ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"09" листопада 2016 р. м. Київ К/800/12364/16
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
головуючого - Смоковича М.І.,
суддів: Єрьоміна А.В., Калашнікової О.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Луганське енергетичне об'єднання" до Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі Артемівської міжрайонної виконавчої дирекції, Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про визнання дій протиправними та стягнення матеріального забезпечення, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі Артемівської міжрайонної виконавчої дирекції на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 4 квітня 2016 року,
у с т а н о в и л а :
У серпні 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Луганське енергетичне об'єднання" (діла - ТОВ "ЛЕО", Товариство) звернулося до суду з адміністративним позовом до Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі Артемівської міжрайонної виконавчої дирекції Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі також - Артемівської МВД ЛОВ ФССзТВП) про визнання дій протиправними та стягнення матеріального забезпечення.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач що ТОВ "ЛЕО" є страхувальником за Законами України від 08 липня 2010 року № 2464-VІ "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (2464-17) (далі - Закон № 2464-VІ (2464-17) ), від 23 вересня 1999 року № 1105 "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон № 1105-XIV (1105-14) ) та з 2001 року перебувало на обліку в Ленінській міжрайонній виконавчій дирекції Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в м. Луганськ.
Внаслідок захоплення невідомими озброєними особами адміністративної будівлі ТОВ "ЛЕО" та інших об'єктів, що належать позивачу, розташованих у м. Луганську, м. Краснодон, м. Красний Луч, м. Алчевськ, м. Стаханов, м. Свердловськ, м. Первомайськ, м. Кіровськ, м. Антрацит, м. Антрацит Луганської області, співробітники ТОВ "ЛЕО" не мали можливості виходити на свої робочі місця, у зв'язку з чим позивач організував близько трьох тисяч робочих місць на базі Старобільського РЕМ за адресою: Луганська область, м. Старобільськ, вул. Горького, 123, що підтверджено наказами Товариства. Тобто, саме зазначену кількість співробітників ТОВ "ЛЕО" тимчасово переміщено на підконтрольну українській владі територію.
Товариство з липня по жовтень 2014 року згідно статті 15 Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов'язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці" продовжувало ведення обліку коштів соціального страхування і своєчасно подавало Новоайдарській міжрайонній виконавчій дирекції Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності встановлену зазначену Законом звітність щодо цих коштів. Проте, починаючи з жовтня 2014 року, зазначене регіональне відділення відмовляє в прийомі законодавчо обов'язкової звітності Товариства, заявок-розрахунків по листам непрацездатності та у фінансуванні всіх співробітників ТОВ "ЛЕО".
У листах Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності повідомлено позивача, що відповідно до п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 № 595 (595-2014-п) "Про затвердження тимчасового порядку фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей" (далі - Порядок № 595) у населених пунктах Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, видатки з бюджетів фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування здійснюються лише після повернення згаданої території під контроль органів державної влади. Також, викладено вимогу щодо перереєстрації Товариства згідно наказу Міністерства юстиції України від 05 листопада 2014 № 1849/5 "Про проведення реєстраційних дій щодо юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, місцезнаходженням/місцем проживання яких є територія проведення антитерористичної операції" (z1408-14) (надалі - Наказ № 1849/5), і тільки після виконання цієї вимоги можливе фінансування застрахованих осіб - співробітників ТОВ "ЛЕО".
Разом з тим, позивач вважає таку вимогу безпідставною, оскільки наказом № 1849/5 (z1408-14) та Законом України від 2 вересня 2014 року № 1669-VII "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" (1669-18) (далі - Закон № 1669-VII (1669-18) ) не зобов'язано юридичних осіб, місцезнаходженням яких є територія проведення АТО, провести реєстраційні дії щодо зміни їх місцезнаходження та перереєстрації на підконтрольній території України.
ТОВ "ЛЕО" 25 травня 2015 року супровідним листом № 01-34/2/947 спрямувало на адресу Виконавчої дирекції ЛОВ ФССзТВП звіт за формою Ф4-ФСС з ТВП за 1 квартал 2015 року. Листом від 10.06.2015 № 02-11-825/СД позивача повідомлено про те, що звіт подано не за місцем обліку в органі Фонду та про порушення строків подання такої звітності. Також, з цього листа Товариству стало відомо про те, що воно згідно акту прийняття-передачі від 11 березня 2015 року № 0014 перебуває на обліку в Артемівській МВД ЛОВ ФССзТВП за реєстраційним номером 440135005371.
Відповідно до вимог Закону № 1105-XIV (1105-14) та Порядку фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 22 грудня 2010 року № 26 ТОВ "ЛЕО" до Артемівської МВД ЛОВ ФССзТВП направлено звіти по коштах загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням за 1 півріччя 2015 року, звіт про путівки на санаторно-курортне лікування та до дитячих оздоровчих закладів за ІІ квартал 2015 року, заяву-розрахунок на 163-х аркушах.
Листом від 06 серпня 2015 року № 01-10-149 Артемівське МВД ЛОВ ФССзТВП повідомило позивача, що фінансування позивача може бути здійснено після перереєстрації підприємства на контрольованій державною владою території або після повернення цієї території під контроль органів державної влади.
Луганський окружний адміністративний суд ухвалою від 22 січня 2016 року у справі № 812/1329/15 роз'єднав поєднані в одне провадження позовні вимоги ТОВ "ЛЄО" у самостійні провадження з наступними позовними вимогами:
- зобов'язати Відділення Фонду приймати від ТОВ "ЛЕО" обов'язкову звітну документацію, розрахунки, тощо та здійснювати відповідне фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам-співробітникам ТОВ "ЛЕО" (Справа № 812/1329/15);
- визнати протиправними дії Відділення Фонду стосовно відмови у виплаті допомоги з тимчасової втрати працездатності застрахованим особам-співробітникам ТОВ "ЛЕО" у сумі 1190827 грн. та стягнути з Відділення Фонду на користь ТОВ "ЛЕО" матеріальне забезпечення у розмірі 1190827 грн. (Справа № 812/52/16);
- визнати протиправними дії Відділення Фонду стосовно відмови у виплаті допомоги з тимчасової втрати працездатності застрахованим особам-співробітникам ТОВ "ЛЕО" у сумі 1215,34 грн. та стягнути з Відділення Фонду на користь ТОВ "ЛЕО" матеріальне забезпечення у розмірі 1215,34 грн. (Справа № 812/53/16);
- визнати протиправними дії Відділення Фонду стосовно відмови у виплаті допомоги з тимчасової втрати працездатності застрахованим особам-співробітникам ТОВ "ЛЕО" у сумі 325156,59 грн. та стягнути з Відділення на користь ТОВ "ЛЕО" матеріальне забезпечення у розмірі 325156,59 грн. (Справа № 812/54/16);
- визнати протиправними дії Відділення Фонду стосовно відмови у виплаті допомоги з тимчасової втрати працездатності застрахованим особам-співробітникам ТОВ "ЛЕО" у сумі 4125,77 грн. та стягнути з Відділення Фонду на користь ТОВ "ЛЕО" матеріальне
забезпечення у розмірі 4125,77 грн. (Справа № 812/55/16).
По кожній із даних справ Луганським окружним адміністративним судом винесено відповідне рішення.
Предметом розгляду даної справи є позовні вимоги в яких позивач просив зобов'язати Луганське обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі Артемівської міжрайонної виконавчої дирекції приймати від ТОВ "ЛЕО" обов'язкову звітну документацію, розрахунки, тощо та здійснювати відповідне фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам-співробітникам ТОВ "ЛЕО".
Луганський окружний адміністративний суд постановою від 27 січня 2016 року у справі № 812/1329/15 позовні вимоги ТОВ "ЛЕО" задовольнив частково.
Зобов'язав Луганське обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі Артемівської міжрайонної виконавчої дирекції прийняти від ТОВ "ЛЕО" заяви-розрахунки для здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок коштів Фонду, направлені супровідними листами від 15 вересня 2015 року за № 01-34/2/1870 та від 17 листопада 2015 року за № 01-34/2/2239.
У задоволенні решти позовних вимог відмовив.
Донецький апеляційний адміністративний суд постановою від 4 квітня 2016 року, постанову Луганського окружного адміністративного суду віл 27 січня 2016 року скасував, та прийняв нову постанову про часткове задоволення позову, а саме:
Зобов'язав Луганське обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі Артемівської міжрайонної виконавчої дирекції прийняти від Товариства з обмеженою відповідальністю "Луганське енергетичне об'єднання" обов'язкову звітну документацію, заяви-розрахунки та здійснити відповідне фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам - працівникам Товариства з обмеженою відповідальністю "Луганське енергетичне об'єднання" за І, ІІ квартали 2015 року та за І півріччя 2015 року.
В решті позовних вимог відмовив.
У своїй касаційній скарзі представник Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі Артемівської міжрайонної виконавчої дирекції посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, просить скасувати його рішення та направити справу на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
Касаційна скарга підлягає до задоволення з таких підстав.
Згідно з частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Судами попередніх інстанцій встановлено наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Луганське енергетичне об'єднання" зареєстроване в якості юридичної особи, включене до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (ідентифікаційний код юридичної особи 31443937), місцезнаходження юридичної особи: 91021, Луганська область, м. Луганськ, квартал Гайового, буд. 35А.
Відповідно до наказу ТОВ "ЛЕО" від 16 липня 2014 року "Про переміщення" у зв'язку з виробничою необхідністю, викликаною проведенням антитерористичної операції на території м. Луганська, переміщено з 16 липня 2014 року та встановлено робочі місця в Старобільському районі електричних мереж працівникам апарату управління, які зазначені у додатку до наказу, для виконання ними робіт, обумовленими трудовими договорами та посадовими інструкціями.
З 06 листопада 2014 року ТОВ "ЛЕО" знаходиться на обліку в Артемівській міжрайонній виконавчій дирекції Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
25 травня 2015 року ТОВ "ЛЕО" направило до Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності звіт по коштах загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням за формою Ф4-ФСС з ТВП за 1 квартал 2015 року. Відправлення отримано 03 червня 2015 року.
Листом від 10 червня 2015 року № 02-11-825/СД Виконавча дирекція Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності повідомила позивача про те, що ТОВ "Луганське енергетичне об'єднання" звіт за формою Ф4-ФСС з ТВП за 1 квартал 2015 року подало не за місцем обліку в органі Фонду та з порушенням строку на його подання. Крім того, згідно п. 4.5 Порядку формування та подання страхувальниками звітності по коштах загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, затвердженого постановою Правління Фонду від 18 січня 2011 року № 4, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 березня 2011 року за № 392/19130 (z0392-11) , звіт за формою Ф4-ФСС з ТВП за 1 квартал 2015 року по страхувальнику ТОВ "ЛЕО" сформовано у Єдиній інформаційно-аналітичній системі Фонду із заборгованістю за Фондом на початок звітного періоду у сумі 632 499,39 гривень. Роз'яснено, що надалі звітність необхідно надавати до Артемівської міжрайонної виконавчої дирекції Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
17 липня 2015 року ТОВ "ЛЕО" направило до Артемівської міжрайонної виконавчої дирекції Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності звіт по коштах загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням за формою Ф4-ФСС з ТВП за 1 півріччя 2015 року та звіт про путівки на санаторно-курортне лікування та до дитячих оздоровчих закладів за ІІ квартал 2015 року. Відправлення отримано відповідачем 05 серпня 2015 року.
28 липня 2015 року ТОВ "ЛЕО" направило до Артемівської міжрайонної виконавчої дирекції Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності заяви-розрахунки на 163 аркушах з вимогою їх прийняти та здійснити фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам.
06 серпня 2015 року Артемівська міжрайонна виконавча дирекція Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності за результатами розгляду вказаних заяв-розрахунків повідомила про те, що фінансування страхувальника ТОВ "Луганське енергетичне об'єднання", яке знаходиться у м. Луганську, віднесеному до населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, може бути здійснено після перереєстрації підприємства на контрольованій державною владою території або після повернення цієї території під контроль органів державної влади.
З наведеного вбачається що спірним є питання наявності у Артемівської міжрайонної виконавчої дирекції Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності повноважень щодо неприйняття від Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛЕО" обов'язкової звітної документації, заяв-розрахунків з підстав неперереєстрації підприємства на контрольованій державною владою території.
Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що під час розгляду судом першої інстанції адміністративної справи, суд Ухвалою від 10 грудня 2015 року зобов'язав Відділення Фонду провести перевірку достовірності відомостей, поданих ТОВ "ЛЕО" листом від 28 липня 2015 року № 01-34/2/1590 (супровідний лист до 163 заяв-розрахунків) для отримання коштів Фонду у сумі 1521324,70 гривень.
На виконання вищенаведеної ухвали відповідачами проведено позапланову перевірку достовірності відомостей поданих страхувальником для отримання коштів Фонду, за результатами проведення якої складено Акт позапланової перевірки достовірності відомостей поданих страхувальником для отримання коштів Фонду № 07-08 від 21 грудня 2015 року (Далі - Акт № 07-08 від 21 грудня 2015 року)
Проведеною перевіркою встановлено, що сума матеріального забезпечення по тимчасовій непрацездатності, яка зазначена у заявах-розрахунках ТОВ "ЛЕО" за період з 01 жовтня 2014 року по 01 липня 2015 року завищена на суму 14 393 гривень 76 копійок, також були виявлені листки непрацездатності видані після 01 лютого 2014 року закладами охорони здоров'я, розташованими на території ОРЛО, розмір матеріального забезпечення за якими складає 325 156 гривень 59 копійок.
Отже спірна сума матеріального забезпечення у розмірі 325 156,69 гривень завищена позивачем на 8 117,03 гривень. Факт завищення суми матеріального забезпечення не заперечується і самим Відповідачем.
Таким чином з вищенаведоного вбачається, що не всі заяви-розрахунки надані ТОВ "ЛЕО" листом від 28 липня 2015 року № 01-34/2/1590 (супровідний лист до 163 заяв-розрахунків) на матеріальне забезпечення застрахованих осіб за період 01 жовтня 2014 року по 01 липня 2015 року для отримання коштів Фонду у сумі 1 521 324,70 гривень мають належні правові підстави для фінансування Відділенням Фонду.
Зазначені обставини не були враховані, а ні судом першої, а ні судом апеляційної інстанції, який не зважаючи на наведені факти неправомірно зобов'язав Відділення Фонду здійснити фінансування ТОВ "ЛЕО" за перший, другий квартал 2015 року та за перше півріччя 2015 року без виключення вказаних вище лікарняних листів.
Крім того, суд апеляційної інстанції у своїй постанові зобов'язав Відділення Фонду прийняти від ТОВ "ЛЕО" обов'язкову звітну документацію, заяви розрахунки за перший, другий квартал 2015 року та за перше півріччя 2015 року.
Проте зазначена звітна документація та заяви-розрахунки за вказаний період вже були прийняті Відділенням Фонду і даний факт не заперечується позивачем.
Вимоги позивача щодо прийняття заяв-розрахунків та обов'язкової звітності стосувались документів майбутнього періоду.
Так, позовні вимоги щодо зобов'язання відповідачів здійснювати фінансування ТОВ "ЛЕО" є вимогами на майбутнє (передчасні), а Кодексом адміністративного судочинства України (2747-15) не визначено повноважень суду щодо задоволення позовних вимог, заявлених на майбутнє.
Вимоги щодо зобов'язання відповідачів приймати від ТОВ "ЛЕО" обов'язкову звітну документацію, розрахунки тощо, без конкретизації такої документації, за відсутності факту її подання до робочого органу Фонду та прийняття відповідного рішення/вчинення дій щодо неприйняття такої документації, є, також вимогами на майбутнє.
Суд апеляційної інстанції при ухваленні оскаржуваної постанови вийшов за межі своїх повноважень, неповно та невсебічно з'ясував всі обставини справи, не дослідив докази наведені в Акті позапланової перевірки достовірності відомостей поданих страхувальником для отримання коштів Фонду № 07-08 від 21 грудня 2015 року, запереченнях до акту позапланової перевірки достовірності відомостей поданих страхувальником для отримання коштів Фонду від 21 грудня 2015 року № 07-08 за вих. № 01-31/2/226 від 24 грудня 2015 року, та вирішив питання щодо позовних вимог які позивачем не заявлялись.
Статтею 159 Кодексу адміністративного суду України передбачено, що судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
За встановленим частиною другою статті 227 Кодексу адміністративного судочинства України правилом, підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, які унеможливили встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до частини четвертої статті 227 Кодексу адміністративного судочинства України справа направляється до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду або на новий розгляд, якщо порушення допущені тільки цим судом. В усіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції.
Враховуючи те, що допущені судом апеляційної інстанції порушення норм процесуального права щодо неповного з'ясування усіх обставин справи, призвели до неправильного її вирішення і не можуть бути усунуті судом касаційної інстанції, який процесуальним законом позбавлений можливості досліджувати докази і встановлювати нові обставини, винесене судове рішення підлягає скасуванню, а сама справа - направленню на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
При новому розгляді справи суду слід витребувати від сторін усі документи, необхідні для з'ясування дійсних обставин справи, перевірити обґрунтованість заявлених у матеріалах справи зауважень позивача та з урахуванням цього прийняти рішення щодо законності дій відповідача.
Керуючись статтями 159, 222, 223, 227, 230, 231, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
у х в а л и л а :
Касаційну скаргу Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі Артемівської міжрайонної виконавчої дирекції задовольнити.
Постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 4 квітня 2016 року у цій справі скасувати та направити справу на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії сторонам у справі та оскарженню не підлягає.
Головуючий
Судді
М.І. Смокович
А.В. Єрьомін
О.В. Калашнікова