ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 березня 2016 року м. Київ К/800/49834/15
Вищий адміністративний суд України у складі: суддя Костенко М.І. - головуючий, судді Бухтіярова І.О., Приходько І.В.,
розглянув у попередньому касаційну скаргу Державної фіскальної служби України (далі - ДФС)
на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 17.04.2015
та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 04.11.2015
у справі № 803/586/15-а (876/5881/15)
за позовом ДФС
до товариства з обмеженою відповідальністю "ТД Міжрегіональні ресурси" (далі - Товариство)
про стягнення штрафних (фінансових) санкцій.
За результатами розгляду касаційної скарги Вищий адміністративний суд України
ВСТАНОВИВ:
У березні 2015 року ДФС звернулася до Волинського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просила стягнути з Товариства штраф у сумі 8500 грн.
Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 17.04.2015, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 04.11.2015, у позові відмовлено.
Судові акти зі спору мотивовані тим, що рішення суб'єкта владних повноважень, згідно з яким до відповідача застосовано оспорюваний штраф, скасовано в судовому порядку.
Законність ухвалених у справі судових актів перевіряється у порядку глави 2 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) (далі - КАС) у зв'язку з касаційною скаргою ДФС, в якій вона просить скасувати прийняті у справі судові рішення та задовольнити позов. Мотивуючи касаційні вимоги, скаржник зазначає про правомірне застосування до Товариства оспорюваного штрафу за зберігання алкогольних напоїв без марок акцизного збору встановленого зразка.
У запереченні на касаційну скаргу Товариство зазначає про правильність і обґрунтованість висновків судів попередніх інстанцій та просить залишити оскаржувані судові акти без змін, а скаргу - без задоволення.
Вивчивши матеріали справи, перевіривши відповідність висновків судів наявним у матеріалах справи доказам, правильність застосування судами норм матеріального права та дотримання ними процесуальних норм, обговоривши доводи касаційної скарги, Вищий адміністративний суд України не вбачає підстав для задоволення розглядуваних касаційних вимог з урахуванням такого.
Попередніми судовими інстанціями у розгляді справи встановлено, що Головним управління Міндоходів у Волинській області було проведено фактичну перевірку господарської одиниці (належного відповідачеві місця зберігання оптових партій алкогольних напоїв) з питань додержання суб'єктами господарювання вимог, встановлених законодавством України, які є обов'язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими виробами.
Результати цієї перевірки висвітлені в акті від 15.07.2014 № 03/97/21-02/35184264, в якому зафіксовано факт наявності у Товариства на зберіганні алкогольних напоїв без марок акцизного збору.
Вказана обставини слугувала підставою для прийняття ДФС рішення про застосування фінансових санкцій від 07.10.2014 № 000298, згідно з яким відповідача зобов'язано сплатити штраф у сумі 8500 грн.
Судами також з'ясовано, що зазначений акт індивідуальної дії було скасовано за наслідками його оскарження Товариством в судовому порядку згідно з постановою Волинського окружного адміністративного суду від 19.11.2014 у справі № 803/2168/14 (яку залишено без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 03.03.2015).
Наведений факт було цілком об'єктивно розцінено судами як такий, що виключає можливість стягнення з відповідача оспорюваної суми штрафу.
Так, згідно з абзацом п'ятнадцятим статті 17 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" (у редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) у разі виробництва, зберігання, транспортування, реалізації фальсифікованих алкогольних напоїв чи тютюнових виробів; алкогольних напоїв чи тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими марками акцизного податку до суб'єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у розмірі 200 відсотків вартості товару, але не менше 8500 гривень.
Підпунктом 191.1.14 пункту 19.1 статті 19 Податкового кодексу України здійснення контролю у сфері виробництва, обігу та реалізації підакцизних товарів, контролю за їх цільовим використанням віднесено до функцій контролюючих органів.
Відповідно до пункту 58.2 статті 58 Податкового кодексу України податкове повідомлення-рішення надсилається (вручається) за кожним окремим податком, збором та/або разом із штрафними санкціями, передбаченими цим Кодексом, а також за кожною штрафною (фінансовою) санкцією за порушення норм іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, та/або пенею за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
З наведених законодавчих положень випливає, що підставою виникнення у суб'єкта господарювання обов'язку сплатити штрафні санкції за порушення порядку зберігання алкогольних напоїв є податкове повідомлення-рішення контролюючого органу про застосування відповідних штрафних санкцій.
А відтак скасування в судовому порядку рішення ДФС, згідно з яким до Товариства застосовано оспорювані штрафні санкції, виключає існування у відповідача обов'язку зі сплати таких санкцій до бюджету.
Викладені у касаційній скарзі посилання податкового органу на законність накладення цього штрафу не є слушними, позаяк дане питання не охоплюється предметом цієї справи.
З урахуванням викладеного суди цілком обґрунтовано відмовили у задоволенні даного позову, а тому підстав для скасування ухвалених у справі судових актів та задоволення розглядуваних касаційних вимог не вбачається.
Керуючись статтями 220, 220-1, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, Вищий адміністративний суд України
УХВАЛИВ:
1. Касаційну скаргу Державної фіскальної служби України відхилити.
2. Постанову Волинського окружного адміністративного суду від 17.04.2015 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 04.11.2015 у справі № 803/586/15-а (876/5881/15) залишити без змін.
ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, і може бути переглянута Верховним Судом України в порядку статей 236- 238 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя:
судді:
М.І. Костенко
І.О. Бухтіярова
І.В. Приходько