ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
01029, м. Київ, вул. Московська, 8, корп. 5
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28.02.2017 № К/800/30117/16
К/800/30116/16
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів: головуючого судді Юрченко В.П., суддів: Бухтіярової І.О., Голубєвої Г.К., розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційні скарги Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Донецьку Міжрегіонального головного управління ДФС, Державної фіскальної служби України на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28.07.2016 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 11.10.2016 у справі № 805/1688/16-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Лемтранс" до Державної фіскальної служби України, Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Донецьку Міжрегіонального головного управління ДФС про визнання недійсними та скасування податкових накладних та зобов'язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 28.07.2016 у даній справі, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 11.10.2016, позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Лемтранс" задоволено, визнано недійсною та скасовано реєстрацію податкових накладних ТОВ "Лемтранс", зареєстрованих 15.10.2015 на суму ПДВ 27345533,35 грн., 18.10.2015 на суму ПДВ 5814000,00 грн., 19.10.2015 на суму ПДВ 6916666,66 грн., 20.10.2015 на суму ПДВ 7733333,32 грн. у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов'язано Державну фіскальну службу України та Спеціалізовану державну податкову інспекцію з обслуговування великих платників у м. Донецьку Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби здійснити коригування даних електронного рахунку № 37518000050588 ТОВ "Лемтранс" по збільшенню сум податку, на яку ТОВ "Лемтранс" має право зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму 47809533,33 грн.
Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, Спеціалізована державна податкова інспекція з обслуговування великих платників у м. Донецьку Міжрегіонального головного управління ДФС та Державна фіскальна служба України подали касаційні скарги, в яких просять їх скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог повністю, оскільки вважають, що постанову та ухвалу було прийнято з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.
В письмових запереченнях на касаційні скарги позивач просить залишити касаційні скарги без задоволення.
Переглянувши судові рішення в межах касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Вищий адміністративний суд України дійшов висновку про наявність підстав для відхилення касаційної скарги, виходячи з наступного.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Лемтранс" (код ЄДРПОУ 30600592, 83086, м. Донецьк, вул. Артема, 7) зареєстровано в якості юридичної особи виконавчим комітетом Донецької міської ради 15.10.1999, перебуває на обліку у Спеціалізованій державній податковій інспекції з обслуговування великих платників у м. Донецьку Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби, зареєстрований платником податку на додану вартість (Свідоцтво про реєстрацію платника податку на додану вартість № 40378371 серії НВ№ 138372 від 01.04.2003).
Між ТОВ "Лемтранс" та Спеціалізованою державною податковою інспекцією з обслуговування великих платників у м. Донецьку Міжрегіонального Головного управління Державної фіскальної служби укладено договір № 180820151 від 18.08.2015 про визнання електронних документів, предметом якого є визнання податкових документів, поданих платником податків в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису до органу ДФС засобами телекомунікаційного зв'язку або на електронних носіях, як оригіналу.
Відповідно до п. 1 Розділу 5. договору № 180820151 від 18.08.2015, у разі виникнення спірних питань, пов'язаних з автентичністю податкових документів в електронному вигляді та часом їх відправлення, заінтересована Сторона договору направляє іншій Стороні письмове повідомлення з обґрунтуванням причини своєї вимоги та вказівкою дати і номера електронного документа, що є предметом спору.
15.10.2015 після 21:00 години у Єдиному реєстрі податкових накладних від імені ТОВ "Лемтранс" зареєстровано шість податкових накладних, про що позивач дізнався з витягу із системи електронного адміністрування ПДВ та витягу із єдиного реєстру податкових накладних 16.10.2015.
У вищенаведених податкових накладних у графі "Особа (платник податку)- покупець" не збігається з власником ІПН, зазначеного у відповідній податковій накладній. Зазначений ІПН у податкових накладних належить ТОВ "Онікс Сигма".
Таким чином, зменшено суму, на яку ТОВ "Лемтранс" має право зареєструвати податкові накладні на ПДВ рахунку на суму 27345533,35 грн.
16.10.2015 ТОВ "Лемтранс" скасовані сертифікати електронних відкритих ключів.
20.10.2015 ТОВ "Лемтранс" отримало нові електронні цифрові підписи в центральному порталі прийому звітності "ЦСК "України" і після 17.00 години поновило свою роботу у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Однак, на сформований запит в програмному забезпеченні "M.E.Doc" позивач отримав інформацію про стан ПДВ рахунку та витягу з Єдиного реєстру податкових накладних і виявив, що, не зважаючи на блокування ЕЦП, в період з 18.10.2015 по 20.10.2015 зареєстровано ще двадцять сім податкових накладних.
Названі податкові накладні заповнені з порушенням норм податкового законодавства, а саме: в графі "Індивідуальний податковий номер Покупця" вказано єдиний податковий номер ТОВ "Укрбімаркет" (код ЕДРПУ 34807553, ІПН 348075526550), а не зазначених в податкових накладних контрагентів, а саме ПАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", ТОВ "Метінвест-шіппінг", ТОВ "Центральна транспортна компанія", ТОВ "ДТЕК Добропіллявугілля", ТОВ "Транс систем лоджистікс", ТОВ "ДТЕК Свердловантрацит", ТОВ "ДТЕК Східенерго", ТОВ "ДТЕК Ровенькиантрацит", ПАТ "ДТЕК Павлоградвугілля".
Квитанції, що підтверджують факт реєстрації спірних податкових накладних ТОВ "Лемтранс" не отримувало.
Листом від 22.10.2015 № 4268/10/28-03-11-01-13-3 СДПІ з обслуговування великих платників у м. Донецьку МГУ ДФС повідомило, що станом на 21.10.2015 згідно з даними інформаційної системи ДФС України ТОВ "Лемтранс" 13.10.2015 до СДПІ надіслано новий договір з відкритими сертифікатами електронних цифрових підписів керівника ОСОБА_1, головного бухгалтера - ОСОБА_2 та аналогом відбитка печатки платника податків з електронної поштової скриньки ІНФОРМАЦІЯ_1 (по прямому з'єднанню), адреса IP НОМЕР_1. термін дії сертифікатів електронного цифрового підпису з 12.10.2015 по 12.10.2017.
Згідно з даними інформаційної системи ДФС України на спірні податкові накладні накладені електронні цифрові підписи головного бухгалтера ТОВ "Лемтранс" ОСОБА_2 та аналогом відбитка печатки ТОВ "Лемтранс".
За заявою ТОВ "Лемтранс" 06.11.2015 Дніпропетровською місцевою прокуратурою № 2 Дніпропетровської області розпочате досудове розслідування у кримінальному провадження № 12015040640004244.
Висновком експерта Дніпропетровського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України від 25.02.2016 № 53/2.3-59 встановлені розбіжні ознаки суттєві та достатні для висновку про те, що відбитки круглої печатки ТОВ "Лемтранс" в досліджуваних документах, нанесені не печаткою ТОВ "Лемтранс", а іншою печаткою. Відповідно до висновку експерта Дніпропетровського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України від 26.02.2016 № 53/1.1-58 підписи від імені директора ТОВ "Лемтранс" ОСОБА_1 виконані не ОСОБА_1, а іншою особою.
ТОВ "Лемтранс" неодноразово звертався до відповідачів з вимогою вирішення спірного питання в порядку, встановленому п. 7.1. Розділу 5 Договору, але вимоги не були задоволені у порядку передбаченому умовами договору.
Задовольняючи позов, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що відповідачі в порушення ст. 201.10 Податкового кодексу України (2755-17) , п. 9 Постанови КМУ від 29.12.2010 № 1246 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" (1246-2010-п) не відмовили у прийнятті податкових накладних до реєстрації та зареєстрували податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних без наявності діючих сертифікатів електронних відкритих ключів.
Судова колегія касаційної інстанції погоджується з позицією судів першої та апеляційної інстанцій, виходячи з наступного.
Згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569 "Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість" (569-2014-п) система електронного адміністрування ПДВ організована на централізованому рівні ДФС України, на цьому ж рівні відбувається процедура обчислення ПДВ, на яку платник податків має право зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні та/або розрахунки коригування до податкових накладних.
Статтею 201 Податкового кодексу України визначено, що на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов'язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата виписування податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД (для підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України).
Форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 Податкового кодексу України.
Відповідно до ст. 201.10 Податкового кодексу України (2755-17) підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
З метою отримання продавцем зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими продавцем.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1статті 192 цього Кодексу, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї (далі - податкова накладна та/або розрахунок коригування), до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр) платників податку на додану вартість - продавців товарів (послуг), звіряння даних, що містяться у виданих платникам такого податку - покупцям товарів (послуг) податковій накладній та розрахунку коригування з відомостями, які містяться у Реєстрі регулює Постанова КМУ від 29.12.2010 № 1246 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" (1246-2010-п) .
Відповідно до п. 5 вищевказаного Порядку постачальник (продавець) складає податкову накладну та/або розрахунок коригування у форматі (відповідно до стандарту), затвердженому в установленому порядку, з використанням спеціалізованого програмного забезпечення.
Після складення податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі на них накладається електронний цифровий підпис посадових осіб постачальника (продавця) у такому порядку: першим - електронний цифровий підпис головного бухгалтера (бухгалтера) або електронний цифровий підпис керівника; другим - електронний цифровий підпис, що є аналогом відбитка печатки постачальника (продавця) (за наявності).
За відсутності у постачальника (продавця) посади бухгалтера електронні цифрові підписи посадових осіб платника податку накладаються у такому порядку: першим - електронний цифровий підпис керівника; другим - електронний цифровий підпис, що є аналогом відбитка печатки постачальника (продавця) (за наявності).
Відповідно до п.п. 6, 7, 8, 9, 11 Порядку після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС засобами телекомунікаційного зв'язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис" (852-15) та "Про електронні документи та електронний документообіг" (851-15) . Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі до ДФС здійснюється їх розшифрування, перевіряється електронний цифровий підпис, визначається відповідність електронного документа формату (стандарту), затвердженому в установленому порядку, та у разі відсутності причин для відмови проводиться їх реєстрація.
Для підтвердження прийняття податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації платникові податку, який здійснює реєстрацію, видається квитанція в електронній формі, у якій наводяться реквізити зазначених документів, відповідність електронного документа формату (стандарту), затвердженому в установленому порядку, результати перевірки електронного цифрового підпису, інформація про постачальника (продавця) товарів (послуг), дата і час прийняття, реєстраційний номер, податковий період, за який подається податкова накладна та/або розрахунок коригування. Квитанція, на яку накладається електронний цифровий підпис ДФС, підлягає шифруванню та надсилається платникові податку, який здійснює реєстрацію, засобами телекомунікаційного зв'язку. Примірник квитанції в електронній формі зберігається у ДФС.
Наявність помилок під час заповнення податкової накладної є причиною відмови у прийнятті податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації. Квитанція, на яку накладається електронний цифровий підпис ДФС, підлягає шифруванню та надсилається протягом операційного дня платникові податку засобами телекомунікаційного зв'язку. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Квитанція, що підтверджує факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, надсилається протягом операційного дня платникові податку.
Відповідно до п. 16 Порядку ДФС після надходження від платника податку запиту в електронній формі проводить його розшифрування, перевіряє електронний цифровий підпис, визначає відповідність електронного документа формату (стандарту), затвердженому в установленому порядку. У разі виявлення невідповідності електронного документа формату (стандарту), затвердженому в установленому порядку, платникові податку надсилається квитанція із зазначенням причини.
Судами попередніх інстанцій інстанції встановлено, що відповідачі не відмовили у прийнятті податкових накладних до реєстрації та зареєстрували податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних без наявності діючих сертифікатів електронних відкритих ключів. При цьому, ДФС України як адміністратором системи електронного адміністрування ПДВ в подальшому не вчинено дій, які вона повинна і могла вчинити в силу покладених на ДФС України обов'язків.
Враховуючи вищенаведене та з урахуванням вимог частини 3 статті 2, частини 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, судова колегія касаційної інстанції погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, не спростованими доводами касаційної скарги, про наявність законних підстав для задоволення позову.
Суд касаційної інстанції не вбачає порушень судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права при вирішенні даної справи та вважає, що суди повно встановили обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, та надали їм правову оцінку на підставі норм закону, що підлягали застосуванню до даних правовідносин.
Доводи касаційних скарг не дають підстав вважати, що при прийнятті оскаржуваних судових рішень судами першої та апеляційної інстанцій були порушені норми матеріального чи процесуального права.
Відповідно до пункту 3 статті 220-1 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції відхиляє касаційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
За наведених обставин та з урахуванням викладеного, колегія суддів Вищого адміністративного суду України не знаходить підстав, які могли б призвести до скасування оскаржуваних судових рішень.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 220, 220-1, 223, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
УХВАЛИВ:
1. Касаційні скарги Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Донецьку Міжрегіонального головного управління ДФС та Державної фіскальної служби України відхилити.
2. Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28.07.2016 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 11.10.2016 залишити без змін.
3. Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення копій особам, що беруть участь у справі, та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, передбачених статтею 237 Кодексу адміністративного судочинства України, у порядку та в строки, встановлені статтями 236 - 2391 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) .
Головуючий суддя
Судді
В.П.Юрченко
І.О.Бухтіярова
Г.К.Голубєва