Справа №22-ц-1103 Категорія 22
Головуючий у 1-й інстанції Хитров Б.В. Суддя-доповідач Сибільова Л.О.
УХВАЛА
іменем України
18 липня 2006 року колегія суддів судової палати з цивільних справ апеляційного суду Сумської області в складі:
головуючого - Маслова В.О.
судців - Сибільової Л.О., Криворотенка В.I.
з участю секретаря судового засідання -Чуприни В.I. та осіб, які беруть участь у справі -представника заявниці ОСОБА_1 ОСОБА_2
розглянула у відкритому судовому засіданні в приміщенні апеляційного суду цивільну справу за апеляційною скаргою Державного казначейства України на рішення Ковпаківського районного суду м. Суми від 19 травня 2006 року у справі за заявою ОСОБА_1, зацікавлена особа -Державне казначейство України про відшкодування шкоди,-
ВСТАНОВИЛА:
Рішенням Ковпаківського районного суду м. Суми від 19 травня 2006 року вимоги ОСОБА_1 задоволено частково.
Відшкодовано ОСОБА_1 за рахунок коштів державного бюджету України матеріальну шкоду в розмірі 25366.25 гривень та моральну шкоду в розмірі 1500 гривень, завдану незаконним застосуванням адміністративного стягнення у вигляді конфіскації майна - разом 26866.25 гривень.
В задоволенні інших вимог відмовлено.
В апеляційній скарзі Державне казначейство України, не оспорюючи розмір відшкодування, присудженого заявниці, просить змінити зазначене рішення, яким відмовити заявниці в частині відшкодування з державного бюджету України матеріальної шкоди у розмірі зіпсованого майна та витрат, пов"язаних з проведенням товарознавчої експертизи цього майна. Посилається при цьому на порушення судом норм матеріального права, зокрема ст.ст. З, 4 Закону України "Про порядок відшкодування шкоди, завданої громадянинові незаконними діями органів дізнання, досудового слідства, прокуратури і суду" ( 266/94-ВР ) (266/94-ВР) , ст.ст. 48, 56 Закону України "Про власність" ( 697-12 ) (697-12) , ст. 25 Бюджетного кодексу України ( 2542-14 ) (2542-14) та вважає, що відшкодування в цій частині слід проводити за рахунок виконавчої служби, яка не забезпечила збереження майна.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника ОСОБА_1 ОСОБА_2, який заперечує проти скарги та вважає рішення суду в оскаржуваній частині вірним, вивчивши матеріали справи і перевіривши законність та обгрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги та вимог, заявлених в суді першої інстанції, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Обгрунтовуючи свої вимоги, ОСОБА_1 посилалась на те, що в 2002 році вона була незаконно притягнена до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, в зв'язку з чим у неї було вилучене та конфісковане майно, частина з якого була реалізована виконавчою службою, чим їй було завдано матеріальної та моральної шкоди. Підставою для відшкодування такої шкоди зазначала і довготривалий розгляд порушеної відносно неї адміністративної справи, який закінчився її закриттям за відсутністю в її діях складу адміністративного правопорушення.
Задовольняючи вимоги заявниці в оскаржуваній апелянтом частині, місцевий суд виходив з того, що шкода, завдана ОСОБА_1 незаконним притягненням до адміністративної відповідальності та конфіскацією і послідуючою реалізацією майна, а також понесені судові витрати, знайшли підтвердження в судовому засіданні і підлягають відшкодуванню саме за рахунок державного бюджету на підставі Закону України "Про порядок відшкодування шкоди, завданої громадянинові незаконними діями органів дізнання, досудового слідства, прокуратури і суду" ( 266/94-ВР ) (266/94-ВР) та Положення про застосування зазначеного Закону, затвердженого наказом Міністерства юстиції України, Генеральної прокуратури України, Міністерства фінансів України від 04.03.1996 року № 6/5/3/41 ( z0106-96 ) (z0106-96) .
Цей висновок суду узгоджується з матеріалами справи та відповідає вимогам матеріального права, в тому числі вищезазначеним Закону та Положенню.
Як вбачається з матеріалів справи і вірно встановлено судом першої інстанції, 28 лютого 2001 року ОСОБА_1 була затримана в м.Білопілля і відносно неї працівниками Сумської митниці було складено протокол про адміністративне правопорушення за ст.116 Митного кодексу України ( 92-15 ) (92-15) та вилучено 515 одиниць товару 22 найменувань вартістю за попередньою оцінкою 14196 гр.
Адміністративна справа розглядалась судами неодноразово.
Постановою Ковпаківського райсуду м.Суми від 1 листопада 2002 року ОСОБА_1 була визнана винною в порушенні митних правил, від сплати штрафу за перебігом двомісячного строку притягнення до адміністративної відповідальності була звільнена, а вилучений у неї товар було конфісковано в доход держави і передано на реалізацію до Ковпаківського відділу ДВС м.Суми.
Постановою голови апеляційного суду Сумської області від 4 березня 2003 року вищезазначена постанова місцевого суду була скасована з направленням справи для додаткової перевірки до Сумської митниці.
Постановою Ковпаківського райсуду м.Суми від 28 липня 2004 року провадження в адміністративній справі відносно ОСОБА_1 було закрите за відсутністю в її діях складу адміністративного правопорушення. Згідно цієї постанови вилучений товар підлягав поверненню ОСОБА_1
На виконання постанови від 1 листопада 2002 року виконавча служба реалізувала частину майна, конфіскованого у заявниці. Кошти в сумі 2213,93 гр. були повернуті їй в 2006 році, а також повернуте майно вартістю на час повернення 229,62 гр.
Наполягаючи на стягненні коштів за майно, яке не було реалізоване виконавчою службою і прийшло в непридатність, та вартості товарознавчої експертизи по його оцінці, з Державної виконавчої служби у Ковпаківському районі м.Суми, а не з державного бюджету, апелянт посилається на те, що це майно було передано виконавчій службі безоплатно, вона не забезпечила його зберігання, а тому, відповідно до п.2 ст.З, ч.2 ст.4 вищезазначеного Закону, вартість цього майна повинна відшкодовуватись за рахунок цієї служби.
Колегія суддів вважає, що зазначені доводи апелянта є безпідставними і не грунтуються на вимогах закону.
Вищезазначені статті Закону передбачають, що майно, конфісковане або звернене в доход держави судом, повертається в натурі, а в разі неможливості повернення в натурі, його вартість відшкодовуються за рахунок тих підприємств, установ, організацій, яким воно було передане безоплатно.
Державну виконавчу службу в світлі зазначених норм Закону не можна вважати такою, якій було передане конфісковане майно безоплатно. Ця служба є державним органом, на який покладено обов'язок по примусовому виконанню в даному випадку судових рішень, і ніяких прав щодо цього майна, крім тих, які випливають з обов'язку звернути його в доход держави, у цього органу немає.
Згідно ч.4 ст.4 вищезазначеного Закону, вартість майна визначається за цінами, що діють на момент прийняття рішення про відшкодування шкоди.
З матеріалів справи вбачається, що на виконання зазначеної вимоги закону в справі була проведена товарознавча експертиза, яка визначила вартість всього майна, вилученого у ОСОБА_1, в тому числі і того, яке після його уцінки було реалізоване виконавчою службою на виконання постанови суду, а кошти в сумі 2213,93 коп. були їй повернуті.
За таких обставин у суду першої інстанції не було підстав для відмови заявниці у відшкодуванні завданої їй шкоди та витрат по проведенню товарознавчої експертизи конфіскованого в доход держави майна саме за рахунок державного бюджету України.
Не спростовують рішення суду, яке постановлене на підставі вірно встановлених обставин справи і відповідних їм правовідносин, і інші доводи апеляційної скарги, а тому підстави для його скасування чи зміни відсутні.
Керуючись ст.ст.303, 307, 308, 313-315 ЦПК України ( 1618-15 ) (1618-15) , колегія суддів
УХВАЛИЛА:
Апеляційну скаргу Державного казначейства України залишити без задоволення.
Рішення Ковпаківського районного суду м.Суми від 19 травня 2006 року в даній справі залишити без зміни.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення і може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду України протягом двох місяців з дня набрання нею законної сили.
Головуючий Маслов В. О.
Судді Сибільова Л.О.
Криворотенко В.I.
Вірно:
Суддя апеляційного суду Л.О.Сибільова