ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 листопада 2016 року м. Київ К/800/25001/13
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Головуючого: Бившевої Л.І.,
суддів: Олендера І.Я., Шипуліної Т.М.,
секретар судового засідання Шевчук П.О.,
за участю:
представників позивача - Куценка В.В., Пономаря Ю.В., Ширай К.А.,
представника Генеральної прокуратури України - Чубенка В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Державної податкової інспекції у місті Чернігові Державної податкової служби
на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2013 року
та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2013 року
у справі № 825/22/13-а
за позовом Першого заступника прокурора міста Чернігова в інтересах держави в особі Державної податкової інспекції у місті Чернігові Державної податкової служби
до Відкритого акціонерного товариства Енергопостачальної компанії "Чернігівобленерго"
про стягнення частини чистого прибутку, -
В С Т А Н О В И Л А :
Перший заступник прокурора міста Чернігова звернувся до суду в інтересах держави в особі Державної податкової інспекції у місті Чернігові Державної податкової служби (далі - позивач) з позовом до Відкритого акціонерного товариства Енергопостачальної компанії "Чернігівобленерго" (далі - відповідач) про стягнення з ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" до державного бюджету частини прибутку (доходу) господарських організацій (у статутних фондах яких є державна частка), що вилучається з бюджету, у розмірі 5892000,00 грн.
Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2013 року у задоволенні позову було відмовлено.
Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2013 року постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2013 року було залишено без змін.
В касаційній скарзі ДПІ у м. Чернігові ДПС, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2013 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2013 року і ухвалити нове судове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
У запереченні на касаційну скаргу ПАТ "Чернігівобленерго", посилаючись на те, що постанова Чернігівського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2013 року та ухвала Київського апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2013 року є законними та обґрунтованими, а положення касаційної скарги жодним чином це не спростовують, просить відмовити в задоволенні касаційної скарги та залишити без змін рішення судів попередніх інстанцій.
Заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення присутніх у судовому засіданні представників позивача та Генеральної прокуратури України, перевіривши доводи касаційної скарги щодо дотримання правильності застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено наступне.
ДПІ у м. Чернігові провела виїзну планову перевірку ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01 січня 2007 року по 30 червня 2009 року, за результатами якої був складений акт від 08 жовтня 2009 року № 778/23/22815333.
За висновками акта перевірки позивачем були порушені, зокрема, вимоги статті 60 Закону України "Про Державний бюджету України на 2009 рік", які полягали у тому, що ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" не перерахувало до державного бюджету частину прибутку за результатами фінансово-господарської діяльності у 2008 році у розмірі 5892000,00 грн.
Зокрема, в акті перевірки було вказано, що у періоді, який перевірявся, ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" мало у статутному фонді корпоративні права держави. Згідно протоколу засідання правління товариства від 27 травня 2009 року № 7 товариством було вирішено сплатити частину чистого прибутку за 2006 - 2008 роки до державного бюджету у розмірі, визначеному базовими нормативними відрахуваннями частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів, встановлених на відповідний рік. Разом з цим, рішенням Господарського суду Чернігівської області від 24 липня 2009 року у справі № 8/98, яке набрало законної сили, було визнано недійсним рішення правління ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" від 27 травня 2009 року, викладене у протоколі № 7. З огляду на те, що рішення про нарахування дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності за 2006, 2007, 2008 роки товариством не приймалися, то ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" зобов'язане було сплатити частину чистого прибутку до державного бюджету у розмірі, визначеному за базовими нормативами відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів, встановлених на відповідний рік, до 01 червня 2009 року. Проте, вказаний обов'язок не був виконаний відповідачем.
Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, з посиланням на обставини, виходив з того, що право на отримання частини чистого прибутку акціонерного товариства мають лише особи, які є акціонерами відповідного товариства на початок строку виплати такого чистого прибутку, тоді як станом на 31 травня 2009 року (на початок строку виплати чистого прибутку) корпоративних прав держави у статутному фонду ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" не залишилось, що підтверджено листом Фонду державного майна України від 17 червня 2009 року № 10-31-8531.
Колегія суддів погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, з огляду на наступне.
Положеннями частин 7-9 статті 59 Закону України "Про Державний бюджету України на 2009 рік" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що господарські товариства, 50 і більше відсотків акцій (часток, паїв) яких знаходиться у власності господарських товариств, частка держави в яких складає не менше 50 відсотків (крім дочірніх компаній та підприємств Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", а також Закритого акціонерного товариства "Укргаз-Енерго"), сплачують до 01 червня 2009 року безпосередньо до Державного бюджету України дивіденди, нараховані за результатами фінансово-господарської діяльності за 2008 рік у розмірі базових нормативів відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів пропорційно розміру державної частки (акцій, паїв) у статутних фондах господарських товариств, акціонером яких є держава і володіє в них контрольним пакетом акцій. Закрите акціонерне товариство "Укргаз-Енерго" сплачує до 01 червня 2009 року дивіденди, нараховані за результатами фінансово-господарської діяльності за 2006, 2007 та 2008 роки, безпосередньо Національній акціонерній компанії "Нафтогаз України" у розмірі частки (акцій, паїв) Компанії у його статутному фонді. Установлено, що господарські товариства, у статутному фонді яких є корпоративні права держави (крім Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України"), сплачують до 01 червня 2009 року до Державного бюджету України дивіденди, нараховані за результатами фінансово-господарської діяльності за 2008 рік пропорційно розміру державної частки (акцій, паїв) у їх статутних фондах у розмірі базових нормативів відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів. На суму несвоєчасно сплачених господарським товариством, у статутному фонді якого є корпоративні права держави, та господарським товариством, 50 і більше відсотків акцій (часток, паїв) якого знаходиться у статутному фонді господарського товариства, частка держави якого складає не менше 50 відсотків (у тому числі закритим акціонерним товариством "Укргаз-Енерго"), дивідендів на державну частку Фондом державного майна України нараховується пеня, яка сплачується до Державного бюджету України з розрахунку 200 відсотків річних облікової ставки Національного банку України від суми недоплати, розрахованої за кожний день прострочення платежу, починаючи з наступного дня після настання строку платежу і по день сплати включно.
Відповідно до частин 1, 3 статті 60 Закону України "Про Державний бюджету України на 2009 рік" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) у разі неприйняття господарськими товариствами, у статутному фонді яких є корпоративні права держави, та господарськими товариствами, 50 і більше відсотків акцій (часток, паїв) яких знаходиться у статутних фондах господарських товариств, частка держави яких складає не менше 50 відсотків (крім Закритого акціонерного товариства "Укргаз-Енерго"), рішення про нарахування дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності за 2006, 2007 та 2008 роки до 01 червня 2009 року, такі господарські товариства сплачують частину чистого прибутку до державного бюджету у розмірі, визначеному за базовими нормативами відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів, встановлених на відповідний рік, до 1 червня 2009 року. На суму несвоєчасно внесених господарськими товариствами, у статутному фонді яких є корпоративні права держави, та господарськими товариствами, 50 і більше відсотків акцій (часток, паїв) яких знаходиться у статутних фондах господарських товариств, частка держави яких складає не менше 50 відсотків (у тому числі Закритим акціонерним товариством "Укргаз-Енерго"), коштів нараховується пеня у порядку, визначеному частиною дев'ятою статті 59 цього Закону, яка сплачується до Державного бюджету України. Постановою Кабінету Міністрів України від 29 січня 2007 року № 68 (68-2007-п) був затверджений Порядок відрахування господарськими організаціями до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу).
Згідно з пунктом 2 Порядку відрахування господарськими організаціями до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 січня 2007 року № 68 (68-2007-п) (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), відрахування частини чистого прибутку (доходу) здійснюється: державними (крім Державного підприємства обслуговування повітряного руху України "Украерорух" відповідно до Закону України "Про приєднання України до Багатосторонньої угоди про сплату маршрутних зборів" (1341-15) ), у тому числі казенними, підприємствами та їх об'єднаннями і дочірніми підприємствами - у розмірі 15 відсотків; акціонерними, холдинговими компаніями та іншими суб'єктами господарювання, у статутному фонді яких державі належать частки (акції, паї), та їх дочірніми підприємствами - у розмірі, визначеному базовими нормативами відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів, які затверджуються Фондом державного майна за погодженням з Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 3 Порядку відрахування господарськими організаціями до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 січня 2007 року № 68 (68-2007-п) (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), встановлено, що частина чистого прибутку (доходу), що відраховується до державного бюджету за відповідний період, визначається виходячи з обсягу чистого прибутку (доходу), розрахованого згідно з положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку, та розмірів відрахувань частини прибутку (доходу), зазначених у пункті 2 цього Порядку. Державними підприємствами електроенергетичної галузі, фінансування яких здійснюється в межах кошторису, що затверджується органом державного регулювання електроенергетики, зазначені відрахування провадяться із суми перевищення фактично отриманих кошторисних доходів над фактично здійсненими кошторисними видатками у звітному періоді. Господарські організації, включені до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (2711-15) , зменшують чистий прибуток, з якого розраховуються відрахування до державного бюджету, на суму прибутку, отриманого в результаті погашення заборгованості відповідно до зазначеного Закону. Частина чистого прибутку (доходу) сплачується господарськими організаціями до державного бюджету у строк, встановлений для сплати податку на прибуток підприємств.
Відповідно до пункту 4 Порядку відрахування господарськими організаціями до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 січня 2007 року № 68 (68-2007-п) (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), акціонерні, холдингові компанії та інші суб'єкти господарювання, у статутному фонді яких державі належать частки (акції, паї), та їх дочірні підприємства здійснюють відрахування частини чистого прибутку (доходу) відповідно до розміру державної частки (акцій, паїв) у їх статутному фонді.
Пунктом 6 Порядку відрахування господарськими організаціями до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 січня 2007 року № 68 (68-2007-п) (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), передбачено, що частина чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету, визначається господарськими організаціями відповідно до форми розрахунку, встановленої Державною податковою адміністрацією, та зазначається у декларації з податку на прибуток підприємства. Розрахунок частини чистого прибутку (доходу) подається до органів державної податкової служби у строк, передбачений для подання декларації з податку на прибуток.
У справі, що розглядається, суди попередніх інстанцій встановили, що постановою Кабінету Міністрів України від 22 червня 2004 року № 794 (794-2004-п) було утворено Національну акціонерну компанію "Енергетична компанія України" у формі акціонерного товариства та передано в її статутний фонд пакет акцій ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" у розмірі 25% +1 акція. Передача відповідного пакету акцій на користь НАК "Енергетична компанія України" підтверджується повідомленням № 825/АТ від 09 лютого 2007 року, яке було надано реєстратором акцій відповідача - ТОВ "ІНТЕР-СЕРВІС-РЕЄСТР" (т.1 арк. справи 215-216), згідно якого станом на 09 лютого 2007 року корпоративні права держави у статутному фонді ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" відсутні. Крім того, корпоративних прав держави у статутному фонді ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" не було і протягом всього 1 кварталу 2008 року. Зокрема, згідно повідомлень ТОВ "ІНТЕР-СЕРВІС-РЕЄСТР" від 10 січня 2008 року №2173/АТ та від 02 квітня 2008 року № 2659/АТ (т. арк. справи 217, 218) станом на 31 грудня 2007 року та на 31 березня 2008 року відповідно 25,00000084 % акцій ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" були зареєстровані саме за ВАТ ЕК "Чернігівобленерго", а не за державою (від імені якої в частині володіння корпоративними правами виступає Фонд державного майна України).
На підставі постанови Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2008 року № 66 "Про передачу Фондові державного майна пакетів акцій відкритих акціонерних товариств" (66-2008-п) , пакет акцій ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" у розмірі 25% акцій, який належав НАК "Енергетична компанія України", був переданий на користь Фонду державного майна України. Згідно повідомлень ТОВ "ІНТЕР-СЕРВІС-РЕЄСТР" від 21 липня 2008 року № 3014/АТ та від 08 січня 2009 року № 3173/АТ відповідно 25,000% акцій ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" були зареєстровані за Фондом державного майна України в період з 30 червня 2008 року по 31 грудня 2008 року (т.1 арк. справи 219, 220). Надалі протягом січня-травня 2009 року відповідний пакет акцій ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" передавався від Фонду державного майна України до НАК "Енергетична компанія України" і знову від НАК "Енергетична компанія України" до Фонду державного майна України (відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19 листопада 2008 року № 1005 (1005-2008-п) , якою постанова Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2008 року № 66 (66-2008-п) була визнана такою, що втратила чинність, та відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06 травня 2009 року № 437 (437-2009-п) ). Врешті, відповідний 25% пакет акцій (29829507 шт.) ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" 14 травня 2009 року був проданий на Київській міжнародній фондовій біржі на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Он-лайн капітал", що підтверджується протоколом біржових торгів з продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств у процесі приватизації № 511 від 14 травня 2009 року (т.1 арк. справи 221). За результатами такого продажу Фонд державного майна України списав пакет акцій ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" у кількості 29829507 шт., що становить 25%+1 акція статутного фонду ВАТ ЕК "Чернігівобленерго", з рахунку Фонд державного майна України у цінних паперах, що був відкритий у зберігача ВАТ "Державний експортно-імпортний банк України", на відповідний рахунок покупця таких акцій, що підтверджується листом Фонд державного майна України від 17 червня 2009 року № 10-31-8531 (т.1 арк. справи 222), в якому вказано, що станом на 29 травня 2009 року державної частки у статутному фонді ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" не залишилось.
Відповідно до пункту "б" частини 1 статті 10 Закону України "Про господарські товариства" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), статті 116 Цивільного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) та статті 88 Господарського кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) учасники товариства мають право брати участь у розподілі прибутку товариства та одержувати його частку (дивіденди). Право на отримання частки прибутку (дивідендів) пропорційно частці кожного з учасників мають особи, які є учасниками товариства на початок строку виплати дивідендів.
Згідно з положеннями статті 41 Закону України "Про господарські товариства" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), статті 159 Цивільного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) питання щодо затвердження порядку розподілу прибутку, строку та порядку виплати частки прибутку (дивідендів) є виключною компетенцією загальних зборів акціонерів.
Виходячи з аналізу наведених вище правових норм, суди попередніх інстанцій дійшли правомірного висновку, що право держави на отримання частини чистого прибутку за результатами фінансово-господарської діяльності ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" за 2008 рік могло виникнути у держави за умови прийняття загальними зборами акціонерів товариства відповідного рішення про виплату частини чистого прибутку, строку та порядку виплати такого чистого прибутку, а також за умови наявності у статутному фонді ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" корпоративних прав держави на початок строку виплати відповідного чистого прибутку.
Статтею 37 Закону України "Про господарські товариства" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що статут акціонерного товариства, крім відомостей, вказаних у статті 4 цього Закону, повинен містити відомості про види акцій, що випускаються, їх номінальну вартість, співвідношення акцій різних видів, кількість акцій, що купуються засновниками, наслідки невиконання зобов'язань по викупу акцій, строк та порядок виплати частки прибутку (дивідендів) один раз на рік за підсумками календарного року.
Відповідно до пункту 7.2 статті 7, підпункту 7.3.2.1 пункту 7.3 статті 7 статуту ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" порядок розподілу чистого прибутку та покриття збитків визначається Вищим органом Компанії (загальними зборами акціонерів) відповідно до чинного законодавства України цього статуту і внутрішніх нормативних документів Компанії. Дата початку виплати дивідендів визначається Вищим органом Компанії (загальними зборами акціонерів).
Як встановлено судами попередніх інстанцій та підтверджується матеріалами справи, рішенням Господарського суду Чернігівської області від 24 липня 2009 року у справі № 8/98, яке набрало законної сили, було визнано недійсним рішення правління ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" від 27 травня 2009 року, викладене у протоколі № 7 (т.1 арк. справи 194-199). Зокрема, в мотивувальній частині цього рішення вказано, що рішення про сплату частки чистого прибутку за 2006-2008 роки до Державного бюджету України, викладене у протоколі № 7 від 27 травня 2009 року, приймалося з урахуванням вимог Закону України Про Державний бюджету України на 2009 рік" (835-17) .
З огляду на те, що 14 травня 2009 року держава продала свою частку у статутному фонді ВАТ ЕК "Чернігівобленерго", суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку, з яким погоджується суд касаційної інстанції, що у держави було відсутнє право на одержання частини чистого прибутку (дивідендів) від фінансово-господарської діяльності ВАТ ЕК "Чернігівобленерго" за 2008 рік, сплата якої передбачена частиною 1 статті 60 Закону України Про Державний бюджету України на 2009 рік".
За таких обставин, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли обґрунтованого висновку, з яким погоджується суд касаційної інстанції, про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Доводи касаційної скарги вищевикладеного не спростовують.
Відповідно до частини 1 статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Враховуючи вищевикладене, касаційна скарга ДПІ у м. Чернігові ДПС підлягає залишенню без задоволення, а постанова Чернігівського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2013 року та ухвала Київського апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2013 року підлягають залишенню без змін.
Керуючись ст. ст. 160, 167, 210, 220, 221, 223, 224, 230, 231, ч. 5 ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А :
Касаційну Державної податкової інспекції у місті Чернігові Державної податкової служби залишити без задоволення, а постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2013 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2013 року залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строк та у порядку, визначеному статтями 237, 238, 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий:
Судді:
Л.І. Бившева
І.Я. Олендер
Т.М. Шипуліна