі підтвердження факту встановлення та передачі на збереження споживачу цього індикатора), використання фазозсувного трансформатора тощо).
У відповідності до п. 2.1 Методики (z0782-06) , порушеннями в галузі електроенергетики є як відсутність на приладах обліку пломб з відбитками тавр про повірку приладів обліку (пломб Держстандарту) так і дії споживача, які призвели до зміни показів приладів обліку, вичерпний перелік яких не вказано.
Згідно п. 2.5 Методики (z0782-06) , за обидва вказаних порушення нарахування проводиться за однією й тією ж формулою : Wдоб = P · tдоб · Kв.
Як вбачається з розрахунку до Акту порушення, розрахунок проведено за вказаною формулою.
Пунктом 2.5 Методики (z0782-06) встановлено, що P - потужність (кВт), визначена як: а) сумарна максимальна потужність наявних у споживача струмоприймачів відповідно до їх паспортних даних; б) потужність, обчислена виходячи зі струму навантаження електроустановки споживача при підключенні всіх наявних на час складання акта про порушення ПКЕЕ (z0417-96) струмоприймачів на максимальну потужність; в) дозволена потужність для даної точки обліку, зазначена в Договорі.
Зважаючи на факт ненадання паспортних даних струмоприймачів Позивачем під час складання акту та недопуску до обстеження електроустановок, що зафіксовано у відповідному акті від 03.10.11 р., Відповідач міг визначити поружність лише виходячи із умов договору про постачання електричної енергії №394.
У додатку № 1 до Договору дозволена потужність по об'єкту у будинку 112-а по вул. Кн. Володимира у м. Рівне становить 500 кВт, проте Відповідачем у розрахунку поділено дану потужність навпіл -250 кВт, зважаючи на наявність двох приладів обліку за вказаною адресою, що підтверджується додатком № 3 до Договору.
tдоб - тривалість роботи обладнання протягом доби (год.), що становить: при однозмінній роботі споживача - t = 8; при двозмінній роботі споживача - t = 16; при тризмінній роботі споживача - t = 24; при інших режимах роботи визначається на підставі Договору.
Додатком № 8 до Договору визначено режим роботи Позивача як 1 зміна, тобто 8 годин, що знайшло своє відображення у розрахунку до Акту порушення.
Відповідно до п. 2.5 Методики (z0782-06) , Kв (Kв.i) - коефіцієнт використання струмоприймачів, який за умови недопуску споживачем представників постачальника електричної енергії на свою територію вибирається рівним Kв = 0,75, що також правомірно відображено у розрахунку.
Кількість днів у періоді, за який має здійснюватися перерахунок (Дпер., день), визначається за формулою: Дпер = Дпор + Дусун, де: Дпор - кількість робочих днів споживача від дня останнього контрольного огляду приладу обліку або технічної перевірки (у разі коли технічна перевірка проводилась після останнього контрольного огляду приладу обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості днів у 6 календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.
У розрахунку правомірно використано відповідачем кількості днів у 6 календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення, оскільки контрольних оглядів та технічних перевірок у даний період Відповідачем не проводилось.
Статтею 235 ГК України передбачено, що за порушення господарських зобов'язань до суб'єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов'язання, що використовуються самими сторонами зобов'язання в односторонньому порядку. До суб'єкта, який порушив господарське зобов'язання, можуть бути застосовані лише ті оперативно-господарські санкції, застосування яких передбачено договором.
Частиною першою статті 236 ГК України встановлено види господарсько-оперативних санкцій, в числі яких, зокрема, передбачено встановлення в односторонньому порядку на майбутнє додаткових гарантій належного виконання зобов'язань стороною, яка порушила зобов'язання: зміна порядку оплати продукції (робіт, послуг), переведення платника на попередню оплату продукції (робіт, послуг) або на оплату після перевірки їх якості тощо. За приписами частини другої статті 236 ГК України перелік оперативно-господарських санкцій, встановлений у частині першій цієї статті, не є вичерпним. Сторони можуть передбачити у договорі також інші оперативно-господарські санкції.
Згідно з частиною другою статті 237 ГК України порядок застосування сторонами конкретних оперативно-господарських санкцій визначається договором. У разі незгоди з застосуванням оперативно-господарської санкції заінтересована сторона може звернутися до суду з заявою про скасування такої санкції та відшкодування збитків, завданих її застосуванням.
З огляду на зазначене, враховуючи, що факт пошкодження засобу обліку електроенергії та втручання в його роботу встановлено в ході судового розгляду справи, а застосування оспорюваної оперативно-господарської санкції сторони передбачили в Договорі, порядок нарахування якої та її розмір перевірено судом, суд дійшов висновку, що відповідач мав достатні правові підстави для проведення донарахування недоблікованої електроенергії, вартість якої становить 174 528 грн. 56 коп.
Посилання позивача на недотримання спірвобітниками відповідача Правил користування електроенергією під час виявлення та фіксації правопорушення, як на підставу для скасування застосованої оперативно-господарської санкції, також не приймається судом до уваги, оскільки сам по собі дефект акту не спростовує факту порушення, наявність якого знайшло своє підтвердження в сукупності інших доказів.
Враховуючи вищевикладене, в задоволенні позову слід відмовити з покладенням судових витрат (у тому числі і витрат на проведення судової експертизи) на позивача у справі, а тому, керуючись ст. 49, 82- 85 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1. В позові відмовити.
2. Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Рівнеголовпостач" (33009, м. Рівне, вул. Князя Володимира, 112 А, код ЄДРПОУ 04542761) на користь Публічного акціонерного товариства "АЕС Рівнеобленерго" (33013, м. Рівне, вул. Князя Володимира, 71, код ЄДРПОУ 05424874) 7 075 грн. 20 коп. витрат за проведення судової експертизи.
Повне рішення складено "12" листопада 2012 року.
Суддя Р. Романюк