ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 14/560(14/560-8/62(1)-45/330)-54/223 14.09.12
Господарський суд міста Києва у складі колегії суддів: Шкурдова Л.М. (Головуючий), Мельник С.М., Спичак О.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Прокурора Соломянського району міста Києва в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України, м. Київ
до 1. публічного акціонерного товариства "Київський завод реле та автоматики", м. Київ
2. Київське науково-виробниче об'єднання реле та автоматики, м. Київ
треті особи 1. публічне акціонерне товариство "Державний експортно-імпортний банк України ", м. Київ
2. Міністерство фінансів України, м. Київ
3. Державна податкова служба у м. Києві, м. Київ
4. Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві, м. Київ
про стягнення 987259646,75 грн.
при секретарі судового засідання Білецькій О.В.
за участю представників:
позивача - Опанасенко А.В. (дов. № 9.1-22/1132 від 30.12.2011 р.);
відповідача - 1. Панасенко Р.О. (дов. № № 1-07-12/П від 30.07.2012 р.), Кальченко І.М. (дов. № 2-07-12/К від 30.07.2012 р.);
2. не з'явився.
третіх осіб - 1. Жадобін В.І. (дов. № 010-01/0112 від 24.07.2012 р.);
2. Онашко Є.М. (дов. № 31-15030-02/14 від 08.05.2012 р.);
3. не з'явився;
4. Гашинський Д.М. (дов. № 0508/239-1269 від 01.02.2012 р.);
прокурор Скакун О.;
СУТЬ СПОРУ:
Господарським судом міста Києва розглядається справа про стягнення 202983755,50 грн. збитків державного бюджету, що виникли внаслідок виконання Урядом гарантійного зобов'язання по кредиту, за рахунок якого НВО «Реле та автоматика»виконало свої зобов'язання по контракту № 022 від 02.10.1992 р. перед фірмою «Сіменс АГ».
Ухвалами суду залучено до участі у справі в якості третіх осіб: 1. публічне акціонерне товариство "Державний експортно-імпортний банк України", 2. Міністерство фінансів України, 3. Державну податкова служба у м. Києві, 4. Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві.
Справа розглядалась господарськими судами неодноразово.
При новому розгляді справи прокурором 27 березня 2012 року подано заяву в порядку ст. 22 Господарського процесуального кодексу України про збільшення розміру заявлених позовних вимог, в якій збільшуючи розмір позовних вимог прокурор просить стягнути з відповідача 1 - 987259646,75 грн., з яких 399406977,65 грн. боргу, 587852669,10 грн. пені.
Відповідач 1 заперечуючи проти позову посилається на те, що він не є правонаступником науково-виробничого об'єднання "Реле та автоматики" за експортним контрактом № 022 від 02.10.1992 р., стягнення заборгованості за яким є предметом розгляду у даній справі.
Ухвалами суду у відповідача 1 витребувано бухгалтерські документи з приводу передачі на баланс ДП «Київській завод реле та автоматики»майнових активів при його створенні та державній реєстрації, розподільчий баланс з Київським науково-виробничим об'єднанням реле та автоматики. Зазначені документи відповідачем 1 суду не надані, належні доводи неможливості надання даних документів суду не наведені.
Третьою особою 2 -Міністерством фінансів України, надано суду пояснення, в яких третя сооба-2 просить задовольнити позов та зазначає, що розмір заборгованості відповідача 1 станом на 01.03.2012 року складає 37170367,94 Євро, що за курсом НБУ становить 399406977,65 грн., з яких заборгованість за кредитом - 25854240,90 Євро, що за курсом НБУ становить 277811729,87 грн., заборгованість за відсотками -4678047,28 Євро, що за курсом НБУ становить 50267049,51 грн., заборгованість за комісією -148963,53 Євро, що за курсом НБУ становить 1600658,71 грн., штрафні санкції-37118,76 Євро, що за курсом НБУ становить 398852,43 грн., інші витрати -6451997,47 Євро, що за курсом НБУ становить 69328687,13 грн.
Третьою особою 4 - Головним управлінням Державної казначейської служби України у м. Києві надано суду пояснення щодо підстав нарахування пені.
Розпорядженням заступника голови господарського суду міста Києва від 28.05.2012 року, враховуючи категорію та складність спору, призначено колегіальний розгляд справи у складі: Шкурдова Л.М. (Головуючий), Мельник С.М., Чебикіна С.О.
Ухвалами суду в порядку ст. 38 Господарського процесуального кодексу України витребувано у відділі державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб підприємців Солом'янської районної у м. Києві державної адміністрації копії всіх матеріалів реєстраційної справи (в т.ч. наказів про створення, протоколів, статуту тощо) ПАТ "Київський завод реле та автоматики"; у Міністерства промислової політики України та Фонду державного майна України інформацію щодо порядку створення НВО "Реле та автоматики" та Державного підприємства Київський завод реле та автоматики.
Ухвалою господарського суду міста Києва віл 14.08.2012 року залучено до участі у справі в якості відповідача Київське науково-виробниче об'єднання реле та автоматики з огляду на те, що в Державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб підприємців до цього часу знаходиться науково-виробниче об'єднання "Реле та автоматики".
Розпорядженням заступника голови господарського суду міста Києва від 13.09.2012 року за заявою головуючого у справі судді Шкурдової Л.М., у зв'язку з перебуванням судді Чебикіної С.О. у відпустці, здійснено заміну у складі колегії суддів на наступний: Шкурдова Л.М. (Головуючий), Мельник С.М., Спичак О.М.
В судових засіданнях прокурор підтримав позов.
Представники позивача в судових засіданнях підтримали позов.
В судових засіданнях представники відповідача 1 заперечували проти позову, з підстав викладених у відзиві та поясненнях. Проте, документів на підтвердження своїх заперечень, витребуваних ухвалами суду, не надали.
Представники відповідача 2 в судове засідання не з'явилися. Прокурор та Кабінет Міністрів України доказів повідомлення науково-виробничого об'єднання "Реле та автоматики" про судовий розгляд справи не надали з огляду на фактичну відсутність як такого науково-виробничого об'єднання "Реле та автоматики".
В судових засіданнях представники третіх особі надали суду пояснення по суті спору.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників учасників судового процесу, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд
ВСТАНОВИВ:
31.05.1991 р. Кабінетом Міністрів УРСР прийнято постанову № 14 (14а-91-п) "Про заходи щодо розвитку виробництва особливо складної медичної діагностичної техніки у 1991-1995 роках", якою була прийнята пропозиція Міністерства економіки і НВО "Реле та автоматика" про розробку та виробництво разом з німецькою фірмою Сіменс АГ (ФРН) особливо складної медичної техніки.
02.10.1992 р. між «Сіменс»АГ (Дрезден, ФРН) та НВО "Реле та автоматика" (ВТФ "Реле експорт") укладено Контракт № 022 на поставку медичного обладнання, комплектів та запасних деталей. Ціна контракту становить 59490000 німецьких марок. Зазначеним контрактом встановлено, що він вступає в силу тільки після підписання індивідуальної кредитної угоди.
29.05.1992 р. Віце-прем'єр-міністром України О. Слєпічевим від імені Кабінету Міністрів України підписано Гарантійне зобов'язання № 40-746/55. Таке ж гарантійне забезпечення 29.05.1992 р. за № 19040-30 надав Національний банк України. За вказаними гарантіями безумовно гарантовано оплату кредитних коштів в розмірі, що не перевищує 59490000,00 німецьких марок за Індивідуальною кредитною угодою, укладеною між Державним експортно-імпортним банком як позичальником та Консорціумом німецьких банків «АКА».
Вказані повноваження Кабінету Міністрів України та Національного банку України щодо надання таких гарантій були підтверджені Постановою Президії Верховної Ради України від 15.07.1992 р. № 2561 - XII (2561-12) "Про надання Кабінету Міністрів України права в 1992 році виступати гарантом щодо кредитів іноземних банків, фінансових організацій та про порядок застави під гарантії іноземних банків, фінансових організацій та про порядок застави під гарантії іноземним кредиторам ".
Положенням про порядок одержання, використання і погашення іноземних кредитів, що надаються під гарантії Кабінету Міністрів України та Національного банку, затвердженим валютно-кредитною радою Кабінету Міністрів України 27.08.1992р. і Декретом Кабінету Міністрів України від 17.03.1993р. "Про надання державних гарантій щодо іноземних кредитів, які надаються Україні відповідно до міжнародних договорів " (25-93) Укрексімбанк" визначений фінансовим агентом за міжнародними кредитними договорами. Функції «Укрексімбанку»як фінансового агента Кабінету Міністрів України були юридично оформлені 19.09.1996 р. шляхом підписання Агентської угоди між Кабінетом Міністрів України, представленим Міністерством фінансів України та Державним експортно-імпортним банком України. У відповідності з додатком № 4 до Агентської угоди такі зобов'язання розповсюджені на всі іноземні кредити, що були оформлені починаючи з 1992 року.
Для відкриття кредитної лінії 25.03.1992 р. між Державним експортно-імпортним банком України "Укрексімбанк" -позичальником, та консорціумом німецьких Банків АКА -кредитором, укладена Базова угода.
На виконання Базової Угоди 17.11.1992 р. між Укрексімбанком та Консорціумом німецьких банків «АКА»укладена Індивідуальна Кредитна Угода № 5/0810/5149, згідно з якою "Укрексімбанк" отримав кредит на суму 59490000 марок ФРН для оплати експортного контракту № 022 від 02.10.1992 р. відносно поставки фірмою "Сіменс АГ" (ФРН) медичного обладнання і комплектуючих для НВО "Реле та автоматика".
12.08.1993 р. між НВО "Реле та автоматика" та "Укрексімбанком" укладено кредитну угоду № 2/11-54 для оплати 85% ціни контракту № 022 від 02.10.1992 р. укладеного між фірмою «Сіменс»АГ (Дрезден, ФРН) та НВО "Реле та автоматика" (ВТФ "Реле експорт"). Сума кредиту за цією угодою становить 50566500 німецьких марок. Згідно з п. 2.3. Кредитної угоди платежі в рахунок кредиту здійснені на підставі акредитиву, що відкривається компанією "Реле та автоматика" у кредитора - "Укрексімбанк", а також авізований і виконаний через Дрезден Банк АГ (Дрезден, ФРН ). Заяву на відкриття акредитиву на суму 50566500 німецьких марок НВО "Реле та автоматика" подало до "Укрексімбанку" 15.09.1993р.
Пунктами 3.1., 4.1., 5.1, 7.1. та 7.3 Кредитної угоди № 2/11-54 встановлено, що кредит має бути погашений 10 рівними, послідовними піврічними платежами через 6 місяців після середньозваженої дати поставки, підтвердженої сертифікатом, але не пізніше 01 квітня 1996 року. Позичальник сплачує Банку комісію за зобов'язаннями в розмірі 0,5 % річних, яка нараховується щоквартально на невикористану частину ліміту кредиту за період з дати відкриття кредитної лінії на корить Укрексімбанку до дати повного використання кредиту, або закінчення строку використання кредиту в залежності від того, яка з цих дат настане раніше. Позичальник виплачує банку відсотки, які нараховуються на непогашену заборгованість, виходячи із плаваючої відсоткової ставки грошового ринку ФРГ з додаванням маржі в розмірі 1,25 річних. Позичальник зобов'язується сплатити Банку всі витрати, які відносяться до страхування Індивідуальної кредитної угоди № 5/0810/5149. Позичальник оплачує витрати банка на проведення експертизи проекту /одноразово 0,25% від суми кредиту). Пункт 9.1 кредитної угоди № 2/11-54 передбачає, що позичальник отримує від Уряду України повноваження в тому, що на випадок непогашення у встановлений строк заборгованості по кредиту "Укрексімбанк" має право використати кошти Державного валютного фонду України.
Укрексімбанк відкрив акредитив на користь відповідача.
Консорціумом німецьких банків «АКА» протягом 1993-1995 року на виконання Індивідуальної Кредитної Угоди № 5/0810/5149 на користь фірми "Сіменс АГ" за Контрактом № 022 перераховано 50566500,00 німецьких марок, що підтверджується наявними в матеріалах справи копіями телеграм та листів АКА, направлених Державному експортно-імпортному банку України "Укрексімбанк" як фінансовому агенту.
Консорціум німецьких банків «АКА» листом від 03.03.1995 року повідомив про підтвердження фірмою "Сіменс АГ" 02.06.1994 р. середньозваженої дати поставки, та визначив графік погашення кредиту.
Листом № 19/1-49 від 12.07.1993р. НВО "Реле та автоматика" звернулося до Президента України з проханням доручити Укрексімбанку здійснити переказ авансового платежу за зовнішньоторговельним контрактом враховуючи необхідність найскорішого забезпечення реалізації кредитної лінії.
Постановою № 1002 від 14.12.1995 р. (1002-95-п) «Про порядок відшкодування збитків державного бюджету, що виникли внаслідок настання гарантійних випадків за іноземними кредитами, одержаними юридичними особами України під гарантії Уряду України» Уряд України встановив, що у разі здійснення гарантом платежів для покриття заборгованості юридичних осіб України за іноземними кредитами, одержаними під гарантії Уряду України, відповідальність позичальників перед державним бюджетом виникає в межах витрат державного бюджету на виконання їх зобов'язань, визначених умовами кредитної угоди між банком - агентом Уряду України і позичальником, з моменту здійснення гарантом зазначених платежів. Згідно з п.п. 2.2. вказаної Постанови органам державної податкової служби у разі невідшкодування в місячний термін позичальником іноземного кредиту, одержаного під гарантії Уряду України, витрат державного бюджету, що виникли у зв'язку з покриттям гарантом заборгованості за цим кредитом, забезпечити за поданням відповідних фінансових органів за місцем знаходження позичальника стягнення з нього у безспірному порядку повної суми нездійснених у строк платежів з урахуванням пені.
На вимогу суду Міністерством фінансів України надано копії платіжних документів, які підтверджують сплату позивачем Консорціуму німецьких банків «АКА» через фінансового агента протягом 1993-1999 років, на виконання Індивідуальної кредитної угоди № 5/0810/5149, за рахунок коштів державного бюджету України заборгованості за кредитом, страхової премії, комісії за зобов'язанням, відсотків, комісії за експертизу, штрафних відсотків всього на загальну суму 61732174,54 німецьких марок, а саме у 1993 році 1978394,05 німецьких марок, 1994 році - 2127655,67 німецьких марок, 1995 році -18047438,30 німецьких марок, 1996 році -12102055,87 німецьких марок, 1997 році -11427420,32 німецьких марок, 1998 році -10844640,33 німецьких марок та в 1999 році -5204570,00 німецьких марок.
Постановою президії Вищого арбітражного суду України № 02-7/1-97/192 від 26.01.2001 р. у справі № 6/2-7/15 за позовом Холдингової компанії «Реле та автоматика» до Кабінету міністрів України, третя особа - Державний експортно-імпортний банк України, про визнання недійсною постанови Кабінету Міністрів України від 21.08.1998 р. (1466-98-п) «Про забезпечення відшкодування витрат державного бюджету, які виникли внаслідок виконання зобов'язань за іноземними кредитами, залученими державною або під державні гарантії»в частині включення в перелік та застосування заходів до ХК «Реле та автоматика»щодо відшкодування витрат державного бюджету на виконання гарантійних зобов'язань Кабінету Міністрів України, підтверджено необхідність відшкодування НВО «Реле та автоматика» збитків державного бюджету, що виникли внаслідок виконання Урядом гарантійного зобов'язання по кредиту, за рахунок якого погашено борг НВО "Реле та автоматика" по контракту № 022 від 02.10.1992 р. перед фірмою "Сіменс АГ".
Матеріалами справи в їх сукупності підтверджується, що станом на 01.03.2012 року розмір заборгованості складає 37170367,94 Євро, що за курсом НБУ становить 399406977,65 грн., з яких заборгованість за кредитом - 25854240,90 Євро, що за курсом НБУ становить 277811729,87 грн., заборгованість за відсотками -4678047,28 Євро, що за курсом НБУ становить 50267049,51 грн., заборгованість за комісією -148963,53 Євро, що за курсом НБУ становить 1600658,71 грн., штрафні санкції-37118,76 Євро, що за курсом НБУ становить 398852,43 грн.; авансовий платіж на користь фірми "Сіменс АГ", банківські комісії та сплата обов'язкових платежів - 6451997,47 Євро, що за курсом НБУ становить 69328687,13 грн.
Відповідач 1 заперечуючи проти позову посилається на те, що він не є правонаступником науково-виробничого об'єднання "Реле та автоматики" за експортним контрактом № 022 від 02.10.1992 р., стягнення заборгованості за яким є предметом розгляду у даній справі.
Твердження відповідача 1 не приймаються судом до уваги з огляду на наступне.
Наказом Міністерства електротехнічної промисловості СРСР від 26.12.1988 р. № 665 Київське ВО реле та автоматики перетворено у Київське науково-виробниче об'єднання реле та автоматики, самостійну юридичну особу. До складу Київського НВО реле та автоматики, згідно зазначеного наказу увійшли: - Київський завод реле та автоматики ім. 50-річчя СРСР - головне підприємство; Бершадський електротехнічний завод - самостійне підприємство; Закарпатський електротехнічний завод - самостійне підприємство; Кам'янець-Подільський електромеханічний завод - самостійне підприємство; Спеціальне проектно-конструкторське і технологічне бюро реле та автоматики (СКБ) - самостійна організація; Київський електротехнічний завод - структурна одиниця; Зовнішньоторговельна госпрозрахункова фірма «Реле експорт»- структурна одиниця.
Наказом Міністерства електротехнічної промисловості та приладобудування СРСР від 05.07.1991 р. № 156 структурна одиниця Зовнішньоторгівельна госпрозрахункова фірма «Релеекспорт» Київського НВО реле та автоматики перетворена на самостійну організацію з статутним фондом та правом юридичної особи, у складі Київського НВО реле та автоматики.
Таким чином, у підпорядкуванні Київського НВО реле та автоматики стало 6 самостійних юридичних осіб і одна структурна одиниця (Київський електротехнічний завод) без права юридичної особи.
Відповідно до п. 1 Постанови КМУ від 24.09.1991 р. № 227 (227-91-п) «Про заходи щодо виконання Закону України «Про підприємства, установи та організації союзного підпорядкування, що розташовані на території України» та наказу Держоборонпроммашу УССР (правонаступник Мінмашпром України) від 25.12.1991 р. №122, майно державного підприємства «Київський завод реле та автоматики» прийнято до відання Держоборонпроммашу УССР.
Згідно з Указом Президента України «Про корпоратизацію державних підприємств» від 15.06.1993 р. № 210 (210/93) та «Положення про порядок корпоратизації», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.1993 р. № 508 (508-93-п) окремі державні юридичні особи, підпорядковані Мінмашпрому України, підлягали корпоратизації та перетворенню у відкриті акціонерні товариства.
За наказом Мінмашпрому України від 31.08.1994 р. № 1196 на базі Київського заводу реле та автоматики створено відкрите акціонерне товариство «Київський завод реле та автоматики» та затверджено його статут.
Аналогічними наказами (накази від 23.05.1994 р. № 753, від 11.08.1994 р. № Ц50 та від 19.01.1995 р. № 56 та інш.) Мінмашпрому України на базі державних підприємств, що входили до підпорядкування НВО реле та автоматики, які були самостійними юридичними особами, створені акціонерні товариства.
Відповідно до наказу Мінмашпрому України від 27.12.1994 р. № 1741 виконані заходи по створенню на базі ВАТ «Київський завод реле та автоматики»ХК «Реле та автоматики» з об'єднанням у її статутному фонді контрольних пакетів акцій дочірніх підприємств: ВАТ «Київський електротехнічний завод», ВАТ «Бернадський електротехнічний завод» та ВАТ «Ритм». Засновником ХК «Реле та автоматики» є держава в особі Фонду Держмайна України, який своїм наказом №10-АТ від 06.04.1995 р. створив ХК «Реле та автоматики».
Відповідно до п.4.2. Статуту ХК «Реле та автоматики», вона є правонаступником Київського заводу реле та автоматики.
Холдингова компанія «Реле та автоматика»створена на базі НВО «Реле та автоматика»наказом № 1741 від 27.12.1994 року Міністерства машинобудування, військово - промислового комплексу і конверсії України від 11.05.1994 р. № 224\94 «Про холдингові компанії, що створюються в процесі корпоратизації».
ХК створена у формі відкритого акціонерного товариства шляхом об'єднання у статутному фонді контрольних пакетів акцій дочірніх підприємств. У тому числі: АТ Київський завод реле та автоматика; АТ Київський завод електротехнічний; АТ Бершацький електротехнічний завод; АТ «Ритм».
Холдингова компанія перереєстрована Жовтневою районною радою народних депутатів м. Києва 28.09.1995 р. № 00214853
В листі № 284 від 15.02.96 року генерального директора НВО Реле та автоматики, направленому на адресу Українського експортно-імпортного банку України, зазначалось, що в зв'язку з перереєстрацією НВО Реле та автоматики в ХК «Реле та автоматики»просять переоформити юридичну справу та що правонаступником НВО Реле та автоматики є ХК «Реле та автоматика».
Листом № 1187 від 20.08.1996 року президента ХК «Реле та автоматика», направленим на ім'я першого заступника голови правління Укрексімбанку, просили здійснити погашення кредиту за рахунок державного бюджету на підставі п.9.1. Кредитної угоди в зв'язку з відсутністю коштів.
При цьому, у вищенаведеному листі зазначалось, що в 1993 - 1994 роках ХК «Реле та автоматика» був отриманий кредит ФРН на суму 59.6. млн. німецьких марок для реалізації постанови КМ № 14 від 31.05.1991 р. (14а-91-п) «Про заходи щодо розвитку виробництва особливо - складної медичної діагностичної техніки в 1991 - 1995 роках» Цією постановою були визначені джерела погашення кредиту, які в подальшому неможливо було реалізувати. Неодноразові звернення НВО реле та автоматика, а з вересня 1995 року його правонаступника ХК Реле та автоматика в Міністерство охорони здоров'я України та в КМ України наслідків не мали .
В листі президента ХК «Реле та автоматика» № 042 від 19.02.1997 р. зазначалось про сальдо по рахунках станом на 1 січня 1997 р. згідно з укладеною між Укрексімбанком та ХК «Реле та автоматика кредитною угодою № 02\11-54 від 12.03.1993 р.
З витягу з протоколу № 73 від 16.06.1994 р. конференції трудового колективу НВО Реле та автоматика, вбачається, що на порядок денний конференції ставилось питання про створення на базі НВО реле та автоматики Холдингової компанії.
Згідно з пояснювальною запискою президента ХК «Реле та автоматики» від 12.09.1997 р., ХК «Реле та автоматика» (яка стала фактично правонаступником всіх прав та обов'язків НВО «Реле та автоматики») отримано «Товарний кредит», тобто комплектацію від "Сіменс АГ", яку відповідно існуючих на той час нормативних документів було оприбутковано і задіяне до виробництва.
Отже, зазначені вище та наявні в матеріалах справи документи свідчать, що саме ХК «Реле та автоматика»є правонаступником НВО «Реле та автоматика», та саме Холдингова компанія отримала та використовувала медичне обладнання.
рішенням загальних зборів акціонерів, оформлених протоколом від 29 березня 2002 року, у зв'язку зі зміною назви утворено відкрите акціонерне товариство «Київський завод реле та автоматика», яке згідно зі статутом є правонаступником Холдингової компанії «Реле та автоматика».
З метою приведення статуту відкритого акціонерного товариства «Київський завод реле та автоматика» у відповідність до вимог Закону України «Про акціонерні товариства», рішенням загальних зборів акціонерів відкритого акціонерного товариства «Київський завод реле та автоматика», оформлених протоколом № 2/2011 від 28 вересня 2011 року, назву відкритого акціонерного товариства «Київський завод реле та автоматика»змінено на публічне акціонерне товариство «Київський завод реле та автоматика».
Копії вказаних документів містяться в матеріалах справи.
Враховуючи, що матеріалами справи в їх сукупності підтверджується виплата Урядом України через фінансового агента Консорціуму німецьких банків «АКА»протягом 1993-1999 років, на виконання Індивідуальної кредитної угоди № 5/0810/5149, укладеної в забезпечення виконання зобов'язання НВО «Реле та автоматика», правонаступником якого є публічне акціонерне товариство «Київський завод реле та автоматика», по контракту № 022 від 02.10.1992 р. перед фірмою «Сіменс АГ», 399406977,65 грн., витрати державного бюджету в даному розмірі підлягають стягненню саме з публічного акціонерного товариства «Київський завод реле та автоматика».
До стягнення також заявлено 587852669,10 грн. пені, нарахованої за період з 01.05.1999 р. по 01.03.2012 р.
Відповідно до ст. 17 Бюджетного кодексу України державні гарантії для забезпечення повного або часткового виконання боргових зобов'язань суб'єктів господарювання - резидентів України можуть надаватися за рішенням Кабінету Міністрів України або на підставі міжнародних договорів України виключно у межах і за напрямами, що визначені законом про Державний бюджет України. За дорученням Кабінету Міністрів України відповідні правочини щодо його рішень вчиняє Міністр фінансів України.
Суб'єкти господарювання, щодо яких приймається рішення про надання кредитів (позик), залучених державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста), або державних (місцевих) гарантій, зобов'язані виконати зустрічні, безвідзивні та безумовні гарантії банків, які протягом трьох останніх років додержуються встановлених Національним банком України обов'язкових економічних нормативів, або надати інше належне забезпечення та сплатити до Державного бюджету України (відповідного місцевого бюджету) плату за їх отримання у розмірі, встановленому Кабінетом Міністрів України (Верховною і Автономної Республіки Крим чи міською радою), якщо інше не передбачено законом про державний бюджет України.
У разі виконання державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) гарантійних зобов'язань перед кредиторами шляхом здійснення платежів за рахунок коштів державного (місцевого) бюджету або шляхом укладання з такими кредиторами договорів про реструктурування сум, повернення яких гарантовано, у суб'єктів господарювання, зобов'язання яких гарантовані, з моменту такого виконання виникає прострочена заборгованість перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими під державні (місцеві) гарантії, в обсязі фактичних витрат державного (місцевого) бюджету та/або таких реструктурованих сум, а до держави (Автономної Республіки Крим чи територіальної громади міста) переходять права кредитора та право вимагати від таких суб'єктів господарювання погашення заборгованості в установленому законом порядку, якщо такі права не були передбачені відповідними договорами.
Прострочена заборгованість суб'єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) стягується з такого суб'єкта господарювання органами державної податкової служби, що є органами стягнення такої заборгованості у порядку, передбаченому Податковим кодексом України або іншим законом, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього суб'єкта господарювання.
Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві здійснює нарахування пені на суму податкового боргу.
Пеня нараховується відповідно до Інструкції про порядок нарахування та погашення пені, затвердженої наказом ДПА України від 01.03.2001 № 77 "Про затвердження Інструкції про порядок нарахування та погашення пені" (z0240-01) зі змінами, внесеними наказом ДПА України від 11.06.2003 № 290 "Про затвердження Інструкції про порядок нарахування та погашення пені за платежами, що контролюються органами державної податкової служби" (z0522-03) .
Відповідно до п. 3.7. Інструкції про порядок нарахування та погашення пені пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, при цьому для розрахунку використовується більша із зазначених ставок. Розрахунок пені здійснюється на дату погашення суми податкового боргу (частини податкового боргу) за кожний календарний день прострочення платежу, включаючи день такого погашення.
Зважаючи на наведене вище, пеня, нарахована за період з 01.05.1999 р. по 01.03.2012 р. із розрахунку 120% річних облікової ставки Національного банку України в сумі 587852669,10 грн. підлягає стягненню в доход державного бюджету України також з відповідача 1, як правонаступника НВО «Реле та автоматика».
Витрати по сплаті державного мита відповідно до статей 44, 49 ГПК України покладаються судом на відповідача 1.
Керуючись ст. 124 Конституції України, ст. ст. 49, 82- 85 ГПК України, суд
вирішив:
Позов задовольнити.
Стягнути з публічного акціонерного товариства «Київський завод реле та автоматики»(03680, м. Київ, булв. І. Лепсе, 6, код 00214853) в доход Державного бюджету України (р/р 31131402111026, отримувач: Державна казначейська служба України, м. Київ; код ЄДРПОУ: 37567646, банк одержувача: Державна казначейська служба України; код банку отримувача: 820172; код бюджетної класифікації 03511630 «Повернення позик, наданих для фінансування проектів розвитку за рахунок коштів, залучених державною», символ звітності банку: 402) 399406977,65 грн. (триста дев'яносто дев'ять мільйонів чотириста шість тисяч дев'ятсот сімдесят сім грн. 65 коп.) заборгованості.
Стягнути з публічного акціонерного товариства «Київський завод реле та автоматики»(03680, м. Київ, булв. І. Лепсе, 6, код 00214853) в доход Державного бюджету України (р/р 31114105701028, отримувач: Державна казначейська служба України, м. Київ; код ЄДРПОУ: 37567646, банк одержувача: Державна казначейська служба України; код банку отримувача: 820172; код бюджетної класифікації 21081000 «пеня за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності, за невиконання зобов'язань та штрафні санкції за порушення вимог валютного законодавства», символ звітності банку: 105) 587852669,10 грн. (п'ятсот вісімдесят сім мільйонів вісімсот п'ятдесят дві тисячі шістсот шістдесят дев'ять грн.. 10 коп.) пені.
Стягнути з публічного акціонерного товариства «Київський завод реле та автоматики»(03680, м. Київ, булв. І. Лепсе, 6, код 00214853) в доход Державного бюджету України 64380,00 грн. (шістдесят чотири тисячі триста вісімдесят грн. 00 коп.) судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 14.09.2012 р.
Головуючий Л.М. Шкурдова Судді С.М. Мельник О.М. Спичак