ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 грудня 2015 року м. Київ К/800/24949/13
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
Головуючого, судді Горбатюка С.А. (доповідач) Суддів Мороз Л.Л. Швед Е.Ю. провівши у касаційному порядку попередній розгляд адміністративної справи за позовом Товариства співвласників багатоквартирного буднику (далі - ТСББ) "Чайка" до Державного агентства земельних ресурсів України про визнання протиправним висновку за касаційною скаргою ТСББ "Чайка" на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 14 лютого 2013 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 09 квітня 2013 року
в с т а н о в и л а :
У листопаді 2012 року ТСББ "Чайка" в Окружному адміністративному суді м. Києва пред'явило позов до Державного агентства земельних ресурсів України про визнання протиправним висновку.
В обґрунтування позовних вимог зазначило, що за замовленням позивача Алуштинським відділом Кримської регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" на підставі рішення Алуштинської міської ради від 09 вересня 2009 року № 45/61 з урахуванням пункту 6 рішення від 24 грудня 2010 року № 2/191 та пункту 2 рішення від 25 травня 2012 року № 9/287 розроблено землевпорядну документацію для відведення позивачу земельної ділянки (кадастровий номер 0110300000:01:007:0387) загальною площею 0,0925 га за рахунок земель санаторію "Слава" (0,0679 га) та земель Алуштинської міської ради (0,0246 га) для обслуговування багатоквартирного житлового будинку в комплексі з господарськими будівлями по вул. Краснофлотській, 9 в м. Алушті.
За наслідками первинної експертизи землевпорядної документації Державним агентством земельних ресурсів України надано висновок від 24 жовтня 2012 року № 696-12, у пункті 12 якого (підсумкова оцінка результатів державної експертизи) зазначено що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ТСББ "Чайка" для обслуговування житлового будинку у комплексі з господарськими будівлями по вул. Краснофлотській, 9 в м. Алушті не відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам та оцінюється негативно.
Вважає, що висновок прийнято з порушенням частини першої статті 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" та частини другої статті 42 Земельного кодексу України.
Просило:
- визнати протиправним та скасувати висновок державної експертизи землевпорядної документації Державного агентства земельних ресурсів України від 24 жовтня 2012 року № 696-12;
- зобов'язати Державне агентство земельних ресурсів України провести державну експертизу проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ТСББ "Чайка" для обслуговування житлового будинку у комплексі з господарськими будівлями по вул. Краснофлотській, 9 в м. Алушті, розробленого Державним підприємством "Центр державного земельного кадастру" на підставі рішення Алуштинської міської ради від 09 вересня 2009 року № 45/61 із змінами згідно рішення Алуштинської міської ради від 25 травня 2012 року № 9/287.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 14 лютого 2013 року, залишеною без зміни ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 09 квітня 2013 року, відмовлено в задоволенні адміністративного позову.
Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, ТСББ "Чайка" подало касаційну скаргу, в якій вказало на те, що оскаржувані рішення судів у справі прийняті з порушенням норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити постанову про задоволення позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги та перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Судами встановлено, що 02 березня 2009 року Закрите акціонерне товариство "Санаторій "Слава" надало згоду на вилучення земельної ділянки, площею 0, 0840 га, розташованої по вул. Червонофлотській, 1 в м. Алушті для обслуговування ТСББ "Чайка" житлового будинку, розташованого по вул. Червонофлотській, 9 в м. Алушті.
Рішенням Алуштинської міської ради від 09 вересня 2009 року № 45/61 дозволено ТСББ "Чайка" складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 0,0925 га по вул. Червонофлотській, 9 в м. Алушті за рахунок земель санаторію "Слава".
Пунктом 6 рішення Алуштинської міської ради від 24 грудня 2010 року № 2/191 продовжено термін дії рішення Алуштинської міської ради від 09 вересня 2009 року № 45/61 "Про затвердження матеріалів вибору земельної ділянки та дозвіл підготовки проекту землеустрою щодо відводу земельної ділянки ТСББ "Чайка" площею до 0,0925 га по вул. Червонофлотській, 9 в м. Алушті для будівництва та обслуговування багатоповерхового житлового будинку у комплексі з господарськими будівлями, на 2 роки з моменту прийняття вказаного рішення.
Рішенням Алуштинської міської ради від 25 травня 2012 року № 9/287 внесено зміни до пункту 2 рішення Алуштинської міської ради від 09 вересня 2009 року № 45/61 "Про затвердження матеріалів вибору земельної ділянки та дозвіл підготовки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТСББ "Чайка" та викладено його в такій редакції "2. Дозволити ТСББ "Чайка" складання проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки загальною площею 0,0925 га по вул. Червонофлотській, 9 в м. Алушті за рахунок земель санаторію "Слава" земельну ділянку площею - 0,0679 га, по угіддях-землі громадського призначення, і за рахунок земель Алуштинської міської ради, не представлених у користування або власність, земельну ділянку площею - 0,0246 га, по угіддях - зелені насадження загального користування, для обслуговування житлового будинку в комплексі з господарськими будівлями. Віднести дану земельну ділянку до категорії земель житлової та громадської забудови", і продовжено термін дії вищевказаного рішення на 2 роки з моменту прийняття цього рішення.
На замовлення ТСББ "Чайка" Алуштинським відділом Кримської регіональної філії Державного підприємства "Центр державного кадастру" розроблено відповідну землевпорядну документацію для відведення земельної ділянки (кадастровий номер 0110300000:01:007:0387).
Відповідно до висновку Державного агентства земельних ресурсів України від 24 жовтня 2012 року № 696-12 проект землеустрою, погоджений Комісією з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою від 24 травня 2012 року № 1227-г щодо відведення земельної ділянки у власність ТСББ "Чайка" для обслуговування житлового будинку у комплексі з господарськими будівлями по вул. Червонофлотській, 9 в м. Алушті, не відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам та оцінюється негативно. Вказаним висновком також зазначено, що Земельним кодексом України (2768-14) не визначений порядок передачі безоплатно у власність земельних ділянок об'єднанню власників багатоквартирного житлового будинку.
Також, у листі Державного агентства земельних ресурсів України від 10 грудня 2012 року позивачу роз'яснено, що земельну ділянку по
вул. Червонофлотській, 9 в м. Алушті для обслуговування житлового будинку у комплексі з господарськими будівлями ТСББ "Чайка" можливо надати в оренду в порядку, визначеному статтями 124, 134 Земельного кодексу України.
Вищевказаний висновок державної землевпорядної документації від 24 жовтня 2012 року № 696-12 і є предметом оскарження ТСББ "Чайка".
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції та апеляційний суд, залишаючи таке рішення без зміни, виходили з того, що висновок державної експертизи землевпорядної документації відповідачем прийнято з дотриманням вимог законодавства та є таким, що не порушує прав позивача на безоплатне отримання земельної ділянки.
Така правова позиція судів попередніх інстанцій є правильною, оскільки вона ґрунтується на повно та всебічно встановлених обставинах справи та відповідає вимогам чинного законодавства.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" державна експертиза землевпорядної документації - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.
Статтями 38, 39 Земельного кодексу України визначено, що до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування. Використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.
Як зазначено у статті 1 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" об'єднання співвласників багатоквартирного будинку - юридична особа, створена власниками для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна.
Відповідно до частини другої статті 42 Земельного кодексу України у разі приватизації громадянами багатоквартирного жилого будинку відповідна земельна ділянка може передаватися безоплатно у власність або надаватись у користування об'єднанню власників.
Статтею 118 Земельного кодексу України визначений порядок безоплатної передачі земельних ділянок громадянам.
Разом з тим, порядок передачі безоплатно у власність земельних ділянок об'єднанню власників багатоквартирного житлового будинку, як юридичній особі законодавством не встановлений.
Таким чином, є вірними висновки судів попередніх інстанцій, що ТСББ "Чайка" не мала права отримати земельну ділянку із земель державної або комунальної власності шляхом її безоплатної передачі у власність.
Оскаржувані рішення судів першої та першої інстанцій є законними і обґрунтованими.
Доводи касаційної скарги правильність висновків судів не спростовують.
Відповідно до частини першої статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без зміни, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
На підставі викладеного, керуючись статтями 210, 220, 220-1, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
у х в а л и л а :
Касаційну скаргу Товариства співвласників багатоквартирного буднику "Чайка" залишити без задоволення, а оскаржувані постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 14 лютого 2013 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 09 квітня 2013 року у справі за позовом Товариства співвласників багатоквартирного буднику "Чайка" до Державного агентства земельних ресурсів України про визнання протиправним висновку - без зміни.
ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі.
Судді
Горбатюк С.А.
Мороз Л.Л.
Швед Е.Ю.