ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 квітня 2016 року м. Київ К/800/68674/14
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
Головуючого, суддіГорбатюка С.А. (доповідач)СуддівМороз Л.Л. Шведа Е.Ю. провівши у касаційному порядку попередній розгляд адміністративної справи за позовом фізичної особи-підприємця (далі - ФОП) ОСОБА_4 до Закарпатського обласного управління лісового і мисливського господарства про визнання протиправним рішення за касаційною скаргою Закарпатського обласного управління лісового і мисливського господарства на постанову Закарпатського окружного адміністративного суду від 11 лютого 2013 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 27 листопада 2014 року
в с т а н о в и л а :
У серпні 2013 року ФОП ОСОБА_4 в Закарпатському окружному адміністративному суді пред'явив позов до Закарпатського обласного управління лісового і мисливського господарства про визнання протиправним рішення.
Просив визнати протиправним та скасувати рішення відповідача про відмову у видачі ФОП ОСОБА_4 сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених із них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій, оформлене листом від 18 травня 2012 року № 05/05-785, та зобов'язати його видати сертифікат про походження лісоматеріалів та виготовлених із них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій відповідно до поданої ним заяви від 17 травня 2012 року № 01.
Постановою Закарпатського окружного адміністративного суду від 11 лютого 2013 року, залишеною без зміни ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 27 листопада 2014 року, позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Закарпатського обласного управління лісового і мисливського господарства про відмову у видачі ФОП ОСОБА_4 сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених із них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій, оформлене листом від 18 травня 2012 року № 05/05-785, та зобов'язано видати сертифікат про походження лісоматеріалів та виготовлених із них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій відповідно до поданої ним заяви від 17 травня 2012 року № 01.
Не погоджуючись з рішеннями судів Закарпатське обласне управління лісового і мисливського господарства подало касаційну скаргу. Посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить рішення судів скасувати та ухвалити нову постанову про відмову у задоволенні позову.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.
Судами встановлено, що 17 травня 2012 року ФОП ОСОБА_4 звернувся до Закарпатського обласного управління лісового та мисливського господарства із заявою про видачу сертифікату про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для забезпечення експортних операцій на підставі супровідних документів, що підтверджують походження лісопродукції, а саме: виданими ДП "Ясінянське лісомисливське господарство", ФОП ОСОБА_5 ТТН серії ЗК № 002548 від 11 травня 2012 року та № 002554 від 14 травня 2012 року.
Також були подані накладна від 14 травня 2012 року № 9, за якою ФОП ОСОБА_5 відпустив деревину ФОП ОСОБА_6, та накладна від 14 травня 2012 року № 01, за якою ФОП ОСОБА_6 відпустила деревину ОСОБА_4
Листом від 18 травня 2012 року № 05/05-785 Закарпатське обласне управління лісового та мисливського господарства відмовило ФОП ОСОБА_4 у видачі сертифіката, мотивуючи відмову пунктом 4 протокольного рішення засідання Кабінету Міністрів України від 29 лютого 2012 року, доведеного листом Державного агентства лісових ресурсів від 14 березня 2012 року №04-04/1381-12, пунктом 1 наказу Держлісагентства від 02 березня 2012 року № 64 та пунктом 5 Протокольного рішення апаратної наради при Голові Держлісагентства від 26 квітня 2012 року, а також пунктом 1.6 Положення про організацію аукціонів з продажу необробленої деревини, затвердженого наказом Державного комітету лісового господарства України від 19 лютого 2007 року № 42 "Щодо вдосконалення механізмів продажу необробленої деревини" (z0164-07) , з аналізу яких відповідач дійшов висновку про те, що вказаними актами не допускається експорт необробленої деревини суб'єктами господарської діяльності незалежно від форми власності, резидентами України, які придбали деревину без обробки.
Вважаючи таку відмову такою, що не ґрунтується на чинному законодавстві, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що первинний продаж лісокористувачами необробленої деревини здійснюється як через аукціони, так і за прямими договорами, укладеними без проведення аукціонів. Придбавши деревину на аукціоні, покупець не позбавлений права реалізувати її іншому суб'єкту господарювання - резиденту України.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується з такими висновками судів попередніх інстанцій з огляду на наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої - четвертої статті 3 Закон України "Про особливості державного регулювання діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, пов'язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів" реалізація суб'єктами підприємницької діяльності лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів, крім передбачених статтею 2 цього Закону, допускається за наявності сертифіката про походження лісоматеріалів.
Порядок видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів затверджується Кабінетом Міністрів України. Сертифікат про походження лісоматеріалів видається спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері лісового господарства або його територіальним органом і підтверджує законність придбання лісоматеріалів. Право експорту певної партії лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів, крім передбачених статтею 2 цього Закону, має суб'єкт підприємницької діяльності, що отримав сертифікат про походження на партію лісоматеріалів, зазначену у відповідному сертифікаті. Постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2005 року № 1260 (1260-2005-п) затверджено Тимчасовий порядок видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій (далі - Порядок).
Відповідно до пункту 5 цього Порядку для отримання сертифіката експортери подають територіальному органові Держлісагентства заяву за встановленою Агентством формою, до якої додається копія (з обов'язковим пред'явленням оригіналу) товарно-транспортної або залізничної накладної про придбання лісо- та пиломатеріалів, або лісорубного квитка (для постійних лісокористувачів).
Пунктом 7 Порядку визначено, що сертифікат видається у день подання документів. У разі наведення неповної або недостовірної інформації у документах, передбачених пунктом 5 цього Порядку, експортерам в одноденний строк письмово повідомляється про відмову у видачі сертифіката з обґрунтуванням причин.
Таким чином, єдиною підставою для відмови у видачі такого сертифіката є надання неповної або недостовірної інформації у поданих документах.
Перелік документів, необхідних для отримання сертифіката, передбачений пунктом 5 Порядку, та він є вичерпним.
Наказом Держкомлісгоспу від 07 вересня 2007 року № 528 затверджено форму Сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій та Інструкцію щодо заповнення форми Сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій. Вказаний наказ не регулює питання відмови у видачі сертифіката.
Наказом Держкомлісгоспу від 07 вересня 2009 року № 230 затверджено стандарт адміністративної послуги з видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій.
Відповідно до пункту 3 Стандарту для одержання адміністративної послуги, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2005 року № 1260 "Про затвердження Тимчасового порядку видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій" (1260-2005-п) та наказу Держкомлісгоспу від 07 вересня 2007 року № 528 "Про затвердження форми сертифікату про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій та Інструкції щодо заповнення форми сертифікату про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій", до обласного управління лісового і мисливського господарства Держкомлісгоспу, за місцем реєстрації суб'єкта зовнішнього-економічної діяльності подаються такі документи:
- заява за встановленою формою;
- копії (з обов'язковим пред'явленням оригіналу) товаро-транспортних або залізничних накладних, або лісорубного квитка (для постійних лісокористувачів) про придбання відповідного обсягу лісо- та пиломатеріалів у постійного лісокористувача;
- специфікації на придбану у постійного лісокористувача продукцію, та лісопродукцію, що експортується; інші документи, що можуть підтвердити законність походження лісопродукції.
Пунктом 6 Стандарту встановлено вичерпний перелік підстав для відмови в наданні адміністративної послуги, це:
- неподання будь-якого з документів, зазначених у пункті 3 даного Стандарту;
- недостовірні відомості у документах, поданих для отримання Сертифікату;
- невідповідність кількісних і якісних характеристик та фізичних параметрів придбаної лісопродукції та лісопродукції, що експортується;
- невідповідність норм витрат сировини на виготовлення продукції переробки, що експортується;
- звернення з питань, які не належать до компетенції адміністративного органу.
Відповідно до пункту 1.2 Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, затвердженого наказом Держкомлісгоспу від 19 лютого 2007 року № 42 реалізація необробленої деревини всіма постійними лісокористувачами здійснюється через аукціони з продажу необробленої деревини на біржі.
Згідно з пунктом 1.5 цього ж Положення не реалізована на товарних біржах необроблена деревина реалізується підприємствами - постійними лісокористувачами по прямих договорах за цінами, не нижчими від тих, що склались на останньому аукціоні.
Таким чином, є обґрунтованим висновок судів, що первинний продаж лісокористувачами необробленої деревини здійснюється як через аукціони, так і за прямими договорами, укладеними без проведення аукціонів. Придбавши деревину на аукціоні, покупець не позбавлений права реалізувати її іншому суб'єкту господарювання - резиденту України.
Нормативно-правовими актами не встановлено заборони на експорт необробленої деревини та не обмежено права суб'єктів господарювання на експорт деревини, яка придбана не у постійних лісокористувачів.
Також, є безпідставними посилання відповідача на те, що позивач при обміру об'єму купленої деревини повинен користуватися положеннями ДСТУ 4020-2-2001, оскільки він не містить обов'язку вибору конкретного способу обміру (поштучного чи штабельного), а лише у пункті 6.2 рекомендується використовувати штабельний спосіб обміру для ділових сортиментів з діаметром до 14 см. Крім цього, у національній примітці до цього пункту зазначається, що у спірних випадках може використовуватися й поштучний облік навіть, коли діаметр ділового сортименту менше 14 см.
Рішення судів є законними і обґрунтованими.
Доводи касаційної скарги не містять у собі посилань на наявність порушень чинного законодавства, які є підставами для висновку про те, що судами неправильно застосовані норми матеріального чи процесуального права і що призвело або могло призвести до ухвалення незаконних та необґрунтованих судових рішень.
Відповідно до частини першої статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без зміни, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
На підставі викладеного, керуючись статтями 210, 220, 220-1, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
у х в а л и л а :
Касаційну скаргу Закарпатського обласного управління лісового і мисливського господарства залишити без задоволення, а оскаржувані постанову Закарпатського окружного адміністративного суду від 11 лютого 2013 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 27 листопада 2014 року в адміністративній справі за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 до Закарпатського обласного управління лісового і мисливського господарства про визнання протиправним рішення - без зміни.
ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі.
Судді
Горбатюк С.А.
Мороз Л.Л.
Швед Е.Ю.