ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 жовтня 2015 року м. Київ К/800/21864/15
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
Калашнікової О.В.,
Васильченко Н.В.,
Леонтович К.Г.,
провівши попередній розгляд справи за касаційною скаргою Київської міської митниці Державної фіскальної служби на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 17 лютого 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 29 квітня 2015 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Аскоп-Україна" до Головного управління Державної казначейської служби України в м. Києві, Київської міської митниці Державної фіскальної служби про визнання протиправною відмову в поверненні суми надмірно сплаченого податку на додану вартість, -
в с т а н о в и л а:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Аскоп-Україна" звернулося в суд з позовом до Головного управління Державної казначейської служби України в м. Києві, Київської міської митниці Державної фіскальної служби, в якому просило: визнати протиправною відмову Київської міської митниці Державної фіскальної служби України в поверненні ТОВ "Аскоп-Україна" суми надмірно сплаченого податку на додану вартість в розмірі 141 399, 92 грн.; стягнути з Державного бюджету України через Головне управління Державної казначейської служби України у місті Києві на користь ТОВ "Аскоп-Україна" суму надмірно сплаченого податку на додану вартість у розмірі 141 399, 92 грн.
Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідачем на підставі прийнятого митним органом рішення про коригування митної вартості товарів, позивачем сплачено різницю між податком на додану вартість, визначеним до сплати митним органом та раніше визначеним підприємством. Позивач зазначає, що судовим рішенням визнано протиправним та скасовано рішення митниці про коригування митної вартості товарів, у зв'язку з чим ТОВ "Аскоп-Україна" звернулося із заявою про повернення митних платежів, однак митним органом було протиправно відмовлено у поверненні спірних сум коштів.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 17 лютого 2015 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 29 квітня 2015 року, позов задоволено частково: визнано протиправною відмову Київської міської митниці Державної фіскальної служби України в поверненні ТОВ "Аскоп-Україна" суми надмірно сплаченого податку на додану вартість в розмірі 141 399, 92 грн.; зобов'язано Київську міську митницю Державної фіскальної служби України підготувати висновок про повернення надмірно сплачених митних платежів ТОВ "Аскоп-Україна" та направити його разом з іншими передбаченими законодавством документами Головному управлінню Державної казначейської служби України у м. Києві.
Не погоджуючись з оскаржуваними судовими рішеннями, Київська міська митниця ДФС звернулася до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати в частині задоволених позовних вимог та відмовити у позові.
Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, 07.12.2011 року ТОВ "Аскоп-Україна" пред'явило Київській регіональній митниці для митного оформлення товар "Риба охолоджена лосось (сьомга) атлантичний (Salmo Salar) ціла, патрана з головою" виробництва Норвегії в кількості 16593,00 кг. за кодом УКТЗЕД 0302120000.
Митна вартість даного товару визначена позивачем за ціною договору щодо товарів, які імпортуються за 1методом склала 77 207, 27 доларів США або 616 878,37 грн. (згідно з офіційним курсом НБУ, встановленого станом на 07.12.2011р. в розмірі 7, 9899 грн. за 1,00 долар США).
07 грудня 2011 року відповідачем прийнято рішенням № 100000006/2011/315149/2 про коригування митної вартості та картку відмови № 100190000/1/03776, на підставі якого позивачем сплачено до бюджету податок на додану вартість в розмірі 224 584,44 грн. (відповідно до ВМД № 100190000/2011/136659 від 07.12.2011року).
Як наслідок сума надмірно сплаченого з даної партії товару податку становить 101 208,77 грн.
Крім того, на підставі даного ж рішення № 100000006/2011/315149/2 від 07.12.2011 року про визначення митної вартості товару (по ціні 8,47 доларів США за один кг.) митний орган здійснив митне оформлення другої партії такого ж товару, що був ввезений позивачем на митну територію України на підставі того ж контракту в кількості 6 057 кг., в зв'язку з чим митна вартість даного товару склала 409 904,16 грн., а позивачем відповідно до ВМД № 100190000/2011/137555 від 15.12.2011року сплачено до бюджету податок на додану вартість в розмірі 81 980,83 грн. (20% від 409 904,16 грн. - митної вартості товару).
При цьому, у випадку визначення митної вартості другої партії товару за першим методом, його митна вартість становила б 26 151,57 доларів США або 208 948,42 грн. (згідно з офіційним курсом НБУ, встановленого станом на 07.12.2011 р. в розмірі 7,9899 грн. за 1,00 долар США), що складається з вартості товару в розмірі 24 833,70 доларів США або 198 418,78 грн. та 10 529,64 грн. вартості перевезення товару, а сума податку на додану вартість, що підлягала сплаті при митному оформленні товару за таким методом становила б 41 789,68 грн. (20% від 208 948,42 грн. - митної вартості товару).
На підставі вказаного рішення позивачем з другої партії товару переплачено до бюджету суму ПДВ в розмірі 40 191,15 грн., що складає різницю між сумою ПДВ, сплаченої від митної вартості товару, визначеної митним органом за резервним методом, та сумою ПДВ, що підлягала сплаті у випадку визначення митної вартості за першим методом.
Таким чином, загальна сума ПДВ, переплачена товариством до бюджету з обох партій товару складає 141 399, 92 грн.
У зв'язку з незгодою з рішенням митниці про коригування митної вартості товарів від 07.12.2011 року № 100000006/2011/315149/2, позивач звернувся з адміністративним позовом до Окружного адміністративного суду міста Києва про скасування вказаного рішення про коригування митної вартості та стягнення надмірне сплачених коштів у сумі 141 399, 92 грн.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 11.09.2012 року по справі № 2а-7631/12/2670 у задоволені позову відмовлено повністю.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 10.12.2013 року у справі № 2а-7631/12/2670 апеляційну скаргу ТОВ "Аскоп-Україна" задоволено, постанову суду першої інстанції скасовано, рішення Київської регіональної митниці № 100000006/2011/315149/2 від 07.12.2011 року про визначення митної вартості товару за резервним методом та картку відмови в митному оформленні товару № 100190000/1/03776 від 07.12.2011 року визнано протиправними та скасовано, стягнуто з Державного бюджету через Головне управління державної казначейської служби у м. Києві на користь ТОВ "Аскоп -Україна" суму надмірно сплаченого податку на додану вартість у розмірі 141 399,92 грн.
Постановою Вищого адміністративного суду України від 08.04.2014 року касаційні скарги Київської міжрегіональної митниці Міндоходів у м. Києві та Головного управління Державної казначейської служи України в м. Києві задоволено частково, постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 10.12.2013 року змінено, скасовано в частині стягнення з державного бюджету України через Головне управління державної казначейської служби у м. Києві на користь ТОВ "Аскоп-Україна" суму надмірно сплаченого податку на додану вартість у розмірі 141 399, 92 грн., в задоволенні позову в цій частині відмовлено. В решті постанову залишено без змін.
Відмовляючи у задоволенні вимоги про стягнення суми надмірно сплаченого до бюджету податку на додану вартість суд касаційної інстанції виходив з того, що таке повернення повинно здійснюватися на підставі Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого Наказом Держмитслужби України № 618 від 20.07.2007 року (z1097-07) , шляхом звернення ТОВ "Аскоп-Україна" до Київської регіональної митниці з відповідною заявою.
24 жовтня 2014 року позивач звернувся до відповідача з листом № 500/10 про повернення надмірно сплаченого податку на додану вартість в розмірі 141 399, 92 грн.
За результатами розгляду звернення позивача, відповідач листом від 10.11.2014 року за № 12546/1/26-70-52-05 відмовив позивачу у поверненні коштів, мотивуючи свою відмову тим, що постановою Вищого адміністративного суду України від 08.04.2014 року була скасована Постанова Київського апеляційного адміністративного суду від 10.12.2013 року у справі № 2а-7631/12/2670 в частині стягнення на користь позивача зазначеної суми коштів.
Задовольняючи частково позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що митний орган в межах спірних відносин діяв протиправно, однак вимога щодо стягнення з Державного бюджету України на користь позивача надмірно сплачених коштів у сумі 141 399, 92 грн. є передчасною.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, виходячи з наступного.
Відповідно до статті 301 Митного кодексу України повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України (2755-17) .
У разі виявлення факту помилкової та/або надмірної сплати митних платежів орган доходів і зборів не пізніше одного місяця з дня виявлення такого факту зобов'язаний повідомити платника податків про суми надміру сплачених митних платежів.
Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Згідно з пунктами 2.2, 3.1, 3.3, 3.4 Порядку розрахунково-касового обслуговування через органи Державного казначейства України митних та інших платежів, які вносяться до/або під час митного оформлення, затвердженого наказом Міністерства фінансів України, Державної митної служби України від 24.01.2006 року № 25/44 (z0064-06) , для зарахування коштів, що вносяться платниками та громадянами до/або під час митного оформлення товарів, на балансі Головного управління Державного казначейства України у місті Києві відкриті на ім'я митних органів за балансовим рахунком 3734 "депозитні рахунки митних органів".
Сплата коштів у національній валюті, призначених для забезпечення справляння митних та інших платежів, здійснюється платниками до/або під час митного оформлення товарів з рахунків, відкритих ними в банках, у вигляді передплати та/або доплати, а також готівкою через банки на депозитні рахунки 3734, відкриті на ім'я митних органів в Головному управлінні Казначейства. Кошти, що надійшли на депозитні рахунки 3734 митних органів, згідно з Порядком № 25/44 (z0064-06) , перераховуються митними органами виключно для здійснення таких операцій: - зарахування до відповідних бюджетів України; - повернення платникам помилково та/або надміру сплачених коштів.
Розпорядження коштами, що обліковуються на депозитних рахунках 3734 митних органів згідно з Порядком № 25/44 (z0064-06) , здійснюється виключно на підставі платіжних доручень, що оформленні митними органами в установленому порядку. Повернення платникам помилково та/або надмірно сплачених митних та інших платежів, що зараховані на депозитні рахунки митних органів 3734, здійснюється відповідно до Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Державної митної служби України від 20.07.2007 року № 618 (z1097-07) .
Відповідно до Порядку № 618 (z1097-07) для повернення з Державного бюджету України митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, платником податків до загального відділу митного органу, яким здійснювало оформлення митної декларації, подається заява довільної форми, яка підписується керівником, головним бухгалтером суб'єкта господарської діяльності або фізичною особою.
Заява, зареєстрована в загальному відділі, після розгляду керівником (заступником керівника) митного органу разом з пакетом документів передається до Відділу для перевірки обґрунтованості повернення заявлених сум.
Відділ перевіряє факт перерахування митних та інших платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та наявність переплати.
Для підготовки висновку про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, керівництвом Відділу за потреби ініціюється проведення перевірки в митному органі щодо правильності митного оформлення із залученням відповідних підрозділів митного органу.
Окрім того порядок повернення таких коштів регламентовано наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 року № 787 (z1650-13) та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.09.2013 року за № 1650/24182 (z1650-13) "Про затвердження Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів".
Пунктом 5 Порядку № 787 (z1650-13) встановлено, що повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів (обов'язкових платежів) та інших доходів бюджетів здійснюються за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету. Подання подається до органу Казначейства за формою, передбаченою нормативно-правовими актами з питань повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів, або в довільній формі на офіційному бланку установи за підписом керівника установи (його заступника відповідно до компетенції), скріпленим гербовою печаткою (у разі наявності) або печаткою із найменуванням та ідентифікаційним кодом установи, з обов'язковим зазначенням такої інформації: обґрунтування необхідності повернення коштів з бюджету, найменування платника (суб'єкта господарювання), код за ЄДРПОУ (для юридичної особи) або прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи, реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та мають відмітку у паспорті), сума платежу, що підлягає поверненню, дата та номер документа на переказ, який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету.
Таким чином, повернення надмірно сплачених платежів можливо при наявності наступних чинників: наявність факту надмірної сплати коштів та звернення платника до відповідного органу.
Чинним законодавством визначено механізм повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу чи помилково та/або надмірно сплачених до бюджету.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанції щодо протиправної бездіяльності митного органу, яка виявилася у не вжитті передбачених законом дій на подану позивачем заяву про повернення надміру сплачених коштів.
Крім того, судами попередніх інстанцій вірно зазначено, що позовна вимога про стягнення з Державного бюджету України на користь позивача надмірно сплачених коштів у сумі 141 399, 92 грн. є передчасною, оскільки відсутній висновок про повернення з Державного бюджету України помилково і/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів.
Доводи касаційної скарги не дають підстав для висновку про неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального чи процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
За правилами частини першої статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись статтями 160, 167, 220, 220-1, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,-
УХВАЛИЛА:
Касаційну скаргу Київської міської митниці Державної фіскальної служби - відхилити.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 17 лютого 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 29 квітня 2015 року залишити без змін.
ухвала набирає законної сили через 5 днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і оскарженню не підлягає, але може бути переглянута Верховним судом України з підстав, в порядку та у строки, визначені ст.ст. 236 - 239-1 КАС України.
Судді: