ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 листопада 2016 року м. Київ К/800/11977/16
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Єрьоміна А. В., Кравцова О. В.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Трансшлях сервіс" до Київської міської державної адміністрації про визнання бездіяльність протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, касаційне провадження по якій відкрито за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Рент Інвест" на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 лютого 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 21 квітня 2016 року,
у с т а н о в и л а :
У вересні 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Трансшлях сервіс" (далі - ТОВ "Трансшлях сервіс") звернулось до суду з адміністративним позовом до Київської міської державної адміністрації (далі - КМДА) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання прийняти розпорядження, яким затвердити переможця конкурсу із залученням інвестора до влаштування та експлуатації відкритої автостоянки з об'єктами транспортної інфраструктури на проспекті Петра Григоренка (від вул. Анни Ахматової до вул. Тальнівської) у Дарницькому районі в місті Києві.
В обґрунтування адміністративного позову зазначає, що з метою створення сприятливих умов для провадження інвестиційної діяльності та забезпечення збалансованого економічного та соціального розвитку міста Києва відповідачем оголошено інвестиційний конкурс, внаслідок проведення якого ТОВ "Трансшлях сервіс" визнано переможцем конкурсу із залученням інвестора до влаштування та експлуатації відкритої автостоянки з об'єктами транспортної інфраструктури на проспекті Петра Григоренка у місті Києві.
Позивач вказує, що 01 червня 2014 року ним отримано витяг з протоколу № 58/2014 від 15 травня 2014 року засідання постійно діючої конкурсної комісії по залученню інвесторів до фінансування будівництва, реконструкції, реставрації тощо об'єктів житлового та нежитлового призначення, незавершеного будівництва, інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва, утвореної розпорядженням КМДА від 22 жовтня 2007 року за № 1403 (ra1403017-07) , згідно з яким доручено організатору конкурсу у встановленому порядку підготувати проект розпорядження КМДА про затвердження даного рішення, яким, в тому числі, передбачити укладання відповідного інвестиційного договору між інвестором, організатором конкурсу та замовником будівництва.
Однак, розпорядження не прийнято, рішення комісії про затвердження переможця конкурсу в друкованих засобах масової інформації не опубліковано.
Вважаючи бездіяльність суб'єкта владних повноважень протиправною, ТОВ "Трансшлях сервіс" звернувсь до суду з метою захисту своїх прав та інтересів.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 лютого 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 21 квітня 2016 року, позовні вимоги задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Київської міської державної адміністрації щодо невидання розпорядження про затвердження переможця конкурсу із залученням інвестора до влаштування та експлуатації відкритої автостоянки з об'єктами транспортної інфраструктури на проспекті Петра Григоренка (від вул. Анни Ахматової до вул. Тальнівської) у Дарницькому районі в місті Києві.
Зобов'язано Київську міську державну адміністрацію прийняти розпорядження про затвердження переможця конкурсу із залученням інвестора до влаштування та експлуатації відкритої автостоянки з об'єктами транспортної інфраструктури на проспекті Петра Григоренка (від вул. Анни Ахматової до вул. Тальнівської) у Дарницькому районі в місті Києві.
Стягнуто з Державного бюджету України на користь ТОВ "Трансшлях сервіс" понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі 2436,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Київської міської державної адміністрації.
У касаційній скарзі представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Рент Інвест" (далі - ТОВ "Рент Інвест"), посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їх рішення, та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову.
Касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення з таких підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що розпорядженням КМДА від 17 січня 2012 року № 63 (ra0063017-12) "Про проведення інвестиційних конкурсів із залучення інвесторів до реалізації проектів будівництва та експлуатації паркінгів з об'єктами транспортної інфраструктури та/або обслуговування населення, а також влаштування та експлуатації відкритих автостоянок з об'єктами транспортної інфраструктури та/або обслуговування населення у місті Києві" затверджено перелік об'єктів, які потребують залучення інвестицій, серед яких влаштування та експлуатація відкритих автостоянок з об'єктами транспортної інфраструктури на просп. Петра Григоренка (від вул. Анни Ахматової до вул. Тальнівської) у Дарницькому районі в місті Києві та визначено Комунальне підприємство виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Київтранспарксервіс" (далі - КП "Київтранспарксервіс") замовником виконання підготовчих робіт та будівництва інвестиційних об'єктів.
Згідно з протоколом № 58/2014 від 15 травня 2014 року засідання постійно діючої конкурсної комісії по залученню інвесторів до фінансування будівництва, реконструкції, реставрації тощо об'єктів житлового та нежитлового призначення, незавершеного будівництва, інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва, утвореної розпорядженням КМДА від 22 жовтня 2007 року № 1403 (ra1403017-07) , переможцем конкурсу із залучення інвестора по реалізації проекту влаштування та експлуатації відкритої автостоянки з об'єктами транспортної інфраструктури на проспекті Петра Григоренка (від вул. Анни Ахматової до вул. Тальнівської) у Дарницькому районі в місті Києві визнано ТОВ "Трансшлях сервіс".
Відповідно до пункту 2 вищевказаного протоколу доручено організатору конкурсу у встановленому порядку підготувати проект розпорядження КМДА про затвердження даного рішення, яким, в тому числі, передбачити укладання відповідного інвестиційного договору між інвестором, організатором конкурсу та замовником будівництва.
Також, пунктом 3 протоколу доручено організатору конкурсу після виконання пункту 2 цього рішення розмістити відповідні оголошення у газеті "Хрещатик" і на інтернет-сторінці КМДА.
На виконання протоколу № 58/2014 від 15 травня 2014 року постійно діючої конкурсної комісії по залученню інвесторів Департаментом економіки та інвестицій КМДА розроблено проект розпорядження "Про затвердження переможця конкурсу із залучення інвестора до реалізації проекту влаштування та експлуатації відкритої автостоянки з об'єктами транспортної інфраструктури на проспекті Петра Григоренка (від вул. Анни Ахматової до вул. Тальнівської) у Дарницькому районі", яке подано на затвердження до КМДА.
Не отримавши розпорядження КМДА про погодження результатів конкурсу, позивач неодноразово звертавсь до Департаменту економіки та інвестицій КМДА щодо стану підготовки та погодження вказаного відповідного розпорядження.
У листі від 03 вересня 2015 року № 058/07-7422, який міститься в матеріалах справи, Департамент економіки та інвестицій КМДА повідомив позивача про постійне виникнення перешкод у погодженні результатів конкурсу, яке полягає у зміні керівництва КМДА, замовника проекту КП"Київтранспарксервіс" та інших структурних підрозділів КМДА.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не надано належних та допустимих доказів правомірності дій щодо невидання розпорядження про затвердження переможця конкурсу із залученням інвестора до влаштування та експлуатації відкритої автостоянки з об'єктами транспортної інфраструктури на проспекті Петра Григоренка (від вул. Анни Ахматової до вул. Тальнівської) у Дарницькому районі в місті Києві.
Разом з цим, зобов'язавши прийняти розпорядження про затвердження переможця конкурсу, тобто здійснити втручання у даному випадку у дискреційні повноваження КМДА як суб'єкта владних повноважень, є виправданим, оскільки відсутній інший дієвий спосіб захисту порушеного права, та законодавством у межах спірних правовідносин не передбачено можливості КМДА утриматись від затвердження результатів інвестиційного конкурсу.
Таку позицію Окружного адміністративного суду міста Києва підтримав і Київський апеляційний адміністративний суд, який здійснив перегляд цієї справи.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України зазначені висновки судів попередніх інстанцій вважає вірними та такими, що зроблені на підставі правильно застосованих норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України.
За змістом статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Аналогічне положення міститься в частині 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Приписами статті 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України (254к/96-ВР) , цим та іншими законами до їх відання.
Порядок підготовки, проведення інвестиційного конкурсу, укладення інвестиційних договорів на залучення інвесторів до фінансування будівництва, реконструкції, реставрації тощо об'єктів житлового та нежитлового призначення, у тому числі соціальної інфраструктури міста, об'єктів незавершеного будівництва, станцій метрополітену, підземних переходів, автошляхів, площ та інших об'єктів, на умовах проведення інвестиційного конкурсу визначено у Положенні про порядок проведення інвестиційних конкурсів для будівництва, реконструкції, реставрації тощо об'єктів житлового та нежитлового призначення, незавершеного будівництва, інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 24 травня 2007 року № 528/1189 (ra0528023-07) , (далі - Положення № 528/1189), згідно з пунктом 1.2 якого вказано, що інвестиційний конкурс проводиться з метою створення сприятливих умов для провадження інвестиційної діяльності та забезпечення збалансованого економічного та соціального розвитку міста Києва та поповнення бюджету міста Києва.
Приписами пунктів 6.2.1 та 6.2.52 Положення № 528/1189 (ra0528023-07) передбачено, що для проведення конкурсів виконавчий орган Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) утворює постійно діючу конкурсну Комісію.
За результатами конкурсу Комісія складає протокол, у якому, зокрема, зазначається:
а) найменування об'єкта інвестування;
б) склад присутніх членів Комісії та осіб з дорадчим голосом;
в) відомості про учасників інвестиційного конкурсу;
г) пропозиції учасників інвестиційного конкурсу;
д) пропозиції присутніх на засіданні щодо визначення переможця;
е) результати голосування за оцінкою пропозицій;
ж) обґрунтування визначення переможця інвестиційного конкурсу.
З протоколу № 58/2014 від 15 травня 2014 року засідання постійно діючої конкурсної комісії по залученню інвесторів до фінансування будівництва, реконструкції, реставрації тощо об'єктів житлового та нежитлового призначення, незавершеного будівництва, інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва, утвореної розпорядженням КМДА від 22 жовтня 2007 року № 1403 (ra1403017-07) , який міститься в матеріалах справи вбачається, що переможцем конкурсу із залучення інвестора по реалізації проекту влаштування та експлуатації відкритої автостоянки з об'єктами транспортної інфраструктури на проспекті Петра Григоренка (від вул. Анни Ахматової до вул. Тальнівської) у Дарницькому районі в місті Києві визнано ТОВ "Трансшлях сервіс".
У відповідності до пункту 1.5 Положення № 528/1189 (ra0528023-07) рішення про проведення конкурсу та про затвердження переможця конкурсу приймає виконавчий орган Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) за поданням організатора конкурсу шляхом видання відповідного розпорядження.
В силу пункту 6.2.53 Положення № 528/1189 (ra0528023-07) організатор конкурсу не пізніше ніж через три дні після підписання протоколу Комісії готує проект розпорядження органу, визначеного в пункті 1.5 цього Положення, про затвердження результатів конкурсу та/або про будівництво, реконструкцію, реставрацію об'єкта тощо, об'єктів незавершеного будівництва та інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва. Відповідальність за виконання зазначених умов покладається на начальника Головного управління економіки та інвестицій м. Києва.
Після виходу розпорядження про затвердження результатів конкурсу та підписання інвестиційної угоди переможець конкурсу вирішує у встановленому порядку питання користування земельною ділянкою.
У випадку залучення інвесторів до об'єктів реконструкції, реставрації тощо, незавершеного будівництва, коли інвестором здійснюється відповідно до умов конкурсу та інвестиційної угоди грошова компенсація частки майна територіальної громади міста відповідно до грошової оцінки, переможець конкурсу вирішує у встановленому порядку питання користування земельною ділянкою на об'єкт в цілому.
Так, на виконання протоколу № 58/2014 від 15 травня 2014 року постійно діючої конкурсної комісії по залученню інвесторів Департаментом економіки та інвестицій КМДА розроблено проект розпорядження "Про затвердження переможця конкурсу із залучення інвестора до реалізації проекту влаштування та експлуатації відкритої автостоянки з об'єктами транспортної інфраструктури на проспекті Петра Григоренка (від вул. Анни Ахматової до вул. Тальнівської) у Дарницькому районі", яке подано на затвердження до КМДА.
Слід зауважити, що отримання проекту відповідачем не заперечується, проте жодного рішення КМДА не прийнято.
Як вбачається з листа Департаменту економіки та інвестицій КМДА від 03 вересня 2015 року № 058/07-7422 позивача повідомлено про постійне виникнення перешкод у погодженні результатів конкурсу, що зумовлено зміною керівництва КМДА, замовника проекту КП "Київтранспарксервіс" та інших структурних підрозділів КМДА.
Отже, відповідачем не надано належних доказів правомірності дій щодо невидання розпорядження про затвердження переможця конкурсу.
В свою чергу, ТОВ "Рент Інвест" в своїй касаційній скарзі вказує, що за адресою: проспект Григоренка, 22/20 у Дарницькому районі в місті Києві, знаходиться паркувальний майданчик, який облаштовано саме касатором за власні кошти та експлуатувався на підставі договорів, які щорічно укладались з оператором паркування транспортних засобів - КП "Київтранспарксервіс", однак 30 січня 2015 року останнім укладено договір з позивачем, обґрунтовуючи тим, що протоколом № 58/2014 від 15 травня 2014 року ТОВ "Трансшлях сервіс" визнано переможцем конкурсу із залучення інвестора до реалізації проекту влаштування та експлуатації відкритої автостоянки з об'єктами транспортної інфраструктури на проспекті Петра Григоренка (від вул. Анни Ахматової до вул. Тальнівської) у Дарницькому районі.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України звертає увагу, що між ТОВ "Рент Інвест" та ТОВ "Трансшлях сервіс" виникли спірні правовідносини з приводу паркувального майданчика, які розглянуті в порядку цивільного судочинства на користь позивача.
Аналізуючи обставини справи, колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що КМДА не вчинено жодних дій стосовно розгляду спірного питання, що призвело до бездіяльності суб'єкта владних повноважень, а тому, зобов'язавши орган місцевого самоврядування прийняти відповідне розпорядження про затвердження переможця конкурсу, є єдиним дієвим способом захисту порушеного права позивача.
Відповідно до частини першої статті 224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
З огляду на викладене, висновки судів попередніх інстанцій є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.
Доводи, які містяться в касаційній скарзі, висновків судів та обставин справи не спростовують.
Керуючись статтями 220-1, 223, 224, 230, 231, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
у х в а л и л а :
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Рент Інвест" залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 лютого 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 21 квітня 2016 року у цій справі залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії сторонам у справі та оскарженню не підлягає.
Головуючий
Судді
М. І. Смокович
А. В. Єрьомін
О. В. Кравцов