ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 березня 2016 року м. Київ К/800/47867/14
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
головуючого: судді Мороза В.Ф.,
суддів: Донця О.Є.,
Логвиненка А.О.
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Київської міжрегіональної митниці Міндоходів на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 31 березня 2014 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 19 серпня 2014 року у справі за позовом Підприємства з іноземними інвестиціями "Ітрако" до Київської міжрегіональної митниці Міндоходів, Головного управління Державної казначейської служби України в місті Києві про визнання дій протиправними та стягнення надмірно сплаченого та зарахованого до бюджету податку на додану вартість
в с т а н о в и л а :
Підприємство з іноземними інвестиціями "Ітако" звернулося із позовом, у якому просило визнати протиправними дії митного органу щодо відмови в поверненні суми надмірно сплаченого до бюджету податку на додану вартість у розмірі 40472,78 грн. за вантажно-митними деклараціями № 100260000/2013/139875 від 24.07.2013 р., № 100260000/2013/140533 від 28.08.2013 р., № 100260000/2013/141126 від 30.09.2013 р., № 100260000/2013/141254 від 07.10.2013 р., 100260000/2013/141717 від 20.11.2013 р. та стягнути з Державного бюджету України через казначейський орган на свою користь зазначену суму коштів.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 31 березня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 19 серпня 2014 року, зобов'язано митницю підготувати висновок про повернення суми надмірно сплаченого до бюджету податку на додану вартість по вантажно-митним деклараціям: 100260000/2013/139875 від 24.07.2013 р.; 100260000/2013/140533 від 28.08.2013 р.; 100260000/2013/141126 від 30.09.2013 р.; 100260000/2013/141254 від 07.10.2013 р.; 100260000/2013/141717 від 20.11.2013 р. з відповідного бюджету, в тому числі підтвердження зарахування спірних коштів до Державного бюджету України до казначейської служби України у м. Києві та подати його останньому до виконання.
У касаційній скарзі митниця, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та відмовити в задоволенні позову.
Судова колегія не вбачає підстав для задоволення касаційної скарги.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 17 грудня 2013 року у справі № 826/13088/13-а скасовано постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 жовтня 2013 року та задоволено позовні вимоги ПІІ "ІТРАКО" до Київської міжрегіональної митниці Міндоходів. Визнано протиправними та скасовано рішення Київської міжрегіональної митниці Міндоходів про коригування заявленої митної вартості товарів за резервним методом від 22.07.2013 року № 100260000/2013/230461/2 та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 22.07.2013 року № 100260000/2013/10103.
Зазначене рішення апеляційного адміністративного суду набрало законної сили 17 грудня 2013 року.
10 січня 2014 року позивач звернувся до митниці зі заявою про повернення надміру сплачених митних та інших платежів на поточний рахунок.
Листом від 24.01.2014 за № 976/1/26-70-52-04 митницею з посиланням на відсутність заявлених у вищезазначеній справі позовних вимог щодо повернення позивачеві з Державного бюджету грошових коштів та щодо визнання їх надмірно сплаченими при здійсненому митному оформлені, відмовлено у поверненні коштів.
Частиною третьою статті 301 Митного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - МК) передбачено, що помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Так, Порядок повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Державної митної служби України від 20 липня 2007 року № 618 (z1097-07) ( зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 вересня 2007 року за № 1097/14364 (z1097-07) ) (далі - Порядок повернення) визначає процедуру повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами.
Відповідно до абзаців першого, другого пункту 1, пунктів 2- 4 розділу ІІІ цього Порядку для повернення з Державного бюджету України митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, платником податків до загального відділу митного органу, яким здійснювалось оформлення митної декларації, подається заява довільної форми, яка підписується керівником і головним бухгалтером суб'єкта господарської діяльності або фізичною особою.
Заява, зареєстрована в загальному відділі, після розгляду керівником (заступником керівника) митного органу разом з пакетом документів передається до відділу митних платежів митного органу (далі - Відділ) для перевірки обґрунтованості повернення заявлених сум.
Відділ перевіряє факт перерахування митних та інших платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та наявність переплати.
За пунктами 2, 3 Порядку взаємодії митних органів з органами Державного казначейства України в процесі повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справляння яких покладається на митні органи, затвердженого Наказом Державної митної служби, Державного казначейства України від 20.07.2007 № 611/147 (z1095-07) (надалі - Порядок взаємодії) повернення помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів здійснюється на підставі Висновку про повернення. Зазначений Висновок оформляється відповідно до заяви платника, яка подається до митного органу, що здійснював оформлення митної декларації.
Згідно з пунктом 7 Порядку взаємодії на підставі отриманого Висновку про повернення відповідний орган ДКУ готує платіжні документи на перерахування коштів з рахунку з обліку доходів державного бюджету на рахунок, зазначений у Висновку про повернення, та протягом п'яти робочих днів від дати отримання Висновку про повернення здійснює повернення коштів з бюджету.
При цьому виходячи зі змісту пункту 11 Порядку повернення відмова у поверненні коштів у встановленому порядку можлива за умови відсутності підстав для такого повернення.
Аналізуючи зазначені норми Верховний Суд України у постановах від 15 квітня 2014 року (справа № 21-29а14), 12 листопада 2014 року (справи №№ 21-268а14, 21-391а14), 25 листопада 2014 року (справа № 21-338а14), від 03 листопада 2015 року (справи № 21-422а15) зазначив, що у разі якщо після сплати декларантом податків і зборів (обов'язкових платежів) згідно з митною вартістю товарів, визначеною митним органом, буде прийнято рішення про застосування митної вартості, заявленої декларантом, сума надміру сплачених податків і зборів (обов'язкових платежів) повертається декларанту у порядку, передбаченому Порядком повернення та Порядком взаємодії, на підставі його заяви та у місячний термін з дня прийняття висновку митного органу, що здійснював оформлення митної декларації, про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи. При цьому, у постанові від 03 листопада 2015 року № 21-2220а15 Верховний Суд України вказав, що у випадку необґрунтованої відмови митного органу у здійсненні митного оформлення товару та надмірною у зв'язку із цим сплатою декларантом митних платежів, належним способом захисту є зобов'язання митницю скласти та надати управлінню ДКСУ висновок про повернення надмірно сплачених митних платежів.
Встановлені у справі обставини свідчать, що надмірна сплата митних платежів відбулась внаслідок помилки митного органу у зв'язку з прийняттям рішення про коригування митної вартості товару, скасованого на підставі рішень у справі № 826/13088/13-а в подальшому. Крім того, позивач звернувся до митного органу із заявою про повернення надміру сплачених митних платежів у встановленому порядку .
Враховуючи вищезазначені норми суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку, що Митниця не виконала процедурних обов'язків щодо алгоритму дій, покладених на неї зазначеними вище порядками, а тому така бездіяльність митного органу є протиправною.
Доводи касаційної скарги його не спростовують та не свідчать про допущені порушення норм матеріального чи процесуального права, які відповідно до закону можуть бути підставою для скасування оскаржуваного судового рішення.
Відповідно до ст. 224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись ст. 220, 222, 223, 224, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
у х в а л и л а:
Касаційну скаргу Київської міжрегіональної митниці Міндоходів залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 31 березня 2014 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 19 серпня 2014 року залишити без змін.
Рішення набирає законної сили через 5 днів після направлення його копії особам, які беруть участь у справі і може бути переглянуте Верховним Судом України з підстав передбачених ст.ст. 237- 239 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді:
В.Ф. Мороз
А.О. Логвиненко
О.Є Донець