ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 жовтня 2015 року м. Київ К/800/16983/15
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
Черпака Ю.К. (судді-доповідача), Головчук С.В., Ліпського Д.В., розглянувши в порядку письмового провадження
касаційну скаргу ОСОБА_4 на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 5 березня 2015 року в адміністративній справі
за позовом ОСОБА_4 до Перемишлянської районної державної адміністрації (далі - Перемишлянська РДА), голови цієї адміністрації Дидика Володимира Ярославовича, керівника апарату Перемишлянської районної державної адміністрації, голови конкурсної комісії Науменка Олександра Володимировича, начальника юридичного сектору апарату Перемишлянської районної державної адміністрації, члена конкурсної комісії ОСОБА_14, завідувача сектору взаємодії з правоохоронними органами апарату Перемишлянської районної державної адміністрації, члена конкурсної комісії ОСОБА_13, головного спеціаліста організаційно-кадрової роботи апарату Перемишлянської районної державної адміністрації, члена конкурсної комісії ОСОБА_9, третя особа- ОСОБА_12, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії
встановив:
У серпні 2014 року ОСОБА_4 звернулася до суду з позовом про визнання протиправним та скасування розпорядження Перемишлянської РДА від 04.07.2014 р. № 217 "Про затвердження складу комісії для проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців у Перемишлянській райдержадміністрації" як таке, що не відповідає вимогам законодавства про склад конкурсної комісії для проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців; визнання протиправним та скасування рішення конкурсної комісії Перемишлянської РДА від 18.07.2014 р. та результати конкурсу як такі, що прийняті з порушенням вимог законодавства при проведенні конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців; зобов'язання відповідача провести повторний конкурс на заміщення вакантної посади керівника відділу освіти райдержадміністрації та стягнення з відповідачів моральної шкоди у сумі 1000 грн. солідарно.
Позов обґрунтувала тим, що конкурс проведено неповноважною конкурсною комісією, без попереднього затвердження умов проведення конкурсу, з порушенням вимог діловодства щодо письмового оцінювання кандидатів.
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 04 грудня 2014 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано розпорядження Перемишлянської районної державної адміністрації від 04.07.2014 р. № 217 "Про затвердження складу комісії для проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців у Перемишлянській райдержадміністрації". Визнано протиправним та скасовано рішення конкурсної комісії Перемишлянської районної державної адміністрації, оформлене протоколом № 16 від 18.07.2014 р. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції виходив з того, що склад конкурсної комісії було сформовано з порушенням вимог чинного законодавства в частині визначення її голови, яким має бути заступник керівника державного органу, тобто один із заступників голови Перемишлянської РДА, а не керівник апарату цієї райдержадміністрації, до повноважень якого не належить організація роботи комісії для проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців.
Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2015 року скасовано постанову Львівського окружного адміністративного суду від 04 грудня 2014 року та прийнято нове судове рішення, яким відмовлено в задоволенні позову.
В касаційній скарзі ОСОБА_4 просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції і залишити в силі постанову окружного адміністративного суду. Посилається на доводи, наведені в обґрунтування її позовних вимог. Зазначає про безпідставне неврахування апеляційним судом вимог пункту 3 Порядку проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 169 (169-2002-п) (далі - Порядок проведення конкурсу), згідно з яким конкурсну комісію очолює заступник керівника державного органу. Призначення головою конкурсної комісії керівника апарату райдержадміністрації, який керує роботою відділів апарату РДА, але не володіє достатньо знаннями щодо системи роботи зовнішніх відділів адміністрації, зокрема відділу освіти, та відсутність у складі комісії першого заступника голови райдержадміністрації і профільного заступника голови з гуманітарних питань, на думку позивача, призвело до низької якості роботи комісії, незабезпечення проведення конкурсу на належному рівні.
Касаційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, оскільки сторони і третя особа не заявили клопотання про розгляд справи за їх участю.
Судами встановлено, що згідно з розпорядженням Перемишлянської РДА від 03.06.2014 р. № 158 оголошено конкурс на заміщення вакантної посади керівника відділу освіти районної державної адміністрації. Оголошення про проведення конкурсу опубліковане в газеті "Перемишлянський край" від 05.06.2014 р. № 23(582).
Для проведення конкурсу та відбору кандидатур на заміщення вакантних посад державних службовців у Перемишлянській РДА розпорядженням голови райдержадміністрації від 13.10.2011 р. затверджено склад конкурсної комісії.
До проведення конкурсу за розпорядженням від 03.06.2014 р. № 158 відбулись зміни в складі керівництва Перемишлянської РДА, а саме: складено повноваження відповідно до статті 10 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" першим заступником голови РДА, заступником голови РДА з гуманітарних питань, третім заступником голови Перемишлянської РДА, що підтверджується розпорядженнями голови Перемишлянської РДА від 19.05.2014 р. № 49-к, від 10.05.2014 р. № 50-к, від 10.06.2014 р. № 58-к. На час проведення конкурсу вказані посади заступників Перемишлянської РДА залишались вакантними, що підтверджується листом Перемишлянської РДА від 11.11.2014 р. № 01-31/4307.
Розпорядженням голови Перемишлянської РДА від 04.07.2014 р. № 217 затверджено новий склад комісії для проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців у Перемишлянській РДА, до складу якої ввійшли: керівник апарату Перемишлянської РДА, голова конкурсної комісії Науменко О.В., головний спеціаліст організаційно-кадрової роботи апарату Перемишлянської РДА, секретар конкурсної комісії ОСОБА_9, члени комісії - начальник юридичного сектора апарату Перемишлянської РДА ОСОБА_14., завідувач сектору взаємодії з правоохоронними органами апарату Перемишлянської РДА ОСОБА_13, начальник відділу інформаційної діяльності, комунікацій з громадськістю апарату Перемишлянської РДА ОСОБА_11
Конкурс на заміщення вакантної посади керівника відділу освіти Перемишлянської РДА, який складався з письмового іспиту та співбесіди, проводився 18 липня 2014року.
До участі у конкурсі 18.07.2014 р. допущено три особи, одна з яких не з'явилась, у зв'язку з чим участь у конкурсі взяли двоє кандидатів: ОСОБА_4 та ОСОБА_12 За результатами проведення письмового іспиту ОСОБА_4 набрала 18 балів, ОСОБА_12 - 16 балів, тобто більше 50% максимальної суми балів, тому допущені до співбесіди.
Після проведення з кандидатами співбесіди комісія рекомендувала голові Перемишлянської РДА призначити ОСОБА_12 на посаду керівника відділу освіти райдержадміністрації як такого, що виявив кращі знання з питань, які стосувались сфери освіти, що оформлено протоколом засідання вказаної комісії від 18.07.2014 р. № 16.
Розпорядженням голови райдержадміністрації від 05.08.2014р. ОСОБА_12 призначено на посаду керівника відділу освіти.
В силу пункту 9 частини 1 статті 39 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" голова райдержадміністрації вправі утворювати консультативно-дорадчі та інші допоміжні органи райдержадміністрації. Посадові та інші особи включаються до складу органів за їх попереднім погодженням. Орган утворюється у складі голови (співголів), заступника (заступників), секретаря та членів органу. Персональний склад органу затверджується головою райдержадміністрації.
Статтею 44 цього Закону передбачено, що керівник апарату місцевої державної адміністрації, зокрема, організовує його роботу, забезпечує підготовку матеріалів на розгляд голови місцевої державної адміністрації, виконує інші обов'язки, покладені на нього головою місцевої державної адміністрації.
Відповідно до пункту 1 Порядку проведення конкурсу цим нормативним актом визначається порядок здійснення конкурсного відбору на заміщення вакантних посад державних службовців третьої - сьомої категорій (далі - конкурс), крім випадків, коли законами України встановлено інший порядок заміщення таких посад.
Згідно з пунктом 3 Порядку проведення конкурсу для проведення відбору кандидатів на заміщення вакантних посад державних службовців наказом (розпорядженням) керівника відповідного державного органу, який здійснює призначення на посаду державного службовця, утворюється конкурсна комісія у складі голови, секретаря і членів комісії. Очолює конкурсну комісію заступник керівника державного органу. До складу конкурсної комісії входять представники кадрової та юридичної служб, а також окремих структурних підрозділів апарату державного органу.
Закон у системі нормативно-правових актів має вищу юридичну силу, ніж постанова Кабінету Міністрів України. Покладення головою райдержадміністрації, за відсутності його заступників внаслідок їх вакантних посад, на керівника апарату обов'язку з очолення конкурсної комісії для добору керівника відділу освіти напередодні нового навчального року не суперечить нормам Закону України "Про місцеві державні адміністрації" (586-14) і не порушує права, свободи та інтереси ОСОБА_4, яка під час засідання конкурсної комісії 18 липня 2014 року не висловлювала запитань, недовіри чи зауважень до членів комісії та нарікань на її роботу.
За роз'ясненням управління державної служби Головного управління державної служби України у Львівській області у разі тривалої відсутності заступників голови місцевої державної адміністрації, за відповідним розпорядженням голови РДА, керівник апарату може очолювати конкурсну комісію на заміщення вакантних посад державних службовців, оскільки керівник апарату і є фактично заступником голови РДА з питань діяльності апарату місцевої РДА.
У зв'язку з цим, апеляційний суд обґрунтовано вважав, що оскаржене розпорядження про затвердження складу конкурсної комісії видано в межах наданої компетенції і повноважень голови райдержадміністрації.
Як наслідок, помилковим є висновок суду першої інстанції щодо незаконності рішення конкурсної комісії, оформлене протоколом № 16 від 18.07.2014 р., через неповноважний склад такої комісії.
Доводи позивача про необхідність затвердження райдержадміністрацією локального Положення про проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців спростовані судами обох інстанцій, оскільки не ґрунтуються на нормах чинного законодавства.
Перемишлянською райдержадміністрацією на виконання вимог пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 169 (169-2002-п) було затверджено Порядок проведення іспиту кандидатів на заміщення вакантних посад державних службовців та Перелік питань для перевірки знань законодавства при проведенні конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців, відповідно до яких проведено спірний конкурс.
Таким чином, як правильно встановив суд апеляційної інстанції, рішення конкурсної комісії є законним, оскільки відповідає процедурі проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців, прийнято одноголосно всіма членами комісії, а відтак скасуванню не підлягає.
За змістом статті 224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а оскаржене судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд не допустив порушень норм матеріального і процесуального права при його ухваленні чи вчиненні процесуальних дій.
Постанова Львівського апеляційного адміністративного суду відповідає наведеним критеріям.
Керуючись статтями 222, 223, 230, 231, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
у х в а л и в:
Касаційну скаргу ОСОБА_4 залишити без задоволення, а постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 5 березня 2015 року - без змін.
ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, і оскарженню не підлягає.
Судді:
Черпак Ю.К.
Головчук С.В.
Ліпський Д.В.