ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 березня 2016 року м. Київ К/800/34577/15
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
Головуючого судді-доповідача Голубєвої Г.К.
Суддів Приходько І.В.
Сіроша М.В.
при секретарі судового засідання: Ігнатенко О.В.,
розглянувши касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Київський річковий порт"
на ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 14 липня 2015 року
та постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 квітня 2015 року
по справі № 826/7140/15
за поданням Державної податкової інспекції у Подільському районі ГУ ДФС у м. Києві
до Публічного акціонерного товариства "Київський річковий порт"
про зупинення видаткових операцій на рахунках, -
ВСТАНОВИВ:
Державна податкова інспекція у Подільському районі головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві звернулась до суду з поданням до Публічного акціонерного товариства "Київський річковий порт" про зупинення видаткових операцій на рахунках.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 квітня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 14 липня 2015 року у даній справі подання задоволено.
Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким у поданні відмовити, оскільки вважає, що постанову та ухвалу було прийнято з порушенням норм матеріального права та без належного врахування всіх обставин справи.
Перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів Вищого адміністративного суду України приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що Публічне акціонерне товариство "Київський річковий порт" перебуває на податковому обліку в Державній податковій інспекції у Подільському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві.
За Публічним акціонерним товариством "Київський річковий порт" обліковується податковий борг у розмірі 23390236,06 грн., зокрема:
з податку на додану вартість у сумі 7593292,39 грн.;
з податку по збору за спеціальне водокористування в частині використання поверхневих вод для потреб водного транспорту у сумі 5026,99 грн.;
по земельному податку з юридичних осіб у сумі 13811095,20 грн.;
з податку на прибуток приватних підприємств у сумі 1634328,04 грн.;
з податку на доходи найманих працівників у сумі 338257,82 грн.;
по рентній платі за користування радіочастотним ресурсом України у сумі 8235,62 грн.
Державна податкова інспекція у Подільському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві направила Публічному акціонерному товариству "Київський річковий порт":
першу податкову вимогу від 12.01.2010 року №1/8, яка була вручена представнику відповідача 01.02.2010 року, про що свідчить повідомлення пошти про вручення поштового відправлення;
другу податкову вимогу від 03.03.2010 року №2/615, яка була вручена представнику відповідача 15.03.2010 року, про що свідчить повідомлення пошти про вручення поштового відправлення.
Задовольняючи подання, суди виходили з наступних мотивів, з чим погоджується суд касаційної інстанції.
Згідно із приписами статті 88 Податкового кодексу України майно Лублічного акціонерного товариства "Київський річковий порт" перебуває у податковій заставі.
Відповідно до пункту 91.3 статті 91 Податкового кодексу України податковий керуючий описує майно платника податків, що має податковий борг, в податкову заставу, здійснює перевірку стану збереження майна, яке перебуває у податковій заставі, проводить опис майна, на яке поширюється право податкової застави, для його продажу у випадках, передбачених цим Кодексом, одержує від боржника інформацію про операції із заставленим майном, а в разі його відчуження без згоди контролюючого органу (за умови, коли наявність такої згоди має бути обов'язковою згідно з вимогами цього Кодексу) вимагає пояснення від платника податків або його службових (посадових) осіб. У разі продажу в рахунок погашення податкового боргу майна платника податків, на яке поширюється право податкової застави, податковий керуючий має право отримувати від такого платника податків документи, що засвідчують право власності на зазначене майно.
Згідно з довідкою від 21.04.2015 року №3532/9/26-56-25-07 станом на 21.04.2014 року Публічне акціонерне товариство "Київський річковий порт" має податкових борг за узгодженими грошовими зобов'язаннями на суму 25341299,29 грн.
З матеріалів справи вбачається, що майно Публічного акціонерного товариства "Київський річковий порт" описано згідно актів опису майна від 20.12.2012 року №2, від 02.08.2013 року №1, від 10.02.2015року №16 та перебуває у податковій заставі, що підтверджується витягами про реєстрацію в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна.
З метою перевірки стану збереження майна, яке перебуває у податковій заставі, податковий керуючий здійснив вихід за місцем реєстрації та місцезнаходження Публічного акціонерного товариства "Київський річковий порт".
За посиланням податкового керуючого, під час перевірки стану збереження майна, яке перебуває у податковій заставі згідно акту опису майна від 10.02.2015 року №16, із 52 одиниць морського та річкового транспорту було виявлено лише 16 одиниць суден. Інші 32 судна до огляду податковому керуючому пред'явлені не були, письмові пояснення про операції із заставленим майном, зокрема, у разі його відчуження без згоди контролюючого органу, надані не були.
У зв'язку із викладеним, Державною податковою інспекцією у Подільському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві, а саме податковим керуючим складено акт від 20.04.2015 року №1 про перешкоджання платником податків виконанню повноважень податкового керуючого.
Як вбачається з матеріалів справи, Публічне акціонерне товариство "Київський річковий порт" має низку рахунків у банках із датою відкриття у 2013-2014 роках.
Підпунктом 20.1.32 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України закріплено право контролюючого органу на звернення до суду, якщо платник податків перешкоджає виконанню податковим керуючим повноважень, визначених цим Кодексом, щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків шляхом накладення арешту на цінні папери та/або кошти та інші цінності такого платника податків, що знаходяться в банку (крім операцій з видачі заробітної плати та сплати податків, зборів, єдиного внеску, а також визначених контролюючим органом грошових зобов'язань платника податків, погашення податкового боргу), та зобов'язання такого платника податків виконати законні вимоги податкового керуючого, передбачені цим Кодексом.
Згідно з пунктом 89.4 статті 89 Податкового кодексу України контролюючий орган звертається до суду щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків, заборону відчуження таким платником податків майна та зобов'язання такого платника податків допустити податкового керуючого для опису майна у податкову заставу.
Враховуючи наявність обставин, які відповідно до положень статті 89 Податкового кодексу України є підставою для зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків, суди дійшли вірного висновку про обґрунтованість подання заявника.
Зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків та заборона відчуження таким платником податків майна діють до дня складення акта опису майна платника податків у податкову заставу податковим керуючим або акта про відсутність майна, що може бути описано у податкову заставу, або погашення податкового боргу в повному обсязі. Податковий керуючий не пізніше робочого дня, що настає за днем складення цих актів, зобов'язаний надіслати банкам, іншим фінансовим установам, а також платнику податків рішення про складення актів, яке є підставою для поновлення видаткових операцій та скасування заборони на відчуження майна.
Крім того, колегія суддів звертає увагу на ту обставину, що податковий обов'язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов'язків платника податків, крім випадків, передбачених законом (пункт 36.3 статті 36 ПК України).
За таких обставин, суди дійшли вірного висновку щодо наявності підстав для задоволення подання.
Відповідно до ст. 224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанції не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Отже, колегія суддів вважає, що в межах касаційної скарги порушень судами попередніх інстанції норм матеріального та процесуального права при вирішенні цієї справи не допущено. Правова оцінка обставин у справі дана вірно, а тому касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
Керуючись ст.ст. 210 - 232 Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15) , суд -
УХВАЛИВ:
Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Київський річковий порт" залишити без задоволення.
Ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 14 липня 2015 року та постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 квітня 2015 року по справі № 826/7140/15 залишити без змін.
Справу повернути до суду першої інстанції.
ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав та в порядку, передбачених статтями 236- 239 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий
Судді
підпис Голубєва Г.К.
підпис Приходько І.В.
підпис Сірош М.В.
ухвала складена у повному обсязі 01.04.2016 р.