ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 березня 2016 року м. Київ К/800/3991/14
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
Сороки М.О.,Смоковича М.І.,Чумаченко Т.А.,
провівши попередній розгляд адміністративної справи за позовом ПП "Окко-Нафтопродукт" до Кіровоградської міської ради про скасування рішення, за касаційною скаргою ПП "Окко-Нафтопродукт" на постанову Ленінського районного суду міста Кіровограда від 14 жовтня 2011 року і ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2013 року, -
в с т а н о в и в:
У серпні 2011 року ПП "Окко-Нафтопродукт" звернулось до суду з вказаним позовом, у якому просило визнати протиправним та скасувати рішення 7 сесії 6 скликання Кіровоградської міської ради "Про упорядкування роздрібної торгівлі пивом, алкогольними та слабоалкогольними напоями на території міста Кіровограда" № 570 від 31.05.2011.
Постановою Ленінського районного суду міста Кіровограда від 14 жовтня 2011 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2013 року, у задоволенні позову відмовлено.
У касаційній скарзі ПП "Окко-Нафтопродукт", посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права, просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову.
З`ясувавши обставини справи в межах, передбачених статтею 220 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України (2747-15) ), колегія суддів приходить до висновку про відмову у задоволенні касаційної скарги з таких підстав.
Встановлено, що 31.05.2011 Кіровоградська міська рада прийняла рішення "Про упорядкування роздрібної торгівлі пивом, алкогольними та слабоалкогольними напоями на території міста Кіровограда", яким вирішено:
1) упорядкувати роздрібну торгівлю пивом, алкогольними та слабоалкогольними напоями на території міста Кіровограда шляхом заборони продажу цих товарів у підприємствах торгівлі, крім закладів ресторанного господарства, з 22.00 до 8.00 год.;
2) заборонити продаж пива, алкогольних та слабоалкогольних напоїв під час проведення масових заходів у скверах а на площах міста Кіровограда;
3) заборонити продаж пива та слабоалкогольних напоїв в кіосках і павільйонах, розташованих в радіусі 300м. від шкіл, дитячих садків та спортивних закладів;
4) Управлінню по сприянню розвитку торгівлі та побутового обслуговування населення Кіровоградської міської ради забезпечити виконання заходів щодо відстеження результативності даного регуляторного акта та оприлюднити звіт у віснику Кіровоградської міської ради "Вечірня газета" та на офіційній сторінці в мережі Інтернет в термін, визначений чинним законодавством;
5) Відділу по роботі із засобами масової інформації висвітлити у місцевих засобах масової інформації даний проект рішення у 10-денний термін після його прийняття;
6) контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну комісію міської ради з питань торгівлі, побутового обслуговування, громадського харчування, захисту прав споживачів та цін, заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Василенка І.М.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з наступного.
Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
За змістом підпунктів 1-4 пункту б) частини 1 статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" № 280/97-ВР від 21.05.1997 (далі - Закон № 280/97) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження:
здійснення заходів щодо розширення та вдосконалення мережі підприємств житлово-комунального господарства, торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування, розвитку транспорту і зв'язку;
здійснення відповідно до законодавства контролю за належною експлуатацією та організацією обслуговування населення підприємствами житлово-комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, транспорту, зв'язку, за технічним станом, використанням та утриманням інших об'єктів нерухомого майна усіх форм власності, за належними, безпечними і здоровими умовами праці на цих підприємствах і об'єктах; прийняття рішень про скасування даного ними дозволу на експлуатацію об'єктів у разі порушення нормативно-правових актів з охорони праці, екологічних, санітарних правил, інших вимог законодавства;
здійснення контролю за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів;
встановлення за погодженням з власниками зручного для населення режиму роботи розташованих на відповідній території підприємств, установ та організацій сфери обслуговування незалежно від форм власності.
Основні вимоги до роздрібної торгівлі горілкою і лікеро-горілчаними виробами, вином виноградним та плодово-ягідним, коньяком, шампанським, вином ігристим і спрямованість на забезпечення прав споживачів щодо належної якості товару і рівня торговельного обслуговування визначають Правила роздрібної торгівлі алкогольними напоями, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України № 854 від 30.07.1996 (854-96-п) .
У пункті 7 цього Порядку визначено, що зручний для населення режим роботи спеціалізованих магазинів, спеціалізованих відділів, секцій комунальної форми власності встановлюється виконавчими органами сільських, селищних, міських рад.
Зручний для населення режим роботи спеціалізованих магазинів, спеціалізованих відділів, секцій інших форм власності встановлюється виконавчими органами сільських, селищних, міських рад за погодженням з власником цього об'єкта.
Відповідно до частини 12 статті 59 Закону № 280/97 акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) .
У статті 1 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" № 1160-IV від 11.09.2003 (далі - Закон № 1160-IV (1160-15) ) визначено поняття регуляторного акту - прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання; прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом.
Згідно із вимогами вказаного Закону органи місцевого самоврядування є регуляторними органами.
За таких обставин оскаржуване рішення відповідача є регуляторним актом, оскільки спрямоване на правове регулювання адміністративних відносин між регуляторним органом та суб'єктом господарювання, яким змінені норми права, та розраховане на неодноразове застосування і щодо невизначеного кола осіб.
За змістом частин 1, 2 статті 8 Закону № 1160-IV стосовно кожного проекту регуляторного акта його розробником готується аналіз регуляторного впливу.
Аналіз регуляторного впливу готується до оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень та пропозицій.
У відповідності до вимог частини 1 статті 9 Закону № 1160-IV кожний проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань.
Частинами 1, 2 статті 13 Закону № 1160-IV передбачено, що план діяльності регуляторного органу з підготовки проектів регуляторних актів та зміни до нього оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації цього регуляторного органу, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення плану та змін до нього на офіційній сторінці відповідного регуляторного органу в мережі Інтернет.
Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.
Про дотримання відповідачем вказаних вимог при прийнятті спірного рішення свідчать рішення Кіровоградської міської ради від 29.03.2011 № 307 "Про внесення змін до плану діяльності Кіровоградської міської ради з підготовки проектів регуляторних актів на 2011 рік", аналіз впливу регуляторного акта, опублікований "Вечірньою газетою" від 25.03.2011 № 13(1201), протокол громадських слухань "Про упорядкування роздрібної торгівлі пивом, алкогольними та слабоалкогольними напоями на території міста Кіровограда", оприлюднення проекту регуляторного акту в "Вечірній газеті" від 25.03.2011 № 13(1201) та на офіційному сайті Кіровоградської міської ради в мережі Інтернет.
З урахуванням описаного суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що Кіровоградська міська рада діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а відтак про необґрунтованість позовних вимог.
Крім того, звертаючись до суду з вказаним позовом ПП "Окко-Нафтопродукт" не вказало, які його права, свободи чи інтереси порушено відповідачем у вказаних правовідносинах.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується з такими висновками судів попередніх інстанцій і доводи касаційної скарги їх не спростовують.
Відповідно до частини 3 статті 220-1 Кодексу адміністративного суду України суд касаційної інстанції відхиляє касаційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Керуючись ст. ст. 220, 220-1, 223, 230, 231 КАС України, суд,
у х в а л и в:
Касаційну скаргу ПП "Окко-Нафтопродукт" відхилити, а постанову Ленінського районного суду міста Кіровограда від 14 жовтня 2011 року і ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2013 року - залишити без змін.
ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строк та у порядку, визначеними статтями 237, 238, 239-1 КАС України.
Судді: