ВЕРХОВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15.02.2018
м. Київ
П/9901/289/18 800/668/16
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: Кравчука В.М. (головуючий), Анцупової Т.О., Гімона М.М., Стародуба О.П., Коваленко Н.В.,
за участі секретаря судового засідання Вишняка О.М.,
позивачів - ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7,
представників відповідача - Петренко Ю.В., Гунченко О.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_7, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України про визнання бездіяльності незаконною та зобов'язання вчинити дії, встановив:
І. ПРОЦЕДУРА
1. 26.12.2016 до Вищого адміністративного суду України надійшов позов від ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_7, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, в якому позивачі просять:
- визнати протиправними дії Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (надалі - Комісія) у обмеженні кандидатів на посаду судді (які станом на 22.12.2016 знаходяться у резерві) у доступі до професії та позбавленні права на професію;
- визнати протиправною бездіяльність Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, яка полягає у не проведенні конкурсу на зайняття вакантної посади судді місцевого суду загальної юрисдикції серед кандидатів на посаду судді, які перебувають у резерві у період з 28.07.2016 по 23.12.2016;
- зобов'язати Вищу кваліфікаційну комісію суддів України вчинити дії, направлені на забезпечення кандидатів на посаду судді (які станом на 22.12.2016 знаходяться у резерві) у доступі до професії судді, шляхом оголошення та проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді місцевого суду загальгої юрисдикції серед кандидатів на посаду судді, які перебувають у резерві у період з 28.07.2016 по 23.12.2016;
- зупинити розгляд Вищою кваліфікаційною комісією суддів України питання щодо виключення кандидатів на посаду судді з резерву на заміщення вкантих посад судді у зв'язку з закінченням строку дійсності результатів кваліфікаційного іспиту до закінчення провадження у справі.
2. Позивачі вважають, що протиправна бездіяльність Вищої кваліфікаційної комісії суддів України полягає у непроведенні конкурсу на зайняття вакантої посади судді місцевого суду загальної юрисдикції серед кандидатів на посаду судді, які перебувають у резерві у період з 28.07.2016 по 23.12.2016. Цією бездіяльністю, на їх думку, порушено права позивачів, які є кандидатами на посаду судді на працю та професію. Як наслідок, така бездіяльність призвела до кадрового колапсу у судовій системі.
3. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 19.01.2017 у зазначеній справі відкрито провадження.
4. 15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд та набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України (1798-12) , Цивільного процесуального кодексу України (1618-15) , Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) та інших законодавчих актів" від 03.10.2017.
Відповідно до пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" зазначеного Закону зміни до Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) вводяться в дію з урахуванням певних особливостей. Зокрема, у підпункті 5 передбачено, що позовні заяви та апеляційні скарги на судові рішення в адміністративних справах, які подані до Вищого адміністративного суду України як суду першої або апеляційної інстанції та розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу
5. Заяв та клопотань від учасників справи не надходило.
ІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
6. На обґрунтування своїх вимог позивачі зазначають, що 23.12.2013 до резерву кандидатів на посаду судді Комісією було зараховано 543 особи (позивачі належать до них), які успішно пройшли спеціальну підготовку в Національній школі суддів України та склали кваліфікаційний іспит.
7. Законом України "Про судоустрій і статус суддів" (1402-19) встановлено трирічний строк дійсності результатів кваліфікаційного іспиту, а тому 23.12.2016 втрачається право бути призначеними на посаду судді у зв'язку з виключенням з резерву.
8. З часу зарахування до резерву більшість кандидатів так і не змогли реалізувати своє право на зайняття вакантної посади судді через непроведення Вищою кваліфікаційною комісією суддів України конкурсу.
9. Тривалий час, з 11 квітня по 09 грудня 2014, Комісія не працювала, а тому строк перебування в резерві кандидатів спливав. Однак і після відновлення роботи, станом на 22.12.2016 було проведено лише два конкурси з обмеженою кількістю вакансій, що не дало змоги працевлаштувати 70% всіх кандидатів.
10. Зокрема, Комісія оголосила конкурс на зайняття вакантної посади судді місцевого суду загальної юрисдикції серед кандидатів на посаду судді, які перебувають у резерві на заміщення 90 вакантних посад суддів, при тому, що в наявності було 306 вакантних посад.
11. Позивачі вважають, що вони пройшли процедуру добору, склали кваліфікаційний іспит, проте об'єктивно не мали можливості прийняти участь у конкурсі на зайнятті вакантних посад суддів та бути призначеними на посаду судді.
12. Такими діями, Комісія, на думку позивачів, свідомо обмежила всіх кандидатів, які перебувають в резерві, у доступі до професії.
13. 22.02.2017 представник відповідача надав заперечення проти позову. Ці ж заперечення були наведені в судовому засіданні.
14. Зазначає, що Комісія діяла правомірно, на виконання своїх повноважень, визначених Законом України "Про судоустрій і статус суддів" (1402-19) . Водночас, проведення добору кандидатів для призначення на посаду судді є одним з повноважень Комісії, а не її обов'язком. Комісія самостійно планує свою роботу, визначає черговість проведення тих чи інших заходів, враховуючи економічну ситуацію в державі та соціальні запити суспільства.
15. Окрім того, звертає увагу, що починаючи з грудня 2014 року Комісія працює і виконує свої повноваження, до яких окрім конкурсів, які було проведено двічі, належить і проведення первинного кваліфікаційного оцінювання суддів, а також проведення конкурсу на посади суддів Верховного Суду, що призводить до значної завантаженості Комісії.
16. Зазначає також, що позивачі набули право на правничу професію та кваліфікацію юриста. Комісія не наділена повноваженнями забезпечувати право громадян на професію, закон не покладає на неї обов'язку по працевлаштуванню позивачів. Процедури проведення добору та формування резерву на заміщення вакантних посад суддів не встановлюють обов'язки Комісії щодо працевлаштування позивачів на посаду судді.
ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
17. Заслухавши пояснення позивачів ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, представників відповідача, дослідивши наявні у справі докази, Суд встановив наступні фактичні обставини, що мають значення для вирішення справи.
18. 23.12.2013 до резерву кандидатів на посаду судді Комісією було зараховано 543 особи, які успішно пройшли спеціальну підготовку в Національній школі суддів України та склали кваліфікаційний іспит, в тому числі й ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_7, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20 (позивачі).
19. Протягом 2014-2016 років Комісія двічі оголошувала конкурс на зайняття вакантної посади судді місцевого суду загальної юрисдикції серед кандидатів на посаду судді, які перебувають у резерві.
20. Позивачі ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 пояснили, що вони могли взяти участь у цих конкурсах, проте їх невисокий рейтинг (відносно інших кандидатів) та невелика кількість вакансій не давав їм упевненості у позитивних результатах конкурсу.
21. Станом на 28.07.2016 у резерві кандидатів на посаду судді перебувало 452 кандидати.
22. Рішень про виключення позивачів з резерву кандидатів на посаду судді Комісія не ухвалювала.
IV. ОЦІНКА СУДУ
23. Оцінюючи наведені сторонами аргументи на обґрунтування позову та заперечень, Суд виходить з наступного.
а) щодо оголошення конкурсу
24. Порядок призначення на посаду судді вперше (на час зарахування позивача до резерву та рейтингового списку на заміщення вакантних посад судді) був передбачений Законом України "Про судоустрій і статус суддів" від 07.07.2010 р. N 2453-VI (2453-17) .
25. У ст. 101 цього Закону визначено повноваження Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. Зокрема, Вища кваліфікаційна комісія суддів України проводить добір кандидатів для призначення на посаду судді вперше, у тому числі організовує проведення щодо них спеціальної перевірки відповідно до закону та приймає кваліфікаційний іспит.
26. Відповідно до ст. 66 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" (чинного на час виникнення спору) процедура призначення на посаду судді вперше включала такі стадії: 1) прийняття Вищою кваліфікаційною комісією суддів України рішення про оголошення добору кандидатів на посаду судді з урахуванням прогнозованої кількості вакантних посад суддів; 2) розміщення Вищою кваліфікаційною комісією суддів України на своєму офіційному веб-сайті оголошення про проведення добору кандидатів на посаду судді. 3) подання особами, які виявили намір стати суддею, до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України відповідної заяви та документів, визначених статтею 67 цього Закону; 4) здійснення Вищою кваліфікаційною комісією суддів України перевірки відповідності осіб, які звернулися із заявою для участі в доборі, установленим цим Законом вимогам до кандидата на посаду судді на основі поданих документів; 5) допуск Вищою кваліфікаційною комісією суддів України осіб, які за результатами перевірки на час звернення відповідають установленим цим Законом вимогам до кандидата на посаду судді, до участі у доборі та складенні відбіркового іспиту; 6) складення особою, допущеною до участі у доборі, відбіркового іспиту; 7) встановлення Вищою кваліфікаційною комісією суддів України результатів відбіркового іспиту та їх оприлюднення на офіційному веб-сайті Вищої кваліфікаційної комісії суддів України; 8) проведення стосовно осіб, які успішно склали відбірковий іспит, спеціальної перевірки в порядку, визначеному законодавством про запобігання корупції, з урахуванням особливостей, визначених статтею 70 цього Закону; 9) проходження кандидатами, які успішно склали відбірковий іспит та пройшли спеціальну перевірку, спеціальної підготовки; отримання свідоцтва про проходження спеціальної підготовки; 10) складення кандидатами, які пройшли спеціальну підготовку, кваліфікаційного іспиту та встановлення його результатів; 11) зарахування Вищою кваліфікаційною комісією суддів України кандидатів на посаду судді за результатами кваліфікаційного іспиту до резерву на заміщення вакантних посад судді, визначення їх рейтингу, оприлюднення списку кандидатів на посаду судді, включених до резерву та рейтингового списку, на офіційному веб-сайті Вищої кваліфікаційної комісії суддів України; 12) оголошення Вищою кваліфікаційною комісією суддів України відповідно до кількості наявних вакантних посад судді у місцевих судах загальної юрисдикції конкурсу на заміщення таких посад; 13) проведення Вищою кваліфікаційною комісією суддів України конкурсу на заміщення вакантної посади судді на основі рейтингу кандидатів, які взяли участь у такому конкурсі, та внесення рекомендації Вищій раді юстиції щодо призначення кандидата на посаду судді; 14) розгляд Вищою радою юстиції питання про дотримання визначеної цим Законом процедури на стадіях, передбачених пунктами 1 - 13 цієї частини, та внесення подання Президентові України про призначення кандидата на посаду судді; 15) прийняття Президентом України рішення про призначення кандидата на посаду судді.
27. Стаття 73 цього ж Закону від 07.07.2010 р. передбачала, що для проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді Вища кваліфікаційна комісія суддів України приймає рішення про його оголошення, розміщує відповідну інформацію на своєму офіційному веб-сайті та публікує її у визначених нею друкованих засобах масової інформації не пізніш як за місяць до дня проведення конкурсу. Загальний порядок подання заяви для участі в конкурсі та умови його проведення визначаються Вищою кваліфікаційною комісією суддів України. Інформація про подання заяви для участі у конкурсі кожним кандидатом на заміщення конкретної вакантної посади судді оприлюднюється на офіційному веб-сайті Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
В оголошенні про конкурс зазначаються найменування судів, де є вакантні посади суддів, кількість таких посад, умови проведення конкурсу, дата, час і місце його проведення.
28. Кандидати на посаду судді, які виявили бажання взяти участь у конкурсі на заміщення вакантних посад, у встановлений строк подають до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України письмові заяви.
29. Вища кваліфікаційна комісія суддів України проводить конкурс на зайняття вакантних посад суддів на підставі рейтингу кандидатів за результатами кваліфікаційного іспиту, складеного в межах процедури добору суддів (для місцевих судів) або кваліфікаційного оцінювання (для інших судів).
30. 02.06.2016 Верховною Радою України прийнято Закон України "Про внесення змін до Конституції України (254к/96-ВР) (щодо правосуддя) N 1401-VIII (1401-19) та Закон України "Про судоустрій і статус суддів" N 1402-VIII (1402-19) , якими запроваджено судову реформу в Україні, в тому числі шляхом підвищення вимог та професійних стандартів для суддівського корпусу. Закон України "Про внесення змін до Конституції України (254к/96-ВР) (щодо правосуддя) від 02.06.2016 р. N 1401-VIII (1401-19) опубліковано 29.06.2016 р., отже 30.09.2016 р. вищевказані Закони набрали чинності. При цьому згідно з пунктом 2 Розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 02.06.2016 р. N 1402-VIII (1402-19) визнано таким, що втратив чинність з дня набрання чинності цим Законом, Закон України "Про судоустрій і статус суддів" від 07.07.2010 р. N 2453-VI (2453-17) , крім положень, зазначених у пунктах 7, 23, 25, 36 цього розділу.
31. Таким чином, з 30.09.2016 р. організація судової влади та здійснення правосуддя в Україні, порядок зайняття посад суддів, вимоги до кандидатів на посаду судді, порядок проведення добору кандидатів на посаду судді (проходження особами, допущеними до добору, відбіркового іспиту, проведення Вищою кваліфікаційною комісією суддів України щодо осіб спеціальної перевірки, проходження спеціальної підготовки та складення кваліфікаційного іспиту) визначається Законом України "Про судоустрій і статус суддів" від 02.06.2016 р. N 1402-VIII (1402-19) .
32. Стаття 79 чинного Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 02.06.2016 (1402-19) N 1401-VIII про порядок проведення конкурсу має аналогічний зміст до того, який був визначений законом у попередній редакції.
33. Аналогічними є і повноваження Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, яка, зокрема, проводить добір кандидатів для призначення на посаду судді, у тому числі організовує проведення щодо них спеціальної перевірки відповідно до закону та приймає кваліфікаційний іспит (ст. 93).
34. Таким чином, протягом строку стверджуваної позивачами бездіяльності Комісії діяло два Закони "Про судоустрій і статус суддів" і жоден з них не передбачав підстав та умов, за яких Комісія зобов'язана була оголосити конкурс на заміщення вакантних посад відповідно до кількості наявних вакантних посад судді у місцевих судах загальної юрисдикції. Відтак, така бездіяльність не має ознак протиправної.
35. З урахуванням визначених законом повноважень Комісії, вона самостійно планує та організовує свою роботу, визначає пріоритетність тих чи інших заходів, і ці питання перебувають у межах її виключної компетенції. Звернення кандидатів на посаду судді, зокрема і позивачів, критична ситуація з заповненням судів та інші обставини можуть враховуватися під час планування роботи Комісії, проте не можуть вважати обов'язковими для неї.
36. З цих підстав Суд доходить висновку про безпідставність доводів позивачів щодо протиправної бездіяльності Комісії, яка полягає у не оголошенні конкурсу на заміщення вакантних посад суддів місцевих судів.
б) щодо виключення з резерву та порушення права на доступ до професії
37. Згідно з ч.6 ст. 72 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 07.07.2010 р. N 2453-VI результати кваліфікаційного іспиту дійсні протягом трьох років з дня складення іспиту. Вимоги чинного Закону від 02.06.2016 р. N 1402-VIII (1402-19) такі ж.
38. Позивачі визнані такими, що успішно склали кваліфікаційний іспит та були зараховані до резерву на заміщення вакантних посад суддів у місцевих судах.
39. 23.12.2016 закінчувався встановлений ч. 6 ст. 72 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" строк дії результатів кваліфікаційного іспиту кандидатів на посаду судді позивачів ОСОБА_6, ОСОБА_5, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_7, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20
40. Проте, Суду не надано доказів виключення позивачів з резерву на заміщення вакантних посад суддів. Представник Комісії пояснив, що такого рішення Комісія не ухвалювала.
41. Пунктом 29 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1402-VIII (1402-19) встановлено, що кандидати на посаду судді, які були зараховані до резерву на заміщення вакантних посад суддів та включені до рейтингового списку, у разі якщо закінчення трирічного строку припало на період одного року до набрання чинності цим Законом, а також кандидати, щодо яких на день набрання чинності цим Законом внесені рекомендації ВККС, але яких не призначено на посаду судді, мають право взяти участь у доборі на посаду судді у порядку, встановленому цим Законом, без складання відбіркового іспиту та проходження спеціальної підготовки. Такі кандидати повторно складають кваліфікаційний іспит та беруть участь у конкурсі на зайняття посади судді відповідно до результатів такого іспиту.
42. Таким чином, з 30 вересня 2016 року Вища кваліфікаційна комісія суддів України втратила повноваження рекомендувати кандидата, який був зарахований до резерву на заміщення вакантної посади судді та включений до рейтингового списку, на посаду судді за процедурою, встановленою Законом № 2453-VI (2453-17) .
43. Водночас, встановлено гарантії прав позивачів, які не виключаються з резерву за закінченням трирічного строку, а мають право взяти участь у доборі на посаду судді у порядку, встановленому цим Законом, без складання відбіркового іспиту та проходження спеціальної підготовки.
44. Відтак, оскаржувані дії та бездіяльність Комісії жодним чином не порушують прав позивачів на працю та доступ до посади судді.
45. Оцінюючи обставини справи в сукупності, Суд дійшов висновку, що відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, і права позивачів не порушені.
46. Враховуючи вищевикладене, у задоволенні адміністративного позову слід відмовити.
47. КАС України не передбачає відшкодування судових витрат позивачеві, якому у задоволенні позову відмовлено. Тому судові витрати слід покласти на позивача.
Керуючись статтями 8, 19, 55, 124, 129 Конституції України, статтями 2, 246, 266 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд, -
УХВАЛИВ :
У задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення може бути оскаржено до Великої Палати Верховного Суду та набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після набрання законної сили рішенням Великої Палати Верховного Суду за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст постанови складено 19.02.2018
Суддя-доповідач
Суддя
Суддя
Суддя
Суддя
Кравчук В.М.
Стародуб О.П.
Анцупова Т.О.
Коваленко Н.В.
Гімон М.М.