ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 серпня 2016 року м. Київ справа № 800/296/16
Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів:
головуючого суддів за участі секретаря представників: позивачів представника відповідача 3-ї особи прокурора Ланченко Л.В. Вербицької О.В. Костенка М.І. Моторного О.А. Островича С.Е. Мартиненка Г.В. Шкути О.О. Мишковець О.В. Чорної О.В., Драпалюк А.М. Атаманюк І.О. розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Геройської сільської ради Голопристанського району Херсонської області, Рибальчеської сільської ради Голопристанського району Херсонської області, Великокардашинської сільської ради Голопристанського району Херсонської області, Громадської організації "Голопристанська районна громадська організація українського товариства мисливців та рибалок", Товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта-Люкс" до Президента України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача, Міністерство екології та природних ресурсів, за участю Генеральної прокуратури України про визнання протиправним та скасування Указу Президента України "Про створення національного природного парку "Нижньодніпровський" № 657/2015 від 24.11.2015 (657/2015) ,-
ВСТАНОВИВ:
У травні 2016 року Геройською сільською радою Голопристанського району Херсонської області, Рибальчеською сільською радою Голопристанського району Херсонської області, Великокардашинською сільською радою Голопристанського району Херсонської області, Громадською організацією "Голопристанська районна громадська організація українського товариства мисливців та рибалок", Товариством з обмеженою відповідальністю "Дельта-Люкс" подано позов до Президента України про визнання протиправним та скасування Указу Президента України "Про створення національного природного парку "Нижньодніпровський" № 657/2015 від 24.11.2015 (657/2015) , який мотивовано порушенням положень ст. 52 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" від 16 червня 1992 року № 2456-XII.
В обґрунтування позову, з врахуванням поданих додаткових обґрунтувань позовних вимог, позивачами зазначається, що Указ Президента України № 657/2015 від 24.11.2015 "Про створення національного природного парку "Нижньодніпровський" (657/2015) прийнято з порушенням положень Закону України "Про природно-заповідний фонд України" від 16.06.1992 № 2456-ХІІ (2456-12) , а саме:
- ст. 51 цього Закону, оскільки клопотання Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Херсонській області від 29.05.2007 № 05-6/2-186 про необхідність створення Нижньодніпровського національного природного парку не містить чіткого обґрунтування необхідності національного природного парку, характеристики природоохоронної, наукової, естетичної та іншої цінності природних комплексів та об?єктів, що пропонуються для заповідання, відсутні відомості про місцезнаходження, розміри, характер використання, власників та користувачів природних ресурсів;
- ч.2 ст. 52 цього Закону у зв'язку з відсутністю погодження клопотань про створення чи оголошення територій та об'єктів природно-заповідного фонду іншими землекористувачами природних ресурсів у межах територій, рекомендованих для заповідання, зокрема, органів місцевого самоврядування Бериславського, Білозерського, Голопристанського, Цюрупинського районів Херсонської області, м.Нова Каховка і Херсону;
- ч.3 ст. 52 цього Закону, а саме, відсутності проекту створення національного
природного парку "Нижньодніпровський".
Крім того, позивачі посилаються на порушення статті 13 Конституції України, оскільки в результаті створення національного природного парку "Нтжньодніпровський" втратили свої мисливські угіддя Білозерська районна організація УТМР, Херсонстка міська рада УТМР, Цюрупинське РТМР "Відродження фауни", ТОВ "Дельта-люкс", ТОВ НВО "Екофільтр", СФ УкрНДІЛГА, ТОВ "Кінбурнська коса", Новокаховська міська рада УТМР, Бериславська районна рада УТМР, а громадяни України втратили законне право на полювання.
Відповідачем подано письмові заперечення на позов, в яких просив в задоволенні адміністративного позову відмовити з тих підстав, що Указ Глави держави видано на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Під час схвалення клопотання про створення парку були отримані всі необхідні узгодження з власниками та первинними користувачами в порядку, передбаченому ст. 52 Закону України "Про природно-заповідний фонд України". Позивачі не є такими користувачами, оскільки, землі комунальної та приватної власності, та інші землі, що знаходяться у сфері компетенції районних та сільських рад не увійшли до складу парку. Таким чином, відповідач не порушив прав, свобод та інтересів позивачів.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог, на стороні відповідача, Міністерство екології та природних ресурсів та прокурор в запереченнях на позов просили відмовити в задоволенні адміністративного позову в повному обсязі за безпідставністю. Прокурором, крім того, зазначено що в розумінні ч.2 ст. 171 КАС України, позивачі не є особами щодо яких застосовано оскаржуваний Указ, а тому у них не виникає права на звернення з даним позовом.
В судовому засіданні представник позивачів заявлені вимоги підтримав, представник відповідача, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, на стороні відповідача та прокурор просили відмовити в задоволенні позову.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників позивача, відповідача, третьої особи, заслухавши думку прокурора, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що позов не підлягає задоволенню виходячи з такого.
24 листопада 2015 року Президентом України видано Указ № 657/2015 (657/2015) "Про створення національного природного парку "Нижньодніпровський", пунктом 1 якого постановлено створити на території Бериславського, Білозерського, Голопристанського та Цюрупинського районів, міст Херсона та Нової Каховки Херсонської області національний природний парк "Нижньодніпровський".
Порядок створення й оголошення територій та об?єктів природно-заповідного фонду визначається Законом України "Про природно-заповідний фонд України" від 16 червня 1992 року № 2456-ХІІ (2456-12) .
Зокрема, згідно статті 51 цього Закону підготовка і подання клопотань про створення чи оголошення територій та об'єктів природно-заповідного фонду можуть здійснюватися органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища, науковими установами, природоохоронними громадськими об'єднаннями або іншими заінтересованими підприємствами, установами, організаціями та громадянами. Клопотання подаються до державних органів, уповноважених проводити їх попередній розгляд.
Клопотання має містити обґрунтування необхідності створення чи оголошення території або об'єкту природно-заповідного фонду певної категорії, характеристику природоохоронної, наукової, естетичної та іншої цінності природних комплексів та об'єктів, що пропонуються для заповідання, відомості про місцезнаходження, розміри, характер використання, власників та користувачів природних ресурсів, а також відповідний картографічний матеріал.
До клопотань додаються документи, що підтверджують та доповнюють обґрунтування необхідності створення чи оголошення територій або об'єктів природно-заповідного фонду.
Статтею 52 цього Закону передбачено, зокрема, що клопотання про необхідність створення чи оголошення територій та об'єктів природно-заповідного фонду попередньо розглядається у місячний строк: щодо територій та об'єктів загальнодержавного значення - центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища; щодо територій та об'єктів місцевого значення - органами цього центрального органу виконавчої влади на місцях, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища.
У разі схвалення клопотань центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища та його органами на місцях, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища проводиться їх погодження з власниками та первинними користувачами природних ресурсів у межах територій, рекомендованих для заповідання.
На підставі результатів погодження клопотань центральний орган виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища забезпечує розробку спеціалізованими проектними та науковими установами проектів створення природних заповідників, біосферних заповідників, національних природних парків, заказників, пам'яток природи, парків-пам'яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення.
Розробка проектів створення регіональних ландшафтних парків, заповідних урочищ, а також заказників, пам'яток природи та парків-пам'яток садово-паркового мистецтва місцевого значення забезпечується органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища на місцях, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища.
Проекти створення територій та об'єктів природно-заповідного фонду передаються центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища чи його органами на місцях, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища у встановленому порядку уповноваженим приймати рішення про створення чи оголошення територій та об'єктів природно-заповідного фонду.
Відповідно до положень статті 53 цього Закону рішення про створення природних заповідників, національних природних парків, а також щодо інших територій та об'єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення приймаються Президентом України.
З матеріалів справи та наданих у судовому засіданні пояснень представників сторін, вбачається, що до території національного природного парку "Нижньодніпровський", створеного Указом № 657/2015 (657/2015) , погоджено в установленому порядку включення 80177,80 гектара земель державної власності, а саме: 14479,80 гектара земель державної власності, які надаються національному природному парку в постійне користування, у тому числі з вилученням у землекористувачів, згідно з додатком 1, та 65698,00 гектарів земель державної власності, які включаються до території національного природного парку без надання йому в постійне користування згідно з додатком 2.
Згідно з додатком 1 землі державної власності, надання яких у постійне користування національному природному парку "Нижньодніпровський", у тому числі з вилученням у землекористувачів, погоджено з Державним підприємством "Херсонське лісомисливське господарство" в розмірі 13006,10 га, Державним підприємством "Каховське лісове господарство" в розмірі 181,40 га, Державним підприємством "Збур'ївське лісове господарство" в розмірі 163,30 га, з Херсонською обласною державною адміністрацією: землі державної власності, що розташовані на території Білозерського району в розмірі 280,00 га, землі державної власності, що розташовані в акваторії Дніпро-Бузького лиману на території Білозерського району в розмірі 849,00 га.
Згідно з додатком 2 землі державної власності, включення яких до території національного природного парку "Нижньодніпровський" без надання йому у постійне користування, погоджено з Державним підприємством "Херсонське лісомисливське господарство" в розмірі 14757,40 га, Державним підприємством "Каховське лісове господарство" в розмірі 2265,20 грн., Степовим філіалом імені В. М. Виноградова Українського науково-дослідного інституту лісового господарства і агромеліорації імені Г.М.Висоцького в розмірі 328,50 га, з Херсонською обласною державною адміністрацією: земель державної власності, що розташовані на території Бериславського району в розмірі 1701,20 га, земель державної власності, що розташовані на території Білозерського району в розмірі 2872,51 га, земель державної власності, що розташовані на території Голопристанського району в розмірі 20219,70 га, земель державної власності, що розташовані на території Цюрупинського району 280,00 га, земель державної власності, що розташовані на території міста Нової Каховки в розмірі 2102,09 га, земель державної власності, що розташовані на території міста Херсона в розмірі 2285,00 га, земель державної власності, що розташовані в акваторії Дніпро-Бузького лиману на території Білозерського району 18886,40 га.
Отримання Департаментом екології та природних ресурсів Херсонської обласної державної адміністрації та Міністерством екології та природних ресурсів України таких погоджень підтверджується наявним в матеріалах справи листами Головного управління Держземагентства у Херсонській області (а.с.196 т.2), Херсонського обласного управління водних ресурсів (а.с.197 т.2), Державного підприємства "Каховське лісове господарство" (а.с.198 т.2), Державного підприємства "Херсонське лісомисливське господарство" (а.с.199 т.2), Державного підприємства "Збур?ївське лісомисливське господарство" (а.с.205 т.2), ДП "Степовий ім.В.М.Виноградова філіал УкрНДІЛГА" (а.с.206 т.2), а також розпорядженням голови обласної державної адміністрації про погодження створення національного природного парку "Нижньодніпровський в межах території Бериславського, Білозерського, Голопристанського, Цюрупинського районів і Новокаховської та Херсонської міських рад Херсонської області загальною площею 80177,8 га згідно з експлікацією (а.с.187 т.2).
За змістом частини 2 статті 84 Земельного кодексу України розпорядження земельною ділянкою державної форми власності здійснюється власником земельної ділянки - державним органом виконавчої влади, а не органом місцевого самоврядування. При цьому не враховується місцезнаходження земельної ділянки - у межах міста чи за його межами.
Таким чином, доводи позивачів про порушення при подачі клопотання про створення національного природного парку "Нижньодніпровський" положень статті 52 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" не знаходять свого підтвердження.
Доказів включення до складу території національного парку "Нижньодніпровський" земель комунальної та приватної власності та інших земель, що знаходяться у сфері компетенції районних та сільських рад, позивачами не надано.
Наведені позивачами доводи, що відповідно до п.37 ч.1 ст. 26 та п.24 ч.1 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключною компетенцією сільських, селищних, міських районних і обласних рад є вирішення на пленарних засіданнях питання прийняття рішень про організацію територій і об?єктів природно-заповідного фонду…, а відтак рішення щодо погодження вищевказаних клопотань про створення Національного парку повинні були приймати виключно сільські, селищні, міські, районні і обласна ради, території яких увійшли до складу НПП "Нижнодніпровський" є безпідставними оскільки такими повноваженнями сільські селищні міські ради наділені лише щодо прийняття рішень про організацію територій і об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення.
З цих же підстав, не можуть бути прийняті до уваги доводи позивачів, що відповідно до п.5 ч.1 ст. 21 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" голова облдержадміністрації Путілов А.С. повинен був лише підготувати та подати на затвердження обласній раді відповідне питання, а не погоджувати його, оскільки зазначеною нормою також регулюються питання організації територій і об'єктів природно-заповідного фонду лише місцевого значення.
Не знаходять свого підтвердження і доводи позивачів щодо порушення вимог статті 51 та статті 53 Закону України "Про природно-заповідний фонд України".
Ініціатором створення Нижньодніпровського національного природного парку виступило Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Херсонській області, яке звернулось з відповідним клопотанням (а.с.218-219 т.2) до Міністерства охорони навколишнього природного середовища України. Клопотання обґрунтовано тим, що створення національного природного парку "Нижньодніпровський" передбачено Законом України "Про загальнодержавну програму формування національної екологічної мереж України на 2000-2015 роки" (1989-14) , метою створення цього об'єкта є недопущення знищення ділянки Дніпра з прилеглими територіями, на яких збереглися типові та рідкісні угрупування заплавних лісів, боліт, лук, піщаних степів, степових схилів та балок, відслонень гірських порід, в т.ч. 12 рідкісних типів рослинності, які включені до Зеленої книги України. В додаток до клопотання додане наукове обґрунтування щодо подальшого створення парку та відповідна картосхема (а.с.220-232, т.2). Також в матеріалах справи міститься проект створення національного природного парку "Нтжньодніпровський" (а.с.60- 183, т.2), який включає наукове обґрунтування, яке містить розділ "Соціально-економічні та екологічні наслідки національного природного парку "Нижньодніпровський", відповідні картографічні матеріали та погодження первинними користувачами природних ресурсів у межах територій, рекомендованих для заповідання.
Надані представником позивача картографічні матеріали та перелік землевласників та землекористувачів не є допустимими доказами, оскільки не встановлено ані джерело походження, ані відповідність їх оригіналу. Щодо наданих позивачами витягу з ЄДР, копії розпорядження голови облдержадміністрації від 27.12.2011 та скріншотів з офіційного сайту департаменту екології та природних ресурсів Херсонської ОДА, то вони не дають можливості висновку, що зазначені землі знаходяться в межах території парку.
Згідно з частиною 3 статті 106 Конституції України Президент України на основі та на виконання Конституції (254к/96-ВР) і законів України видає укази і розпорядження, які є обов?язковими до виконання на території України.
Підготовлений Мінприроди проект Указу Президента України був погоджений в установленому порядку з Херсонською облдержадміністрацією, НАН України, Мінфіном, Мінекономрозвитку, Мінагрополітики, Держлісагентством, та Держгеокадастром, отримано позитивний правовий висновок Мін'юсту, а також схвалений на засіданні Уряду.
Листом Кабінету Міністрів України від 29.09.2015 № 16207/0/2-15, за підписом Прем'єр-міністра України А.Яценюка, пропозиція щодо створення національного природного парку "Нижньодніпровський" скерована Президенту України .
Після надходження до Глави держави в установленому порядку пропозиції щодо утворення національного природного парку "Нижньодніпровський" та відповідних матеріалів, Президентом України видано Указ "Про створення національного природного парку "Нижньодніпровський" № 657/2015 від 24.11.2015 (657/2015) .
Таким чином, Указ Президента України "Про створення національного природного парку "Нижньодніпровський" № 657/2015 від 24.11.2015 (657/2015) видано на підставі, у межах повноважень, та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України.
Сукупність зібраних та перевірених в судовому засіданні доказів свідчить, що відповідач діяв у відповідності до вимог закону та не порушив прав, свобод та інтересів позивачів. Підстави для задоволення позовних вимог відсутні.
Керуючись статтями 160- 163, 171-1 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про її перегляд Верховним Судом України, якщо таку заяву не було подано. У разі подання заяви про перегляд Верховним Судом України постанови Вищого адміністративного суду України, якщо її не скасовано, постанова набирає законної сили після набрання законної сили рішенням Верховного Суду України за наслідками такого перегляду.
Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, мають право подати заяву про перегляд постанови Верховним Судом України з підстав, передбачених пунктом 4 частини першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України, у строк, встановлений частиною третьою статті 238 цього Кодексу.
Головуючий
Судді
Л.В.Ланченко
О.В.Вербицька
М.І.Костенко
О.А.Моторний
С.Е.Острович