ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 грудня 2015 року м. Київ К/800/36243/15
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі
суддів: Леонтович К.Г., Васильченко Н.В., Калашнікової О.В.
розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду справу за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Придніпровського районного суду м.Черкаси від 8 червня 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 16 липня 2015 року у справі № 711/9574/14-а за позовом ОСОБА_1 до Департаменту архітектури містобудування та інспектування Черкаської міської ради, заступника начальника управління планування та архітектури департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради Єпік Раїси Василівни, Черкаської міської ради про визнання дій і бездіяльності протиправними, зобов'язання вчинити певні дії та про визнання рішень нечинними, -
ВСТАНОВИЛА:
У серпні 2014 року ОСОБА_1 звернулася в суд з позовом до Департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради, заступника начальника управління планування та архітектури департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради Єпік Раїси Василівни, Черкаської міської ради, в якому просила: визнати нечинними рішення Черкаської міськради від 05.04.12 р. № 3-753 "Про затвердження схеми розміщення тимчасових споруд в м. Черкаси та внесення змін до рішень Черкаської міськради", а також рішення Черкаської міськради від 09.07.10 р. № 5-821 "Про затвердження Порядку укладання договорів про пайову участь в утриманні об'єктів благоустрою міста"; визнати протиправною бездіяльність Департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міськради, пов'язану з ненаданням паспорту прив'язки ТС позивачеві,; визнати протиправними дії заступника начальника управління планування та архітектури департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради Єпік Р.В., пов'язані з відмовою позивачеві в оформленні паспорту прив'язки ТС,; зобов'язати Департамент архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міськради протягом 10-ти робочих днів з дня набрання законної сили судовим рішенням у даній справі, оформити та видати позивачеві паспорт прив'язки ТС, на підставі поданих 12.06.14 р. документів.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що бездіяльність Департаменту, пов'язана з ненаданням паспорту прив'язки та протиправні дії заступника начальника Єпік Р.В., пов'язані з відмовою в оформленні паспорту прив'язки ТС, суперечать Закону України "Про місцеве самоврядування" (280/97-ВР) та Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Мінрегіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України від 21.10.2011р. № 244.
Постановою Придніпровського районного суду м.Черкаси від 8 червня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 16 липня 2015 року, в задоволенні позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, ОСОБА_1 звернулася до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої і апеляційної інстанцій та задовольнити позов, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права.
Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, матеріали касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами першої і апеляційної інстанцій встановлено, що 04.04.14 р. ФОП ОСОБА_1 звернулася до управління планування та архітектури Департаменту містобудування Черкаської міської ради із заявою з додатками про визначення відповідності намірів розміщення тимчасової споруди комплексній схемі та державним будівельним нормам, що по вул. Паризька Комуна/вул. Гоголя м. Черкаси.
ФОП ОСОБА_1 08.05.2014 р. отримала відповідь за № 2230-ТС1, що управління не заперечує можливість розміщення павільйону (ТС) за вказаною адресою, площею до 25 кв.м.. При цьому, зазначено з посиланням на рішення Черкаської міськради від 05.04.2012 р. № 3-753 "Про затвердження схеми розміщення ТС та внесення змін до рішень Черкаської міськради", що протягом 4х місяців їй необхідно укласти договір пайової участі в утриманні об'єкту благоустрою міста і викладений перелік документів, які слід надати для оформлення паспорту прив'язки.
ФОП ОСОБА_1 12.06.2014 р. до управління планування та архітектури департаменту містобудування міськради була подана заява з відповідним пакетом документів про оформлення паспорту прив'язки ТС за вказаною адресою.
Позивач 19.06.2014 р. отримала відповідь заступника начальника управління Єпік Р.В. про відмову в оформленні паспорту прив'язки ТС із підстав необхідності укладання договору пайової участі в утриманні об'єкту благоустрою міста на умовах, визначених рішенням Черкаської міськради від 09.07.10 р. № 5-821 "Про затвердження Порядку укладання договорів про пайову участь в утриманні об'єктів благоустрою міста".
Рішенням Черкаської міської ради від 05.04.2012 р. № 3-753 затверджена схема розміщення тимчасових споруд в м.Черкаси та внесені зміни до рішення Черкаської міської ради від 09.07.2010 р. № 5-821 "Про затвердження порядку укладання договорів про пайову участь в утриманні об'єктів благоустрою міста". Крім того, затверджене Положення про розміщення ТС для провадження підприємницької діяльності у м. Черкаси (додаток № 4), а також визначено, що розміщення та експлуатація стаціонарних ТС в м.Черкаси здійснюються згідно з вимогами Додатку № 2 та в порядку, встановленому Положенням про розміщення ТС для провадження підприємницької діяльності у м. Черкаси.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог суди першої і апеляційної інстанцій виходили з того, що позивачем, всупереч вимог Порядку, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 09.07.2010 року № 5-821, за відсутності документів на право користування земельною ділянкою, не був укладений договір пайової участі в утриманні об'єкту благоустрою міста, що унеможливило оформлення відповідачем паспорту прив'язки ТС позивачеві.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується з висновками судів першої і апеляційної інстанцій виходячи з наступного.
Згідно обставин справи між сторонам виник спір щодо відмови позивачу в наданні паспорту прив'язки тимчасової споруди (ТС) за відсутності документів права користування земельною ділянкою, з підстав відсутності договору про пайову участь в утриманні об'єкту благоустрою, укладеного відповідно до вимог Порядку, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 09.07.2010 р. № 5-821 та законності оскаржуваних рішень міської ради.
Відповідно ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. частиною 5 цієї статті визначено, що акти органів місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.
Частина 5 статті 12 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" встановлює, що регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.
Рішенням Черкаської міської ради від 05.04.2012 року № 3-753 затверджені схеми розміщення тимчасових споруд в м.Черкаси та внесені зміни до рішення Черкаської міської ради від 09.07.2010 року № 5-821 "Про затвердження порядку укладання договорів про пайову участь в утриманні об'єктів благоустрою міста" (надалі - Порядок). Крім того, затверджені Положення про розміщення ТС для провадження підприємницької діяльності у м. Черкаси (надалі - Положення), а також визначено, що розміщення та експлуатація стаціонарних ТС в м. Черкаси здійснюються в порядку, встановленому Положенням.
Відповідно до п.4.7 Положення, у разі відповідності намірів замовник протягом строку, зазначеного в п.4.6 укладає договір про пайову участь в утриманні об'єкту благоустрою міста на умовах, визначених рішенням міськради від 09.07.2010 року № 5-821.
Згідно з п.1.2.4. Порядку, пайова участь в утриманні об'єктів благоустрою - це заснована на договорі плата в розвиток міста за розташування на об'єктах благоустрою малих архітектурних форм. Порядок встановлює умови пайової участі в утриманні об'єктів благоустрою на території м. Черкаси. Дія цього Порядку поширюється на всіх фізичних та юридичних осіб, незалежно від їх організаційно-правових форм та форм власності, які мають намір розмістити малі архітектурні форми на об'єктах благоустрою міста.
Пунктом 3.1 Порядку встановлено, що контроль за дотриманням фізичними та юридичними особами Порядку укладання договорів про пайову участь в утриманні об'єктів благоустрою міста здійснюють департамент муніципальної інспекції, департамент архітектури, будівництва та землеустрою та департамент бюджетної політики виконавчого комітету Черкаської міської ради у межах наданих їм повноважень.
Відповідно до п.4.3.1 Порядку, замовник, який має намір розмістити МАФ на об'єктах благоустрою міста, за відсутності документів, що посвідчують право на земельну ділянку, виданих замовнику, сплачує до міського бюджету кошти як пайову участь в утриманні даного об'єкту благоустрою. Кошти сплачуються на підставі договору про пайову участь в утриманні об'єкту благоустрою, укладеного відповідно до вимог порядку, затвердженого рішенням Черкаської міської ради.
Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що Черкаська міська рада опублікувала прийняте на сесії міської ради рішення від 05.04.2012 року № 3-753 в інформаційному віснику Черкаської міської ради газеті "Місто" в № 7/17 квітня 2012 року. Крім того, вказане рішення було оприлюднене на офіційному порталі міської ради, міського голови, виконавчого комітету в розділі "Нормативні акти" підрозділі "Рішення міської ради 2012". Рішення Черкаської міської ради від 19.07.2010 року № 5-821 опубліковане на офіційному порталі міськради за посиланням.
Виходячи з наведеного суди попередніх інстанцій прийшли до обґрунтованих висновків про помилковість тверджень позивача щодо не чинності вказаних рішень органу місцевого самоврядування. Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 року № 244 (z1330-11) затверджений Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності. Порядком визначено механізм розміщення ТС для провадження підприємницької діяльності, на підставі документів на право користування земельною ділянкою.
Відповідно до Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 року № 244 (z1330-11) , для оформлення паспорта прив'язки замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із заявою щодо оформлення паспорта прив'язки ТС, до якої надає схему розміщення ТС, що затверджена додатком 1 Порядку. Додаток 1 Порядку містить форму схеми розміщення ТС із вказівкою площі земельної ділянки згідно з документами на землекористування. Відповідно, для отримання паспорту прив'язки, суб'єкт господарювання має отримати документи на землекористування і лише після їх отримання він може звертатися за оформленням паспорта прив'язки. Крім того, надає: ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб'єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб'єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів України" (2807-15) ; технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.
Згідно ст.ст. 116, 123 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користуванні здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Виходячи з наведених законодавчих норм та нормативних актів, позивач, маючи намір розмістити ТС на об'єктах благоустрою міста, за відсутності у нього документів, що посвідчують право на земельну ділянку, повинен сплачувати до міського бюджету кошти як пайову участь в утриманні даного об'єкту благоустрою на підставі договору про пайову участь в утриманні об'єкту благоустрою, укладеного відповідно до вимог порядку, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 09.07.2010 року № 5-821.
За обставинами справи заступником начальника управління Єпік Р.В. 19 червня 2014 року повідомлено позивача про відмову в оформленні паспорту прив'язки ТС. Зазначене рішення мотивовано необхідністю укладання позивачем договору пайової участі в утриманні об'єкту благоустрою міста на умовах, визначених рішенням Черкаської міськради від 09.07.2010 року № 5-821 "Про затвердження Порядку укладання договорів про пайову участь в утриманні об'єктів благоустрою міста".
Судами першої та апеляційної інстанції встановлено та не заперечується позивачем, що договір про пайову участь в утриманні об'єкту благоустрою між позивачем та Черкаською міською радою не був укладений.
Виходячи з наведеного колегія суддів вважає вірними висновки судів попередніх інстанцій, що відповідачі діяли в межах та спосіб передбачені законами та Конституцією України (254к/96-ВР) , а тому відсутні підстави для задоволення позову.
Враховуючи викладене, суди першої і апеляційної інстанцій дійшли до вірного висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно ст. 224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Колегія суддів вважає, що доводи касаційної скарги не дають підстав для висновку про неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального чи процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
З урахуванням викладеного, судами першої і апеляційної інстанцій винесені законні і обґрунтовані рішення, постановлені з дотриманням норм матеріального та процесуального права і підстав для їх скасування не вбачається. Колегія суддів зазначає, що справа переглядається в межах касаційної скарги.
Керуючись ст.ст. 220, 222, 223, 224, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України, -
у х в а л и л а :
Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Постанову Придніпровського районного суду м. Черкаси від 8 червня 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 16 липня 2015 року залишити без змін.
ухвала набирає законної сили через 5 днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав передбачених ст.ст. 237- 239 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді: